×
×

هشتاد و یکمین زادروز استاد «محمد اسماعیلی» فرخنده باد

  • کد نوشته: 85803
  • حمیده موسوی
  • پنجشنبه, ۵ام شهریور ۱۳۹۴
  • ۷ دیدگاه
  • hot-topic-logoروز گذشته چهارم شهریورماه، زادروز استاد «محمد اسماعیلی» بود. در ابتدای مراسمی که به این مناسبت تدارک دیده شد، ایشان از هنرجویانش قدردانی می نماید و به آنان مجدداً یادآور می شود: «در این راهی که قدم برداشته اید آموزش هنر را به جهت وقت گذراندن طی نکنید و با استعدادی که در این راه دارید، صبرواستقامت پیشه کرده و با ممارست و زمان زیاد به هدفی که دارید مطمئناً خواهید رسید.»
    +عکسهایی از جشن تولد «محمد اسماعیلی»

    هشتاد و یکمین زادروز استاد «محمد اسماعیلی» فرخنده باد
  • جشن تولد محمد اسماعیلی

    جشن تولد محمد اسماعیلی

    موسیقی ایزانیان – علیرضا عشینی: درست گفته‌اند که افتخار اساتید بزرگ به شاگردان‌شان است و «محمد اسماعیلی» نیز از این قاعده مستثنی نیست.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، روز گذشته چهارم شهریورماه، زادروز استاد «محمد اسماعیلی» بود. در ابتدای مراسمی که به این مناسبت تدارک دیده شد، ایشان از هنرجویانش قدردانی می نماید و به آنان مجدداً یادآور می شود: «در این راهی که قدم برداشته اید آموزش هنر را به جهت وقت گذراندن طی نکنید و با استعدادی که در این راه دارید، صبرواستقامت پیشه کرده و با ممارست و زمان زیاد به هدفی که دارید مطمئناً خواهید رسید.»

    هنوز هم این استاد پیشکسوت و نوازنده ساز تنبک در هشتاد و یکمین سال زندگی اشان به عنوان شاگرد وفادار حسین تهرانی با روحیه‌یی ایثارگرانه پیش از شاگردان در کلاس درس حاضر می شوند، همچون کسی که شیفته موسیقی و ساز محبوبش است، راه استادش را ادامه می دهد و ماحصل شایسته‌یی را برای موسیقی ایران به جا گذاشته است.

    محمد اسماعیلی آنچه را که از استاد خود آموخته با ذوق و سلیقه درونی اش‏ درهم آمیخته و آثاری خلق کرده که با اجرای آنها در کنسرت‏های‏ داخل و خارج از کشور شگفتی آفریده و مورد تحسین مخاطبان و هنردوستان شده است که از جمله هنرنمایی های ایشان میتوان به اجرای تمبک نوازی درتاریخ های ۳۰-۲۹ مرداد ماه سال جاری در «تالار وحدت» با «ارکستر موسیقی ملی ایران» به رهبری «فرهاد فخرالدینی» در قطعه «چهارمضراب شور» از ساخته های زنده یاد «فرامرز پایور» با تکنوازی سنتور «سعید ثابت» و تنظیم «استاد فخرالدینی» اشاره نمود و حضور محمد اسماعیلی، نوازنده ومدرس پیشکسوت تمبک در کنار نوازندگان جوان ارکستر ملی از ویژگی های بارز این اجرا محسوب می شد. هرکس که تجربه شاگردی اسماعیلی یا افتخار حضور به محضر او را داشته بعید است که توجه خاص ایشان به مقولات معنوی را متوجه نشده باشد و بی تردید آنانی که قلمی به یاد این هنرمند برداشته و یادداشتی نوشته اند به نکات اخلاقی ویژه و خاص این هنرمند برجسته اشاره کرده و خواهند کرد.

    شایان ذکر است که گروه موسیقی «پایور» به سرپرستی و آهنگسازی «سعید ثابت»، افتخار این را دارد که در ۱۹ شهریور ماه در تالار وحدت شهر تهران با نوازندگی و هنرمندی این پیشکسوت به اجرای کنسرت بپردازد، سعید ثابت (سرپرست و آهنگساز)، امید مظهری (خواننده)، استاد محمد اسماعیلی (تنبک)، محمد مقدسی (کمانچه)، بهنام وادانی (تار)، سعید ثابت (سنتور)، زمان خیری (نی)، فرهاد احمدی (تارِ بم)، بنفشه بختیاری (سنتورِ بم)، بهنوش بهنام نیا (کمانچه) و سمانه باروتی (قیچک) دیگر اعضای گروه پایور را در کنسرت پیشرو تشکیل خواهند داد.

    محمد علی اسماعیلی نوازنده تنبک، متولد ۱۳۱۳ در تهران است. وی در سال ۱۳۳۰ توسط دایی‌های خویش مرتضی و مصطفی گرگین زاده به استاد حسین تهرانی معرفی شد. در سال ۱۳۳۷ در گروه‌های موسیقی وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار شد و در ارکسترهای موسیقی ملی و گروه تنبک شروع به همکاری کرد وبعد از ۵ سال برای اجرای برنامه‌های موسیقی ملی و هر چه بیشتر شناساندن آن به کشورهای آفریقایی، آسیایی، اروپایی و آمریکایی مسافرت کرد و برنامه‌هایی اجرا نمود. از سال ۱۳۴۳ در هنرستان موسیقی ملی مشغول تدریس شد و در سال ۱۳۴۵ سرپرستی گروه تنبک وزارت فرهنگ و هنر آن زمان را عهده دار شد. در سال ۱۳۴۳ به سمت هنرآموز تنبک در هنرستان موسیقی ملی به جانشینی استاد خود آموزش تنبک را عهده‌دار شد. شیوه نوازندگی محمد اسماعیلی شیوه استاد حسین تهرانی است. وی از امکانات تمبک مانند چوب، گرفت‌های تمبک استفاده کامل می‌کند و نوازندگی وی بسیار تکنیکی است. قابلیت نوازندگی محمد اسماعیلی چه در تکنوازی و چه در همراهی با ارکستر مثال‌زدنی است.دونوازی‌های (سوال وجواب) وی با سنتور استاد فرامرز پایور از آثار ماندگار در موسیقی ایرانی است. در دهه ۱۳۶۰ به سرپرستی فرامرز پایور (سنتور) و همراهی جلیل شهناز (تار)، علی اصغر بهاری (کمانچه) و محمد موسوی (نی)، گروه اساتید موسیقی ایران را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت. محمد علی اسماعیلی دارای مدرک درجه یک هنری، معادل دکترا است. وی حدود ۱۵ قطعه فانتزی روی ریتم‌های ایرانی تنظیم کرده که معروفترین آن‌ها قطعه‌ای به نام «رونما» می باشد.

    (برای بزرگنمایی هر یک از تصاویر، برروی عکسها کلیک کنید)

    https://musiceiranian.ir/?p=85803
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *