×
×

نوش آبادی: این ارکستر اجازه اجرا در ایران را نخواهد داشت

  • کد نوشته: 86095
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۸ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • «خبرها حکایت از حضور قریب‌الوقوع ارکستر برلین به رهبری یک تبعه رژیم صهیونیستی در تهران دارد!» این را یکی از رسانه‌های منتقد دولت درباره حضور «دانیل بارن‌بویم» در ایران نوشت. رهبر بین‌المللی ارکستر قرار بود برای نخستین بار بعد از انقلاب به ایران بیاید. اما در حالی که حضور «بارن‌بویم» و «ارکستر برلین» می‌توانست مهم‌ترین […]

    نوش آبادی: این ارکستر اجازه اجرا در ایران را نخواهد داشت
  • ۲ «خبرها حکایت از حضور قریب‌الوقوع ارکستر برلین به رهبری یک تبعه رژیم صهیونیستی در تهران دارد!» این را یکی از رسانه‌های منتقد دولت درباره حضور «دانیل بارن‌بویم» در ایران نوشت. رهبر بین‌المللی ارکستر قرار بود برای نخستین بار بعد از انقلاب به ایران بیاید. اما در حالی که حضور «بارن‌بویم» و «ارکستر برلین» می‌توانست مهم‌ترین اتفاق موسیقایی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باشد، منتفی شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی البته هیچ‌ واکنش رسمی به این اتفاق نشان نداد. در این میان «حسین نوش‌آبادی»، سخنگوی وزارت ارشاد و همچنین معاون پارلمانی علی جنتی به این مساله اشاره کرد: «در راستای تبادل فرهنگی هنری مابین کشورها، قراربود ارکستر آلمانی به تهران سفر کند و اجرایی را در تالار وحدت روی صحنه ببرد؛ اما وقتی معلوم شد برخی رهبران و مسوولان این ارکستر هویت اسراییلی دارند، بلافاصله با این موضوع برخورد شد و این ارکستر اجازه اجرا در ایران را نخواهد داشت. ماهیت رژیم صهیونیستی نامشروع است و ما هیچگاه آنها را به رسمت نشناخته‌ایم. همان‌طور که ما این رژیم را غیرقانونی و غاصب می‌دانیم، هنرمندانی را هم که منتسب به اسراییل باشند، نامشروع و غیرقابل پذیرش می‌دانیم و هنرمندان منتسب به رژیم صهیونیستی جایی در ایران ندارند. وزارت ارشاد در راستای اصول، مبانی و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی با حضور هر هنرمند یا گروهی از هر جای دنیا که ارتباطی با رژیم صهیونیستی دارند، مخالفت قطعی می‌کند.»

    او به این مساله اشاره دارد که شخص وزیر این موضوع را پیگیری کرده‌اند و اجازه ورود این ارکستر آلمانی را ندادند. او همچنین آب پاکی را روی دست همه کسانی ریخته است که امیدوار بودند این چهره بین‌المللی به ایران بیاید: «قطعا این سفر انجام نخواهد شد. » از سوی دیگر «میری رگب» – وزیر فرهنگ اسراییل- در توییتر خود نوشته است در صورتی‌که این ارکستر به ایران برود از آلمان شکایت خواهد کرد، آنان همچنین به این مساله اشاره کردند که دولت آلمان از قصد «دانیل بارن‌بویم» برای سفر به ایران به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک برلین دفاع کرده و انتقاد شدید وزیر فرهنگ اسراییل را نادیده گرفته است. با گرم شدن مناسبات ایران و آلمان و این قصد تایید شده از سوی فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان که خود او به زودی به ایران سفر خواهد کرد، رسانه‌های آلمان خبر داده‌اند که خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، قصد دارد ارکستر سمفونیک برلین را در ماه اکتبر، همزمان با حضور وزیر خارجه آلمان در تهران، برای اجرای یک برنامه هنری به ایران بفرستد.

    در این میان «گاردین» روز گذشته گزارشی از این رویداد فرهنگی نوشت و آورد: «دنیل بارن‌بویم» یکی از مشهورترین رهبران ارکستر جهان در نظر دارد تا برای اجرای زنده با ارکستر برلین و احتمالا اجرای مشترک با «ارکستر سمفونیک دوباره متولد شده تهران» به ایران برود؛ ولی این مساله خشم مقامات اسراییلی را برانگیخته است. اجرای زنده بارن‌بویم در ایران یک اتفاق تاریخی در ایجاد رابطه حسنه میان ایران و غرب خواهد بود. رخدادی که پس از اتفاق تاریخی توافق هسته‌ای در حال رخ دادن است و در همین راستا «ژان لوک مارتینز» – مدیر هنری موزه لوور- نیز قرار است در آینده‌ای نزدیک به ایران سفر کند. قرار بود «بارن‌بویم» ماه آینده – میلادی- برای اجرای کنسرت به ایران سفر کند؛ اما این سفر به تعویق افتاد. به‌طور واضح مشخص نیست که فشار لابی صهیونیست‌ها به دولت آلمان باعث تعویق سفر این هنرمند و ارکستر برلین به ایران شده است یا خیر؟

    این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: «کشور آلمان در میان کشورهای اروپایی پیش‌رو در ارتباط با ایران است. ارکستر اشتاتس‌کاپل (Staatskapelle) برلین پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «اشتاتس‌کاپل با مدیر هنری‌اش، دانیل برن‌بویم در حال مذاکره با ایران است تا بتواند کنسرتی برای این ارکستر در تهران برگزار کند. » این در حالی است که وزیر خارجه آلمان، «اشتاین‌مایر» نیز از برگزاری این کنسرت پشتیبانی کرده ‌است. در این میان اما مقامات سیاسی و فرهنگی رژیم صهیونیستی مخالفت خود با سفر این ارکستر و رهبر برجسته‌اش به ایران را اعلام کردند. همچنین آثار برن‌بویم توسط شرکت معتبر و مشهور داچه گرامافون منتشر شده‌اند و او خود یکی از بنیانگذاران ارکستر جوانان «غربی-شرقی دیوان» است که در سال ٢٠٠۵، موزیسین‌هایی را از سراسر فلسطین، مصر، ایران، اردن و لبنان در رام‌الله گرد هم آورد. پیانیست و رهبر این ارکستر یک پیام‌آور صلح از سازمان ملل است و از فلسطین شهروندی افتخاری دارد.»

    در همین زمینه «علی رهبری» -مدیر هنری و رهبر ارکستر تهران- می‌گوید: «این ملاقات برای ما خیلی مهم و ارزشمند است، ما ارکستر خودمان را برای این همکاری آماده کرده‌ایم و خیلی خوشحال می‌شویم که این همکاری صورت بگیرد.»

    رهبری ۶۶ ساله، رهبر ارکستر و موزیسین شناخته شده بین‌المللی است که تاکنون بیش از ١٢٠ ارکستر اروپایی را رهبری کرده است، از جمله ارکستر فیلارمونیک برلین و لندن. او همچنین با هربرت فون کارایان (Herbert von Karajan) نیز همکاری کرده است. علی رهبری برخورد مخاطب با ارکستر سمفونیک تهران در ۵ ماه گذشته را یک پدیده فرهنگی دانست. این ارکستر (میانگین) هفته‌ای یک اجرا داشته که در اغلب آنها بلیت‌ها به‌طور کامل فروش رفته است. در این بازه پنج ماهه رهبری و ارکستر ٩ بار سمفونی شماره ٩ بتهوون را اجرا کردند. بیش از تمام اجراهایی که در ۴٠ سال گذشته از این اثر در ایران صورت گرفته است. کمتر از یک ماه پیش دو شب اجرای مشترک با ارکستر فیلارمونیک چین داشتند که سمفونی شماره ۵ چایکوفسکی را اجرا کردند. در این مدت همچنین سولیست‌هایی از کشورهای دیگر جهان به ایران آمدند؛ از جمله الکساندر رودین، سولیست روسی که با ارکستر تهران اجراهایی را برگزار کرد.

    ارکستر سمفونیک تهران بعد از اجرایی که در تهران با ارکستر فیلارمونیک داشت، قرار بود ١٧ شهریور با ارکستر سمفونیک برلین روی صحنه برود. علی رهبری، مدیریت هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران پیش از این در این باره گفته بود: «چند هفته بعد از ارکستر فیلارمونیک چین، ارکستر سمفونیک برلین به رهبری «دنیل برنبویم» به تهران می‌آید که ضمن اجرای کنسرت در ایران، ما هم با آنها خواهیم نواخت و بعد از آن آقای «برنبویم» یک مدت با ارکستر ما کار خواهند کرد. طبیعتا اتفاقات اینچنینی و همکاری ما با موزیسین‌های مطرح جهانی، در دنیا انعکاس خیلی خوبی خواهد داشت که برای ما بسیار ارزشمند است. از آن‌جایی که چهل‌واندی سال مشغول رهبری در ارکسترهای گوناگون بوده‌ام، چهره‌های مختلف جهانی وقتی متوجه شدند که به ایران آمده‌ام و نتیجه کار را دیدند، برای همکاری با ارکستر سمفونیک اعلام آمادگی کرده‌اند و فقط صحبت از ارکستر آلمان و چین نیست. مثلا به تازگی ایمیلی به دستم رسیده که از من خواسته‌اند با ارکستر سمفونیک تهران به شهری در نزدیکی وین برویم و در «فستیوال بزرگ بروکلر» شرکت کنیم و بعد از آن هم در وین روی استیج برویم. علاوه بر این، صحبت از رفتن به لندن نیز وجود دارد. اصولا خیلی از کشورهای مختلف دوست دارند که با ارکستر سمفونیک تهران همکاری کنند اما تا وقتی قراردادی منعقد نشود، به‌طور رسمی صحبتی در این زمینه نخواهم کرد ولی از کشورهای مختلف دعوت‌نامه‌های زیادی داشته‌ایم. فعلا همین را بگویم که برای اجرای برنامه به‌طور قطع به کشورهای چین و آلمان خواهیم رفت.»

    رهبری اعلام کرده که به مدت یک‌سال (از سپتامبر ٢٠١۵ تا سپتامبر ٢٠١۶) برنامه ارکستر سمفونیک را به شکل دقیق تدوین کرده است. او همچنین اعلام کرده که اپرا را به ایران باز می‌گرداند. از جمله برنامه‌های آتی این ارکستر برای اجرای اپرا، فلوت
    سحر آمیز (موتسارت)، هانسل و گرتل (انگلبرت هامپردینک) و جان اسکیسی (پوچینی) است.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=86095
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *