×
×

خود کرده را تدبیر نیست

  • کد نوشته: 102440
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۷ام اسفند ۱۳۹۴
  • ۸ دیدگاه
  • بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پی انتشار نامه کناره گیری علی رهبری مدیر هنری و رهبر مستعفی ارکستر سمفونیک تهران توضیحاتی را ارائه داد. بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پی انتشار نامه کناره گیری علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران که ساعات پایانی روز یکشنبه شانزدهم اسفندماه از طریق پست الکترونیک شخصی […]

    خود کرده را تدبیر نیست
  • علی رهبری

    علی رهبری

    بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پی انتشار نامه کناره گیری علی رهبری مدیر هنری و رهبر مستعفی ارکستر سمفونیک تهران توضیحاتی را ارائه داد.

    بنیاد فرهنگی هنری رودکی در پی انتشار نامه کناره گیری علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران که ساعات پایانی روز یکشنبه شانزدهم اسفندماه از طریق پست الکترونیک شخصی این هنرمند به رسانه ها ارسال شد توضیحاتی را ارائه داد.

    متن این توضیحات از طریق روابط عمومی بنیاد فرهنگی هنری رودکی با عنوان «خود کرده را تدبیر نیست» در اختیار رسانه ها قرار داده شده که بخش هایی از این متن را با در نظر گرفتن ویرایش آن منتشر می‌کنیم.

    «در نامه‌ای که شب گذشته از طرف علی رهبری در رسانه ها انتشار یافت ایشان کناره گیری خود را از رهبری و مدیریت هنری ارکستر سمفونیک تهران اعلام کردند که مانند همیشه که البته دور از ذهن هم نبود با ادبیات خاص خودشان بود که چندان شایسته یک رهبر ارکستر در سطح جهانی نبود! البته شروع نوشته ایشان با مهربانی بی سابقه و به دور از عادت مرسوم آغاز شده است.

    جناب آقای رهبری

    چرا پس از اینکه در حضور شما به شما اعلام شد که بنیاد رودکی تمایلی برای تمدید قرارداد با شما ندارد نپرسیدید چرا؟ البته کاملاً می دانستید ولی با فرار به جلو، موضوع را استعفا جلوه دادید البته شما بارها اعلام کرده اید که کسی در ایران یافت نمی شود که بتواند هم سطح شما باشد و یا از شما چیزی بپرسد. در اینجا ضروری است که جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی مواردی را مطرح نمائیم.

    جناب علی رهبری

    کمند مهر چنان پاره کن که گر روزی/ شده زکرده پشیمان به هم توانی بست

    تمایل شما برای گسستن بسیار قوی تر از پیوند زدن است. شما نمی توانید با این شیوه چیزی را درست کنید. شرطِ درست کردن همراهی و همدلی و قدرت جذب است که شما متاسفانه این توانایی را ندارید.

    شما سنگ نوازنده ها را به سینه نزنید چرا که وقتی ۸۶ نفر نوازنده و به اصطلاح خودتان (بچه های خودمون) را با توهین و تهدید از ارکستر اخراج می کردید و بعد جلوی مردم در سخنرانی های پس از اجرا با مهربانی از مردم می خواستید شما را تشویق کنند و مدام تکرار می کردید (اینها بچه های خودمون) هستند (اینها ایرانی هستند) آن ۸۶ نفر هم بچه های خودمون بودند و ایرانی هم بودند و شما به آنها توهین کردید و بین بچه های خودتون فرق گذاشتید آنها را تهدید به ممنوع الکاری کردید و … و صد البته کسی با بچه ها خودش این کار را نمی کند.

    وقتی شما برای مدیریت هزینه های ارکستر پیشنهاد می دادید که نوازنده ها برای اجرای اضافه در شب حقوق بیشتری نمی گیرند و همان حقوق تمرین صبح محاسبه شود! و وقتی ما مخالفت می کردیم، شما می گفتید راضی کردن بچه‌ها با من! امروز مدافع حق بچه ها شده اید! وقتی به رسانه ها بر چسب آشغال نویس را می دهید و در خلوت می گفتید آنها باید از ما حساب ببرند! و در حضورشان از آنها عذرخواهی می کردید به یاد شعر حافظ می افتیم. واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند / چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند.

    شما قول دادید در زمانی که با مشکل بودجه مواجه شدیم برنامه ها را اصلاح می کنید (یادتان که نرفته) اما در رفتاری عجیب و غیر اخلاقی زیر قول خود زدید و به یکباره همه چیز را گسستید و شروع به توهین و افترا کردید. شما در همه جا خود را رهبری در سطح جهانی معرفی می کنید که البته تائید یا رد آن در قضاوت تاریخی مشخص می شود، و با هوشمندی می خواهید تمامی ایرادات خود را به واسطه کیفیت کار ارکستر که مرهون تلاش بی نظیر نوازندگان است و البته رهبری شما بپوشانید که البته از نظر فرهنگ ایرانی شرط اول حسن خلق است و راستی و درستی بعد چوب رهبری …

    رفتار شما در فرهنگ ایران بسیار غریب است و بیگانه و معنای ایرانی بودن در آن بسیار کمرنگ. خود را به این فرهنگ کهن و ارزشمند وصل نکنید. شما ۴۰ سال در فرهنگ غرب بزرگ شدید ادعا می کنید که ایرانی هستید اما ایرانی با ادبیات کهن و غنی خود هیچ وقت مانند شما صحبت نمی کند. در زبان شما هیچ اثری از بزرگواری ایرانی و گذشت نیست شما اگر ایرانی بودید به پندهای سعدی و فردوسی و دیگر بزرگان قدری توجه می کردید.

