همه مطالب: خبر اول سایت موسیقی ایرانیان

موزیسین های کاربلدی که مسافرکشی می کنند«ارسلان کامکار» در گفت وگو با «موسیقی ایرانیان» از چالش های پیش روی موزیسین ها گفت

مهدی فیضی صفت: بحران مخاطب در موسیقی کلاسیک، یکی از دغدغه های دیرین فعالان این عرصه بوده که سبب شده در مواجهه با موسیقی های پس از خود از جمله پاپ، قافیه را حداقل در راستای اقبال عمومی ببازند. یکی از موی سپید کردگان موسیقی کلاسیک معتقد است از جمله مسائل مهم و تأثیرگذار در این اتفاق، درگیری های نوازندگان موسیقی ارکسترال با نیازهای اولیه زندگی است که روی کیفیت کار آنها اثر منفی می گذارد. ارسلان کامکار، نوازنده و آهنگساز شهیر و عضو گروه کامکارها بر این باور است که بحران مخاطب در موسیقی کلاسیک تنها به ایران محدود نمی شود و در همه جای دنیا وجود دارد اما دست کم نوازندگان اروپایی با دغدغه های مالی دست به گریبان نیستند. گفت و گوی سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با ارسلان کامکار در مورد بحران مخاطب در موسیقی کلاسیک را در ادامه می خوانید

+بحران مخاطب در موسیقی کلاسیک، مختص ایران نیست
+مشکل موسیقی ما بسیار عمیق است و در بحران مخاطب موسیقی کلاسیک خلاصه نمی شود
+با موسیقی پاپ ندارم اما بسیار علاقه مندم که بدانم صدا و سیما چه معیاری برای انتخاب قطعات جهت پخش در رسانه ملی دارد؟
+این که دوستانی بخواهند با ایجاد تغییر آن هم کنار گذاشتن آثار ماندگار آهنگسازان به نام در زمینه موسیقی کلاسیک و رفتن به سوی اجرای آثاری که در اصطلاح جوان پسند تر هستند مخاطب را به سالن های اجرای موسیقی بیاورند از نظر من یک توهم است
+رهبران ارکسترها باید دید گسترده تری داشته باشند. اگر این اتفاق رخ دهد، می توانیم امیدوار به افق های روشنی در موسیقی کلاسیک باشیم
+مدتی است تصمیم گرفته ام برای دل خودم کار کنم.

کنسرت نمایش «سی» با داستان هایی از شاهنامه روی صحنه رفت«همایون شجریان» درباره عشق و آزادی و وطن سرود | گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان»

کنسرت نمایش «سی» با داستان هایی از شاهنامه و با خوانندگی همایون شجریان درباره عشق، آزادی و میهن اجرا شد.
+در ادامه عکسهای سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان (عکاس: مرضیه امیری و علی چاشنی گیر) از این کنسرت را دنبال کنید

«ناصر فرهودی برای همه اهالی موسیقی پناهگاه آرامش بود»«ناصر فرهودی» به خانه ابدی رهسپار شد

مراسم تشییع پیکر زنده یاد ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت موسیقی ایران دوشنبه ۱۶ مردادماه با حضور تعداد زیادی از هنرمندان در تالار وحدت تهران برگزار شد.
+بابک صحرایی: صدابرداری موسیقی با ناصر فرهودی شناخته شد
+حمیدرضا نوربخش: خوشا به حال کسانی که در دوران زندگانی خود راه خوب را طی می کنند و مثل مرحوم ناصر فرهودی نجیب و با اخلاق هستند
+محمد اصفهانی: ناصر فرهودی یار و یاور همه اهالی موسیقی بود که در استودیو پاپ خاطره انگیزترین آثار موسیقایی را ضبط و ثبت کرد
+شهرام ناظری: ناصر فرهودی مظهری از صفات عالی، اخلاق و ادب بود و ما ظرف این ۳۰ سال هیچ گاه نکته منفی که این روزها در جامعه ما رواج دارد، ندیدیم

به دلیل ایست قلبی«ناصر فرهودی» درگذشت

«ناصر فرهودی» صدابردار پیشکسوت و مدیر استودیو پاپ که با چندین نسل از هترمندان و گروه های مختلف موسیقی ایران همکاری داشته، عصر سیزدهم مرداد ماه و به دلیل ایست قلبی چشم از این جهان فروبست.
+سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» درگذشت این هنرمند را به خانواده و جامعه هنری کشور تسلیت می گوید

محسن شریفیان: ای‌کاش با دفن محمود جهان، زشتی‌های موسیقی از جمله برخی از ممنوعیت‌ها و لغو کنسرت‌ها نیز دفن شود«محمود جهان» به خانه ابدی رهسپار شد

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «محمود جهان» خواننده سر‌شناس ترانه‌های جنوبی موسوم به بندری، صبح امروز برگزار شد. +سیدمحمد میرزمانی: محمود جهان از جمله هنرمندانی بود که نیم قرن تلاش کرد و جدیت او زبانزد بود

فایل صوتی آخرین قطعه ای که «محمود جهان» خواند ولی دیگر شاد نبودکنسرت خواننده جنوبی لغو شد | این بار مرگ امان نداد

کنسرت «محمود جهان» خواننده سر‌شناس ترانه‌های جنوبی موسوم به بندری که قرار بود ۱۹ مرداد ماه سال جاری در تالار وحدت شهر تهران برگزار شد، به دلیل درگذشت این خواننده، لغو شد.
+سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» درگذشت این هنرمند را به خانواده و جامعه هنری کشور تسلیت می گوید

به دلیل عارضه قلبی«محمود جهان» درگذشت

«محمود جهان» خواننده سرشناس ترانه های جنوبی موسوم به بندری که برای اجرای کنسرت در بندر ماهشهر به سر می برد به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان صنایع پتروشیمی این شهرستان در گذشت.
+سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» درگذشت این هنرمند را به خانواده و جامعه هنری کشور تسلیت می گوید

در آستانه کنسرت گروه «رستاک»، خواننده این گروه در گفتگو با «موسیقی ایرانیان» به شایعه جدایی سرپرستشان پاسخ دادفرزاد مرادی: رستاک بدون «سیامک سپهری» رستاک نیست

موسیقی ایرانیان – آذین آموزگار: هفته قبل خبری در یکی از خبرگزاری ها منتشر شده بود که البته بیشتر یک گمانه‌زنی بود و این سوال را مطرح می‌کرد که آیا «سیامک سپهری» از «رستاک» جدا شده است؟ سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» برای پیگیری این خبر و یافتن پاسخی برای آن، گفتگویی با «فرزاد مرادی» انجام داده‌ که در ادامه می‌خوانید. فرزاد مرادی از اعضای هسته اصلی تشکیل‌دهنده رستاک، خواننده گروه و در غیاب سیامک سپهری سرپرست گروه بود و قطعا آنچه که او می‌گوید سندیت قطعی‌تری دارد ارتباط با آنچه در این گروه خوب و موفق موسیقی ایران می‌گذرد.

+نزدیک به بیست سال بود که رستاک داشت به سختی کار می‌کرد و سیامک هم همیشه در قلب این تلاش و کار بود، به همین خاطر سیامک واقعا نیاز به استراحت داشت
+سیامک وقتی که رفت مسئولیت اداره کل گروه را داد به پدرشان آقای منوچهر سپهری و مسئولین بخش هنری کار به من واگذار شد که از همه قدیمی‌تر بودم و به نوعی ریش سفید محسوب می‌شوم
+سیامک مرکز ثقل گروه رستاک است. حضور او در همه تصمیم‌گیری‌ها لازم است، به خصوص در ساخت قطعات

«هنرمندان روحیات بسیار حساسی دارند و به همین دلیل باید مراقب آنها بود»گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «کیوان ساکت» درباره دغدغه های این روزهایش

موسیقی ایرانیان – مهدی فیضی صفت: «کیوان ساکت» هنرمند نام آشنای ایران زمین جزو موسیقی دانانی است که اجراهای پر شماری را در نقاط مختلف دنیا به روی صحنه برده و همراه با نوازندگان برجسته جهان، ساز زده است. این نوازنده برجسته تار و سه تار که تألیفات متعددی هم در زمینه موسیقی دارد، ورک شاپ ها و مسترکلاس های بسیاری هم در خارج از ایران برگزار کرده و به همین دلیل تجربیات فراوانی از اجرا در آن سوی آب ها دارد. گفت و گویی را با این آهنگساز و نوازنده ترتیب دادیم و از تفاوت ها میان اجرا در ایران و خارج از کشور صحبت کردیم. البته کیوان ساکت از رئیس جمهوری ایران تقاضا داشت در دولت جدید خود نگاه ویژه تری به مقوله فرهنگ و هنر داشته باشد تا هنرمندان بتوانند با آرامش خیال بیشتری به فعالیت خود ادامه دهند. گفت و گوی سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با این هنرمند را در ادامه می خوانید.

+فرهنگ و هنر، مسائل ساده و پیش پا افتاده ای نیستند که بخواهیم به سادگی از کنار آنها عبور کنیم
+برخی اتفاقات دل هنرمند را به درد می آورد
+رئیس جمهوری نگاه ویژه تری به فرهنگ و هنر داشته باشد
+در ایران حتی برای ما بروشور چاپ نمی کنند اما در خارج ایران شرایط به کل متفاوت است!
+من و دیگر هنرمندان واقعا در وطن خودمان غریب هستیم
+کنسرت های من یک کنسرت معمولی نیستند، هر کنسرت من یک اتفاق هنری در خود دارد

روایت گمگشتگی های موسیقی | تفاوت نگاه ها به موسیقی در دو ملکگپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «فرامرز گرمرودی» درباره داشته های موسیقی ایران و آذربایجان

موسیقی ایرانیان – علی نامجو: دوره ای را برای آموختن سبک های مختلف آوازی نزد اسماعیل خان مهرتاش گذراند. عود را به عنوان ساز مورد علاقه فراگرفت و بعد ازتلمذ نزد استاد نریمان و حسین بهروزی نیا شیوه جدیدی را در نواختن ساز انتخاب کرد. با توجه به اینکه استفاده از ساز عود در ارکسترهای ایرانی تغییر کرده و گاهی عود، رباب و بم تار به جای هم مورد استفاده قرار می گرفتند، فرامرز گرمرودی تلاش کرد تا شیوه صحیح نوازندگی عود را به عنوان سازی مستقل در پیش بگیرد. فرامرز گرمرودی را به عنوان یک ایرانی در کشور آذربایجان در سطح معلم و استاد می دانند بنابراین در مهمترین شبکه تلوزیونی فرهنگی در این کشور یعنی مدنیت، تهیه کنندگی و اجرای برنامه موسیقایی مقام را به او سپرده اند. گرمرودی تا امروز در برنامه های موسیقایی زیادی در شبکه هایی نظیر آذتی‌وی و خزر به عنوان کارشناس موسیقی حضور پیدا کرده است. دریافت مدرک افتخار کنسرواتوار از کنسرواتوار آذربایجان از دیگر افتخاراتی است که این هنرمند ایرانی به دست آورده است. مدتی قبل میهمان این نوازنده، خواننده و آهنگساز ایرانی شدیم که هر از چندگاهی به خانه اش در تهران می آید و یاد ایام قدیم می کند. دامون شش بلوکی پژوهشگر و موسیقی شناس کشورمان باعث دیدار ما شد. در ادامه شرح گفت و گوی انجام شده سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با «فرامرز گرمرودی» را می خوانید.

+در ایران هنوز هم به موسیقی به شکل رسمی پرداخته نمی‌شود
+روی پول آذربایجانی‌ها عکس تار و کمانچه است، در حالی‌که در ایران هنوز مشکل نمایش این سازها وجود دارد!
+در این‌جا یک نفر با ۲ سال ساز زدن، ارکستر درست می‌کند و روی صحنه می‌رود. با جو سازی می‌شود چنین ارکسترهایی را تشکیل داد اما وقتی که یک قطعه را جلوی‌شان بگذارند و بگویند بنوازند، آن موقع عاجز می‌مانند
+باید یاد بگیریم که از دانسته‌های دیگران هم استفاده کنیم
+من سخت معتقدم که موسیقی مثل هوا است و همانطور که هوا را نمی‌شود مرزبندی کرد، میان موسیقی‌های مختلف هم نمی‌شود مرز کشید.

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار موسیقی ایران

عضویت در خبرنامه