×
×

به همراه سی دی صوتی

  • کد نوشته: 98972
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۶ام بهمن ۱۳۹۴
  • ۰
  • مسعود حبیبی دف نواز برجسته کشورمان جلد دوم کتاب«ریتم و دف» را هفته آینده به همراه سی دی صوتی این مجموعه منتشر خواهد کرد. حبیبی درباره این کتاب که قرار است مجموعه ای هفت جلدی باشد گفت: در این کتاب که دوره جدیدی از مسئله ریتم و دف محسوب می شود نگاه خاصی به این […]

    به همراه سی دی صوتی
  • مسعود حبیبی

    مسعود حبیبی

    مسعود حبیبی دف نواز برجسته کشورمان جلد دوم کتاب«ریتم و دف» را هفته آینده به همراه سی دی صوتی این مجموعه منتشر خواهد کرد.

    حبیبی درباره این کتاب که قرار است مجموعه ای هفت جلدی باشد گفت: در این کتاب که دوره جدیدی از مسئله ریتم و دف محسوب می شود نگاه خاصی به این مقوله انداخته ام. در واقع از زمان شروع آشنایی یک فرد با مسئله ریتم و دف به مباحث آن پرداخته شده و تا دوره فوق پیشرفته ادامه دارد.
    وی در ادامه افزود: این کتاب را در هفت جلد طراحی کرده ام که جلد اول آن پیشتر منتشر شده و جلد دوم از این مجموعه نیز تا یک هفته دیگر راهی بازار خواهد شد. کارهای نت نویسی جلد سوم«ریتم و دف» نیز به اتمام رسیده است.
    حبیبی همچنین عنوان کرد: در واقع این مجموعه قرار است جایگزین مجموعه«شیوه نوین دف نوازی» شود که در سه جلد آن را منتشر کرده بودم. البته کتاب«شیوه نوین دف نوازی» قرار بود در ۵ جلد منتشر شود منتهی پس از مشکلات جدی که با ناشر برایم پیش آمد اینکار را ادامه ندادم.
    این نوازنده دف گفت: پس از ماجراهای کتاب«شیوه نوین دف نوازی» با مشورت اساتید و دوستان از جمله آقای کیوان ساکت، یک دوره هفت جلدی را برای آموزش مسئله ریتم و دف طراحی کردیم که خودم به عنوان«ناشر مولف» آن را منتشر خواهم کرد.
    مسعود حبیبی ادامه داد: کتابی که در زمینه دف نوازی، نوعی نگاه منطقی داشته باشد و به لحاظ متدیک نیز از مهندسی مناسبی بهره برده باشد کمیاب است وگرنه کتاب های زیادی می توانید در این زمینه پیدا کنید. متاسفانه هر کسی خودش را استاد می داند و کتابی در این زمینه نوشته است منتهی وقتی کتاب ها را بررسی می کنید متوجه می شوید اولا تا مرحله سوم و چهارم ابتدایی بیشتر مطلب ندارد؛ و دوم اینکه همین کتاب ها اشتباهات فاحشی دارند و هیچ کدامشان نیز  به حرکت حلقه ها که متمایز کننده ساز دایره با ساز دف هست توجهی نداشته اند. همچنین مهندسی علائم نگارشی شان  نیز خطاست.
    وی همچنین عنوان کرد: من حدود ۲۰ سال قبل بحث علائم نگارشی برای ساز دف را با مشورت اساتیدی چون حسین دهلوی، مصطفی کمال پورتراب و شریف لطفی ثبت و نگارش کرده ام. این کار نیز به این دلیل انجام شد تا هر حرکتی در دف نوازی قابل نگارش باشد و اگر بعدها حرکت های جدیدی در ساز دف به وجود آمد زیر ساخت های نگارشی آن وجود داشته باشد.
     این نوازنده دف افزود: در جلد اول و دوم کتاب«ریتم و دف»، مقدمات ریتم را از زاویه ساز دف مطرح کرده ایم؛ مباحث داخل کتاب به گونه ای مطرح شده که نوازنده هر ساز دیگری نیز برای آشنایی با مسئله ریتم می تواند از این کتاب استفاده کند.
    https://musiceiranian.ir/?p=98972
       
    برچسب ها مسعود حبیبی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *