×
×

در نخستین اجرای سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 99435
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲۲ام بهمن ۱۳۹۴
  • ۲ دیدگاه
  • تالار وحدت در نخستین روز سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر، میزبان دو اجرای ویژه بانوان بود که در اجرای نخست «هنگامه اخوان» همراه گروهش به میزبانی بانوان ایرانی روی صحنه حاضر شد.
    +بخش پایانی این اجرا با تشویق پیاپی مخاطبان همراه شد و آن‌ها هنگامه اخوان را «قمرالملوک زمان» و «قمرالملوک اخوان» نامیدند

    در نخستین اجرای سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر
  • عکس از علیرضا قدیری

    عکس از علیرضا قدیری

    تالار وحدت در نخستین روز سی‌ویکمین دوره جشنواره موسیقی فجر، میزبان دو اجرای ویژه بانوان بود که در اجرای نخست «هنگامه اخوان» همراه گروهش به میزبانی بانوان ایرانی روی صحنه حاضر شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، سی‌ویکمین جشنواره‌ی موسیقی فجر با اجرای خانم «هنگامه اخوان» در ساعت ۱۵ در حالی آغاز شد که بانوان ایرانی مهمان اجرای آوازخوانی بودند که چون همیشه دو قطعه را به یاد «قمرالملوک وزیری» – پرآوازه‌ترین بانوی آوازخوان زن ایرانی- اجرا کرد و برای قطعه‌ی پایانی‌اش «مرغ سحر» را خواند.

    «هنگامه اخوان» را در این برنامه گروه بهار همراهی می‌‌کرد. گروهی که او از سال ۷۶ و از همان زمان که اجرای بانوان امکان‌پذیر شد، آن را راه‌اندازی کرد و در این سال‌ها، برنامه‌های متعددی را در تهران و سایر شهرستان‌ها اجرا کرد و حالا در اولین روز جشنواره بار دیگر با این گروه به اجرای برنامه پرداخت. «اخوان» در اولین روز جشنواره، بیشتر قطعاتی که اجرا کرد؛ بر پایه‌ی «ساز و آواز» بود و به آثاری از آهنگسازانی چون علی‌اکبر شهنازی، امیر جاهد، مرتضی نی‌داود، ادیب خوانساری، رضا محجوبی، عارف قزوینی و موسی معروفی اختصاص داشت. در این میان نوازندگانی چون «آزاده امیری» – نوازنده تار-، «شیما بلوکی‌فر» – نوازنده کمانچه-، «نازنین پدرثانی» – توازنده تنبک -، «مرجان راوند» – نوازنده‌ی عود- و «شیدا قاضی» نوازنده نی او را همراهی کردند تا قطعاتش در دو بخش را اجرا کند.

    در بخش اول این برنامه که در پیش‌ درآمد افشاری اجرا شد؛ ساز و ‌آواز اجرا شد؛ ساز و آوازی با همراهی «تار» بر اساس شعری از حافظ با مطلع « می‌زنم هر نفس از دست فراقت فریاد/ آه اگر ناله زارم نرساند به تو باد» ؛ تصنیف «در بهار امید» به همراه ساز و آوازی در جامه‌دران با همراهی کمانچه، قطعه‌ی افشاری، ساز و آوازی در عراق و نهیب با شعری از فروغی بسطامی، تصنیف «صاحبدلی جو که حال دل بداند»، قطعه‌ی «رقص چوب»، تصنیف «از کفم رها شد قرار دل» و رنگ از دیگر قطعات بخش اول برنامه بود.

    بخش دوم اما در پیش درآمد اصفهان بود و علاوه بر اجرای چند ساز و آواز، تصنیف «نوع بشر» اجرا شد. این قطعه یکی از ماندگارترین قطعات «قمرالملوک وزیری» است که حالا توسط خواننده‌ای اجرا شد که مخاطبان و دوستدارانش او ر ا قمر زمان می‌دانند و «قمرالملوک اخوان» صدایش می‌کنند. ساز و آواز بیات راجه، قطعه‌ی اصفهان، ساز و آواز عشاق با همراهی تار، تصنیف «ماه من / شاه من» به همراه ساز و آوازی در سوز و گداز با شعری از باباطاهر عریان و تصنیف «چه خوش است بوی عشق …» از دیگر قطعاتِ این بخش بود؛ اما یکی از پراستقبال‌ترین قطعاتی که در این برنامه اجرا شد، قطعات پایانی کنسرت بود. آنجا که «اخوان» قطعه‌ی موسم گل را در میان شور مخاطبانش اجرا کرد و البته بعد از آن، از او خواستند تا «مرغ سحر» را به عنوان «بیز» اجرا کند. این قطعه را اولین بار «ملوک ضرابی» خوانده است و بعد از آن «قمرالملوک وزیری» و سال‌ها قبل «اخوان» آن را با تار لطفی اجرا کرد که آن اجرا را نزدیک‌ترین اجرا به‌شیوه قمر می‌دانند.

    آخرین اثری که توسط هنگامه اخوان و گروه او به اجرا در آمد، تصنیف ماندگار “مرغ سحر” بود. این اثر در حالی اجرا شد که تا به حال توسط خوانندگان مشهوری در موسیقی کشور خوانده شده که گل سر سبد آن اجرای محمد رضا شجریان است. هنگامه اخوان “مرغ سحر” را به گونه ای دقیق و بی نقص اجرا کرد تا به همه حضار بباوراند که بانوان هم می توانند به خوبی از پس چنین آثار فاخری برآیند و آن را به گونه ای ارزشمند اجرا نمایند.

    اجرای اولین برنامه جشنواره موسیقی فجر در حالی به پایان رسید که جمعیت مملوء از بانوان حاضر در تالار وحدت، یکبار دیگر توانایی بی نظیر بانوان در تنظیم، نوازندگی و اجرای موسیقی را دیدند و بارها از اجرای هنگامه اخوان و گروه موسیقی او حیرت زده شدند. در واقع، گروه “بهار” امروز با اجراهای متفاوت بارها ثابت کردند که بانوان در کنار یکدیگر نوازنده های موفقی بوده و تنظیم های خوبی را می توان از آنها شنید. بنابراین، با اجرای امروز، چراغ جشنواره موسیقی سال جاری روشن شد تا در گام اول، نوید اجراهای بسیار خوبی از بانوان در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر داده شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=99435
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *