همه مطالب: مصاحبه

«بايد يك اتفاقی در درونم رخ دهد تا اثری را خلق كنم»گفت‌وگو با مهيار عليزاده آهنگساز آلبوم «حريق خزان»: موسيقی مرزی ندارد

«حريق خزان» تا اينجاي كار كه آلبوم كمتر از يك سال از عمر خود را طي كرده، از معدود نقاط تلاقي مخاطب عام و مخاطب خاص در موسيقي ايران است. شهرت و فراگيري قطعه «ارغوان» بارزترين شاهد اين بحث است. البته كه تمام آلبوم به دليل انتخاب مناسب اشعار و روند فكر شده قطعات، بسيار شنيدني است و مثل اكثر آثار موفق در مرور زمان و با تكرار، جايگاه عميق‌تري در درون مخاطبش پيدا مي‌كند. متن پيش روي شما گفت‌وگوي ما با مهيار عليزاده، آهنگساز جوان اين اثر است كه «حريق خزان» نخستين اثر اوست.

«متاسفانه موسیقی‌های امروزی ساعت مصرف دارد و این مشکل خوانندگان مطرح است»گفتگو با امین‌الله رشیدی: خلاقیتی در موسیقی امروز وجود ندارد

امین الله رشیدی می‌گوید مسئولان هنری ما می‌توانند افکار عمومی را بسازند و به درستی فرهنگ‌سازی کنند، همچنین مسئولان دلسوز باید سطح آگاهی و سطح سلیقه مردم را افزایش دهند. به بهانه مشکلات موسیقی با این خواننده پیشکسوت گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

کاشف از تجربه‌های رهبری ارکستر در ایران و جهان می‌گویدسهراب کاشف: ضعف‌ ما در رهبری ارکستر است نه نوازندگی

سهراب کاشف متولد 1360 است. او یک جوان ایرانی است که تحصیلات موسیقی‌اش را در ایران و اتریش به پایان رسانده و هم‌اکنون در رشته رهبری اپرا در اتریش فعالیت دارد. او بتازگی رهبری ارکستر موسیقی در ایران را هم تجربه کرده است و کنسرت موسیقی «حریق خزان» را با همراهی علیرضا قربانی و مهیار علیزاده رهبری کرد. البته او از چند ماه گذشته با مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما هم همکاری دارد و مسترکلاس های رهبری ارکستر را با همکاری این مرکز برگزار می کند. با او گفت وگویی کوتاه انجام دادیم و درباره رهبری ارکستر در ایران و تفاوتش با دیگر کشورها صحبت کردیم.

«كارهای من آزمون و خطا نيست» گفت‌وگو با عليرضا قربانی به بهانه اجرای «حريق خزان» در تهران

عليرضا قرباني از جمله خوانندگاني است كه در سال‌هاي اخير بسيار پركار بوده اما پركار نه به اين مفهوم كه هر اثر هنري‌اي را بخواند و هر جايي اجرا داشته باشد. او در اين سال‌ها علاوه بر اجراهايي كه با اركسترهاي كلاسيك و ايراني در ايران داشته به كشورهاي مختلف سفر كرده و موسيقي ايراني را در فستيوال‌هاي گوناگون به مردم دنيا معرفي كرده است.

مقایسه نکنیم!گفت‌وگو با فردین خلعتبری در حاشیه هفته موسیقی کلاسیک تهران

این روزها در تالار رودکـی «هفتــه موسیقی کلاسیک تهران» برگزار می‌شود که در آن طی 9 شب بیش از 18 اجرای زنده از گروه‌ها و نوازندگان مختلف این جریان موسیقایی در ایران اتفاق می‌افتد. با توجه به اهمیت فرهنگی این رخداد سراغ «فردین خلعتبری»، آهنگساز نام‌آشنای ایرانی رفتیم تا درباره اهمیت پرداختن و بها دادن به موسیقی کلاسیک و مسائل مربوط به آن با او گفت‌وگو کنیم. خلعتبری به‌رغم این‌که خیلی اهل گفت‌وگو نیست به دلیل اهمیت مساله با روی گشاده به سوالات ما پاسخ داد.

«گیس را شانه بزن و سرمه بکش»گفت و گو با سالار عقیلی و رضا صادقی به بهانه کنسرت «عشق من، ایران من»

حضور دو خواننده یعنی سالار عقیلی و رضا صادقی به مناسبت یک اجرای مشترک، انتقاد بسیاری از مخاطبان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران را برانگیخته است. با این دو هنرمند گپی درباره این انتقادات زده‌ایم که در زیر می‌خوانید
+ سالار عقیلی: من از 5‌سالگی تا 14 سالگی که وارد هنرستان موسیقی شدم پاپ می‌خواندم

گفتگو با «منتشری» ردیف دان، مدرس آواز و از شاگردان استاد اسماعیل مهرتاشمحمد منتشری: صداسازی؛ فتنه‌ای که گریبانگیر هنرجویان آواز شده است

محمد منتشری ردیف دان، مدرس آواز و از شاگردان استاد اسماعیل مهرتاش است. این خواننده صاحب سبک همیشه می‌گوید اگر به جایی رسیدم به خاطر وجود پربرکت استاد گرامی ام بوده است. در هر جا و در هرمکانی قبل از هر صحبتی از استاد بنام خود یاد می‌کند و می‌گوید استاد مهرتاش دست همه ما را گرفت و وارد دنیای دیگری کرد که در آن دنیا با زیبایی‌های موسیقی آشنا شدیم. در مورد مشکلات موسیقی با وی گفت‌وگویی انجام دادیم که از نظرتان می‌گذرد:

«عمر من آواز، زندگی ام ساز»گفتگوی چلچراغ با استاد شجریان: همایون عشق و آبروی من است

به نظرم خیلی ها باید طرز رفتار و نگاه عمومی شان به جامعه و جوانان را از استاد شجریان یاد بگیرند. چیزی که در ادامه و در بخشی از گفتگو به صورت مبسوطی به آن پرداخته ایم اما من باب مثال همین بس که ایشان زمانی درباره نگاهشان به دیگر موسیقی ها مثل رپ و کارهای مدرن گفتند: «سبک من مشخص است. من سبک های دیگر را نمی پسندم و دوست ندارم اما اینکه من دوست ندارم دلیلی نمی شود که آنها بد باشند.» این که من نمی پسندم دلیلی نمی شود که بد باشند! این شاه بیت صحبت های ما با استاد بود. فکر می کنم به جای توضیح بیشتر بهتر است برویم سراغ اصل ماجرا و حرف های استاد را با هم بخوانیم.
+ جوان های خوبی در آواز داریم 

گفت‌وگوی منتشر نشده با زنده یاد حافظی نوازنده برجسته تارفریدون حافظی: موسیقی هنوز که هنوز است مورد اختلاف است

فریدون حافظی (زاده ۱۳۰۱، کرمانشاه؛ درگذشته خرداد ۱۳۹۲) از نوازندگان موسیقی سنتی ایران بود که در ساز تار تخصص داشت. وی از نوجوانی شیفته نواختن تار بود و از همین رو، هنگامی که برای آزمون ورودی هنرستان موسیقی نزد استادان این هنرستان تار نواخت، توانست نظر آن‌ها را جلب کند، به‌طوری که او را به رادیو معرفی کردند. او بعدها برای کامل کردن اندوخته‌های موسیقایی‌اش به ایتالیا رفت. حافظی پیشینه‌ای ۵۰ ساله در آموزش تار و سه‌تار داشت.

«در انتظار نواختن نواي اميد»گفت‌وگو با شهرام و حافظ ناظری

گفت‌وگو با خوانندگان در حوالي كنسرت توصيه نمي‌شود. چالش اصلي در اين شكل از گفت‌وگو نه رسيدن به پاسخ‌هاي جنجالي و عميق بلكه حال و هواي هنرمند است. اگر قبل از كنسرت باشد، او در شوق خواندن است و اگر بعد از كنسرت در شور خواندن. اما اين گفت‌وگو در حاشيه يك كنسرت با خواننده نام‌آشناي موسيقي ايران شهرام ناظري، از قاعده مستثنا از آب درآمد.
در ادامه، بخوانید این گفتگو را با شهرام و حافظ ناطری…
+ حافظ ناظری: موسيقي ايران در بازار جهاني جايي ندارد

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار موسیقی ایران

عضویت در خبرنامه