همه مطالب: مصاحبه

«تحلیل ردیف: براساس نت‌نویسی ردیف میرزا عبدالله با نمودار تشریحی» حاصل ۵٠‌ سال کار هدفمند من استگپُ و گفت با داریوش طلایی: کتاب جدیدم سرنوشت موسیقی ایرانی را عوض می‌کند

سارا حیدرنژاد: داریوش طلایی، موسیقیدان، پژوهشگر موسیقی و جزو برجسته‌ترین اساتید نوازندگی تار است. او که تارنوازی را نزد استاد علی‌اکبر شهنازی فرا گرفته، آثار متعددی را در زمینه ردیف‌های آوازی به رشته تحریر درآورده است. طلایی که مدرک دکترای خود را در رشته موسیقی‌شناسی از اروپا دریافت کرده، پس از بازگشت به ایران به تدریس و تألیف در زمینه موسیقی پرداخته است. جدیدترین اثر این موسیقیدان و پژوهشگر به تازگی برنده جایزه کتاب ‌سال شده است. «تحلیل ردیف: براساس نت‌نویسی ردیف میرزا عبدالله با نمودار تشریحی» عنوان اثر برگزیده بخش هنر سی‌وچهارمین جایزه کتاب ‌سال را به خود اختصاص داد. با داریوش طلایی در مورد جدیدترین اثرش به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید.

+سال‌ها در زمینه موسیقی فعالیت کرده‌ام و در جایگاهی قرار دارم که بتوانم در این خصوص اظهارنظر کنم و کتاب بنویسم
+اگر آینده‌ای برای موسیقی ایرانی باشد از گذر و کانال این کتاب رقم می‌خورد
+موسیقی ایرانی دارای روح است و باید انعطاف آن را حفظ کرد
+هر کسی می‌تواند نسبت به درک و شعور و سوادش چیزی بگوید

مازیار صدری: خوانندگان گلها آواز را مردمی کردندگفتگوی «موسیقی ایرانیان» با پزشکی که در لندن سفیر موسیقی ایرانی است

موسیقی ایرانیان – غزاله سعادتی: مازیار صدی از جمله خوانندگانی است که با وجود آنکه درس طبابت خوانده اما علاقه عجیبی به موسیقی دوران گلها دارد. او دو آلبوم «معجزه تو» و «نواهای بهاری ایران زمین» را به زودی در داخل کشور راهی بازار موسیقی کشور خواهد کرد، صدری هر دو اثر را در سبک موسیقی گلها خوانده است و به اعتقاد او موسیقی گلها اوج اجرای آواز ایرانی است. این پزشک ایرانی می گوید: «در دوره ی گلها خوانندگان بزرگی چون استاد ان بنان، شهیدی و عبدالعلی وزیری نشان دادند که وجود حس و انتقال آن به شنونده از بالاترین تکنیک های آواز است و در بسیاری موارد نیازی به اوج خوانی وجود ندارد.» این خواننده تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه شهید بهشتی گذارند و پس از آن برای ادامه تحصیل به انگلستان رفت، با این هنرمند گفت وگویی کرده ایم که در ادامه می خوانید.

+موسیقی گلها اوج اجرای آواز ایرانی است
+در سالهای اخیر نه تنها اصالت کارهای اجرا شده بسیار کمتر است بلکه سطح اشعار و ترانه ها هم پایین تر آمده است

گفت‌وگو با «علی‌اکبر شکارچی»، کمانچه‌نواز و موسیقی‌دان ایرانی درباره خاطرات و اندیشه‌هایش:قسمت نشد با استاد شجریان همکاری کنم

فیض‌الله پیری: ما در مقابل استاد «علی‌اکبر شکارچی» نشستیم؛ برای مصاحبه‌ای مطبوعاتی و عبور دوباره از کوی خاطرات و بازخوانی اندیشه‌های هنری‌اش. برای رسیدن به هدف، این گفت‌وگو از الگوی «مصاحبه باز» پیروی می‌کند که تئوری خوبی برای چهره‌نگاری مطبوعاتی و بازنمایی روزنامه‌نگارانه خاطرات چنین سوژه‌هایی است.

+پس از انقلاب، در حوزه موسیقی نکته‌ای که بسیار شاخص بود، حضور کسانی بود که حول گروه شیدا و عارف جمع شده بودند، هوشنگ ابتهاج (سایه) و محمدرضا لطفی به اندیشه‌های نوگرا و جمع‌گرا اعتقاد داشتند
+قبل ازانقلاب جایی برای موسیقی‌های جدی نبود، زمینه برای موسیقی سنتی هم کم بود
+از موسیقی لری هیچ‌گاه دور نبوده و نیستم
+موسیقی خلق لر تنها اثر موسیقی قومی در چاووش بود و البته کیفیت در چاووش مهم بود، نه کمیت
+موقعی که موسیقی پاپ و نوازندگانش بعد از انقلاب مثل برگ درخت، ریختند و چاووش سر درآورد، حالا عکس موضوع اتفاق افتاده است

«قرار نیست ما تسلیم ناهمواری ها شویم»گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «ناصر ایزدی»: محمدرضا لطفی یک دنیا بزرگی بود

موسیقی ایرانیان – سودا صمد پور: نام «مهر» با هدف و نگرش تزریق و پرورش مهر و دوستی، از سوی «ناصر ایزدی» برای ارکسترش انتخاب شده است. او این مجموعه را ابتدا کوچک و کم تعداد تأسیس کرده و در قالب یک آنسامبل ایرانی آثار را به اجرا در می آورد تا اینکه بر حسب ضرورت و نیاز روز موسیقی و اجتماع موسیقی دوست، این مجموعه را گسترده تر کرده و تغییراتی اساسی در آن ایجاد کرد. جناب ایزدی البته در مؤسسه راد نو اندیش مدیریت بخش موسیقی را نیز بر عهده دارند و بسیاری سمت ها و فعالیت های دیگر که بسیاری از آن اگاهند و تلاش های صادقانه ایشان را تأیید می کنند. «موسیقی ایرانیان»، با نگاه به ارکستر مهر و موضوعات دیگر موسیقی با «ناصر ایزدی» به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید.
+هیچ کدام از حمایت های دولتی را نداریم. نه به لحاظ مالی حمایت میکنند، نه مکانی برای تمرین در اختیارمان قرار میدهند
+امیدوارم مسئولین کمی هم دغدغه فرهنگ داشته باشند
+«ارکستر ملی مهر» ارکستری است که بر مبنای مهر و دوستی شکل گرفته است
+در بزرگداشت‌های اساتید که برگزار میکنیم، بازگشتی داریم به آثاری که این هنرمندان از خودشان بجا گذاشته اند که برخی از آنها متاسفانه فراموش شده اند
+برایم مهم نیست که آدمها شکل مسیرشان با من متفاوت است بلکه مهم هدفشان است
+جشنواره و جایزه همایون خرّم بنظر من نمونه یک جشنواره موفق و کاملا با هدف در کشور ماست
+یکی از بزرگیهای استاد محمدرضا لطفی این بود که وقتی به کسی اعتماد میکرد نیمه راه از فکرشان برنمیگشتند
+پس از بازگشت استاد لطفی، دیگر شرایط به گونه ای بود که سخت میشد در «آوای شیدا» ماند
+محمدرضا لطفی همیشه میگفت که سانسورچی من شده ای و نمیگذاری حرفهایم را بزنم!
+متاسفانه پس از ورود لطفی به ایران، جو نامناسبی حاکم شده بود و این فضا خیلی ها را درگیر کرد، بشکلی که اگر به لطفی بد نمیگفتند انگار از قافله عقب مانده بودند!

«خواننده فقط یک مجری صرف نیست»گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «امیر اثنی‌عشری»: فریب در هنر ماندگاری ندارد

موسیقی ایرانیان – سودا صمد پور:«امیر اثنی عشری» خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی است که پس از اجرایی موفق در گروه بازسازی شیدا به سرپرستی زنده یاد «محمدرضا لطفی» مورد توجه علاقه مندان آواز قرار گرفت. صدایی خاص و ویژه که متفاوت با فرم رایج آواز خوانی بود. در آن زمان اثنی عشری فقط بیست و چهار سال داشت که آوازی از سلیمان امیر قاسمی را با ظرافت ها و پیچیدگی هایش برای مخاطبان اجرا نمود. اکنون چهار اثر منتشر شده از اثنی عشری در دسترس مخاطبان قرار گرفته است و علاوه بر کنسرت های متعددی که در داخل و خارج از کشور اجرا نموده، چند اثر دیگر ضبط شده را هم در نوبت انتشار دارد. اخیرا نیز دو کنسرت با محوریت آواز را در فرهنگسرای نیاوران و تالار رودکی اجرا نموده که با استقبال خوب علاقه مندان به آواز روبرو شده است. اثنی عشری که تحصیلات عالی خود را در مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی دنبال نموده است، نگاه ویژه ای به موسیقی و هنر دارد. به همین بهانه با ایشان در خصوص موضوعاتی چون «هنر و هنرمند»، «وضعیت فعلی موسیقی ایران» و برنامه های آتی وی به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می توانید آن را بخوانید.

+تلاش در بی اهمیت جلوه دادن و نادیده گرفتن نقش خواننده، کمکی به موسیقی نمی کند
+هر یک از هنرمندان موسیقی اعم از خواننده و نوازنده و آهنگساز، جایگاه ویژه و پر اهمیتی در ارایه موسیقی به مخاطب دارند و نمی توان منکر تلاش هیچ یک شد
+رابطه ی موسیقی با کلام، ارتباطی ناگسستنی است
+موسیقی سازی در ایران نیازمند زمان بیشتری است تا بتواند به صورت مستقل جایگاه خود را در میان عموم مردم بیابد
+اوضاع موسیقی مطلوب نیست، اگر نور امیدی در فضای موسیقی ایرانی هست، شمعی است که توسط اهل هنر روشن نگاه داشته شده است

«به تئاتر اعتیاد دارم»گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «محمود فرضی‌نژاد»: موسیقی نواحی ایران رنگین کمان زیبایی هاست

امسال، «دیلمون» گروه توانای موسیقی گیلان، در «سی و دومین جشنواره موسیقی فجر»، خوش درخشیدند و از جمله گروه های پر استقبال و پرفروش در این رویداد مهم هنری-موسیقایی بوده اند. «موسیقی ایرانیان» به بهانه این حضور، با «محمود فرضی نژاد» به گفتگو نشسته است که در ادامه می خوانید.
+هنر به زیبایی ها می اندیشد، باید به احترام او زیبا دید و با احساس اجرایش کرد
+آلبوم جدید گروه «دیلمون» منتشر می شود
+برگزاری تور کنسرت های گروه در ایران و چند کشور اروپایی را در برنامه آتی داریم
+مخاطب همیشه هست و اینکه ما چگونه او را تغذیه کنیم، خیلی مهم است. ما میتوانیم گوش و هوش مخاطب را تضعیف کنیم یا بالعکس آن را قوت ببخشیم و سلیقه اش را بالا ببریم
+گیلان مأمن آواها و نغمه هاست
+مدیریت جشنواره سی و دوم با عوامل حرفه ای توانستند جایی برای نقد باقی نگذارند

گفتگوی مفصل با دبیر سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجرحمیدرضا نوربخش: رسانه ملی قدمی برای موسیقی ایرانی برنمی‌دارد

hot-topic-logo«حمیدرضا نوربخش» دبیر سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از جزئیات این رویداد موسیقایی، نسبت میان مدیرعامل خانه موسیقی بودن و دبیر جشنواره شدن و برنامه‌هایش برای آینده گفت.
+جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر باید در همین مدار جلو برود تا بتواند به جشنواره‌ای جدی تبدیل و با استقبال اهالی موسیقی مواجه شود
+من برخلاف این که می‌گویند با نگاهی حذفی مانع از حضور جوانان در جشنواره شده‌ام همواره به این گروه به عنوان آینده‌سازان موسیقی توجه ویژه داشته‌ام
+معتقدم مهمترین بخش موسیقی ما، جوانان این عرصه‌اند اما جایشان در حاشیه نیست و باید اصل ماجرا باشند
+هر شخصی در صورت انفعال ناچار به پذیرش چیزی است که دیگران انتخاب می‌کنند
+من در طول سه سال اخیر اجازه نداده‌ام سقف بلیت‌های جشنواره هیچ تغییری داشته باشد
+در عرصه موسیقی ایرانی کسانی که بتوانند در مقیاس موسیقی پاپ مخاطب داشته باشند اندک‌اند. برای این که ارتباط جامعه با موسیقی سنتی ایرانی کم‌رنگ است.

«در جامعه، باید همه نوع جنس موسیقی باشد تا مخاطب انتخاب خودش رو داشته باشد»هامون بهرامی مقدم: دغدغه ام از تولید «مارال» خلق اثر بی کلام بوده است

آلبوم موسیقی بی کلام «مارال»، اثر تازه ای از «هامون بهرامی مقدم» با همراهی «مصباح قمصری» است که اوایل دی ماه سال جاری، منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.
+آثار هنری نباید با ملاک بازار سنجیده شوند

گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با عضو هیات داوارن «سومین جشنواره نوای خرم»بابک شهرکی: با یک گل بهار نمی شود/ تلاش برای ارتقای موسیقی اصیل ایرانی

عضو هیات داوران سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) معتقد است موسیقی اصیل ایرانی باید قبل از هر چیز در سبد شنیداری خانواده ها قرارگیرد تا همین موضوع تبدیل به انگیزه ای برای قدم گذاشتن ایرایکودکان در مسیر فراگیری موسیقی ایرانی شود.
+طی برگزاری جشنواره نوای خرم در حد بضاعت و توانایی ﺧﻮﺩ عملکرد خوبی داشتیم ولی وقتی این عملکرد از ﺳﻮی نهادهای بزرگ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺷﻮﺩ، بازتاب گسترده تری ﺧﻮاﻫﺪ داشت
+اﮔﺮ ﻣﻘﻮﻟﻪ احترام به پیشکسواﻥ و ﺑﺰﺭﮔﺘﺮاﻥ در ﺳﻨﻴﻦ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺩﺭ اﻓﺮاﺩ نهادینه شود، در سالهای آینده شاهد پرورش موزیسینهایی خواهیم بود که ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻭاﻗﻌﻲ ﻛﻠﻤﻪ در مقام استاد قرار می گیرند

صالح عظیمی: از خواننده های امروزی بعضی از صداها ذاتاً فالش و خارج استگفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «کریم صالح عظیمی» به بهانهٔ هفتادمین سال تولد این استاد موسیقی ایرانی

hot-topic-logo

موسیقی ایرانیان: شانزدهم دیماه، زادروز استاد «صالح عظیمی»، پیشکسوتِ ردیف دان و خواننده ی موسیقی سنتی کشورمان است. استاد عظیمی، زاده ی ۱۳۲۵ در تبریز است که آواز زنده یاد استاد «ابوالحسن خان اقبال آذر»، انگیزه بخش ایشان در پرداختن جدی به آواز خوانی بوده است. تاکنون دو اثر (آوای همایون و آواز شور) به صورت رسمی از استاد عظیمی منتشر شده‌ است. همچنین او کنسرت‌هایی را با اساتید «مجید کیانی»، «داریوش طلایی»، «محسن نفر» و «داود آزاد» اجرا کرده است که عمده ی آنها با تاکید بر اجرای ردیف موسیقی کلاسیک‌آوازی ایران تدوین شده بودند. این هنرمند، به همراه «داود آزاد» اجراهایی را در داخل و خارج از ایران به صحنه برده و مدتی نیز با «حمید سکوتی» کنسرت‌هایی برگزار کرده اند. چندی پیش «سبحان مهدی پور» خواننده موسیقی ایرانی و یکی از شاگردان استاد عظیمی به دیدار وی رفته و گفتگویی دوستانه در این دیدار صورت گرفته که می توان آن را گفتگویی میان دو نسل در آواز ایرانی تلقی کرد. به بهانه ی هفتادمین سال تولد استاد «صالح عظیمی»، سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این گفتگو را منتشر می کند که در ادامه می خوانید.

+استاد اقبال اصلا کلاس نداشت و درس نمی داد، اغلب برای یادگیری از آثارش استفاده می کردند
+وقتی استاد اقبال آذر درگذشت، فهمیدیم چه ضایعه بزرگی است برای آواز ایران
+در روش قدیمی آموزش که سینه به سینه بود، دیگر احتیاجی به صداسازی نبود
+همیشه طرفداران موسیقی پاپ بیشتر بوده اند
+موسیقی دستگاهی علم هست ولی موسیقی های دیگر برای پرکردن وقت و خوش گذرانی و تفریح هست
+الان هر کسی مدرس شده و ساز و آواز یاد میدهد
+خواننده تا خاطر جمع نشده که خوب میتواند بخواند یا تا زمانی که مدرس تائید نکند، نباید آواز بخواند

تبلیغات

عضویت در خبرنامه

تازه‌ترین اخبار