×
×

با داوری «عبدالجبار کاکایی»، «مانی رهنما» و «پدرام کشتکار»

  • کد نوشته: 83636
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۱۲ام مرداد ۱۳۹۴
  • ۱ دیدگاه
  • برنامهء «هزار صدا» دومین دوره از سومین سال فعالیت خود در ژانر موسیقی پاپ را، نیمهء مرداد ماه سال جاری با داوری «عبدالجبار کاکائی» -در بخش ترانه- ، «مانی رهنما» -در بخش آواز- و «پدرام کشتکار» -در بخش آهنگسازی و تنظیم- و نیز، حضور هنرمندان میهمان «هومن بختیاری» خوانندهء موسیقی پاپ و گروه موسیقی خیابانی «زرد یواش – Slow Yello» برگزار می کند.
    +آرش نصیری: در هزار صدا شرکت کننده نقد شدن را و پذیرش نقد شدن را می آموزد

    با داوری «عبدالجبار کاکایی»، «مانی رهنما» و «پدرام کشتکار»
  • دور دوم از سومین سال «هزار صدا»

    دور دوم از سومین سال «هزار صدا»

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: برنامهء «هزار صدا» دومین دوره از سومین سال فعالیت خود در ژانر موسیقی پاپ را، نیمهء مرداد ماه سال جاری با داوری «عبدالجبار کاکائی» -در بخش ترانه- ، «مانی رهنما» -در بخش آواز- و «پدرام کشتکار» -در بخش آهنگسازی و تنظیم-  و نیز، حضور هنرمندان میهمان «هومن بختیاری» خوانندهء موسیقی پاپ و گروه موسیقی خیابانی «زرد یواش – Slow Yellow» برگزار می کند.

    آرش نصیری، مدیر و مجری برنامهء «هزار صدا» با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: « سری سوم «هزار صدا» در ساعت ۱۶:۳۰ از روزپنجشنبه، ۱۵ مرداد ماه سال جاری در سالن اصلی « فرهنگسرای نیاوران» (سالن خلیج فارس) برگزار می شود که در واقع روند روتین آن از روزهای شنبه به پنجشنبه تغییر زمان یافته است.»

    وی افزود:« در این دوره ۸ خواننده به رقابت خواهند پرداخت و توانایی های آنها در آیتم های مورد نظر ارزیابی خواهد شد. هنرمندان میهمان این دوره نیز نام هایی آشنا هستند. گروه موسیقی «زرد یواش» اولین گروه رسمی و فعال است که اجراهای خیابانی دارد و این بار در جمع حضار به هنرنمائی می پردازد. «هومن بختیاری» نیز از خوانندگانی ست که مخاطبان، ترانهء «من زنده بودم اما، انگار مرده بودم» ایشان در دهه ۸۰-۷۰ را بی شک به خاطر دارند. ایشان در بخش پایانی برنامه به اجرای این ترانهء بیاد ماندنی و قطعاتی دیگر خواهد پرداخت. »

    نصیری در پاسخ به سؤالی پیرامون نتایج بعدی این برنامهء رقابتی و سرنوشت هنری برگزیدگان آن عنوان کرد: «به چالش کشیدن، ارزیابی فعالیت شرکت کنندگان و پرورش استعدادهای آنان، در واقع از همان زمان که آثار خود را برای حضور در این برنامه ارسال می کنند آغاز می گردد. آثار ارسال شده از نظر شعر، ترانه و آهنگسازی بررسی می گردند و آنی که قابلیت حضور دارد پذیرفته خواهد شد. یک آیتم بسیار مهم در پذیرفته شدن افراد و بعدها در زمان رقابتشان، آثار خلق شده توسط خود آنهاست نه آثار کپی و خوانندگانی که به ارائهء آوازهایی تقلیدی از خوانندگان می پردازند امتیاز منفی دریافت می کنند. با شروع مسابقه و داوری کارشناسان و مخاطبان نیز چالشی دیگر آغاز شده و آثار این دوستان «نقد» می شود، بررسی می گردد. این اولین خروجی شرکت در این برنامه است. شاید دوستان به دلیل روابط محدود، فرصت های اندک و دیگر موانع، موقعیتی به دست نیاورند که بتوانند اثر خود را برای تحلیل های مختلف به آهنگساز، ترانه سرا و تنظیم کننده ای حرفه ای برسانند. لیکن با قرار گرفتن در فضای چنین برنامه هایی این امکان برایشان میسر می گردد. این دست برنامه های رقابتی وجوه آموزشی گوناگونی دارد. شرکت کننده نقد شدن را و پذیرش نقد شدن را می آموزد. نقد کننده ضمن اینکه داوری و نقد بیطرفانه را تمرین یا مرور می کند، نظراتی را از همکاران و تماشاگران حتی، دریافت می کند که شاید از ذهنش دور مانده بود. شنونده متوجه می شود که همیشه آثار کپی ارزش پیگیری ندارند و اگر تمایلی برای شرکت در این مسابقه را داشته باشد قانون و ارزش کار را دریافته و به کمترین اقدام ها قانع نخواهد شد، خواننده در حضور جمع کثیری از مخاطبان به اجرای زنده می پردازد که به نوعی اعتماد به نفس و جسارت در اجرا را برای او به همراه دارد، شعر خوب و ویژگی های یک شعر خوب را می شناسد، راه های مژثر در جهره شدن را می یابد و بسیاری پارامترهای دیگر و خروجی ای که در این رخدادهای هنری بسیار حائز اهمیت است و بی شک در روند فعالیت های آیندهء دوستان مؤثر است، همانا معرفی آنها به مخاطبین و هنرمندان در عرصهء موسیقی، پوشش ها و بازتاب های خبری از نتیجهء کارشان توسط رسانه ها و اشاعهء آن در فضاهای مجازی و…می باشد که در بُعدهایی دیگر جنبهء تبلیغات نیز می یابد. به بیانی روشن تر می توان گفت برگزیدگان و چه بسا دیگر شرکت کنندگان نیز، یکدیگر را در این دورهمآیی ها پیدا می کنند. یک آهنگساز به دنبال خواننده ای خاص است یا خواننده ای علاقه دارد آغاز به کار کند اما روتین کار را به خوبی نمی داند، یک شرکت کننده ملودی دارد اما در جستجوی یک شعر مناسب با ملودی ست و …خوشبختانه همهء این دسترسی ها به این صورت تحقق می یابد. هذف بنده از اشاره به این موضوعات بزرگنمائی این برنامه نیست و قول یا وعدهء خاصی نیز به کسی در آینده نداده ایم لیکن مواردی که اشاره شد در واقع ویژگی چنین برنامه های حرفه ای و کارشناسانه ای می باشد و خوشبختانه در طول برگزاری برنامهء «هزار صدا» از آغاز تا به امروز شرکت کنندگانی که ویژگی هنری خاصی داشته اند از سوی آهنگسازان و حتی تهیه کنندگان دعوت به کار شده اند.»

    در خصوص این موضوع که شرکت کنندگان و یا برگزیدگان دوره های قبل، آیا امکان حضور مجدد در دوره های بعدی را دارند، از نصیری پرسیدیم و وی پاسخ گفت: «بله این امکان وجود دارد و اتفاق نیز افتاده است. ما شرکت کننده ای داشته ایم که در یک دوره مقام چهارم را از آن خود کرده بود و در فاصلهء زمانی سه دوره بعد از آن، مجدداٌ حضور پیدا کرده و جالب است بدانید که مقام اول را کسب کرده است. فی الواقع می توان گفت این شرکت کننده به جنبه های آموزشی اشاره شده توجه داشته و از آنها در جهت تغییر یا تقویت داشته های خود به خوبی استفاده کرده است.»

    شایان ذکر است که مجموعهء «هزارصدا» برنامه ای ست با طراحی، مدیریت و اجرای آرش نصیری که از سال ۱۳۹۲ با هدف نقد، بررسی و تحلیل آثار خوانندگان جوان و معرفی برترین ها به جامعه موسیقی راه اندازی شد و هرماه یک برنامه در بخش موسیقی پاپ و یک برنامه مختص ژانر موسیقی دستگاهی ایران برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=83636
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *