×
×

«اپرای عاشورا» یک اثر ایرانی است

  • کد نوشته: 90392
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۲ام مهر ۱۳۹۴
  • ۰
  • آهنگساز «اپرای عاشورا» از انگیزه ها و دغدغه های خود برای ساخت این اثر موسیقایی که قرار است توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود، سخن گفت. بهزاد عبدی آهنگساز «اپرای عاشورا» با بیان اینکه «اپرای عاشورا» موسیقی و اپرای ملی ما است، گفت: اپرای عاشورا بر اساس آیین «سیاوش کشون» نوشته شده که بسیاری از […]

    «اپرای عاشورا» یک اثر ایرانی است
  • بهزاد عبدی

    بهزاد عبدی

    آهنگساز «اپرای عاشورا» از انگیزه ها و دغدغه های خود برای ساخت این اثر موسیقایی که قرار است توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود، سخن گفت.

    بهزاد عبدی آهنگساز «اپرای عاشورا» با بیان اینکه «اپرای عاشورا» موسیقی و اپرای ملی ما است، گفت: اپرای عاشورا بر اساس آیین «سیاوش کشون» نوشته شده که بسیاری از نسخه های تعزیه نیز بر اساس این آیین شکل گرفته‌اند. ما هم برای تولید این اثر موسیقایی برداشتی از این گونه های ارزشمند موسیقایی داشتیم که به اعتقاد من پاسبان موسیقی ملی ما بوده اند.

    این آهنگساز و رهبر ارکستر ادامه داد: دورانی که در دانشگاه مشغول به تحصیل بودم استادی داشتیم که با او درباره اپرای ایرانی صحبت می کردم، در این صحبت ها و مباحث من از تعزیه به عنوان یکی از ریشه ای ترین هنرهای ایرانی نام می بردم و مانند بسیاری از کارشناسان بر این باور بودم که ریشه این هنر ناب و ارزشمند به آیین هایی چون «سووشون» و «سیاوش کشون» بازمی گردد. من معتقد بودم تعزیه گرچه نمی تواند در قالب عنوان اپرای کلاسیک معرفی شود اما می تواند یک اپرای ملی – ایرانی برای مخاطب معرفی شود که اشقیا و اولیا در خوانش های متفاوت فضای جالب توجهی را به مخاطب ارائه می دهند.

    وی با اشاره به اینکه همان مباحث به او ایده ساخت اپرای عاشورا را داد، گفت: همیشه در نظر داشتم بر اساس یک زبان و ارکستر جهانی، بیانی ایرانی از یک فضای موسیقایی داشته باشم. در همین اثنا با مطالعه فراوان پیرامون آیین‌هایی چون سوگ سیاوش و تماشای بسیاری از مجالس تعزیه خوانی به دستاوردهای خوبی دست پیدا کردم. همزمان با انجام این فعالیت های مطالعاتی، بهروز غریب پور نویسنده و کارگردان تئاتر به اوکراین سفر کرد و آنگاه متوجه شدم این هنرمند تصمیم به اجرای اپرایی عروسکی با مضمون عاشورا و تعزیه دارد و از همین جا بود که من همکاری خود را با ساخت این پروژه آغاز کردم.

    عبدی بیان کرد: «اپرای عاشورا» بر اساس دستگاه های موسیقی ایرانی نوشته شده است. ما در این حوزه به قدری با جزییات تحقیقات خود را انجام دادیم که مثلا وقتی شخصیتی مانند حر روی صحنه می خواند این خوانش باید بر اساس چه دستگاهی از موسیقی باشد. به هر ترتیب انچه برای ساخت این اپرا انجام داده ایم تلاش برای یک کار جهانی با ساز جهانی بود که می تواند به عنوان یک اثر ملی نیز مطرح شود. من در این اثر نهایت تلاش خود را انجام دادم که اثری را به مخاطب ارائه دهم که در عین وفادار بودن به تکنیک های روز حوزه موسیقی با هر مخاطبی نیز ارتباط برقرار کند.

    وی درباره نقش «اپرای عاشورا» در موسیقی ایران گفت: «اپرای عاشورا» موسیقی ملی ماست. من کاری به اجرا و سخت افزار آن ندارم اما معتقدم اپرای عاشورا ریشه ملی دارد زیرا در آن از دستگاه های ایرانی استفاده شده است. من برای ساخت «اپرای عاشورا» از موسیقی غرب گرته برداری نکردم تا موسیقی ایرانی را در آن جا دهم، بلکه کاملا  از موسیقی ایرانی استفاده کردم تا بتواند به عنوان شاکله اصلی موسیقایی اثر به مخاطب معرفی شود. مخاطب در این اثر خواهد شنید که خواننده ها در این اپرا کاملا ایرانی می خوانند و تمامی دستگاه های ایرانی در اپرای عاشورا اجرا می شود.

    این آهنگساز و رهبر ارکستر با تقدیر از حضور علی رهبری در ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: به اعتقاد من این همت استاد رهبری است که موسیقی ملی ایران می تواند در سطوح جهانی دیده شود. من می دانم که دغدغه علی رهبری، آهنگسازی موسیقی ملی ایران است که باید از این رویکرد قدردانی کرد. من امیدوارم حمایت ها بیشتر شود تا ذات شاعرانه موسیقی ملی ایران زنده بماند.

    https://musiceiranian.ir/?p=90392
       
    برچسب ها بهزاد عبدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *