×
×

کنسرت ارکستر موسیقی ملی برگزار شد

  • کد نوشته: 85341
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۳۱ام مرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • ارکستر ملی در حالی پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در تالار وحدت روی صحنه رفت که از سوی مخاطبان موسیقی کشور استقبال درخوری از این ارکس‌تر به عمل نیامد. بیست و نهم و سی‌ام مردادماه ارکس‌تر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و با حضور حمیدرضا نوربخش و رشید وطن‌دوست در مقام خواننده در سالن نیمه‌پر […]

    کنسرت ارکستر موسیقی ملی برگزار شد
  • ۱۸۰۱۷۷۱ارکستر ملی در حالی پنجشنبه و جمعه هفته گذشته در تالار وحدت روی صحنه رفت که از سوی مخاطبان موسیقی کشور استقبال درخوری از این ارکس‌تر به عمل نیامد.

    بیست و نهم و سی‌ام مردادماه ارکس‌تر ملی به رهبری فرهاد فخرالدینی و با حضور حمیدرضا نوربخش و رشید وطن‌دوست در مقام خواننده در سالن نیمه‌پر وحدت، رپرتوار متفاوتی در مقایسه با اجرای قبلی را روی صحنه برد. در این اجرا رپرتوار ماندگاری از موسیقی ملی ایران از جمله آثاری از روح‌الله خالقی، همایون خرم، علی تجویدی، فرامرز پایور و فرهاد فخرالدینی به اجرا درآمد.

    «همایون» عنوان نخستین قطعه‌ اجراشده از سوی ارکس‌تر ملی بود که با آهنگسازی خود فخرالدینی برای ارکس‌تر تنظیم شده بود. در ادامه حمیدرضا نوربخش، خواننده موسیقی ایرانی روی صحنه آمد و قطعه ماندگار سنگ خارا را که پیش از این با صدای ماندگار غلامحسین بنان اجرا شده بود، خواند. او در ادامه «سرگشته» را که نام قطعه‌ای با آهنگسازی مرحوم همایون خرم است اجرا کرد.

    حالا نوبت به یکی از ماندگار‌ترین تصنیف‌های استاد همایون خرم رسیده بود. تو‌‌ای پری کجایی در میان تشویق حاضران در سالن و با رهبری پرتب و تاب فخرالدینی توسط ارکس‌تر ملی اجرا شد.

    چهارمضراب چهارگاه به آهنگسازی فخرالدینی که او از زمان همکاری با ارکس‌تر مهرنوازان در حال نوشتن آن بود قطعه بعدی بود که ارکس‌تر ملی با حضور حبیب جدیری در مقام نوازنده ویولن اجرایش کرد. جدیری در بخش‌هایی از قطعه به عوان سولیست به تکنوازی پرداخت. محمد اسماعیلی و سعید ثابت هم به تکنوازی تنبک و سنتور پرداختند.

    قبل از پایان ‌بخش اول این کنسرت رشید وطن‌دوست به عنوان دومین خواننده این اجرا روی سن دعوت شد و در زمان اجرای قطعات «قرنفیل» و «عزیز وطن» به زبان آذری خواند تا بخش اول کنسرت ارکس‌تر ملی به پایان برسد.

    اجرای چهارمضراب شور آغازگر بخش دوم این کنسرت بود. در ادامه سعید ثابت (تک‌نواز سنتور) و محمد اسماعیلی (تک‌نواز تنبک) وارد صحنه شدند و دونوازی کردند.

    سپس نوربخش روی صحنه آمد و تصانیف ماندگاری همچون «ای شب جدایی»، «هزاردستان به چمن» و «جفای گلچین» را در همراهی با ارکس‌تر خواند. حالا دوباره نوبت وطن‌دوست بود تا با زبان آذری آواز بخواند. او روی صحنه آمد و قطعات «وطنیم دیر» و «آریای عسگر» را اجرا کرد. مطابق رسم همیشگی و البته زیبای ارکس‌تر موسیقی ملی و با تشویق حاضران در سالن حمیدرضا نوربخش و رشید وطن‌دوست دوباره روی سن حاضر شدند و قطعه ماندگار «ای ایران» را که از ساخته‌های جاودانه روح‌الله خالقی است در همراهی با رهبری شور‌انگیز فرهاد فخرالدینی اجرا کردند.

    https://musiceiranian.ir/?p=85341
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *