×
×

علی رهبری: چینی‌ها با ایرانی‌ها می‌نوازند/ انتقاد از دخالت در کار ارکسترها/ ماجرای منتقدانی که حتی یک بار هم به کنسرت ما نیامدند

  • کد نوشته: 83164
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۶ام مرداد ۱۳۹۴
  • ۰
  • مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در تازه‌ترین نشست خبری خود جزئیات سفر ارکستر فیلارمونیک چین به کشورمان برای برگزاری دو کنسرت موسیقایی را تشریح کرد. علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در نشست خبری تشریح برنامه‌های سفر پیش‌روی ارکستر فیلارمونیک چین به ایران گفت: وقتی پنج ماه پیش برای بازگشایی ارکسترها به ایران آمدم، […]

    علی رهبری: چینی‌ها با ایرانی‌ها می‌نوازند/ انتقاد از دخالت در کار ارکسترها/ ماجرای منتقدانی که حتی یک بار هم به کنسرت ما نیامدند
  • علی رهبری

    علی رهبری

    مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در تازه‌ترین نشست خبری خود جزئیات سفر ارکستر فیلارمونیک چین به کشورمان برای برگزاری دو کنسرت موسیقایی را تشریح کرد.

    علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در نشست خبری تشریح برنامه‌های سفر پیش‌روی ارکستر فیلارمونیک چین به ایران گفت: وقتی پنج ماه پیش برای بازگشایی ارکسترها به ایران آمدم، به معنای واقعی کلمه هیچ چیزی وجود نداشت، اما خوشبختانه با خرده تجربه‌ای که داشتم و همراهی خوب هنرمندان ایرانی، توانستیم به بدنه ارکسترها جان تازه‌ای دهیم. من یک ایرانی هستم که با وجود جنوب شهری بودنم، امیدوار بودم که همه چیز درست می‌شود و امروز خوشحالم که در این هفته آخرین برنامه شش ماهه اول فعالیت ارکسترها که من پیش‌بینی کرده بودم، به اتمام می‌رسد.

    یک بازدید عجیب و غریب از تالار وحدت

    وی در نشستی که امروز سه‌شنبه ۶ مرداد برگزار شد، بیان کرد:‌ هم‌اکنون مشغول برنامه‌ریزی برای بستن جدول برنامه‌های مهر ۹۴ تا مهر ۹۵ هستم و خوشحالم که ارکستر سمفونیک تهران هم‌اکنون به جایی رسیده که سطح آبرومندی دارد. ما امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کنسرت مایسترهای ما دیگر خودشان جای همدیگر را عوض می‌کنند و به معنا و مفهوم واقعی کلمه در کنار گروه بودن را با هم تجربه کردیم.

    رهبری با اشاره به حضور ارکستر فیلارمونیک چین در ایران برای برپایی کنسرت، توضیح داد: حضور ارکستر فیلارمونیک چین که یکی از گروه‌های معتبر در آسیاست به قدری برای من اهمیت دارد که امروز از ساعت سه بعدازظهر قرار است به همراهی چند مسئول به نقطه نقطه تالار وحدت برویم و نقطه ضعف‌های سطحی و عمرانی را بررسی کرده و برای رفع معایب، کارها را انجام دهیم. این فعالیت از تمیز کردن دستشویی‌ها گرفته تا جاهای دیگر برای من اهمیت زیادی دارد.

    این رهبر ارکستر ادامه داد: در کنسرت پیش‌رو که طی روزهای ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد، ۱۱۰ نوازنده چینی و ۸۰ نوازنده ایرانی در بخش‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند. من تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم که این چنین جایگاه ایران را در مجامع بین‌المللی موسیقایی محکم کنم و مطمئن باشید که اگر ارکستر سمفونیک تهران راه نمی‌افتاد، من پیشنهاد حضور در کنسرت ارکستر فیلارمونیک چین را به عنوان رهبر مهمان که اخیراً انجام گرفت، نمی‌پذیرفتم. اگر ایران ارکستر سمفونیکی نداشت، این موضوع برای هیچ کس هم زیاد مهم نبود، اما وقتی ماجرا جالب می‌شود که بگوییم چنین ارکستری تشکیل شده است. به اعتقاد من داشتن یک ارکستر سمفونیک به مراتب مهمتر از داشتن یک تیم فوتبال است.

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به برنامه‌های انجام گرفته این مجموعه موسیقایی در هفته‌های گذشته، گفت: در کنسرت پیش‌رویی که با حضور ارکستر فیلارمونیک چین برگزار خواهد شد، قطعه‌ای از الکساندر برودین آهنگساز معروف روس به همراه ویولن‌نوازی یکی از اعضای مهم ارکستر فیلارمونیک چین به رهبری هنرمند چینی اجرا خواهد شد. ضمن اینکه بعد از تنفس، همان ارکستر چینی، «سمفونی شماره پنج چایکوفسکی» را به رهبری من اجرا خواهد کرد. بعد از این قطعه هم حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از نوازندگان چینی به انتخاب من با نوازندگان ایرانی ارکستر سمفونیک تهران، قطعه‌ای را اجرا خواهند کرد. در شب دوم کنسرت نیز ارکستر ایرانی قطعه‌ «شهرزاد» نیکولای کورساکوف را اجرا می‌کند. بعد از یک استراحت چند دقیقه‌ای هم ارکستر فیلارمونیک چین، «سمفونی ۹» آنتونین دورژاک را اجرا خواهد کرد.

    منتقدانی که حتی یک بار هم به کنسرت ما نیامدند

    رهبری در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر عبدالحسین مختاباد خواننده موسیقی ایرانی مبنی بر سفر چند روزه اش به اتریش برای دعوت از ارکستر سمفونیک وین به تهران، گفت: اینجا شهر فرنگ است. البته که هر کسی در این شهر فرنگ کار مثبتی انجام دهد، عیب ندارد، اما این غیرحرفه‌ای است که بدون هماهنگی مدیران ارکستر سمفونیک تهران چنین کاری انجام پذیرد. من آقای مختاباد را زیاد نمی‌شناسم، اما این را باید از ایشان بپرسید که سراغ ارکستر سمفونیک وین رفتن یعنی چه؟ به نظر من این کارها بیخود است و اصلاً سودی برای مجموعه‌های موسیقی ما ندارد. بهتر است آقایان چنین کارهایی را تعطیل کنند. من لازم است در اینجا به یک نکته نیز اشاره کنم. اینکه کسانی که در گذشته‌های دور دائم در مصاحبه در رسانه‌ها می‌گفتند چرا ارکسترها بسته هستند، در این مدت حتی یک بار هم برای دیدن کنسرت ما به تالار وحدت نیامدند. بنابراین بهتر است از این دوستان پرسید چه انگیزه‌ای از این کارها دارند که می‌خواهند بروند آنجا و گروهی را دعوت کنند.

    مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به هزینه‌های صرف شده حضور ارکستر فیلارمونیک چین در کشورمان نیز توضیح داد: هزینه حضور ارکستر فیلارمونیک چین در ایران بیش از ۲۰۰ هزار یورو برآورده شده که فقط ۲۰ درصد این هزینه‌ها توسط میزبان ایرانی پرداخته خواهد گرفت. امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که شاهد اجرای خوب و قابل قبولی برای مخاطبان باشیم.

    وی در بخش پایانی صحبت‌های خود درباره قیمت‌های گران بلیت کنسرت ارکستر سمفونیک تهران نیز گفت: صحبت‌هایی با مدیران بنیاد رودکی انجام دادم که اگر بتوانند از این پس برای دانشجویان و افرادی که می‌دانیم بضاعت کمتری دارند، تخفیف‌هایی را قائل شوند و امیدوارم این تصمیم عوض نشود و ما از این پس شاهد ارائه بلیت‌های تخفیف‌دار برای دانشجویان باشیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=83164
       
    برچسب ها علی رهبری

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *