×
×

استادان بزرگ به نیاوران می‌آیند

  • کد نوشته: 99169
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۸ام بهمن ۱۳۹۴
  • ۰
  • مدیر بخش موسیقی نواحی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر جزییات حضور گروه های مختلف موسیقایی و برنامه های ویژه این بخش را اعلام کرد. پیمان بزرگ نیا جزییات حضور گروه های شرکت‌کننده در بخش موسیقی نواحی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر را اینگونه تشریح کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی هایی که انجام دادیم […]

    استادان بزرگ به نیاوران می‌آیند
  • ۱۷۳۲۳۳۰مدیر بخش موسیقی نواحی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر جزییات حضور گروه های مختلف موسیقایی و برنامه های ویژه این بخش را اعلام کرد.

    پیمان بزرگ نیا جزییات حضور گروه های شرکت‌کننده در بخش موسیقی نواحی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر را اینگونه تشریح کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی هایی که انجام دادیم ۶ گروه برجسته از هنرمندان منتخب موسیقی نواحی ایران طی روزهای برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران آثار خود را به اجرا می گذارند.

    وی در معرفی برنامه های گروه های شرکت کننده در جشنواره گفت: گروه «مازرون» مازندران از جمله گروه های شرکت کننده در جشنواره است که در رپرتوار خود ضمن معرفی ساز قره نی با هنرمندی استاد دیوسالار و محمد ابراهیم عالمی به اجرای آثاری در حوزه موسیقی مازندران می پردازند. این برنامه بزرگداشتی برای زنده یاد استاد احمد محسن پور از پیشکسوتان موسیقی نواحی مازندران خواهد بود که چندی پیش دار فانی را وداع گفت. در این کنسرت همانطور که گفتم ضمن اجرای یک برنامه پژوهشی در حوزه ساز قره نی آثار برگزیده گروه موسیقی «شاباش» به سرپرستی زنده یاد محسن پور برای علاقه مندان ارائه می شود.

    این پژوهشگر موسیقی نواحی ادامه داد: گروه «آوای موج» بوشهر هم یکی دیگر از گروه های برگزیده بخش موسیقی نواحی جشنواره است که در اجرای زنده خود بخشی از موسیقی تلفیقی مناطق بوشهر و هرمزگان را اجرا می کند. در این کنسرت که بخش اول آن پژوهشی است ضمن معرفی ساز «نی جفتی» به عنوان ساز قدیمی منطقه بوشهر و هرمزگان با هنرمندی احمد علی شرفی از بوشهر و خالو قنبر راستگو از هرمزگان قطعاتی از گونه های مختلف موسیقایی منطقه بوشهر از جمله خیام خوانی به سرپرستی محسن آقایی اجرا می شود.

    مدیر بخش موسیقی نواحی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در معرفی گروه «ساحل مکران» بلوچستان نیز توضیح داد: چون در منطقه بلوچستان رپرتوارهای زیادی وجود دارند بنابراین این گروه به روایت موسیقایی داستان های خنایی بلوچ می پردازد که محمد اسحاق بلوچ نسب سرپرست گروه «ساحل مکران» همراه با سایر هنرمندان کنسرت خود را برگزار می کنند. البته در حال حاضر پس از مرگ ماشاالله بامری تنها بازمازنده نسل قدیمی منطقه بلوچستان استاد شیرمحمد اسپندار است که اتفاقا قرار بود در این برنامه حضور داشته باشد اما با توجه به رپرتوار گروه «ساحل مکران» که با سبک استاد اسپندار متفاوت است نتوانستیم در خدمت این هنرمند بزرگ باشیم.

    بزرگ نیا گفت: گروه «راهو» از لرستان نیز دیگر مجموعه شرکت کننده در جشنواره است که این بار با خوانندگی استاد ایرج رحمانپور و نوازندگی احسان عبدی پور که طی ماه های اخیر تلاش های زیادی در جهت ارتقا جایگاه سرنا در سطوح بین المللی کرده کنسرتی را برگزار می کنند که  این اجرا به زنده یاد «شاه حیدر» از پیشکسوتان سرنا نوازی لرستان که در تثبیت جایگاه سرنا در موسیقی نواحی نقش ارزنده ای داشت، تقدیم می شود.  گروه موسیقی «گیل و آمارد» گیلان هم به سرپرستی استاد ناصر وحدتی در کنسرت جشنواره خود ترانه های شالیزارهای منطقه دیلمان تا جلگه های گیلان را برای مخاطبان اجرا می کند.

    وی در معرفی گروه «عاشیقلارمیشو» آذربایجان به سرپرستی عاشیق احد ملکی نیز بیان کرد: این کنسرت نیز بر اساس داستان ها و ترانه های قدیمی عاشیق های منطقه آذربایجان برگزار می شود که عاشیق احد ملکی همراه با یکی از عاشیق های مطرح به اجرای رپرتوار عاشیق های آذربایجان می پردازد. این کنسرت در برگیرنده روایت های جالبی از موسیقی منطقه آذربایجان است که همچون کنسرت های دیگر در بخش اول پژوهشی و در بخش دوم اجرای قطعات مختلف را در برمی گیرد.

    مدیر بخش موسیقی نواحی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: طبق برنامه ریزی هایی که در ابتدا انجام داده بودیم قرار بر این بود که ۱۵ گروه مختلف در بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشند اما با توجه به محدودیت های موجود فقط توانستیم میزبان شش گروه باشیم که این شش گروه علاوه بر بهره مندی از حضور استادان برجسته و پیشکسوت موسیقی نواحی از هنرمندان جوانی استفاده کردند که به لحاظ موسیقایی به روز هستند و می توانند قدم های خوبی را در معرفی موسیقی ملی که به نظرم محلی نیست، بردارند. به هر حال استادان موسیقی بالای سر ما جا دارند که می توانند به مثابه یک الگوی ارزشمند مورد استفاده قرار گیرند و در برنامه های پژوهشی و رویدادهای مختلف مورد تقدیر قرار گیرند اما آنچه نیاز امروز موسیقی نواحی ماست به روز کردن موسیقی و اجرای مستمر از گونه های مختلف موسیقایی مناطق مختلف است.

    وی ادامه داد: خوشبختانه تا به امروز استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران برای خرید بلیت برنامه های جشنواره صورت گرفته که این نشان دهنده استقبال مردم از موسیقی نواحی است. البته ما بنا داشتیم شب پیشکسوتان موسیقی نواحی را در جشنواره فجر برگزار کنیم که این امکان به دلیل برخی از محدودیت ها و امکانات فراهم نشد اما به هر حال امیدوارم با حضور این گروه های برجسته، بخش موسیقی نواحی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر مورد رضایت مخاطبان قرار گیرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=99169
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *