×
×

فجر یک‌ساله متحول نمی‌شود

  • کد نوشته: 93504
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۷ام آذر ۱۳۹۴
  • ۰
  • مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر جشنواره موسیقی فجر از تغییرات ایجاد شده در جشنواره امسال و حاشیه های مطرح شده پیرامون ارتباطات خود با معاون هنری و دفتر موسیقی سخن گفت. حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر پیرامون انتقادهایی که این روزها در حوزه اجرا و محتوای این دوره از […]

    فجر یک‌ساله متحول نمی‌شود
  • ۱۸۵۰۳۱۷مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر جشنواره موسیقی فجر از تغییرات ایجاد شده در جشنواره امسال و حاشیه های مطرح شده پیرامون ارتباطات خود با معاون هنری و دفتر موسیقی سخن گفت.

    حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر پیرامون انتقادهایی که این روزها در حوزه اجرا و محتوای این دوره از جشنواره در محافل غیررسمی مطرح می شود، بیان کرد: همانطور که قبلا هم اشاره کردم تغییر و تحولات در جشنواره موسیقی فجر ایده ای بود که از گذشته در ذهن ما و دوستان بود و به این موضوع باور داشتیم که ریل گذاری جشنواره باید مقداری تغییر کند بنابراین در این دوره بیشترین تمرکز ما مصروف به این امر شد، زیرا دوست داریم ساختار این رویداد را به استانداردها و معیارهای جشنواره های معتبر دنیا نزدیک کنیم. ما احساس کردیم این جشنواره اشکال‌های ساختاری دارد و نیازمند برنامه ریزی دقیق تر است تا بتوانیم کار را به سمتی ببریم که در طول سال تولیدات را رصد کنیم و ضمن تلاش برای ارتقای تولیدات سالانه، بهترین ها را به جشنواره بیاوریم.

    وی افزود: اگر چنین رویکردی وجود داشته باشد هنرمندان به راحتی حاضر می شوند در ویترین جشنواره موسیقی فجر حضور داشته باشند و با این رویداد همکاری فعال تری داشته باشند. ما تمام تلاش خود را انجام داده ایم تا در این دوره از جشنواره به چه کنم ها و اینکه دست به دامن هنرمندان باشیم، دچار نشویم. اساسا اگر ساز و کار درست شود این هنرمندان هستند که خودشان به جشنواره می آیند. کما اینکه چنین فضایی در جشنواره فیلم فجر وجود دارد و ما می بینیم در جشنواره فیلم فجر دبیرخانه دنبال کسی راه نمی افتد، بلکه این خود فیلمسازان هستند که اغلب دوست دارند در جشنواره حضور داشته باشند. به هر صورت در موسیقی نیز این اتفاق می افتد البته همان طور که گفتم مهم ترین اتفاقی که امسال می افتد تغییر ساختاری است و نه چیز دیگر.

    برخی از دوستان از جشنواره امسال تصورات عجیب و غریبی دارند

    این خواننده موسیقی ایرانی با اشاره به اینکه برخی از دوستان سعی دارند طوری وانمود کنند که امسال قرار است اتفاقات عجیب و غریبی در جشنواره موسیقی فجر به وقوع بپیوندد، بیان کرد: برخی به گونه ای وانمود می کنند که انگار بنده گفته ام تمامیت و موجودیت موسیقی کشور در این جشنواره حضور دارد، در حالیکه من بارها اشاره کرده ام این موضوع نه امکان دارد و نه شدنی است. سی سال جشنواره در مسیری رفته که تغییر آن با یک دوره محقق نمی شود. ما باید ساختار را عوض و به مرور اعتمادسازی کنیم تا تغییرات مثبت دیده شود.

    مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر توضیح داد: آنچه در این دوره از جشنواره مورد توجه ویژه قرار گرفته این است که از همه ظرفیت های مجموعه ها و نهادهای زیرمجموعه موسیقی در وزارت ارشاد استفاده کنیم، یعنی اینکه دفتر موسیقی به عنوان متولی اصلی موسیقی در حوزه مجوزها و مسائل اداری و انجمن موسیقی هم در حوزه مسائل مالی و قراردادها  یاریگر جشنواره باشند. خانه موسیقی نیز در بخش پشتیبانی نرم افزاری جشنواره از جمله مباحث کیفی و یا هیات داوران و انتخاب حضور داشته باشند.

    چرا بخش رقابتی باید از جشنواره موسیقی فجر حذف شود

    نوربخش پیرامون انتقادات مطرح شده در بخش رقابتی جشنواره و ادغام این بخش با جشنواره موسیقی جوان تصریح کرد: با توجه به بخش های رقابتی موجود در جشنواره موسیقی جوان که در این سه سال تبدیل به یک جشنواره قدرتمند شده، این جشنواره می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای ورود بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر باشد. من فکر کردم ما می توانیم بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر را در جشنواره موسیقی جوان داشته باشیم بنابراین اصلا بحث حذف در میان نبوده است. همین کاری هم که می کنیم اتفاقا برای نجات موسیقی، آینده موسیقی، ارتقای تولید و افزایش کمی و کیفی تولید است. بحث ما این است که در این جشنواره طبیعتا ساحت غیر حرفه ای نباید وجود داشته باشد زیرا ساحت جشنواره موسیقی فجر یک ساحت حرفه ای در همه نسل هاست. این در حالی است عمده گروه هایی که در بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر می آمدند گروه های نوپایی بودند که فعالیت های آنها شامل بخش حرفه ای موسیقی نمی شد.

    وی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم بخش رقابتی جشنواره را به جشنواره موسیقی جوان ببریم، فکر می کنم هم جشنواره موسیقی جوان کامل تر می شود و هم کارهای شرکت کننده در بخش رقابتی در یک ساختار مشخص قرار می گیرند. نکته بعد اینکه اساسا بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر خروجی قابل توجهی نداشته است و گروه ها فقط به صرف حضور در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده اند و بعد هیچ کار دیگری صورت نگرفته است. ما باید با یک ساختار بهتر و محکم تر به فکر روزهای بعد از برگزاری جشنواره نیز باشیم، ما می توانیم حتی فکر کنیم که برگزیدگان بخش رقابتی جشنواره موسیقی جوان شرایطی را داشته باشند که آثارشان در بخش های خوب و مهم جشنواره موسیقی فجر اجرا شود و علاوه بر آن در طول سال اجرای عمومی داشته باشند و در فستیوال های مختلف خارجی شرکت کنند. البته طی برنامه ریزی هایی که انجام گرفته ما بنا داریم تا جایی که امکان دارد از مدیران فستیوال های خارجی دعوت کنیم که بیایند و موسیقی ما را در یک قالب قانون مند و فنی رصدکنند و جشنواره این امکان را برای هنرمندان ایجاد کند که هنرمندان شرکت کننده در جشنواره بیشتر از اینها دیده شوند. چنین تغییراتی باعث می شود هم در جریان برگزاری جشنواره موسیقی جوان تغییرات مثبتی ایجاد شود و هم جشنواره موسیقی فجر از تغییرات با کیفیتی برخوردار شود.

    حافظ خموش باش که هنر خود عیان شود

    مدیرعامل خانه موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره  به حاشیه ها و انتقادهای اخیر پیرامون مجموعه خانه موسیقی و نحوه تعاملات با معاونت هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر، توضیح داد: در این موارد باید گفت: «حافظ خموش باش که هنر خود عیان شود.» ما باید کارمان را انجام بدهیم و فکر می کنم نتیجه و خروجی برنامه ها و کارهای ما همه چیز را روشن خواهد کرد. افرادی که دنبال تخریب، فضای اتهام پراکنی، تهمت زدن، دروغ گفتن و خلاف واقع حرف زدن هستند، دنبال کار خودشان هستند. درباره نحوه دخالت های ما در مسائل دفتر موسیقی هم باید بگویم که شما می توانید از آقای طالبی بپرسید از زمان حضور ایشان حضور من در دفتر موسیقی چگونه بوده است. البته اگر هم دخالت کردیم باید می کردیم زیرا ما نمایندگان صنف هستیم. ما پیگیر امور هنرمندان هستیم ولی اینطور نیست که برویم در دفتر موسیقی و ببینیم فلان مدیر مشغول چه کاری است. اصلا این موضوعات به ما ربطی ندارد، ما فقط پیگیر امور هنرمندان هستیم و هر مدیری که آنجا باشد اگر احساس کنیم  کار خلاف و اشتباهی می کند باید به او تذکر بدهیم.

    نوربخش گفت: ما مطالبه ای از دفتر موسیقی نداریم، اساسا دفتر موسیقی چه چیزی دارد که بخواهد بدهد؟ بنابراین  آنجایی که ما دخالتی کردیم، حرفی زدیم برای پیگیری امور هنرمندان بوده است. اگر این بد است پس باید از نماینده صنف بودن به کار دیگری مشغول شویم!

    گزینه اول مدیریت دفتر موسیقی من بودم

    مدیر عامل خانه موسیقی در پایان صحبت های خود بیان کرد: بنده اگر دنبال مدیریت بودم که خودم اولین گزینه مدیریت دفتر موسیقی بودم و خودم می رفتم و آنجا می نشستم. بنابراین ما چیزی نمی خواهیم بلکه اینجا هستیم تا حقوق هنرمندان را پیگیری کنیم. مسائل هنرمندان هم با دفتر موسیقی بسیار روشن است. بنده خیلی هم شاغل در امور موسیقی نیستم که بخواهم امور خودم را با دوستان مطرح کنم. من از رسانه ها خواهش می کنم که انصاف و صداقت را رعایت کنند، بی مبنا و بی مدرک از هرکسی حرفی را نپذیرند، سند و مدرک بخواهند ، هر کسی هر چیزی گفت که نباید نوشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=93504
       
    برچسب ها حمیدرضا نوربخش

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *