×
×

علی ترابی، سرپرست دفتر موسیقی عنوان کرد:

  • کد نوشته: 10019
  • شادروان موسوي
  • پنجشنبه, ۸ام اردیبهشت ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • راضیه غنجی: در سالی که به انت‌ها رسید ۹۶۰ مجوز برای آلبوم و کنسرت با مخاطب بالای پانصد نفر صادر شد و سال پرکار ۸۹ نشان می‌دهد اگر همین رویه ادامه پیدا کند، امسال نیز سال خوبی را برای موسیقی خواهیم داشت. علی ترابی، سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سهولت […]

  • راضیه غنجی: در سالی که به انت‌ها رسید ۹۶۰ مجوز برای آلبوم و کنسرت با مخاطب بالای پانصد نفر صادر شد و سال پرکار ۸۹ نشان می‌دهد اگر همین رویه ادامه پیدا کند، امسال نیز سال خوبی را برای موسیقی خواهیم داشت.

    علی ترابی، سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سهولت صدور مجوز در سال ۸۹ گفت: سال ۸۹ به لحاظ آماری سال منحصر به‌فردی بود و ۹۶۰ مجوز برای آلبوم و کنسرت با مخاطب بالای پانصد نفر صادر شد که این آمار شامل اجراهای موسیقی با تماشاگر کمتر از پانصد نفر نمی‌شود.

    وی افزود: «تمام دست‌اندرکاران برگزاری کنسرت و تهیه کنندگان حوزه موسیقی بر این امر اتفاق نظر دارند که بیشترین مجوز در سال ۸۹ برای فعالیت‌های موسیقی صادر شد، ما نیز برآنیم که این سهولت به لحاظ روش و سیستم اداری با سرعت بیشتری پیش برود اما در عین حال ضوابط و قوانین را به صورت جدی رعایت کنیم تا از این طریق نظارت صحیحی صورت بگیرد و از اعمال سلیقه‌های فردی جلوگیری شود و امیدواریم سال ۹۰ سال پرشوری در حوزه موسیقی باشد.»

    سال ۸۹ سال پرکاری در حوزه موسیقی بود به طوری که در بسیاری از شب‌ها چندین کنسرت در تهران برگزار می‌شد، ۱۵۹کنسرت در تالار وحدت، ۹۸کنسرت در تالار رودکی، ۹۱کنسرت در برج میلاد، ۴۱کنسرت در سالن اریکه ایرانیان، ۳۲کنسرت در فرهنگسرای نیاوران، ۳۰کنسرت در سالن محک، ۳۰کنسرت در فرهنگسرای ارسباران، ۲۰کنسرت در فرهنگسرای بهمن، ۱۸کنسرت در تالار ایوان شمس، ۱۶کنسرت در خانه هنرمندان، ۱۱کنسرت در مجموعه فرهنگی هنری سعدآباد، ۷کنسرت در نمایشگاه بین‌المللی، ۶کنسرت در تالار بزرگ کشور و ۳کنسرت در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

    سال گذشته شاهد کمترین حاشیه در حوزه موسیقی بودیم به طوری که هنرمندان این حوزه با کمترین مشکلات روی صحنه رفتند و اکثر این کنسرت‌ها با استقبال پرشور مخاطبان برگزار شدکه در این میان تهران، قشم، شیراز، گیلان، کرج و گرگان به ترتیب بیشترین میزبانان کنسرت در ایران بودند.

    و اما موسیقی پاپ سال پرکاری را در سال ۸۹ پشت سر گذاشت، به طوری که ۲۵۵ کنسرت پاپ در کشورمان برگزار شد، فشردگی بسیاری از این اجرا‌ها به حدی بود که دریک شب چندین اجرا در سالن‌های شهر تهران به صورت همزمان روی صحنه رفت، در این حوزه محسن یگانه با حدود ۲۵ اجرا رکورددار کنسرت‌های پاپ بود و بدین ترتیب رضا صادقی، احسان خواجه امیری، فرزاد فرزین، حمید عسکری، روزبه نعمت اللهی و علی لهراسبی بیشترین کنسرت را برگزار کردند.

    سهم کنسرت‌های موسیقی سنتی نیز حدود ۱۶۰ اجرا بود اما نکته قابل توجه در این کنسرت‌ها حضور هنرمندانی بود که سال‌ها از صحنه اجرا دور بودند. در سال ۸۹ نام هنرمندانی چون کیهان کلهر، حسین علیزاده و محمدرضا لطفی در زمینه اجرای صحنه‌ای می‌درخشید. در حوزه موسیقی کلاسیک نیز کنسرت همایون خرم بعد از ۱۰ سال از اخبار مهم حوزه موسیقی بود که پای بسیاری از علاقه‌مندان این هنرمند را به برج میلاد کشاند به طوری برگزارکنندگان کنسرت اجرای مجددی را در سال ۸۹ برای این هنرمند ترتیب دادند و آن اجرا هم مورد اقبال مردمی قرار گرفت. ارکسترسمفونیک تهران با چندین رهبر ایرانی و خارجی و با حدود ۳۰ اجرا پرچمدار موسیقی کلاسیک بود.

    اما اگر همین رویه در سال ۹۰ از سوی دفتر موسیقی ارشاد؛ دفتری که همچنان بدون مدیر کل است طی شود می‌توان روزهای روشنی را برای موسیقی پیش بینی کرد، گرچه تنها ارائه آمار و گستردگی اجرا‌ها نمی‌تواند به رشد یک هنر کمک کند بلکه داشتن دغدغه‌های جدی برای گوش مخاطبان هم از طرف هنرمندان و هم مسئولان می‌تواند به رشد موسیقی کمک کند. نکته دیگر اینکه موسیقی بشدت به اصلاح سیستم توزیع نیاز دارد و باید بستری فراهم شود تا هنرمندان در مسیر هموارتری بتوانند در این عرصه به فعالیت حرفه‌ای بپردازند و دغدغه گذران امرار معاش آن‌ها را وادار به تولید هر اثری نکند.

    همواره گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست، سال ۹۰ با اجرای موفق و پرشور حسین علیزاده در تهران آغاز شد و بزودی دو استان تهران و کرمان خود را آماده حضور و هنرنمایی پیشکسوتان موسیقی نواحی می‌کنند و هفتمین جشنواره موسیقی نواحی بعد از حدود ۶ سال برگزار می‌شود که برگزاری این جشنواره نکته مهم و قابل تأملی را در کارنامه موسیقی سال ۹۰ رقم خواهد زد.

    https://musiceiranian.ir/?p=10019
       
    برچسب ها علی ترابی کنسرت

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *