همه مطالب: مقاله

از استعداد خود هنرجو تا شیوه آموزش استاد موسیقی!عوامل موثر در آموزش درست موسیقی

hot-topic-logoامیرحسین اسلامی میرآبادی (عضو هیئت علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران): در دنیای امروز که متخصصان در هر رشته، فن و هنری با بررسی و تجزیه و تحلیل فرایندی آموزشی امکان تصحیح و رشد کیفیت آموزشی را دارند، بدیهی است آموزش موسیقی نیز می تواند جزو یکی از اولویت های این گونه تحقیقات باشد. در این نوشته سعی بر آن است تا براساس تجربیات آموزشی نگارنده، عوامل موثر در آموزش درست موسیقی به طور کلی و به طور اخص در ایران بررسی شود.
+رسیدن به استانداردی آموزشی، مستلزم تجربه فراوان، صرف وقت کافی و گذر زمان، تحقیق، تجزیه و تحلیل فرایند آموزش و در نهایت تصحیح و رسیدن به به یک شیوه کم نقص است

«از نوجوانی عاشق مولانا شدم»شهرام ناظری: بخشی از جامعه وقیح است

hot-topic-logoاو را بزرگترین مولاناخوان ایران و جهان می‌دانند. دوستداران شاعر بلندآوازه ایران، هر‌ سال برای بزرگداشت مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، از شهرام ناظری دعوت می‌کنند تا به قونیه برود و برای دوستداران مولانا، آواز بخواند. مضاف بر این، ناظری در تمام سال‌های فعالیتش، شرایط جامعه را برای ارایه کارهای هنری در نظر گرفته است.
+وضع امروز باب‌طبع آدم‌های دلال‌صفت و پا انداز است

+جامعه و مسئولان به وضع بیمارانی که به جذام مبتلا هستند توجه چندانی نداشته‌اند

مُقام‌های خراسانی و مَقام‌های تهرانییادداشتی در حاشیه برگزاری کنسرت مرتضی گودرزی، دوتار نواز برجسته موسیقی خراسانی

موسیقی نواحی که شالوده موسیقی ایران زمین را تشکیل می‌دهد، طی سالیان اخیر با شتاب بیشتری به حاشیه رفته و سهم این نوع موسیقی از کل رویدادهای موسیقی در کشور، اعم از انتشار آلبوم یا کتاب، اجرای کنسرت، پروژه‌های پژوهشی، حضور در رادیو تلویزیون و شرکت در جشنواره‌ها، آنقدر ناچیز است که شاید به کاربردن اصطلاح «مرگ خاموش» برای این میراث کهن فرهنگی چندان بی‌تناسب نباشد.

به قلم دکتر «پویا سرایی»نگاهی تحلیلی به ویژگی های آهنگسازیِ «حمید متبسم»

یکی از مصنفینِ پیشرو در موسیقی دستگاهی، حمید متبسم است. پیشرو بودنِ آثار متبسم، حداقل در دوره‌ی زمانیِ خاص، امری قابل تحلیل و پی‌گیری است. دراین مجال، به پاره ای از مصادیقی که بر مبنای آن ذهنیتِ پیشروی متبسم قابل دفاع و عرضه است، پرداخته خواهد شد. این مصادیق در سه بستر ملودی پردازی، ریتم گزینی و ژانرِ آثار نشان داده خواهند شد.
+ملودی پردازی حمید متبسم، در بسیاری از آثار او ویژه و انحصاری است

«یاحقی با رفتنش ويولونش را با خود به خاك سپرد چون هيچ كس ديگری نتوانست آن را مثل خود پرويز بنوازد»برای هفتمین سالروز درگذشت زنده یاد استاد پرویز یاحقی که حق ِ بزرگی بر موسیقی ایران دارد

استاد پرويز ياحقی، نوازنده ويولون و آهنگساز، ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ در آپارتمانش واقع در تهران، خيابان آفريقا، كوچه نيلوفر، آخرين وداع را با زندگي به انجام رساند. هنگام مرگ در خانه، تنها بود. سي ساعت بعد از واپسين نفس، دو تن از دوستانش كه از غيبت او نگران شده بودند، به خانه او آمدند.
+در ادامه آلبوم «مهتاب» از زنده یاد استاد پرویز یاحقی را دانلود کنید

کتابخانه مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما، پارتیتورهای ارزشمندی از استادان بزرگ موسیقی کشورمان را ساماندهی کرده استگنجینه ای ماندگار برای موسیقی ایران

پله‌های قدیمی ساختمان مرکز حفظ و اشاعه موسیقی مرکز موسیقی سازمان صدا و سیما را که بالا برویم به محیطی آرام می‌رسیم؛ محیطی که قفسه‌های کتاب کنار هم چیده شده‌اند و کتابخانه‌ای منحصربه‌فرد را ایجاد کرده‌اند؛ کتابخانه‌ای که در نگاه اول جذاب است و اگر بعدتر متوجه شویم که خانه پارتیتورهای ماندگار موسیقی کشورمان هم شده و بخشی از تاریخ موسیقی کشورمان را در خود جای داده، برایمان جذاب‌تر هم خواهد شد.

یادداشت از آمن خادمیغفلت از بیمه فرهنگی!

این روزها شاهد لغو کنسرت های بی شماری به ویژه در شهرستان های هستیم؛به گونه ای که بسیاری از تهیه کنندگان رغبتی برای برگزاری کنسرت در این شهرها را ندارند و ترجیح می دهند در تهران کنسرت خود را بدون دردسر برگزار کنند.

به قلم پویا سراییتحلیل صورت گرایانه ی برف خوانی

تحلیل صورت گرایانه از انواع تحلیلهای رایج در هنر و ملهم از مشرب فرمالیسمِ روسی است. مطالعه صورت گرایانه آثار موسیقی، هرچند قائل به تقلیلِ آثار به صورتِ آنها نباشیم، پاسخگویی سوالات و نیازهایی در بررسی و تولید موسیقی است.

«خواب‌های طلایی»ارکستر سمفونیک تهران، چگونه و چرا به خواب رفت؟

در اولین روزهای روی کارآمدن دولت جدید بود که خبر بازگشایی «خانه سینما» منتشر شد؛ مرکزی که قبل از روی کارآمدن دولت جدید، قول بازگشایی‌اش داده شده بود. در میان وعده‌های دولت جدید، تنها خبری که وجود نداشت، قول سامان‌گرفتن ارکستر سمفونیک تهران بود، چراکه هنوز نام موسیقی به‌سختی به لبان دولتمردان می‌آید، چه برسد به نامی غریب که «ارکستر سمفونیک تهران» باشد!
+یادداشتی از سجاد پورقناد

پارتیتور یکی از قطعات «برفخوانی» هدیه ای از طرف علی قمصری به علاقه مندانآیا برفخوانی اتفاقی تازه در موسیقی ایران است؟

برفخوانی را می توان یکی از معدود آلبوم هایی دانست که مورد توجه سلایق مختلف موسیقی قرار می گیرد و تاکنون با صحبتهای زیادی در باره ی زوایای مختلفش همراه بوده. استفاده از موسیقی کلاسیک غربی وموسیقی ایرانی بدون اشاره کردن های سطحی به آنها، استفاده از هنر بداهه و آفرینش آهنگسازی شده، حضور اشعار نو به شکلی تازه، تلفیق در ارکان مختلف موسیقی، ساز بندی متفاوت و… خود به خود مخاطب را با توقعاتی بالا در برخورد با آن همراه کرده که این اتفاق خجسته است.

تبلیغات

عضویت در خبرنامه

تازه‌ترین اخبار