همه مطالب: مصاحبه

گفتگوی مفصل با دبیر سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجرحمیدرضا نوربخش: رسانه ملی قدمی برای موسیقی ایرانی برنمی‌دارد

hot-topic-logo«حمیدرضا نوربخش» دبیر سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از جزئیات این رویداد موسیقایی، نسبت میان مدیرعامل خانه موسیقی بودن و دبیر جشنواره شدن و برنامه‌هایش برای آینده گفت.
+جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر باید در همین مدار جلو برود تا بتواند به جشنواره‌ای جدی تبدیل و با استقبال اهالی موسیقی مواجه شود
+من برخلاف این که می‌گویند با نگاهی حذفی مانع از حضور جوانان در جشنواره شده‌ام همواره به این گروه به عنوان آینده‌سازان موسیقی توجه ویژه داشته‌ام
+معتقدم مهمترین بخش موسیقی ما، جوانان این عرصه‌اند اما جایشان در حاشیه نیست و باید اصل ماجرا باشند
+هر شخصی در صورت انفعال ناچار به پذیرش چیزی است که دیگران انتخاب می‌کنند
+من در طول سه سال اخیر اجازه نداده‌ام سقف بلیت‌های جشنواره هیچ تغییری داشته باشد
+در عرصه موسیقی ایرانی کسانی که بتوانند در مقیاس موسیقی پاپ مخاطب داشته باشند اندک‌اند. برای این که ارتباط جامعه با موسیقی سنتی ایرانی کم‌رنگ است.

«در جامعه، باید همه نوع جنس موسیقی باشد تا مخاطب انتخاب خودش رو داشته باشد»هامون بهرامی مقدم: دغدغه ام از تولید «مارال» خلق اثر بی کلام بوده است

آلبوم موسیقی بی کلام «مارال»، اثر تازه ای از «هامون بهرامی مقدم» با همراهی «مصباح قمصری» است که اوایل دی ماه سال جاری، منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.
+آثار هنری نباید با ملاک بازار سنجیده شوند

گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با عضو هیات داوارن «سومین جشنواره نوای خرم»بابک شهرکی: با یک گل بهار نمی شود/ تلاش برای ارتقای موسیقی اصیل ایرانی

عضو هیات داوران سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) معتقد است موسیقی اصیل ایرانی باید قبل از هر چیز در سبد شنیداری خانواده ها قرارگیرد تا همین موضوع تبدیل به انگیزه ای برای قدم گذاشتن ایرایکودکان در مسیر فراگیری موسیقی ایرانی شود.
+طی برگزاری جشنواره نوای خرم در حد بضاعت و توانایی ﺧﻮﺩ عملکرد خوبی داشتیم ولی وقتی این عملکرد از ﺳﻮی نهادهای بزرگ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺷﻮﺩ، بازتاب گسترده تری ﺧﻮاﻫﺪ داشت
+اﮔﺮ ﻣﻘﻮﻟﻪ احترام به پیشکسواﻥ و ﺑﺰﺭﮔﺘﺮاﻥ در ﺳﻨﻴﻦ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺩﺭ اﻓﺮاﺩ نهادینه شود، در سالهای آینده شاهد پرورش موزیسینهایی خواهیم بود که ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻭاﻗﻌﻲ ﻛﻠﻤﻪ در مقام استاد قرار می گیرند

صالح عظیمی: از خواننده های امروزی بعضی از صداها ذاتاً فالش و خارج استگفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «کریم صالح عظیمی» به بهانهٔ هفتادمین سال تولد این استاد موسیقی ایرانی

hot-topic-logo

موسیقی ایرانیان: شانزدهم دیماه، زادروز استاد «صالح عظیمی»، پیشکسوتِ ردیف دان و خواننده ی موسیقی سنتی کشورمان است. استاد عظیمی، زاده ی ۱۳۲۵ در تبریز است که آواز زنده یاد استاد «ابوالحسن خان اقبال آذر»، انگیزه بخش ایشان در پرداختن جدی به آواز خوانی بوده است. تاکنون دو اثر (آوای همایون و آواز شور) به صورت رسمی از استاد عظیمی منتشر شده‌ است. همچنین او کنسرت‌هایی را با اساتید «مجید کیانی»، «داریوش طلایی»، «محسن نفر» و «داود آزاد» اجرا کرده است که عمده ی آنها با تاکید بر اجرای ردیف موسیقی کلاسیک‌آوازی ایران تدوین شده بودند. این هنرمند، به همراه «داود آزاد» اجراهایی را در داخل و خارج از ایران به صحنه برده و مدتی نیز با «حمید سکوتی» کنسرت‌هایی برگزار کرده اند. چندی پیش «سبحان مهدی پور» خواننده موسیقی ایرانی و یکی از شاگردان استاد عظیمی به دیدار وی رفته و گفتگویی دوستانه در این دیدار صورت گرفته که می توان آن را گفتگویی میان دو نسل در آواز ایرانی تلقی کرد. به بهانه ی هفتادمین سال تولد استاد «صالح عظیمی»، سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این گفتگو را منتشر می کند که در ادامه می خوانید.

+استاد اقبال اصلا کلاس نداشت و درس نمی داد، اغلب برای یادگیری از آثارش استفاده می کردند
+وقتی استاد اقبال آذر درگذشت، فهمیدیم چه ضایعه بزرگی است برای آواز ایران
+در روش قدیمی آموزش که سینه به سینه بود، دیگر احتیاجی به صداسازی نبود
+همیشه طرفداران موسیقی پاپ بیشتر بوده اند
+موسیقی دستگاهی علم هست ولی موسیقی های دیگر برای پرکردن وقت و خوش گذرانی و تفریح هست
+الان هر کسی مدرس شده و ساز و آواز یاد میدهد
+خواننده تا خاطر جمع نشده که خوب میتواند بخواند یا تا زمانی که مدرس تائید نکند، نباید آواز بخواند

«خوب است که همه به منافع جشنواره بیندیشند»پیگیری درباره گمانه‌پردازی‌های مطرح‌شده درباره سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در گفتگو با «حمیدرضا نوربخش»

hot-topic-logoپریسا قاسم‌زاده: سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر ٢٢ دی‌ماه امسال آغاز می‌شود، این دوره از جشنواره همانند دوره گذشته با مدیریت «حمیدرضا نوربخش» کار خود را پی خواهد گرفت. آنها که حضور در جشنواره‌ موسیقی در دوره‌های قبلی را تجربه کرده‌اند، می‌گویند حضور نوربخش و بخش قابل توجهی از هنرمندان شناخته‌شده موسیقی در حوزه‌های مختلف، خط‌مشی، خروجی و شفافیت را در این اتفاق موسیقایی دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. خیلی‌ها به تغییرات ایجادشده می‌بالند و البته هستند کسانی که معتقدند روش اتخاذشده در برگزاری دوره گذشته جشنواره موسیقی فجر به سبب ابقای نوربخش در سمت مدیریت این جشنواره در دوره کنونی هم ادامه خواهد داشت و با تعاریف آنها از فستیوال موسیقی فاصله بسیاری دارد.
+امسال درست مثل ‌سال گذشته به همه سایت‌های بلیت‌‌فروشی فعال در کشور نامه‌ای ارسال کردم و از آنها خواستم پیشنهادهای خودشان را بفرستند
+هنوز برای سایت فروش بلیت به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و من هر نوع نتیجه‌گیری در این زمینه را تکذیب می‌کنم / پیشنهاد فلان فرد برای بلیت‌فروشی اصلا چیز عجیبی نیست
+آیین‌نامه داوری، آیین‌نامه کاملی نبود و امسال سعی کرده‌ایم با توجه به نقاط ضعف و قوت آن را کامل‌تر کنیم، تعداد داوران هم طبیعتا به گستردگی‌ سال گذشته نیست
+بخش بین‌الملل جشنواره مستقیما با نظارت من مشغول فعالیت است و قطعا مسئولیت برگزاری‌اش به کس دیگری داده نخواهد شد
+ملاک جشنواره برای پرداخت دستمزد، بلیت‌‌فروشی بوده و هست

«سفرم به تهران به یک شکل و این بار اصفهان به شکلی دیگر مرا حیرت زده کرد»گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «عمر زیاد حکمت» نوازنده سرشناس عراقی: موسیقی ایرانی غنی از تکنیک، سرعت، سرزندگی و تکاپو است

hot-topic-logo

hmoموسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: «عمر زیاد حکمت» متولد سال ۱۹۸۸ میلادی و نوازنده ی ساز «قانون» از کشور عراق است، او از ۶ سالگی یادگیری موسیقی را آغاز کرده و پس از آن، در ۱۵ سالگی در هنرستان «دراسات النغمیه» درس خوانده، اخذ دیپلم کرده و در کشور مصر فراگیری موسیقی را دنبال کرده است. عمر به تازگی و در سومین سفر خود به ایران، اولین آلبوم رسمی ضبط کرده که این امر، به درخواست دوستان وی و نشر «تِلِسک» با مدیریت «ارژنگ آقاجری»، وابسته به شرکت «توسعه و تأمین محتوای آتور» در ایران محقق شده است. عمر زیاد از همراهان و نوازندگان گروه «نصیر شمه»، موسیقیدان عراقی و بین المللی و نوازنده ی سرشناس عود است که آغاز فعالیتش در مصر، با حضور در «خانه ی عود»، از مراکز معتبر تأسیس شده زیر نظر استاد شمه رقم خورده است. جهت آشنایی بیشتر با این نوازنده ی جوان، گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

+ساز متعلق به کسی ست که آن را هر روز بهتر و بیشتر به جهان معرفی می کند، با آن ساز حرفی زده که لازمه ی دنیای موسیقی بوده است
+دیدار با استاد «ملیحه سعیدی» برایم افتخاری بزرگ بود و فراموش نشدنی
+سبک نوازندگی قانون در ایران در وجهی عام، با کشورهای عربی و کشوری همچون ترکیه متفاوت است
+من به زودی به کشورم بازمی گردم و می خواهم این حس و انرژی فوق العاده ای که از این سفر شیرین عایدم شد را با دوستانم، خانواده ام و هموطنانم به اشتراک بگذارم. این مردم داری و مهمان نوازی مردم ایران را

«به نوازندگان جوان امید دارم، به خوانندگان جوان نه!»گپُ و گفت با «مجید درخشانی»: آواز دارد به انحراف کشیده می‌شود

hot-topic-logo۱۰۷۷

موسیقی ایرانیان – رضا نامجو: مجید درخشانی، نوازنده و آهنگساز صاحب‌نام موسیقی ماست. او از شاگردان مرحوم محمدرضا لطفی به حساب می‌آید. درخشانی که از‌ سال ۱۳۶۳ به آلمان مهاجرت کرد، در‌ سال ۱۳۸۴ پس از ۲۱ سال، به ایران بازگشت و گروه خورشید را بنیان گذاشت. او از آن روز تاکنون به همراه سایر اعضای این گروه با خوانندگان مختلف و البته جوان کنسرت گذاشته است. این هنرمند در کارنامه هنری‌اش سابقه سال‌ها همکاری با محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی را هم گنجانده است. مجید درخشانی (سرپرست گروه شهناز) از ‌سال ٨٧ به بعد هم در گروهی که شجریان به احترام استاد بزرگ تارنوازی ایرانی «شهناز» نامگذاری‌اش کرد به‌عنوان سرپرست فعالیت می‌کند. با «مجید درخشانی» درباره وضع موسیقی ایرانی در سال‌های اخیر و دلایل احتمالی کم‌رنگ شدن موسیقی ایرانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.
+در شرایط فعلی استقبال از موسیقی ایرانی کم‌رنگ شده است
+شنونده اگر موسیقی خوب نشنود به سراغ موسیقی‌های دیگر می‌رود
+در موسیقی ایرانی این خواننده‌سالاری باعث مشکل بزرگی شده است
+موسیقی چندصدایی رنگ و جانی به موسیقی می‌دهد که ما نباید از آن فرار کنیم
+موسیقی ما باید از تک‌صدایی بیرون بیاید
+این‌که عده‌ای از کار شجریان تقلید کنند کار کاملا اشتباهی است چون در زمان حضور ایشان دارد این اتفاق می‌افتد و کارشان دست دو یا همان کپی است
+آقای شجریان هم خیلی حس خوبی در این مورد نداشت که همه سعی می‌کنند مثل او بخوانند
+این همه آموزشگاه در سطح شهر تهران هست که ٨٠ درصدشان بی‌کیفیتند

«طرح اولیه ارکستر ملی برای من بود»گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «فریدون شهبازیان»: شاخص ترين آثارم را برای شجريان نوشتم كه تمایل داریم آنها را با فرزندش همایون اجراكنم

hot-topic-logotn

موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: سالهاست که ارکسترها در ایران با مشکل مواجه اند، مشکلاتی عدیده که گاها به ترک رهبر ارکستر و یا نوازندگان منجر و گاه کل ارکستر منحل شده که البته مسئله انحلال ارکسترها ساده ترین و پرکاربردترین راهی بوده که مدیران موسیقی طی این سالها در پیش گرفتند به طوری که شاهد فروپاشی متعدد ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران طی سالها بوده ایم. اما به طور کلی می توان یکسال گذشته را سالی پر فراز و نشیب برای این دو ارکستر دانست سالی که شاید هر روز حاشیه ای جدید از فعالیت ارکسترها به گوش می رسید تا اینکه در نهایت رهبران دو ارکستر از فعالیت خود کناره گیری کردند و ارکستر سمفونیک تهران به رهبر دیگری (شهرداد روحانی) واگذار و ارکستر موسیقی ملی ایران نیز به طور کامل تعطیل شد و جایش را به ارکستر ملی ایران داد که این روزها توسط «فریدون شهبازیان» اداره و رهبری می شود. شهبازیان که علاوه بر ساخت قطعات ماندگار موسیقی ایران، سابقه حضور در ارکسترهای مختلفی را نیز داشته در گفتگوی خود با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» به ساختار ارکستر جدید خود با عنوان «ارکستر ملی ایران» و چگونگی فعالیتش در فضای موسیقی ایران پرداخته است.

+ماهانه یک اجرا برای ارکستر ملی ایران در نظر گرفته ایم
+دستمزد نوازندگان به موقع پرداخت می شود
+دستمزد مضاعف برای اجراهای ارکستر ملی ایران در نظر گرفته ایم
+مدیران دو ارکستر به زودی اعلام می شود
+امیدوارم تا ابتدای سال ۹۶ بتوانیم چند کنسرت برگزار کنیم که نوع اجرا و کیفیت آثارمان برای همگان روشن شود
+ما مانعی برای ارکستر موسیقی ملی نیستیم و آن ارکستر با حضور اقای فخر الدینی می تواند به کارش ادامه دهد چرا که ما ارکستر دیگری هستیم
+به هیچ وجه مزاحم کار ارکستر سمفونیک نخواهیم بود
+قصد داریم اجراهایمان را به یک کارگردانی درست ضبط و در اختیار مخاطبان قرار دهیم

بیشتر کسانی که از ایران رفتند و ماندگار شدند همه چیزشان را از دست دادندگپُ و گفت با پرواز همای: من هیچ وقت از ایران نرفته ام و زندگی ام را از اینجا جدا نکردم

hot-topic-logo۶۳۵۱۳۳۰۸۷۱۰۸۸۱۰۵۷۳زینب مرتضایی‌فرد: دقیقا همان شخصیتی را دارد که فکر می کردم. اهل آسه آمدن و رفتن نیست و دلش نمی خواهد مثل خیلی ها یک چهره شیک، روشنفکر و موردپسند از خودش ارائه دهد. «پرواز همای» خودش است. از همان آغاز مصاحبه هم نشان می دهد که اهل چالش است و دلش نمی خواهد زمان را به انجام گفت و گویی سرد و کلیشه ای بگذراند. از این رو حرف زدن با او از موسیقی، حاشیه های موسیقی و حتی دیدگاه هایش درباره کار رسانه ای جالب است.

به صراحت نظرش را بیان می کند و از اینکه من هم خیلی صریح با او مخالفت کنم، هیچ نگرانی ندارد و ناراحت نمی شود.

+محسن چاوشی اتفاق موسیقی پاپ است و باید از کارش دفاع شود
+نمی توانم بدون ایران زندگی کنم
+برخی حتی به نان شبشان هم محتاج هستند
+حضور ایرانی ها در کنسرتهای خارج از کشور، مثل قبل نیست
+موسیقی ایرانی در سراشیبی است
+اگر روزگاری مردم به موسیقی سنتی گرایش پیدا کردند به خاطر بزرگانی چون شجریان بود
+بزرگان موسیقی اجازه بدهند گذر زمان خیلی مسائل را ثبات کند
+از وقتی کارم را شروع کردم می خواستم آثارم شبیه بقیه موزیسین ها نباشد و آنها هم چون باور دارند کارم شبیه آثارشان نیست، مخالفت می کنند
+آنها که مردم پسند بودن موسیقی را ضعف می دانند، دانش درستی ندارند
+نمی دانم چرا یکی موفق می شود همه می خواهند به او سنگ بزنند، خوب و بد بودن را میزان رای همه ثابت می کند

ایرانی‌هایی که زندگی‌شان بدون نغمه‌ها نمی‌گذرداسحاق بلوچ‌نسب: حاضر نیستیم به هیچ عنوان موسیقی را رها کنیم

hot-topic-logoحدود ۷۰ سال از عمرش می‌گذرد و به گفته خودش ۹ فرزند، ۹ نوه و یک همسر دارد. سال‌هاست که در حوزه موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان کار می‌کند و معتقد است، هیچ کسی برای نه‌تنها موسیقی نواحی، بلکه برای موسیقی، کاری نمی‌کند.
+درست است که پول نداریم اما باید روحیه داشته باشیم

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار