×
×

جنجال «ز بعد ما»، «سیامک آقایی» و گروه «سنتور نوازان»

  • کد نوشته: 99333
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۹ام بهمن ۱۳۹۴
  • ۴۳ دیدگاه
  • hot-topic-logo

    «ز بعد ما» نام آلبومیست بسیار شنیدنی از گروه سنتور نوازان که برای کمک به زلزله زدگان زرند در سال ۱۳۸۴ اجرا شد و سپس در قالب آلبومی منتشر گردید که بروی جلد این اثر نام «سیامک آقایی» به عنوان سرپرست گروه و آهنگساز قطعات معرفی شده بود، حالا پس از گذشت سالها، این نوازنده با انتشار یادداشتی اعلام کرد که در تولید این اثر فاخر موسیقایی، هنرمندان دیگری هم به عنوان آهنگساز نقش داشتند که اسامی اشان در جلد «ز بعد ما» درج نشده است.

    جنجال «ز بعد ما»، «سیامک آقایی» و گروه «سنتور نوازان»
  • Cover1«ز بعد ما» نام آلبومیست بسیار شنیدنی از گروه سنتور نوازان که برای کمک به زلزله زدگان زرند در سال ۱۳۸۴ اجرا شد و سپس در قالب آلبومی منتشر گردید که بروی جلد این اثر نام «سیامک آقایی» به عنوان سرپرست گروه و آهنگساز قطعات معرفی شده بود، حالا پس از گذشت سالها، این نوازنده با انتشار یادداشتی اعلام کرد که در تولید این اثر فاخر موسیقایی، هنرمندان دیگری هم به عنوان آهنگساز نقش داشتند که اسامی اشان در جلد «ز بعد ما» درج نشده است.

    در ادامه می توانید از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» روشن گری های این هنرمند را بخوانید.

    یادداشت سیامک آقایی (آهنگساز و نوازنده سنتور) درباره حقیقت  آلبوم «ز بعد ما»: بدینوسیله اعلام می دارم در جریان تولید و انتشار آلبوم زبعدما با اجرای گروه سنتور نوازان متشکل از آقایان بهمن بهمرام، علی بهرامی فرد، روزبه رحیمی و بشیر فرامرزی و سیامک آقایی، قرار گرفتن ناخواسته مجموعه عواملی در کنار هم موجب بروز سوتفاهمات و شبهاتی در میان عموم شد که نتیجه آن تضییع ناخواسته حقوق معنوی دوستانم در این اثر بود. ضمن پوزش از ایشان، تاکید می کنم که به هیچ عنوان عمدی در کار نبوده است و بدین ترتیب این موارد را اصلاح می کنم.

    بدلیل عدم درج نام و قطعات دوستانم به عنوان آهنگساز پشت جلد اثر و دفترچه، از آنجا که نام من به عنوان سرپرست گروه در آلبوم ذکر شده است متاسفانه این سوتفاهم و شبهه را در میان عموم ایجاد کرده که آهنگساز کل قطعات نیز من بوده ام و این اثر متعلق به من است. در جهت رفع این شبهه اعلام میکنم که این اثر یک کار مشترک گروهی بوده و بی تردید بدون حضور تک تک اعضا خلق چنین مجموعه ای امکان پذیر نبوده است. در آلبوم زبعدما آهنگساز قطعه «پایباز» بهمن بهمرام هستند، آهنگساز قطعات «چشم انداز»، «گریز» و «صبح» جناب آقای علی بهرامی فرد و قطعات «شالیزار»، «شب زرند» و «واقعه» متعلق به اینجانب سیامک آقایی است. قطعه «۱/۶» بخش مقدمه و پایانی نیز متعلق به همه اعضای گروه بوده و خلق آن محصول کار جمعی اعضای گروه سنتور نوازان است.

    درمورد موضوع سرپرستی گروه، تصورم بر این بود که در این گروه مسئولیت اجرایی و سرپرستی بر عهده من است. اما از آنجا که این اثر حاصل کار جمعی و همفکری همه اعضا بوده و همگی در خلق آن نقش بسزایی ایفا کرده اند، لذا بهتر است بگوییم این گروه فاقد سرپرست بوده است.

    انتخاب نام زبعدما مطلع شعر یکی از قطعات من است بر این شبهه دامن زده که کلیت این اثر متعلق به من است، از آنجا که این نام در بدو امر با مخالفت دوستانم مواجه نشد و به نوعی با موضوع زلزله نیز مرتبط بود، این تصور را برایم ایجاد کرد که ایشان نیز موافق این انتخاب هستند. لذا بدینوسیله از دوستانم پوزش میطلبم که این امر شبهاتی را در میان مخاطبان ایجاد کرده و باعث تصور نادیده پنداشته شدن زحمات سایر آهنگسازان این اثر شده است.

    سنتورنوازان

    سنتورنوازان

    در خصوص متن دفترچه، در پی قرائت آن در جلسه ای قبل از انتشار اثر با اعضای گروه داشتیم، تصور بر این بود که متن مورد تایید قرار گرفت، اما من در این جلسه اشتباه کردم و بدون تردید بهتر آن بود که متن توضیحات آهنگسازان اثر، پیرامون آنالیز فرم قطعات در متن دفترچه و نیز ذکر نام هرکدام از ایشان در ابتدای فیلم یا در منوی آن یا در ذیل هر تِرک در شروع هر قطعه قید شود.

    در خصوص تدوین فیلم، تلاش من و تدوینگر بر آن بود که از تمام امکانات صوتتی و تصویری در جهت ارتقای کیفی این مجموعه استفاده شود. همچنین تلاشهایی که از پی جبران مشکلات پیش آمده خصوصا در مورد فایل صوتی صورت گرفت، صرفا شوق و ذوقی جهت ارائه هر چه بهتر این اثر با کیفیت مطلوب و ایده آل بود و هرگز بنا بر دیده شدن بیشتر یک نفر و بی اهمیت شمردن نقش سایر افراد نبوده است. لذا بدینوسیله چنانچه سهوا اهمالی در این خصوص پیش آمده صمیمانه از دوستانم پوزش میطلبم.

    کنون پس از گذشت سالها از انتشار این آلبوم خاطره انگیز که یادگاری است از روزها و ساعتهای خوشی که در کنار هم داشتیم، اشاره ای مختصر به گوشه ای از زحمات و نقش تک تک اعضا علاوه بر اینکه تکنیک اجرایی ایشان از پی سالها زحمت و عشق، هرکدام در جای خود یک تخصص منحصر بفرد است. ضروری و روشنگر است زحمات بهمن عزیز برای آهنگسازی و تنظیم قطعات و نت نویسی کامپیوتری صدها صفحه پارتیتور و طراحی گرافیک گروه و … روزبه عزیز که از موزیسین و بنیانگذاران این گروه بوده و با سلیقه و شاهکارش نقش انکارناپذیری در ارتقا کیفی این مجموعه داشته و … علی عزیز که فعالترین آهنگساز این گروه بوده و همچنین زحمت هماهنگی تمامی کنسرتهایی که در تهران و شهرستان و دهها فعالیت کوچک و بزرگ دیگر که فرصت بیان آن در این مجال فراهم نیست، در شکل گیری، تداوم و خلق این اثر، قطعا روشنگر اذهان مخاطبان خواهد بود و مهر تاییدی است بر نتایج شگفت انگیز ترکیب خلق جمعی با تخصص فردی.

    در ارتباط با حقوق مادی این اثر، کلیه حقوق آهنگسازان و نوازندگان، طبق نظر کارشناسان معرفی شده، تمام و کمال پرداخت خواهد شد.

    با احترام و دوستی

    https://musiceiranian.ir/?p=99333
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *