×
×

شورای شهر گرگان: ما لطفی را غریبانه رها نمی‌کنیم

  • کد نوشته: 91849
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۳ام آبان ۱۳۹۴
  • ۰
  • دوست داران هنر و تاریخ کشور با حضور در شورای شهر گرگان ضمن تاکید بر این که طرح باغ مزار لطفی مطالبه همه مردم ایران است، از اوقاف خواستند در اجرای طرح تجاری خود در کنار مزار لطفی تجدید نظر کند. اختلاف‌نظرها بر سر اجرای طرح باغ مزار لطفی و همچنین انتقادها از اجرای طرحی […]

    شورای شهر گرگان: ما لطفی را غریبانه رها نمی‌کنیم
  • ۱۵-۱۱-۳-۱۲۸۳۰۱۸۸۹۷۵۲ (۱)دوست داران هنر و تاریخ کشور با حضور در شورای شهر گرگان ضمن تاکید بر این که طرح باغ مزار لطفی مطالبه همه مردم ایران است، از اوقاف خواستند در اجرای طرح تجاری خود در کنار مزار لطفی تجدید نظر کند.

    اختلاف‌نظرها بر سر اجرای طرح باغ مزار لطفی و همچنین انتقادها از اجرای طرحی تجاری در جوار مقبره استاد محمدرضا لطفی، همچنان ادامه دارد و این بار کمیسیون فرهنگی شورای شهر گرگان بود که برای پادرمیانی و حل این اختلافات وارد عمل شد. صحن شورای شهر گرگان در ساعتی که به کمیسیون فرهنگی این شورا اختصاص داشت میزبان علاقه‌مندان به استاد موسیقی ایران بود. آن‌ها دوباره به شورا آمدند تا خواستار تدابیر ویژه‌ای برای توجه به شخصیت برجسته کشور که وصیت کرده بود در زادگاهش دفن شود، شوند. گرچه به نظر می‌رسد این جلسه هم آن‌طور که انتظارش را داشتند پیش نرفت.

    شامگاه دوشنبه، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی شورای شهر گرگان با حضور مدیران و مسئولان دستگاه‌های فرهنگی و … تشکیل جلسه داد تا آخرین تصمیم‌گیری‌ها در خصوص توقف طرح تجاری در جوار مزار استاد لطفی رقم بخورد.

    جلسه سه‌ساعته‌ای که درنهایت مقرر شد؛ نامه‌ای با امضاء بزرگان و معتمدان استان تهیه و به نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه ارسال شود تا توافقات برای اجرای باغ مزار با واگذاری پلاک اوقاف، میسر شود.

    مباحث مطرح‌شده در این جلسه بیشتر حول این محور بود که در سراسر کشور بزرگانی در عرصه‌های مختلف هنر و فرهنگ وجود داشتند و هرکدام پس از مرگ در زادگاه خودشان دفن شدند و اکنون دارای مقبره‌ای درخور تلاش خود در عرصه فرهنگی هستند. علاقه‌مندان به هنر کشور معتقد بودند مسئولان گرگان و استان گلستان از معدود مدیرانی هستند که ارزشی برای بزرگان استان خود نه در زمان حیات و بعد از فوت آن‌ها قائل نیستند و حتی به پیکر آن‌ها نیز احترام نمی‌گذارند.

    بااین‌حال در این جلسه رئیس گروه فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی مرکز استان، از استاد لطفی به‌عنوان یکی از نوادر موسیقی ایران نام برد و هم سو با سایر حاضران که به وضعیت فعلی مزار استاد لطفی انتقاد داشتند گفت که مزار استاد نه درشان استاد و نه همشهریان گرگانی است.علیرضا پزشکپور از طراحی باغ مزار در تابستان امسال خبر داد اما نکته‌ای بیان کرد که کمی تعجب همگان را برانگیخت.

    وی گفت که قرار بود چند زمین مجاور نیز برای اجرای کامل طرح باغ مزار تملک شود، اقدامی که به نظر می‌رسد اگر تاکنون انجام‌شده بود شاهد این اختلافات نبودیم.

    وی ادامه داد: ایجاد سازه تجاری اوقاف که کاملاً قانونی صورت گرفته، می‌تواند طرح باغ مزار را از حالت اولیه خارج کرده و یا حتی مانع اجرای آن شود.

    مخالفت اوقاف، مالی نبود

    رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا به اعتراضات شهروندان، فرهنگ دوستان، هنرمندان و برخی از مقامات استان اشاره کرد و درعین‌حال خواستار بر حل این ابهام و توقف پروژه تجاری اوقاف و اجرای کامل طرح باغ مزار استاد لطفی شد.

    در ادامه نماینده شرکت عمران و بهسازی در گلستان به جزییات طرح باغ مزار استاد لطفی اشاره کرد و گفت: این طرح در زمینی به مساحت چهار هکتار طراحی‌شده که تاکنون تنها دو هزار و ۲۰۰ متر از آن توسط شهرداری تملک شده است و ۴ پلاک شخصی و ۷۰۰ متر از پلاک وقفی اوقاف نیز نیازمند تملک است.

    باغ مزار لطفی

    حسین کتولی افزود: خردادماه سال گذشته طراحی باغ مزار توسط مشاور انجام و ۶ ماه بعد تحویل شد و پس از تصویب در تهران اسفندماه سال گذشته برای تصویب در استان گلستان، ارسال شد.

    وی خاطرنشان کرد: در این مدت رایزنی‌ها برای توافق با اوقاف صورت گرفت اما این امر میسر نشد زیرا در عین داشتن حسن نیت، موضوعات حوزه اوقاف و وقف مطرح بود و تصمیم‌گیری نهایی در حوزه اختیارات استان نبود.

    وی تصریح کرد: دستگاه‌های فرهنگی و هنری بسیاری مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری، حوزه هنری، میراث و … وجود دارند ساخت باغ مزار استاد لطفی در حیطه وظایف اداره کل راه و شهرسازی نبود، بااین‌حال در سفر وزیر به استان حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح تصویب‌شده است.

    وی با تأکید بر اینکه اساس مخالفت اوقاف برای تحویل این قطعه زمین مباحث مالی نبوده است، یادآور شد: در اردیبهشت‌ماه امسال طرح باغ مزار در کمیسیون ماده پنج و کمیته فنی مطرح شد و اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان و میراث فرهنگی به‌عنوان دو عضو این کمیته، به‌شدت با اجرای آن مخالفت کردند و ازاین‌رو این طرح نتوانست مصوبه نهایی از این کمیسیون را دریافت کند.

    اجرای باغ مزار یک خواسته ملی و بین‌المللی

    پس از بیان جزییات طراحی و مباحث رخ‌داده در ۱۸ ماه گذشته برای اجرای طرح باغ مزار، از سوی نماینده شرکت عمران و بهسازی در گلستان، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ گرگان و صاحب غنی‌ترین آرشیو اسناد تاریخی سرزمین گرگان، با اشاره به اینکه خواسته ما، حامیان بافت، شهروندان و فرهنگ دوستان یک خواسته روشن و مشخص است، اظهار کرد: اجرای طرح باغ مزار استاد لطفی نه شخصی است، نه خانوادگی و نه متعلق به یک گروه خاص و حتی شهر گرگان.

    باغ مزار لطفی

    محمود اخوان مهدوی تأکید کرد: اجرای کامل طرح باغ مزار استاد لطفی یک خواسته ملی و بین‌المللی است و انتظار می‌رود همکاری‌های لازم برای رخ دادن این اتفاق فرهنگی و منافع آن برای شهر گرگان صورت گرفته و این مهم با سرعت رقم بخورد و پیشنهاد می‌کنم مسئولان نیز با مردم همسو شوند.

    هرچند برخی از حاضرین و فرهنگ دوستان اعتقاد به قصور شهرداری گرگان در اتفاقات رخ‌داده می‌دانند اما شهردار منطقه دو مرکز استان، با اشاره به اینکه طرح جامع شهر گرگان در سال ۹۰ به تصویب رسیده بود و شهرداری مجری طرح‌های مصوب است، گفت: یک سال قبل از فوت استاد لطفی بر اساس طرح مصوب، ضابطه اجرای ملک تجاری به اوقاف گلستان تحویل داده‌شده بود.

    مجید طاهری افزود: بر اساس برگه ضابطه، حدود یک سال قبل اوقاف گلستان درخواست صدور پروانه داشت و این موضوع به نماینده شرکت عمران و بهسازی منتقل و از آن‌ها خواسته شد تصویب نهایی اجرای باغ مزار در کمیسیون ماده پنج اخذ شود.

    وی با تأکید بر اینکه اگر ضوابط اوقاف و امور خیریه اجازه و امکان واگذاری ملک را می‌داد، اجرای این طرح فرهنگی بسیار زیبا بود، تصریح کرد: هرچند ما به‌جز ۳۸۰ پلاک باارزش بافت تاریخی گرگان برای صدور پروانه نیاز به مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نداریم اما این استعلام انجام و پس از موافقت میراث، پروانه ساخت ملک تجاری نه مجتمع تجاری صادر شد.

    وی متذکر شد: این طرح تجاری با رعایت تمام چارچوب و ضوابط قانونی در حال اجراست و نه شهرداری و نه هیچ ارگان دیگری نمی‌تواند این طرح را متوقف کند.

    وی خاطرنشان کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه همکاری بسیار خوبی برای جابجایی مسجد خمسه طیبه برای اجرای کامل طرح آفتاب داشته و امیدواریم با تسامح و تعامل پروانه این ملک تجاری نیز منتقل‌شده و طرح باغ مزار استاد لطفی به‌طور کامل در بافت تاریخی گرگان اجرا شود.

    قصور شهرداری در تدبیر فنی

    شهردار منطقه دو گرگان نیز مانند بیشتر حاضران در جلسه کمیسیون فرهنگی شورا خروجی این فعالیت قانونی را دلخواه و موردپسند نمی‌دانست اما درعین‌حال این امید را می‌داد که با تسامح و تعامل دستگاه‌های مختلف اجرای کامل طرح باغ مزار استاد لطفی میسر است. نکته‌ای که رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی با صراحت بیشتری آن را بیان کرده و هرچند نامی از قصور شهرداری در تدبیر فنی برای اجرای کامل طرح باغ مزار نام نبرد اما به‌صراحت گفت: در طرح جامع و تفضیلی گرگان، سرانه تجاری ما کسر نداشته و حتی بیشتر از نیاز است درحالی‌که هم‌اکنون با کمبود ۷۰ هزار مترمربع فضای فرهنگی در مرکز استان مواجه هستیم.

    باغ موزه لطفی

    سید محمد قدس مفیدی افزود: طرح تفضیلی گرگان همچنان در دست مشاور است و ما در موارد مشابه بارها حقوق شهروندان را تغییر داده‌ایم.

    وی بابیان اینکه کل ضابطه ما فقط حدود سه تا چهار ماه اجازه زندگی و حیات دارد، متذکر شد: تغییر کاربری این ملک تجاری اوقاف به فرهنگی با یک تدبیر فنی قابل‌حل بود.

    وی با اشاره به اینکه دیگر کشورها در حال ربودن و سند زدن مفاخر به نام خودشان هستند، گفت: ما شخصیت ارزشمند خود (استاد لطفی) را غریبانه رها می‌کنیم و تاریخ خود را تعمداً تخریب می‌کنیم.

    هرچند می‌شد از لابه‌ای صحبت‌های رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر گرگان دریافت که اراده جدی برای اجرای طرح باغ مزار از سوی برخی از نهادها وجود نداشته اما امید می‌رفت که با حضور حجت‌الاسلام سید محمدجواد رئوف سید نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه تصمیم نهایی برای توقف طرح تجاری اوقاف و اجرای کامل باغ مزار استاد لطفی در محله سبزه مشهد در بافت تاریخی گرگان گرفته شود که پاسخ صریح و روشن وی مبنی بر اینکه اجازه این امر از سوی بنیاد عمران موقوفات و نماینده ولی‌فقیه صادر نشده است، امیدها را کمرنگ کرد و درنهایت مقرر شد نامه‌ای با امضاء بزرگان، معتمدان و مسئولان استان تهیه و به نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ارسال شود.

    اما آنچه مسلم است اینکه موضوع باغ مزار باید در سطح مرکز و بین خانهٔ موسیقی، وزارت ارشاد و سازمان اوقاف و نمایندگان گرگان مطرح و به شکل صحیح حل شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=91849
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *