موسیقی ایرانیان

دسته: مصاحبه

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
هوشنگ ظریف
هوشنگ ظریف: وضعیت هنرستان موسیقی اسفناک است

هوشنگ ظریف ذاتا یک معلم موسیقی است و بعد از این 55 سال هنوز از تدریس خسته نشده است. هنوز از بودن در میان جوانان انرژی می‌گیرد و از صمیم قلب علاقه‌مند است جوانان در عرصه موسیقی پیشرفت کنند.
+جوانان که صحبت می‌کنم آنها دغدغه دیده نشدن و توجه را دارند

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
مصاحبه مفصل با علی رهبری، رهبر ارکستر بلند آوازه ایرانی در خصوص تعطیلی، ساماندهی مجدد و مدیریت ارکسترها

سال گذشته پس از انحلال رسمی ارکسترهای رودکی، ملی و سمفونیک تهران سراغ علی رهبری مشهور به الکساندر، پرآوازه ترین رهبر ارکستر ایرانی در جهان رفتیم. پیداکردن شماره تلفن او که قبل از انقلاب به اتریش رفته و در وین سکنی گزیده بود ده روزی زمان برد اما موضوع ارکسترهای منحل شده و اهمیت وجود آنها در ایران، برای علی رهبری آنقدر قابل اعتنا بود که بلافاصله اولین پیغام تلفنی را بدون پاسخ نگذاشته و با فروتنی مثال زدنی برای مصاحبه اعلام آمادگی کردند آنگونه که خستگی جستجوی ده روزه را زدود؛ در گفت و گو با او از ساماندهی ارکستر و کارهای اساسی که باید در ارکستر انجام شود پرسیده ایم و راهنمایی گرفته ایم.
+تنها می توانم با ارکستری کار کنم که تمام تمرکزش بر روی موسیقی باشد و کاری که من انتظار دارم

+ما در ایران مدیر هنری نداریم

+باید به جای دو ارکستر ملی و سمفونیک یک ارکستر داشته باشیم به نام فیلارمونیک یا سمفونیک ایران

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
گفتگو با حسین علیزاده: حاتمی، «ساز» را با سینما به مردم نشان داد

بهانه گفت‌وگو با حسین علیزاده، در ابتدا ساخت موسیقی فیلم «دلشدگان» به کارگردانی علی حاتمی به بهانه سالمرگ «سعدی سینمای ایران» بود. حین تنظیم نهایی گفت‌وگو دریافتیم علیزاده درصدد انتشار آلبومی جدید به نام «ملکه» است که اسفندماه روانه بازار می‌شود. این آلبوم موسیقی فیلم‌های «ملکه»، «آسمان زرد کم‌عمق» و «ایلین» را دربر می‌گیرد. فرصت را غنیمت شمردیم و در گفت‌وگوی خود سوالاتی را هم در مورد این آلبوم و همچنین نگاه علیزاده به ساخت موسیقی متن برای فیلم‌ها گنجاندیم.
+نواختن ساز از نظر عده‌ای از دوستان کراهت دارد و تلویزیون هم هنوز تصویر ساز را نشان نمی‌دهد

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
مصباح قمصری (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)
گفت وگو با مصباح قمصری: هر اثری،آيينه خالقش است

مصباح قمصري اين روزها با انتشار نخستين آلبوم مستقل خود در مقام گامي جديد در موسيقي برداشته است؛ گامي كه به نوعي شايد نشان‌دهنده استقلال او از برادر بزرگ‌ترش علی قمصری باشد. مصباح قمصري به عنوان نوازنده‌يي كه در كنسرت‌ها و آلبوم‌هاي موسيقي سنتي حضور داشته، در حالي آلبوم «لمس» را منتشر كرده است كه فضاي اين آلبوم هيچ شباهتي به موسيقي‌هايي كه تاكنون در بازار ايران منتشر شده، ندارد؛ آلبومي كه به قول خالقش فضايي ماليخوليايي دارد.
+مخاطب لمس بيشتر كساني هستند كه موسيقي روز غربي را گوش مي‌دهند كه تعدادشان هم به هيچ‌وجه كم نيست

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
رضا خرم: سایه، «تو ‌ای پری کجایی» را برای ملودی پدرم نوشت

«تو ‌ای پری کجایی»، «رسوای زمانه»، «غوغای ستارگان»، «آمد اما»، «از من بگذر» و ده‌ها قطعه به یادماندنی دیگر که در ماندگاری به ترانه‌های فولکلور ایرانی شانه می‌زند، ساخته ذوق و خلاقیت «همایون خرم» بود؛ هنرمندی که «ابوالحسن صبا» توانایی‌‌هایش را در موسیقی کشف کرد و «معرفت موسیقی» به او آموخت و برنامه محبوب «گلها» با او جان تازه‌ای گرفت. خرم تقریبا 50‌سال برای موسیقی ایرانی نوشت و اگرچه ساعت 10 شب 28 دی ‌سال 91 علایم حیاتی‌اش قطع شد، اما با ساخته‌هایش برای همیشه در دل و زبان مردم ایران جاودانه ماند. به بهانه ‌سالروز درگذشت مرحوم خرم با «رضا خرم» یکی از فرزندانش، درباره زندگی شخصی و خاطرات همایون خرم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.
+ پدرم بعد از انقلاب بالاجبار خانه‌نشین شدند که تقریبا بیشتر از 15‌سال طول کشید

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
گفتگو با علیرضا قربانی: برخی تصانیف قدیمی منع شنیدن دارند!

امروزه چه کسی به خاطر دارد که تصانیف زرین‌پنجه و مهدی خالدی یا تصانیف ساخته زنده‌یاد یاحقی کدامند؟ علیرضا قربانی درست می‌گوید که بخشی از همت و انرژی و وقت حرفه‌ای روزانه‌اش را گذاشته تا تصنیف‌های قدیمی را بازخوانی و اجرا کند. آنچنان که می‌گوید بسیاری از کارهای قدیمی هنوز شنیدنی هستند،اما تقریبا کسی آنها را نشنیده و حتی محدودیت شنیدن برای آنها وجود دارد.
+ هنگامی که واژه ماندگار را به کار می‌بریم، قطعا تاریخ قضاوت می‌کند.
+ یکی از علایق شخصی‌ام موسیقی ارکسترال است
+ خود را یک خواننده می‌دانم!

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
کنسرت گروه کر نامیرا (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)
گفت‌وگو با فرهاد هراتی: «تنها صداست که می‌ماند»

گروه کر نامیرا به سرپرستی فرهاد هراتی کنسرت آوای زندگی را دیشب (21 دی ماه) در تالار وحدت اجرا کرد، در ادامه می توانید مصاحبه با فرهاد هراتی که پیش از کنسرت این گروه انجام و در روزنامه آسیا چاپ شده است را دنبال کنید.
+عکسهای عقیل ذبیحی از این اجرا را در ادامه ببینید

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
عبدالحسین مختاباد
مصاحبه با عبدالحسین مختاباد، عضو فعلی کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران پیرامون موسیقی و وضعیت فرهنگی هنری شهرداری تهران

در خصوص کمرنگ کردن موسیقی در فعالیت سازمان فرهنگی هنری تهران بارها در چهارسال گذشته شنیده بودیم. از امکان برگزاری کنسرت در فرهنگسراها که ممانعت بعمل می‏آوردند و یا برنامه های مرتبط با موسیقی که محدود شده بودند. ریس قبلی سارمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آخرین روزهای کاری خود اعلام نمود که مهارتهای اجتماعی را جایگزین کلاس موسیقی در فرهنگسراها نموده و بعد از انتخابات شورای شهر و با تغیبر ریس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رسما شنیده شد که مدیر جدید میانه ای با موسیقی ندارد. ضمنا سندی بدستمان رسید که نشان میداد سیاستهای ابلاغی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران حذف این هنر بوده و عملکرد ارزیابی شده مناطق را بر این اساس نشان میداد. بر آن شدیم که با عبدالحسین مختاباد خواننده اسبق صداوسیما که این روزها در کمیسیون فرهنگی شورای شهر فعلی تهران حضور دارد و حتی بر انتخابات ریس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز معترض بوده در خصوص مسایل فرهنگ و هنر گفتگو کنیم.
+مختاباد: مدیری که در سازمان فرهنگی هنری کار می کند باید موسیقی جزو فعالیتهای اصلی اش باشد نه فرعی!

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
گفتگوی موسیقی ایرانیان با امیر اثنی عشری: همیشه بهترین ها را برای دوستان خواننده ام خواسته ام و خود را رفیق و نه رقیب آنها می دانم

امیر اثنی عشری خواننده جوانی است که دانش موسیقی خود را زیر نظر استادانی چون محمدرضا لطفی، همایون شاهرخی، صدیق تعریف، جهانشاه صارمی، کریم صالح عظیمی و مهران مهرنیا تکمیل کرده است و از آغاز یادگیری آواز، به شکل غیر مستقیم از اساتید بزرگ آواز ایرانی همچون طاهرزاده، اقبال، ظلی، ادیب، تاج، دردشتی، نکیسا و بنان اقتباس کرده است، ویژگی شاخص آواز اثنی عشری را هم می‌توان در جدید بودن فرم صدای وی و عدم تقلید از سبک مسلط آواز ایران در دوره معاصر جستجو کرد، به طوری که منتقدان این شاخص موجود در صدای وی را نوید دهنده شنیدن صداهای جدید در آواز ایرانی می‌دانند.
+اثنی عشری: محمدرضا لطفی قبل از تست صدایم، راضی به آواز خواندنم نبودند، ولی پس از شنیدن صدایم گفت: نه! آواز هم خوب می خوانی!

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
گفت‌وگو با سيمين غانم: من قصد محدود كردن خودم را ندارم. خانم‌ها چه بخواهند و چه نخواهند شامل اين محدوديت‌ها هستند

چند قطره آبِ لیمو در لیوانی آب می‌چکاند و بعد آب را می‌نوشد. از ترافیک تهران ناراحت است. آلودگی هوا چشمانش را آزار می‌دهد. از گفت‌وگو کمی گریزان است. سخت حرف می‌زند. در ۶۹ سالگی صلابت سخن گفتنش نشان از زندگی سالم اوست. او هنوز هم کنسرت‌هایی برای بانوان اجرا می‌کند که همواره با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو می‌شود. گوشی او که زنگ می‌زند، صدای زنگ گوشی، یکی از آهنگ‌های معروف خودش است؛ «گل گلدون من شکسته در باد».
+غانم: بعد از انقلاب تماس‌ها و ارتباط‌های بسیاری قطع شد و من جور آهنگسازی کار‌هایم را خودم کشیدم

اخبار
کنسرت شهرام ناظری در قونیه (برای بزرگنمایی تصویر کلیک کنید)
سرود امید «شوالیه» آواز برای جذامیان

هنرمندی از تبار کُرد، می‌خواهد با آوازش چشم‌ها را دوباره متوجه قشر جذامیان پردردورنج کند. این هنرمند که شهریور امسال برای همدردی با کودکان حادثه آتش‌سوزی «شین‌آباد» روی صحنه رفته بود، ساعت 20 روزهای 24 و 25دی‌ قصد دارد با برپایی کنسرتی خیریه در برج میلاد تهران، مرهمی بر زخم‌ دیرین جذامیان مهاباد بگذارد.
+ ناظری: الان فرصت عمل است تا جذامی ریشه کن شود

اخبار
تجلیل «کیتارو» نامزد جایزه «گرمی» از موسیقی «کیهان کلهر»

بی‌کلام بود و روح‌نواز. در موشک‌باران دهه60، مخاطبان بسیاری داشت و پخش آن از تلویزیون‌های سیاه‌وسفید آن زمان، تسکین‌دهنده آلام مردم در روزهای سخت جنگ و نبرد بود. موسیقی مستند «جاده ابریشم» ساخته ماسانوری تاکاهاشی معروف به «کیتارو»، اینطور در دل ایرانی‌ها جا باز کرد، این‌روزها کیتارو برای پانزدهمین‌بار نامزد جایزه «گرمی» شده و منتظر است بخت خود را یک‌بار دیگر در تاریخ 26ژانویه (ششم بهمن) در «استاپلس سنتر» لس‌آنجلس بیازماید
+کیتارو: موسیقی و فرهنگ ایران، خارق‌العاده و بسیار مهم است

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
بهزاد عبدی
گفت و گو با «بهزاد عبدی» آهنگساز فیلم متروپل «مسعود کیمیایی»

نام بهزاد عبدی به عنوان یکی از پرکارترین آهنگسازان موسیقی فیلم برده می شود و در آخرین روزهای پاییز خبر همکاری او با مسعود کیمیایی در فیلم متروپل مورد توجه قرار گرفت. روزیکه او به دنبال تحصیل موسیقی به اوکراین رفت دانش آموخته دانشگاه شریف بود اما از آنجاییکه به تعبیری موسیقی بر او غالب شده بود پی آن را گرفت. اکنون بهزاد عبدی سالهاست که در اوکراین زندگی می کند و با ارکستر ناسیونال اوکراین همکاری دارد و آثارش را با این ارکستر ضبط می کند. با او در خصوص آهنگسازی بر روی فیلم متروپل مسعود کیمیایی گفت و گو کرده ایم و از چند و چون موسیقی پرسیده ایم.

+ عبدی: دنياى فيلم هاى آقاى كيميايى را دوست دارم و هر آن چه كه هست براى من بسيار احترام برانگيز است.

اخبار
گفتگو با سهیل مخبری: خواننده سالاری، واقعیتی دردناک است

سهیل مخبری، از استعدادهای جوان موسیقی کشورمان است. او چندی پیش آلبوم موسیقی بی‌کلام «دُروج» را منتشر کرد. این آلبوم به باور کارشناسان موسیقی از جمله آثاری است که سازنده آن تجربه‌های تازه و بکری را در ساخت یک اثر موسیقایی به کار گرفته و این توانایی را دارد که مخاطبان زیادی را به سمت موسیقی جدی کشورمان جذب کند. این آلبوم مورد ستایش اردشیر کامکار، نوازنده و آهنگساز برجسته و پیشکسوت کشورمان هم قرار گرفته و به نظر می‌رسد مخبری نخستین گامش را محکم برداشته است. با او درباره این آلبوم گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم.
دُروج برای من تجربه بسیار ارزشمند و لذتبخشی بود

تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.