×
×

به رهبری «علی رهبری»

  • کد نوشته: 89782
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۷ام مهر ۱۳۹۴
  • ۰
  • ساز نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در یک اجرای ویژه برای همدردی با بازماندگان فاجعه غم‌بار “منا” کوک شد. علی رهبری آغاز فصل هنری جدید ارکستر سمفونیک تهران را شامگاه گذشته ۱۶ مهر ماه با یک اجرای متفاوت در تالار وحدت رقم زد و علاوه بر قطعات از پیش تعیین شده، اثری از بهزاد عبدی را […]

    به رهبری «علی رهبری»
  • ۳ساز نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در یک اجرای ویژه برای همدردی با بازماندگان فاجعه غم‌بار “منا” کوک شد.

    علی رهبری آغاز فصل هنری جدید ارکستر سمفونیک تهران را شامگاه گذشته ۱۶ مهر ماه با یک اجرای متفاوت در تالار وحدت رقم زد و علاوه بر قطعات از پیش تعیین شده، اثری از بهزاد عبدی را برای این اجرا انتخاب کرد.

    در این اجرای ویژه که در راستای همدلی هنرمندان عرصه‌های مختلف (خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی) با بازماندگان فاجعه منا برگزار شده بود، علاوه بر مسوولان، هنرمندان برخی بخش‌های مختلف حضور داشتند و غیبت برخی هنرمندان چشم‌گیر بود.

    پیش از آغاز اجرا، بیانیه‌ای قرائت شد که در بخشی از آن آمده بود: “این مراسم برای ادای احترام به همه قربانیان مراسم حج امسال برگزار شده است”، سپس نوازندگان ارکستر با لباس مشکی روی صحنه حاضر شدند و علی رهبری چوب رهبری‌اش را برای اجرای قطعه “روز غم” اثر بهزاد عبدی به حرکت درآورد.

    به درخواست این رهبر ارکستر پس از اجرای این قطعه، حاضران نوازندگان ارکستر را تشویق نکردند و پایان “روز غم” با سکوت حاضران در سالن همراه بود.

    سپس قطعه “پرنده آتشین” اثر ایگور استراویسنکی نواخته شد که یکی از سه اثر بسیار مشهور این آهنگساز محسوب می‌شود گفته می‌شود “پرنده آتشین” از نظر ارکستراسیون یکی از شاخص‌ترین آثار موسیقی کلاسیک است.

    این اجرا با تشویق پیاپی مخاطبان همراه بود و این در حالی بود که اعضای ارکستر هم پس از اجرای این قطعه شروع به تشویق کردند.

    علی رهبری در توضیح این حرکت گفت: همیشه رسم است که مردم برای نوازندگان ارکستر دست می‌زنند. ارکستر نباید برای مردم دست بزند، همه دنیا اینگونه است. این بچه‌ها تمام هفته را زحمت کشیده‌اند تا این اجرا روی صحنه برود، ما باید با هم نزدیک‌تر باشیم من نباید در کشور خودم با دلخوری از روی صحنه بروم.

    به نظر می‌رسید صحبت‌های علی رهبری در راستای خالی بودن صندلی‌های تالار وحدت بود که گفته شده بود قرار است با حضور هنرمندان پُر شود.

    سپس پس از یک تنفس ۱۵ دقیقه‌ای گروه کر ارکستر سمفونیک، گروه کر شهر تهران و اعضای گروه کر کودکان آموزشگاه موسیقی پارت به ارکستر سمفونیک پیوستند تا قطعه بسیار مشهور “کارمینا برونو” را اجرا کنند که یکی از مشهورترین قطعات موسیقی کلاسیک است و با محوریت گروه کر و ارکستر سمفونیک ساخته شده است.

    این قطعه را براساس ۲۴ شعر نوشته‌اند، آهنگساز این اثر “کارل ارف” است، اجرای این قطعه مشهور نیز استقبال حاضران را در پی داشت.

    در این مراسم علی مرادخانی (معاون وزیر ارشاد در امور هنری)، علی ترابی (رییس انجمن موسیقی ایران)، فرزانه کابلی، تهمورس پورناظری، میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش، محمد سریر، داوود گنجه‌ای و … از جمله چهره‌هایی بودند که حاضر بودند.

    https://musiceiranian.ir/?p=89782
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *