×
×

«همیشه عاشق بابک بیات هستم»

  • کد نوشته: 96719
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۰ام دی ۱۳۹۴
  • ۰
  • «مانی رهنما» خواننده موسیقی پاپ کشورمان، جزییات کنسرتش در تالار وحدت را تشریح کرد و درباره غافلگیری‌هایش برای مخاطبان در این اجرا توضیح داد.
    مانی رهنما:
    +بابک بیات همیشه به ما می‌گفت، دنبال پول نباشید کاری کنید که پول خودش به‌دنبال شما بیاید
    +در چنین فضای نابرابری، دل‌ها شکسته می‌شود
    +پوست‌مان کلفت است!
    +کنسرت یک اعلامیه است که من می‌خواهم حرکتم را آغاز کنم!

    «همیشه عاشق بابک بیات هستم»
  • مانی رهنما

    مانی رهنما

    «مانی رهنما» خواننده موسیقی پاپ کشورمان، جزییات کنسرتش در تالار وحدت را تشریح کرد و درباره غافلگیری‌هایش برای مخاطبان در این اجرا توضیح داد.

    رهنما درباره اجرای قطعات بابک بیات در این کنسرت، گفت:‌ «پیش از این، شبهه‌ای ایجاد شده بود که قرار است من در این کنسرت تمام قطعاتی را که ساخته بابک بیات هستند، اجرا کنم. البته قرار بود اجرای من همزمان با سالروز درگذشت این آهنگساز فقید باشد؛ اما متأسفانه بنا به دلایلی، مثل رزرو بودن سالن نتوانستیم این کار را انجام دهیم.»

    او ادامه داد: «با این حال، من همیشه عاشق بابک بیات هستم، با یاد او زندگی می‌کنم و همیشه از آموخته‌هایی که او به من داده، بهره می‌برم. خواستم یک شب صمیمی و ساده برای مخاطبان ایجاد کنم، البته غافلگیری‌هایی هم برای مخاطبان داریم. در عین حال، قطعاتی را هم به یاد بابک بیات اجرا می‌کنیم و اجازه‌های لازم را در این‌باره گرفته‌ایم.»

    این هنرمند با اشاره به این‌که قصد دارد قطعه «آیینه‌وار» را نیز در این کنسرت اجرا کند، خاطره‌ای از بابک بیات را نقل کرد و این‌که شب‌ها در خانه بابک بیات به تمرین موسیقی می‌پرداخت.

    رهنما درباره روند کاری‌اش نیز توضیح داد: «دریچه دید هر کار گروهی در هر هنری، مختص خودش است. من به این‌که هنر وسیله‌ای برای تجارت باشد، اعتقاد ندارم. هنر باید برای هنر باشد و اگر شما عملکرد درستی داشته باشید، خود بازار به سراغ شما می‌آید. زنده‌یاد بابک بیات همیشه به ما می‌گفت، دنبال پول نباشید کاری کنید که پول خودش به‌دنبال شما بیاید.»

    وی افزود: «نزدیک بیست‌واندی سال است که کار موسیقی می‌کنم. مردم صدای من را می‌شناسند، اما تصویرم را کم دیده‌اند. این در حالی است که نسل جدیدی آمده و با موسیقی زیرزمینی، خودش را نشان می‌دهد و کلیپ‌هایی منتشر می‌کند تا دیده شود و بعد با یک عذرخواهی، به فضای رسمی وارد می‌شود؛ اما اگر ما بخواهیم چنین کاری کنیم، قطعا پذیرفته نمی‌شود.»

    رهنما اظهار کرد: «قطعا در چنین فضای نابرابری، دل‌ها شکسته می‌شود. در این فضا معمولا در خودم فرو می‌روم، آن هم وقتی با تبعیض‌ها برخورد می‌کنم و می‌بینم حق از بین می‌رود. به‌طور کلی، پارادوکس در مملکت ما زیاد است، البته همه خواننده‌ها زحمت می‌کشند و من آن‌ها را دوست دارم. به سبک موسیقی‌شان هم احترام می‌گذارم؛ اما درباره این‌که هنرمندان امسال من به حاشیه رفته‌اند و فضای متعادلی وجود نداشته است، مدیران فرهنگی باید پاسخ دهند. ما پوست‌مان کلفت است و کار را جلو می‌بریم، اما شرایط سخت است.»

    شاگرد زنده‌یاد بابک بیات درباره کم‌کار شدنش در سال‌های اخیر، گفت:‌ «معتقد نیستم که هر هنرمندی موظف است سالی یک‌بار آلبوم بدهد، وقتی حرف جدیدی ندارد. زمانی آمد که دیدم همه مشغول تخت‌گاز رفتن هستند، من توانایی زیگزاگ رفتن میان آن‌ها را نداشتم، برای همین فکر کردم اگر بزنم کنار خیلی بهتر است.»

    او بیان کرد: «اکنون نیز این کنسرت یک اعلامیه است که من می‌خواهم حرکتم را آغاز کنم.»

    در نشستی که ۲۰ دی‌ماه در تالار وحدت برگزار شد، دکتر محمدرضا چراغعلی – آهنگساز – نیز در سخنانی اظهار کرد: «مانی رهنما از جمله خوانندگان شناسنامه‌دار است. خیلی از خوانندگان در واقع، خوانندگان مصرفی هستند که مخاطب، ساعتی کارشان را می‌شنود و اوقات فراغتش را پر می‌کند؛ اما مانی رهنما خواننده‌ای است که اندیشه دارد.»

    او با بیان این‌که قصد دارد در این کنسرت پیانو بنوازد، گفت: «سعی می‌کنیم این اجرا از لحاظ تکنیکی، اجرای خوبی باشد. اگر هم مجوزها صادر شوند قطعاتی را اجرا می‌کنیم که قطعات خاصی هستند.»

    این آهنگساز معتقد است: «بزرگ‌ترین مشکل ما در موسیقی این است که متولی فرهنگی برای موسیقی نداریم. موسیقی، کودک یتیمی است که خودش، خودش را پیش می‌برد و در جنگ‌های نابرابر حضور دارد. خیلی از دوستان از انواع مدیاهای صوتی و تصویری برای ارائه کارشان استفاده می‌کنند و سپس با یک عذرخواهی، مشکل را حل می‌کنند. در حالی که با آن کار، به اندازه کافی دیده و شنیده شده‌اند.»

    چراغعلی با اشاره به اجرای پیش روی مانی رهنما، بیان کرد: «قرار نیست جنس موسیقی مانی، مخاطب موسیقی مصرفی را داشته باشد. البته این را در نظر بگیرید که در همه دنیا هنرمندان به سمت مالتی‌مدیا رفته‌اند و ما به‌جز صدا همه‌چیز را حذف کرده‌ایم.»

    او افزود: «فرهنگ از موسیقی جدا شده و بیشتر شبیه یک صنعت است. ای کاش شرایطی فراهم می‌شد که مردم می‌توانستند صدای خوانندگان را با یکدیگر مقایسه کنند. اگر این کنسرت امکان پخش تلویزیونی داشت، شما تازه می‌فهمیدید که اجرا زنده یعنی چه. البته ما به هر نوع موسیقی نیاز داریم، اما باید بستری فراهم شود تا اجراها با یکدیگر مقایسه شوند.»

    در بخش دیگری از این نشست، علیرضا اسکندری – سرپرست ارکستر – درباره ارکستراسیون این کنسرت، گفت: «یک ارکستر ۳۰ نفره در این اجرا روی صحنه خواهد رفت و ما برای تنوع، از ساز دیجیریدو هم استفاده کرده‌ایم. سازهای کوبه‌ای هم در کار شنیده می‌شوند.»

    او بیان کرد: «فکر می‌کنم متولیان فرهنگی کشور باید توجه بیشتری به فضای موسیقی داشته باشند. دلخورم از عزیزانی که به‌خاطر مادیات، فرهنگ را خدشه‌دار می‌کنند. خوانندگانی هستند که فقط به ضرب تکنولوژی اثر تولید می‌کنند. ممکن است مانی در اجرای زنده‌اش چند فالش هم داشته باشد، اما من حاضر نیستم به ضرب و زور تکنولوژی، بکر بودن صدای او را تغییر دهم.»

    اسکندری اظهار کرد: «مافیابازی و باندبازی به خود افراد صدمه می‌زند. موسیقی مصرفی، فرهنگ جامعه را تخریب می‌کند و در چنین شرایطی نباید از امثال مانی رهنما گلایه داشته باشیم که چرا تنها شده است.»

    https://musiceiranian.ir/?p=96719
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *