همه مطالب: مطلب ویژه

«باور کردنی نیست که مرزهای حجب و حیا و احترام بین هنرمندان در این سال ها به نازکای مویی شده و رو به زوال است»گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «هوشنگ کامکار»: شما خبرنگارها اعصاب آدم را خُرد می کنید!

hot-topic-logoدر ادامه می توانید گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «هوشنگ کامکار» موسیقیدان پیشکسوت کشورمان که به سختی! صورت گرفت را دنبال کنید.
+دلم می خواهد یکی بیاید با دلیلِ فنی کارم را نقد کند
+همهء سبک های موسیقی در صورتی که آثاری فکر شده و با اندیشه ای عمیق خلق کنند، قابل ارزش و ستایش هستند
+برخی از موزیسین های ما و حتی خوانندگان، مدعی خلق و ابداع می شوند اما این ادعاشان هم مقطعی ست و منوط به زمان و شرایط.
+نمی توانیم سطح فکر و اندیشهء موسیقایی مخاطب را یک شبه بالا ببریم
+هنرمندان جوان از لحاظ تئوریک خود را تقویت کنند
+باز هم می گویم، حمیدرضا نوربخش را بیشتر از هر خوانندهء دیگری قبول دارم
+خواننده برای من می تواند حکم یکی از سازهای ارکستر را داشته باشد
+مجموعه ای را در حال ضبط داریم که یک تقدیمی به استاد پژمان خواهد بود
+فکر می کنم فعالیت کامکارها در راستای راه استاد پژمان و در تداوم آن باشد
+فعالیت «کامکارها» تنها به کنسرت و آلبوم خلاصه نمی شود، ما سعی می کنیم بار علمی هنرجویان را بالا ببریم
+هر آهنگسازی می تواند و این آزادی عمل را دارد که از تکنیک های موسیقایی جهان و ایران در اثر خود استفاده کند اما نه اینکه عنوان کند این حرکت مختص به اوست و سابق بر این نبوده!
+افرادی با چند بار سفر به اروپا و آمریکا و برگزاری چند کنسرت و مشاهدهء تکنیک های مرتبط با موسیقی و فرهنگ آن کشورها تصمیم می گیرند همان ها را بیاورند در ایران اعمال و اجرا کرده و به نام خود تمام کنند!
+برخی مخاطبان یا خبرنگاران اصطلاحات را نمی شناسند و حتی آنها را اشتباه می نویسند

بحث فروش ساز که به میان می آید احساس شرمساری می کنمگفتگوی مفصل و خواندنی «موسیقی ایرانیان» با «محمد رسول جلیلوند» از استادان چیره دست در ساخت «سه تار»

hot-topic-logoمحمد رسول جلیلوند، علاوه بر فراگیری نوازندگی سه تار – نزد هنرمند فقید استاد جلال ذوالفنون در سال های دور- حرفه ی ساز سازی را نیز از محضر زنده یاد استاد محمود حکیم هاشمی – نوازنده و سازنده ی نامیِ سه تار- فرا گرفته است. سی و سه سال است که به این حرفه مشغول بوده و جوانی، انرژی، عشق، دانش و سلامتی خود را بی شک، در چوب هایی از درخت توت تزریق کرده است و در قالب سه تارهایی زیبا و منحصر به فرد متبلور ساخته.
+ساز سازی یک رشته و حرفه ی کلاسیک و آکادمیک نبوده و نیست
+زنده یاد هاشمی هنوز اوج قله ایستاده اند و ابهتشان همچنان در موسیقی ایرانی احساس می شود
+خیلی از نوازندگان تا چند سال پیش، حرفه سازسازی را چندان جدی نگرفته اند و آن را صرفاٌ به دید نجاری نگریسته اند
+امروزه می بینیم ۹۰ در صد از سازندگان ساز به خاطر شرایط معیشتی اجازه ی ورود به این عرصه را یافته اند و یک بازار کار راه انداخته اند
+تلفیق حواس چندگانه ی انسانی ست که منجر به خلق اثر هنری زیبا می شود
+سازنده ی ساز باید دیدگاه و تکنیک نوازندگان ساز را داشته باشد و از آن ها مطلع باشد و در واقع ذهنیت سازنده ی ساز باید همگام با رویاهای نوازنده باشد
+ساز ابداعی سازی ست که مسیر تکامل را طی کند، هم خود را کامل کند و هم به دست هنرمندان برسد و برای آنان کاربرد هنری داشته باشد

از «موسیقی ایرانیان» آنلاین بشنوید و دانلود کنیدناگفته‌های استاد فقید «پرویز مشکاتیان» از زبان استاد «حسین علیزاده»

hot-topic-logo«حسین علیزاده» ردیف‌دان، آهنگ‌ساز، پژوهش‌گر و نوازنده تار و سه‌تار ایرانی، در گفتگو با «ندا رادمهر» در «نیستان»، ناگفته‌هایش را از استاد فقید «پرویز مشکاتیان» آهنگساز، موسیقی‌دان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور نقل کرد. در ادامه می توانید این گپ و گفت شنیدنی را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» آنلاین بشنوید و در صورت تمایل دانلود نمایید.
حسین علیزاده:
+آثار موسیقایی پرویز مشکاتیان بسیار روان بود
+من و پرویز دو تا برادر بودیم
+هر کسی که چه سنت گرا باشد چه نباشد به یک تعریف واحد از استاد مشکاتیان می رسد
+مشکاتیان نتیجه برخورد آدمی از نسل امروز با سنت بود
+مشکاتیان آخرای عمرشان به نظر می رسید دیگر آدم شادی نیستند

خواننده‌های امروزی اغلب شبیه خوان‌شده‌اند و صداهایشان هم مثل هم شده و اغلب مقلد بار آمده‌اندگفت‌وگوی مفصل با شهرام و حافظ ناظری به بهانه کنسرت های «ناگفته»

hot-topic-logoماحصل گفتگو با شهرام و حافظ ناظری را در ادامه مطلب دنبال کنید.
شهرام ناظری:

+موسیقی این روزهای ما که بیشتر از آنکه موسیقی اصیل و ماندگار باشد موسیقی سطحی و مصرفی است
+در کشورمان با مخاطبانی طرف هستیم که آگاهی لازم نسبت به ژانرهای موسیقی ندارند
+صدا‌و‌سیما در طول سال‌های پس از انقلاب تقریباً هیچ‌کار مفیدی برای ارتقای سطح موسیقی و معرفی موسیقی اصیل به افراد جامعه نداشته است
+لازم ندیدم که حافظ هم بخواهد راه و رسم من را ادامه دهد؛ از اینکه می‌بینم یک کار منحصر‌به‌فرد و بدون تقلید انجام می‌دهد خرسندم
+همیشه استقلال خودم را حفظ کرده‌ام

حافظ ناظری:

+ موسیقی ما از همان زمان علی اکبرخان شهنازی و میرزا عبدالله به بعد، به سمت افول رفت
+شاید اگر امروز در هنگام این گفت‌و‌گو، دو جایزه گرمی(gramy) روی میز بود، بهتر می‌توانستم شبهات را برای شما روشن کنم
+امیدوارم بتوانم یک روز تمام اتفاق‌های سفرم را در کتابی عنوان کنم، مطمئنم که با انتشار این کتاب خیلی از ابهامات در خصوص من مشخص می‌شود

مجله صوتی«هفدانگ» ویژه تولد «محمدرضا شجریان» را آنلاین بشنوید و دانلود کنید۷۵مین زادروز خسرو آواز ایران فرخنده و همایون باد

hot-topic-logoیکم مهرماه ۱۳۹۴ و اولین روز پاییز، هفتاد و پنجمین زادروز هنرمندی است که صدایش، بخش روشنی از خاطرۀ جمعی ماست، محمدرضا شجریان، شریکِ روزهایِ شاد و غمگینِ ما، شریک لحظه‌هایی که با صدایش جاودانه شده است.
+نگاهی به زندگی هنری «محمدرضا شجریان»
+قطعه «صدای تو را دوست دارم» با صدای «همایون شجریان» را به بهانه سالروز تولد استاد «محمدرضا شجریان» در ادامه آنلاین بشنوید و دانلود کنید

پیامهای تسلیت «محمدرضا شجریان»، «همایون شجریان»، «سعید فرج پوری»، «شروین مهاجر»، «تهمورس پورناظری» و «علی مرادخانی»در سوگ نابغه و استاد پیشکسوت موسیقی آذری

hot-topic-logo«هابیل علیف» استاد بزرگ کمانچه آذری که سابقه همکاری با استاد محمدرضا شجریان و برخی هنرمندان ایرانی را هم در کارنامه هنری اش داشت، در سن هشتاد و هشت سالگی و بر اثر بیماری قلبی در بیمارستان شهر باکو درگذشت. در ادامه پیام های تسلیت هنرمندان ایرانی را دنبال کنید و ویدئویی از اجرای مشترک «هابیل علیف» با استاد شجریان را آنلاین ببینید و دانلود کنید.
+ویدئوی اجرای مشترک زنده یاد «هابیل علی اف» و استاد «محمدرضا شجریان» در سال ۱۳۷۱

گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «سالار عقیلی» از «ارکستر ملی» تا «سر هزارساله» و تشکیل ارکستر «راز و نیاز»عقیلی: پایین آوردن همسرم از صحنه، تلخ‌ترین اتفاق زندگی هنری من برای همیشه باقی خواهد ماند

hot-topic-logoمشروح گقتگوی «موسیقی ایرانیان» با «سالار عقیلی» را در ادامه بخوانید.
+گاهی از من شنیده‌اید که گفته‌ام می‌خواهم صحنه را ترک کنم اما وقتی به مردم فکر می‌کنم می‌بینم که آن‌ها به هنرمندان نیاز دارند
+با انجام دادن کار‌ها برای جلب سلیقه مخاطب عام مخالفم، هنرمند باید کاری را که فکر می‌کند درست است انجام دهد و برای جلب مخاطب عام به پیکره موسیقی ایرانی آسیب نرساند
+به هر قیمتی که هست باید اصالت موسیقی ایرانی را حفظ کنیم
+ممکن است، برخی از ما بخواهند ترانه «شیش و هشت» هم بخوانیم اما وظیفه ما چیز دیگری است و من فکر می‌کنم نباید به انجام هر نوع کاری تن دهیم
+شخصا به کارهایی که هنرمندان گذشته ایران انجام داده‌اند، علاقه‌مندم و از زیر سنگ هم که شده آثارشان را پیدا می‌کنم و با جان و دل گوش می‌دهم
+زیبایی کار برای من مهم است و هر کاری به موسیقی اصیل ایرانی کمک کند، حضور در آن را خواهم پذیرفت
+همکاری با ارکستر ملی حق تمامی خوانندگان و اساسا هنرمندانی است که توانایی کار با ارکس‌تر ملی را دارند
+ارکستر ملی ملک شخصی هیچ کس نیست
+«سر هزارساله» نسبت به کارهای دیگری که تا به امروز منتشر کرده‌ام، تجربه متفاوتی بود
+باعث افتخار من است که جوانان و نوجوانان کشورم با کارهای من به سمت فرهنگ و تاریخ کشورم متمایل می‌شوند

گفت‌و‌گوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «رضا یزدانی» از آغاز فعالیت‌هایش تاکنونرضا یزدانی: «فرهاد مهراد» یه دونه بود

hot-topic-logoموسیقی مردمی یا پاپ بعد از انقلاب افت و خیزهای فراوانی را به خود دید. خیلی از اولین‌هایی که در این راه قدم برداشتند از میدان به در شدند. آن‌ها یا به کل موسیقی را کنار گذاشتند و یا تن به ترک وطن و مهاجرت دادند. اما رضا یزدانی با اراده‌ای مثال زدنی مسیر را طی کرد و به آینده امیدوار بود. «موسیقی ایرانیان» با این خواننده پاپ – راک کشورمان گفت‌و‌گویی مفصل و صمیمانه داشته که در ادامه آمده است.
+اهل جدل نیستم، خیلی‌ها علیه من بیاینه صادر کردند و گفتند یزدانی راکر نیست، کلاهبردار است
+آن قدر حرف دارم که می‌توان با آن‌ها یک کتاب نوشت
+تنها خواننده محبوب ایرانی‌ام «فرهاد مهراد» است/ هیچ‌گاه فرهاد را الگوی خودم قرار ندادم / کار «فرهاد مهراد» را عین خودم خواندم و از او تقلید نکردم، وی انقدر بزرگ است که نمی‌شود تقلیدش کرد
+آلبوم جدیدم، زمستان امسال راهی بازار می‌شود
+زمانی که آلبوم اولم برای مجوز رفت، من را در ارشاد بر نمی‌تابیدند
+به اعتقاد خودم آن اتفاقی که باید در جهت بومی شدن و ایرانیزه شدن این موسیقی انجام می‌شد در کار‌هایم انجام شده است
+از ابتدا ارادت بسیاری به حضرت مولانا داشتم و خصوصا دیوان شمس
+هدف و غایت موسیقی من جهانی شدن است، کاری که الان «اصغر فرهادی» توانسته در سینما آن را به دست آورد

مصاحبه مفصل با «فریدون آسرایی» از آلبوم «عشق یعنی» تا دغدغه های اجتماعی اشفریدون آسرایی در گفتگو با «موسیقی ایرانیان»: کم مانده برای روی صحنه ماندن، حرکت مایکل جکسونی نشان دهم!

hot-topic-logo«موسیقی ایرانیان» با «فریدون آسرایی» گفت و گویی مفصل انجام داده که در ادامه توجه شما را به آن جلب می­کند.
+همیشه اولین منتقد کارهایم بوده ام
+امروز که می خواهم زندگی کنم باید در رفاه باشم. بعد از مرگم اصلا مهم نیست
+موسیقی خوب در ایران امروز یعنی اینکه کار ۶ و ۸ بسازم و رای بیاورم و هوادارنم بیشتر شوند!
+ آنقدر پولدار نیستم که جنس ارزان بفروشم!
+ تمام برداشت­های اقتصادی نیازمند برگزاری کنسرت­های موفق است
+بچه‌های فقیری که به وسیله یک‌سری آدم‌های سودجو به یغما رفته‌اند و از صبح تا شب سر چهارراه‌ها گدایی می‌کنند درد من است.
+هنرمند در مقابل جامعه خود مسئول است
+هنرمند هم می‌تواند سازنده باشد هم مخرب. من سعی کرده‌ام کاری کنم که یک‌سری از مردم را با ترانه‌هایم عاشق کنم
+شخصا ۵ بار عاشق شدم و سختی‌های بسیار زیادی کشیدم! و یکی از عوامل مهمی که مرا به هجرت از کشوری به کشور دیگر واداشت مسائل عاطفی بود

«اکثر مردم ایران موسیقی ارکسترال گوش نمیدهند»گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «شهرداد روحانی» رهبر ارکستر ایرانی با شهرت جهانی!

hot-topic-logoزنده یاد «رضا روحانی» هنرمند شناختده شده ایرانی (پدر خانواده روحانی) با علاقه فراوانی که به موسیقی داشت پسرانش را در همین مسیر قرار داد، یکی از آنها و شاید جهانی ترین چهره موسیقایی در خانواده روحانی «شهداد روحانی» است که عده ای او را شهرداد می خوانند. وی آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیکهای متعددی است و بیشتر آهنگهای انوشیروان روحانی را او تنظیم کرده، وی همچنین رهبری بسیاری از ارکسترهای سمفونی معتبر را به طور مهمان بر عهده داشته است. «موسیقی ایرانیان» با این هنرمند درباره گفت و گوی مفصلی انجام داده که خواندنش در ادامه، خالی از لطف نیست.
+من وقتی جوان‌های مملکتم را می‌بینم که حتی در موقعیت‌های سخت هم به خوبی خود را نشان می‌دهند به آینده کشورم امیدوار می‌شوم
+جامعه‌ای که ریشه‌های هنر را در درونش مستحکم نکند نمی‌تواند جامعه سالم و شادی باشد
+فردی که به شدت روی نوازندگی من تاثیر گذاشت ابراهیم روحی فر بود
+آنچه امروز هستم و کارکتری که موسیقی من دارد تاثیرات سال ها مراوده و رفت و آمد و تحصیل با اساتید متعدد بود
+اجرای برخی از موسیقی فیلم ها از اجرای سمفونی هم سخت تر است

تبلیغات

عضویت در خبرنامه

تازه‌ترین اخبار