    درشتی ز کس نشنود نرم گویی/ سخن تا توانی به آزرم گوی

    رخ مرد را تیره دارد دروغ/ بلند یش هرگز نگیرد فروغ

    چو با راستی باشی و مردمی/ نبینی بجز خوبی وخرمی

    ستیزه به جایی رساند سخن/ که ویران کند خاندان کهن

    کسی کو بود پاک و یزدان پرست/ نیازد به کردار بد هیچ دست

    و نیز ندانسته در کار تندی مکن، این آئین هنرمندی ایرانیان است که هزار سال پیش فردوسی بزرگ گفته است.

    و اما در مورد ادعای شما بر شناخت موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک و… مطمئن شدیم که شما پس از به ادعای خود چهل سال رهبری و مدیریت و تنفس در فضای موسیقی کلاسیک هیچ شناختی از موسیقی ندارید نه تنها از نوع کلاسیک آن. شما تکنسین خوبی هستید و نت ها را رهبری می کنید اما رفتار و منش شما نشان می دهد شما نتوانسته اید مفاهیم شناختی و درون موسیقی را بفهمید آن پلی فونی عظیم و هماهنگی غنی در موسیقی کلاسیک را نفهمیده‌اید و جایی که خطوط ملودی در تضاد با هم حرکت می کنند و در نهایت به انسجام می رسند موضوعی است که شما اساساً درک نکرده اید و با حذف نگاه منتقد با این زبان صریح که هیچ کس در ایران شایستگی همنشینی با شما را ندارد آیا این فرهنگ موسیقی کلاسیک است که شما با آن آشنایید؟ نه شما پس از چهل سال متوجه راز این موسیقی نشدید و در حقیقت شما یک مونوفون به تمام معنا هستید.

    حال اتهام شما مبنی بر عدم شناخت موسیقی کلاسیک و ارکستر سمفونیک، نسبت به کسانی که نام برده اید بیشتر برازنده شما نیست؟ موسیقی برای شما ابزاری برای امرار معاش بیش نیست. رفتار و شخصیت شما نتوانسته در مواجهه ۴۰ ساله با موسیقی مفاهیم عظیم آن را درک کند و امروز کسانی را که هیچ ادعایی در مورد شناخت موسیقی ندارند متهم می کنید و این نشان از آگاهی نازل شما از مفهوم مدیریت دارد.

    آنچه از شما می شنویم و بارها و بارها و بارها می شنویم. افتخارات شما در مالاگاست آن هم از زبان خود شما! فروتنی و تواضع در کجای رفتار و گفتار شما جای گرفته، تماماً درشتی و تحسین از خود. البته سند تمام حرف های شما خودتان هستید بعید می دانم این رفتار شما در ایران فقط مختص اینجا باشد!

    شما به عنوان مدیر هنری در اجرای ارکستر سمفونیک تهران با رفتار خود به فرهنگ ایرانی توهین کردید شما در جایگاهای قرار گرفتید که شایستگی نگهداری آن را نداشتید. هر زمان که توانستید فروتنانه و با احترام به ایران و فرهنگ ایرانی بازگردید شاید امیدی به اصلاح باشد در ضمن با سخن پراکنی های شما، شما بزرگ نمی شوید بزرگی آدابی دارد و چه نیک باید گفت: ستون بزرگی است آهستگی.

    درباره مسائل مالی هم سخن گفتید و از حقوق نوازنده ها دفاع کردید که خود شما می دانید در جلسه آخر گفتگوی حضوری با شما بیشتر از حقوق خود صحبت کردید نه نوازندگان! و مطالبه بیش از آنچه دریافت کرده اید را داشتید (۴۳۶۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد ریال) بابت حق الزحمه و هتل و تشریفات فرودگاهی و بلیت رفت و برگشت و …

    آن زمان که ادعایی بی اساس می کردید که حقوق مرا به نوازندگانی بدهید که مشکل دارند و حقوق نگرفته اند ما را تهدید می کردید که قبل از خروج از ایران تمام و کمال حقوق خود را دریافت کنید تا حدی که دوستان از حساب شخصی خود حقوق شما را دادند و شما به خوبی می دانستید! از موضوع صندلی هایی که بدون هماهنگی بنیاد رودکی خریداری کردید و گویا گفته بودید به ارکستر سمفونیک هدیه کرده اید و بعد در عین ناباوری درخواست پرداخت آن را داشتید نیز بماند در کنار دیگر رفتارهای ناهمگون شما. نیز یادتان نرفته حتما که یک بار تشریفات فرودگاهی شما با مشکل مواجه شد زمین و زمان را زیر و رو کردید تا در صف مردمان عادی سفر نکنید و مبادا قدری تنه شما در کنار مردمان عادی قرار گیرد!

    امید داشتیم تا شاید قدری عاقلانه بیاندیشید و به رفتار دوگانه خود اصلاحی داشته باشید اماکمند مهر را چنان گسستید که امیدی به وصل دوباره نیست. جناب علی رهبری لطفاً ادعا نکنید که شما هنرمند ایرانی هستید زیرا ایرانیان در تواضع، فروتنی، خردمندی وام دار حافظ و سعدی و مولانا و فردوسی و هزاران بزرگ دیگر هستند. بد نیست در این فرصت و فراغت قدری بیشتر تمرین بزرگی کنید.

    بنیاد فرهنگی و هنری رودکی »

    https://musiceiranian.ir/?p=102440
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *