×
×

ماجرای دفتری که نام نوازندگان در آن ثبت است/ نواختن «باغ ایرانی»

  • کد نوشته: 83657
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۲ام مرداد ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • شهرداد روحانی در نشست رسانه ای برگزاری کنسرتش در برج میلاد درباره تعداد اندک نوازنده های حرفه ای ایرانی و جزئیات کنسرت پنجشنبه خود صحبت کرد. صبح امروز دوشنبه ۱۲ مردادماه نشست رسانه ای شهرداد روحانی نوازنده و رهبر ارکستر شناخته شده موسیقی کشورمان برای برگزاری کنسرتی در برج میلاد، برگزار شد. در این نشست […]

    ماجرای دفتری که نام نوازندگان در آن ثبت است/ نواختن «باغ ایرانی»
  • شهرداد روحانی

    شهرداد روحانی

    شهرداد روحانی در نشست رسانه ای برگزاری کنسرتش در برج میلاد درباره تعداد اندک نوازنده های حرفه ای ایرانی و جزئیات کنسرت پنجشنبه خود صحبت کرد.

    صبح امروز دوشنبه ۱۲ مردادماه نشست رسانه ای شهرداد روحانی نوازنده و رهبر ارکستر شناخته شده موسیقی کشورمان برای برگزاری کنسرتی در برج میلاد، برگزار شد. در این نشست رسانه ای علاوه بر شهرداد روحانی، حمید اسفندیاری مدیر موسسه فرهنگی و هنری آوای باربد که برگزارکننده این کنسرت است نیز حضور داشت.

    روحانی در ابتدای نشست با اشاره به اینکه دریافت مجوز و مراحل اداری برگزاری این کنسرت با تاخیر انجام شده است، بیان کرد: به دلیل طولانی شدن مراحل اداری، ما از پریروز توانستیم به صورت کامل تمرین داشته باشیم و علاوه بر تمرین اندک، فرصت تبلیغات و بلیت فروشی هم در اختیار نداشتیم. به هر ترتیب تلاش می کنیم کنسرت را برای روز پنجشنبه ۱۵ مرداد به خوبی اجرا کنیم.

    وی درباره اجرای قطعه «پیتر و گرگ» که پیش از این وعده اجرایش را داده بود، توضیح داد: قطعه «پیتر و گرگ» چون یک راوی دارد و برای اجرا باید برنامه ریزی و هماهنگی های لازم نیز با راوی صورت گیرد فعلا در دستور اجرا قرار ندارد اما در نظرم دارم در آینده حتما آن را اجرا کنم. اجرای این قطعه به برنامه ریزی طولانی مدتی نیاز دارد و هدفم نیز این است که راوی چهره شناخته شده ای باشد و تجربه بازیگری نیز داشته باشد.

    این آهنگساز درباره دو بخش کنسرت پیش رو گفت: قسمت اول این کنسرت برای ارکستر زهی نوشته شده که البته چند قطعه پیانو هم دارد. در قسمت دوم باز هم قطعات از ساخته های خودم هستند و البته چند قطعه که تم محلی دارند نیز برای اجرا تنظیم کرده ایم، اما تفاوت بخش اول با دوم این است که در قسمت دوم خودم پیانو می زنم و سازهای بادی نیز اضافه شده اند.

    وی درباره پیش بینی‌ای که از استقبال مخاطبان از این کنسرت بی کلام دارد، عنوان کرد: میزان استقبال را نمی دانم. باید صبر کرد و دید. همه جای دنیا اثری که کلام دارد شاید روی مردم تاثیر بیشتری بگذارد اما موسیقی بی کلام نیز همیشه جایگاه خودش را داشته است. من یک آهنگساز هستم و آثاری را می نویسم و اجرا می کنم و امیدوارم مورد استقبال قرار گیرد اما هیچگاه به ذهنم هم خطور نکرده که ممکن است چون آثارم بی‌کلام هستند ممکن است مخاطب آنها را دوست نداشته باشد.

    روحانی درباره گروه نوازندگان کنسرت گفت: نیمی از نوازندگانی که در این ارکستر با من همکاری می کنند، برای بار اول است که آنها می بینم و قبلا با آنها همکاری نداشتم. البته قبلا هم گفته ام که خوشحالم هربار که به ایران می آیم با یک سری موزیسین تازه آشنا می شوم. همنوازی در ارکستر نیاز به تبحر دارد و برای تربیت شدن یک نوازنده خوب برای حضور در یک ارکستر حرفه ای سال ها تجربه لازم است. نوازندگی ارکستر این تجربه را می طلبد که نوازنده قبلا گروه نوازی داشته باشد. در اجرای این کنسرت نیز عده ای از نوازنده ها برای اولین بارشان است که با گروه همکاری می کنند اما ایرادی ندارد و ما تلاش می کنیم ارکستتر را به خوبی برای اجرا آماده کنیم.

    نشست خبری شهرداد روحانی

    این رهبر ارکستر شناخته شده درباره اجرای قطعه «باغ ایرانی» توضیح داد: من قطعه ای به نام «باغ ایرانی» نوشته‌ام که تاکنون اجراهای مختلفی از این قطعه شده و یک ورسیون آن برای سولیست ویولن‌سل و ویولن با سازهای زهی نوشته شده اما قطعه ای که قرار است در این کنسرت اجرا شود تغییراتی نسبت به گذشته پیدا کرده و این بار میلاد عالمی سولیست این قطعه خواهد بود.

    وی درباره تعداد اندک نوازنده های ایرانی نسبت به جمعیتی که در این کشور ۸۰ میلیونی زندگی می کند، متذکر شد: می گویند در چین که جمعیتی بیش از یک میلیارد دارد یک میلیون و نیم پیانیست وجود دارد. البته من نمی گویم ایران را با چین مقایسه کنیم اما با توجه به جمعیت جوانی که داریم تعداد نوازنده ها و موزیسین هیا حرفه ای ما کم است. امیدوارم روزی شاهد باشیم که چند ارکستر فعال و حرفه ای در کشور فعالیت کنند.

    این آهنگساز یادآور شد: من در کشور آمریکا و شهر لس آنجلس ساکن هستم. در این شهر که جمعیتی کمتر از شهر تهران دارد ۱۰ ارکستر حرفه ای فعالیت دارد. غیر از این ۱۰ ارکستر، دفتری حجیم هم وجود دارد که نزدیک به ۳۰۰ صفحه دارد و در آن نام ۲۰۰ نوازنده آزاد ثبت شده است و هر کس برای جمع کردن یک ارکستر می تواند به این دفتر مراجعه کند. اگر این تعداد موزیسین را در گروه های آزاد و ارکسترهای حرفه ای با هم جمع کنیم به رقم بالایی می رسیم بنابراین یک نوازنده مثل ایران نمی تواند به طور همزمان در چند ارکستر فعال باشد.

    وی درباره زمان اجرای کنسرت تاکید کرد: از آنجایی که ما در ایران تعداد سالن اندکی برای اجرای موسیقی در اختیار داریم باید خودمان را با برنامه سالن های هماهنگ کنیم. سالن میلاد نیز در روز ۱۵ مرداد ماه وقت خالی داشت که ما هم به همین دلیل این روز را انتخاب کردیم. البته خود من هم فعالیت اصلی ام در خارج از ایران است و طبعا زمان اجرا باید با برنامه های من هم مطابقت می کرد.

    نشست خبری شهرداد روحانی

    در پایان نشست نیز حمید اسفندیاری کنسرت‌گذار درباره دیر صادر شدن مجوز این اجرا توضیح داد: دیر صادر شدن مجوز به دلیل تغییر در حوزه مدیریتی در وزارت ارشاد بود چون آقای ارجمند عوض شده بود مراحل دادن مجوز باید از ابتدا طی می شد و به همین علت مراحل دادن مجوز طول کشید.

    https://musiceiranian.ir/?p=83657
       
    برچسب ها شهرداد روحانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *