همه مطالب: مصاحبه

«در کنسرتی که با آقای ناظری برگزار کردیم، کار نرمالی داشتیم و در زمینه گروه نوازی کار خاصی انجام نشد»گفتگو با «ارسلان کامکار»: کامکار‌ها در را به روی خواننده‌ها نبسته است، ممکن است مثل‌‌ همکاری که با شهرام ناظری داشتیم با خوانندهٔ دیگری هم کار کنیم

گروه «کامکار‌ها» اکنون چند دهه است که در موسیقی ایرانی فعالیت می‌کند و همیشه نیز توانسته خود را در سطح بالایی نگه دارد. تنها گروهی که می‌تواند از نظر قدمت با آن‌ها مقابله کند گروه «پایور» است که البته این گروه پس از مرگ فرامرز پایور تقریبا فعالیتی نداشته است، برای آشنایی با زوایایی دیگر از کار گروه کامکار‌ها پای صحبت‌های ارسلان کامکار نوازنده عود و ویلن و آهنگساز این گروه نشستیم. این گفت‌وگو در سال گذشته تهیه شده و اکنون پس از آخرین کنسرت گروه کامکار‌ها منتشر می‌شود.
+در کنار خواننده‌ای چون شجریان کسانی باید بنشینند که قدرت نوازندگی بسیار بیشتری داشته باشند

گفتگو با رییس سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران درباره تعطیلی کلاس‌های آموزش موسیقیشهاب مرادی: آموزش موسیقی ابتدایی بود، متوقف کردیم!

قانع‌کردن شهاب مرادی برای انجام یک گفت‌وگوی کوتاه دشوار است. حتی در روزهایی که خود او و سازمان تحت ریاستش زیر فشار انتقادهای زیادی در مورد تعطیلی کلاس‌های آموزش موسیقی قرار گرفته‌اند، گفت‌وگو با رییس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری را در حالی در ادامه می‌خوانید که روز گذشته اعلام شد اعضای هیات‌مدیره خانه موسیقی با امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی، هنری شهرداری دیدار و درباره آموزش موسیقی صحبت کرده‌اند.
+بله، من گفته‌ام که آموزش و ترویج موسیقی جزو اولویت‌های سازمان فرهنگی- هنری شهرداری نیست

+افرادی که قرار است مربی آموزش موسیقی فرهنگسراها شوند، باید مدرک دانشگاهی در این حوزه یا درجه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته باشند

+بنای ما حمایت از موسیقی فاخر و تخصصی کردن آموزش‌هاست

نوای کهن از گروهی جوان!آلبوم تصویری «پایکوبان» در راه است

آلبوم تصویری «پایکوبان» کاری از گروه موسیقی«نوای کهن» به عنوان اولین اثر رسمی این گروه تا چند وقت دیگر، توسط مؤسسه فرهنگی، هنری «ایران گام» به بازار موسیقی عرضه خواهد شد.
+محمدرضا اسلامی در گفتگو با موسیقی ایرانیان گفت: ازآنجا که خود ما گروهی نسبتاٌ جوان هستیم و به این نوع موسیقی علاقه داریم، هدفمان این بوده که پلی ارتباطی و واسطه ای باشیم برای ایجاد پیوند بین دیگر جوان ها با این ژانر موسیقی و فضای این چنینی.

موسیقی ایران همپای سینمایش، جهانی استپیتر لِیش، نوازنده اتریشی: موسیقی نواحی ایران، آنقدر بزرگ است که در یک جشنواره بین المللی مطرح شود

پیتر لِیش ویلونیست اتریشی است که از سال 2001 جشنواره 4020 را در شهر لینز بنیان گذاشت. او که مسوول توسعه فرهنگی این شهر نیز است، چندی پیش برای چهارمین‌بار به ایران سفر کرد و با سفر به سه‌منطقه خوزستان، کردستان و خراسان به بررسی موسیقی نواحی این استان‌ها و دیدار با چهره‌های شناخته‌شده این نوع موسیقی پرداخت. از همین‌رو، این سفر او با سه‌سفر قبلی بسیار تفاوت داشت و توانست از نزدیک با خرده‌فرهنگ‌هایی آشنا شود که به تعبیر او به اندازه یک قاره وسعت دارند.
+نکته مهم برای من این است که موسیقی‌هایی را که کمتر شناخته شده‌اند به گوش مردم جهان برسانم. مطمئنم موسیقی ایرانی جای این را دارد که در اروپا و اتریش معرفی شود 

در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» عنوان شد«نوروز صبا» با صدای «مهدی امامی» در راه است

بعد از انتشار دو آلبوم «برافشان» و «چهارسو» از شرکت فرهنگی هنری ماهور، به آهنگسازی امیر شریفی و با صدای مهدی امامی، دو اثر دیگر به خوانندگی امامی در دست تهیه و انتشار می باشد.
+مهدی امامی: وقتی در کنسرت ها میخوانم ودایره میزنم احساس و حال خوبی پیدا میکنم، از طرفی وقتی به گذشته نگاه می کنیم، می بینیم خواندن و ضرب گرفتن در سنت موسیقایی ما وجود داشته که امر مهمی ست، هرچند امروزه به دست فراموشی سپرده شده است

استاد فقید «پرویز مشکاتیان» آتشفشانی از ابداع ها و هنرهای منحصر بفرد در موسیقی بوده اندمحمد عشقی در گفتگو با «موسیقی ایرانیان»: جامعه موسیقی ما به سمت یک سری اسامی خاص پیش رفته و در پس این موضوع هم دارندگی و توانایی مالی بالا نهفته است

محمد عشقی نوازنده سنتور و آهنگساز جوان کشورمان، در نیمه های خرداد ماه سال جاری، جدیدترین اثر خود را با عنوان «باغ برهنه» توسط شرکت راوی آذر کیمیا، روانه بازار موسیقی کرد. به بهانه انتشار این آلبوم گفتگویی ترتیب داده ایم با این هنرمند که در ادامه می خوانید.
+در ادامه می توانید یکی از قطعات  آلبوم «باغ برهنه» را از موسیقی ایرانیان آنلاین بشنوید و دانلود نمایید

«در کل، واکنش‌ها نسبت به برگزاری چنین برنامه ای با این روند و برای اولین بار درکشور خوشایند و امیدوار کننده بوده است»گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «آرش نصیری» مدیر و مجری «هزار صدا» درباره اولین مسابقه رسمی‌ ساز و آواز و تصنیف موسیقی ایرانی

از تابستان گذشته، برنامه آکادمی‌موسیقی هزار صدا در ژانر موسیقی پاپ، به سرپرستی، مدیریت و اجرای آرش نصیری برگزار شد و همانطوری که مقرر شده بود، پنج شنبه 29 خرداد ماه، این برنامه در فضای موسیقی ردیف دستگاهی ایران نیز آغاز شد تا اولین مسابقه رسمی‌ساز و آواز و تصنیف تاریخ موسیقی ایرانی جلوی تماشاگران و داوران در فرهنگسرای ارسباران اتفاق بیافتد. از آنجایی که برگزاری این برنامه یک اتفاق ویژه در موسیقی بود در رابطه با جزئیات این برنامه با آرش نصیری، روزنامه نگار و مجری این برنامه به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.
+هر اثر باید با مخاطب ارتباط برقرار کند و برای ما مهم است که علاوه بر نظر کارشناسان نظر مخاطبان حاضر در سالن را هم داشته باشیم

آلبوم «رفتم و بار سفر بستم» در بازار منتشر می شودگفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «علیرضا قربانی» به بهانه دریافت تندیس «حافظ» برای دو دوره پیاپی

علیرضا قربانی، در دو دورهء پیاپی، موفق به دریافت تندیس حافظ، از جشنواره جشن حافظ به همت مجله دنیای تصویر گردیده که این جایزه، برای خوانندگی در قطعه «جان عاشقی» به آهنگسازی فردین خلعتبری به وی تعلق گرفته است.

+ این امید و این نگاه مثبت وجود دارد که ظرافت ها و قابلیت های موسیقی ایرانی، از دید داوران پنهان نمانده است. امیدوارم اینگونه حرکت ها برای تثبیت و استحکام موسیقی ایرانی ادامه یافته و این موسیقی در میان هموطنانمان، کشورمان و حتی جهان، همچنان پر حیات و پیش رونده و پویا باقی بماند

ما از همين مردم هستيم و وظيفه ما اين است كه شادي‌هاي مردم، دردها و آمال و آرزوهاي آنها را به زبان هنر بيان كنيمگفتگو با کیوان ساکت: «صدا و سيما ساز را نشان نمي‌دهد، در نتيجه نسل جوان مجبور مي‌شود خوراك خود را از رسانه‌هاي ديگر كه چندان هم معتبر نيست، بگيرد»

عموم مخاطبان موسيقي کیوان ساکت را با اجراي قطعات پرتكنيك مشاهير موسيقي غرب نظير: موزارت، برامس، ويوالدي، پگانيني و… با ساز تار مي‌شناسند، كاري كه به نوعي تكنيك را در نوازندگي و بيشتر از آن در ارائه سرعت قطعه نوازي به نمايش مي‌گذارد. خرداد ماه امسال تالار وحدت در قالب جشنواره‌يي خصوصي به نام «رنگ موسيقي» ميزبان ساكت و گروهش بود. به همين بهانه با اين آهنگساز و نوازنده موسيقي گفت‌وگويي انجام داديم و درباره علت حضورش در اين جشنواره و نظرات او درباره فضاي كنوني موسيقي ايراني پرسيديم…
+ساکت: من نمي‌گويم هر آنچه استاد بزرگ وزيري گفته هيچ خرده‌يي نمي‌توان به آن گرفت. وزيري آنقدر زحمت كشيده كه از حد و اندازه فكر ما خارج است. او اولين كسي است كه كلوب موزيكال درست كرد، كلوب سينماي زنان را درست كرد، كتاب‌هاي زيبايي‌شناسي را ترجمه كرد. او اولين كسي است كه دستور آموزش براي تار و سه‌تار را نوشته، او اولين كسي است كه موسيقي توصيفي ساخت

«مدیران و صاحب منصبان فرهنگی فدارسیونهای ورزشی، درکشان از موسیقی بسیار سطحی و پایین است!»گفتگو با «شهرام ناظری» درباره آهنگ «سواران صبح امید» در جام جهانی 1998 فرانسه

بیتا یاری: راهیابی به جام جهانی 1998 فرانسه با مسیر پرفراز و نشیبی همراه بود آنگونه که این صعود در تاریخ فوتبال و حافظه مردم ما به نوعی دیگر نقش بسته است. درجام جهانی 1998 فرانسه بعد از برگزاری بازیهای ایران چند بار کلیپی از صداوسیما پخش شد که در آن شهرام ناظری در دستگاه های همایون وچهارگاه آواز می‏خواند و روحیه شکست ناپذیری را ترویج می‏نمود. این کلیپ با تصاویری از سمبلهای ایرانی و روح حماسی آواز چهارگاه تنها چندبار پخش شد اما اولین اقدام خودجوش جامعه موسیقی در حمایت از روزش ملی را رقم زد. در این خصوص با شهرام ناظری شوالیه آواز ایران گفتگو کرده ایم.

+دلیل اینکه کارها افت می کند و یا با کیفیت بدی تولید می شود این است که کارهای خاص را به دست آدمهایی می دهند که برای برای آن کار کوچکند! دلیل افت آثار کوچکی افراد است.

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار موسیقی ایران

عضویت در خبرنامه