×
×

ریاحی: استعدادهای جوان نباید بعد از جشنواره در غبار فراموشی دفن شوند

  • کد نوشته: 8089
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۰ام اسفند ۱۳۸۹
  • ۰
  • بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اعلام برگزیدگان بخشهای مختلف و ارائه حکم دبیری بیست و هفتمین دوره به حسن ریاحی به کار خود پایان داد

  • بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با اعلام برگزیدگان بخشهای مختلف و ارائه حکم دبیری بیست و هفتمین دوره به حسن ریاحی به کار خود پایان داد. در ادامه میتوانید گزارش ایسنا را از این رویداد مطالعه کنید.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مراسمی که شامگاه گذشته ـ هشتم اسفندماه ـ در تالار وحدت برگزار شد، بعد از ۴۵ دقیقه تاخیر با پخش قرآن و سرود جمهوری اسلامی، مراسم پایانی جشنواره‌ی موسیقی فجر آغاز شد.

    بعد از اجرای گروه موسیقی «مهتاب‌رو»، حسن ریاحی دبیر این دوره، گزارش خود را ارائه کرد و گفت: هنر موسیقی ناب و حقیقی از آن جهت که تجریدی و وابسته از هر شائبه‌ای است، شوق روح آدمیت است و جایگاه آن در فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی معتبر می‌نماید و نشان از قدمت آن دارد.

    او خاطرنشان کرد: گستره‌ای که نماها و مقام‌های ملی در نوردیدند، حتی به دورترین نقاط جهان هستی رسیده و با پشتوانه هر ساله‌ای که در رویداد بین‌المللی فجر و برگزاری آن داریم موفق شدیم به دستاوردهای بسیار برسیم.

    ریاحی ارائه برداشت‌های نوگرا و خلاقانه از سوی هنرمندان جوان و مستعد را از سرمایه‌ها و پشتوانه‌های این مرز و بوم دانست و افزود: امروز به واسطه جشنواره‌ی موسیقی فجر و چنین رویدادهایی این نسل جوان مستعد باید با پشتوانه راهبردی معرفی و کشف شوند، زیرا که دستاوردهای آنها از منظر کمی و کیفی چشمگیر و قابل اعتناست و حکایت از شیوه‌ی آموزش هدفمند موسیقی در بیست‌سال اخیر دارد و نوید بخش فردایی متفاوت است.

    او در پایان سخنان خود خطاب به برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر گفت: در پس این افتخار، استعدادهای جوان و بالنده نباید بعد از جشنواره در غبار فراموشی دفن شوند و به دلیل تنگنای مالی فراموش شوند. بلکه آنها باید از برنامه‌های موثر موسیقایی بهره‌مند شوند و به نهادهای مرتبط معرفی گردند. همچنین مسوولان باید جشنواره‌های تخصصی کوچکتری را در کناراین رویداد بزرگ و بین‌المللی برای این تلاشگران مقرر کنند.

    به گزارش ایسنا، در ادامه گروه ارکستر مجلسی نیاوران به سرپرستی میثم مروستی دو قطعه اجرا کرد و سپس متن حکم دبیری حسن ریاحی برای بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر توسط حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری به او تقدیم شد.

    در ادامه این مراسم با حضور حسن ریاحی، حمید شاه‌آبادی و همچنین سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم بزرگداشت حسین دهلوی و حسن ناهید با اهدای تندیس و لوح افتخار به این دو نوازنده برجسته برگزار شد.

    سپس سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: چه رمزی در این موسیقی نهفته است که حتی سخن خداوند تبارک و تعالی را در آن قالب باید ریخت تا طالب بیشتر پیدا کند.

    او اضافه کرد: شعر و موسیقی در فرهنگ تاجیک که با فرهنگ ایران اسلامی ارتباطی نزدیک دارد به شیر و شکر تشبیه شده است. سپیدی هر دو جایگاهش در سبد مصرف واختلاط‌پذیری آنان که چون در هم گشتند، جدایی ناپذیرند و به همراهی ناگزیر! همه و همه شعر و موسیقی را به شیر و شکر تعبیر می‌کنند و چه خوب است اگر شاعر و موسیقیدان نیز شیرین و شکرین شود. زیرا که خلق آثار بزرگ از ارتباط این دو سرچشمه گرفته است.

    حسینی متذکر شد: نا آشنایی شاعر با دنیای موسیقی و بیگانگی موسیقیدانان با عوامل شعر، کارها را یکبار مصرف می‌کند.لذا هر چه شاعران بیشتر با موسیقی آشنایی داشته باشند با ظرافت اندیشه و قدرت سخن‌آرایی همنوایی دارند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حقیقت مطلب را در طهارت موسیقی دانست و افزود: طریقی که موسیقی ازآن به جایگاه حقیقی‌اش دست می‌یابد عبور از مسیر فرهنگ مطهر است و آنان را که حرمت نگه داشته‌اند و بر طهارت این مقام احترام گذاشتند، شان و منزلت معلوم خواهد شد. چه بسا که هنوز هم برخی اهل موسیقی بی‌وضودست بر ساز نمی‌برد.

    او ادامه داد: عرفان موسیقی در چنین نقطه‌ای سخن آغاز می‌کند و پنجه در پنجه کلام می‌اندازد و به کرامت خود می‌نازد واینها همه را از پیام روح اجسام بی‌روح می‌گیرد که جان می‌پذیرد، آن را که ماهیتی مستقل می‌گیرد.

    وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد:کاش می‌شد عرفان موسیقی را قبل از آموزش، نواختن و خواندن، در جان جاری نمود که اگر این معرفت حاصل شود، موسیقیدان با نا اهلان معارض گردد و دیگر هیچ دستی بی‌وضو و هیچ دلی بی‌خصوع به سمت ساز نخواهد رفت و به جانب آواز مایل نخواهد شد.

    سید محمد حسینی در پایان متذکر شد: بیست و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر از بسیاری جهات با گذشته متفاوت بود. یمن آغاز آن در هفته وحدت و تقارن افتتاح جشنواره با ولادت رسول گرامی اسلام کرامتی مضاعف بر آن افزود و تمایز شاخصش استقبال بی‌نظیر دوستداران موسیقی بود. لذا در اینجا از تمام گردانندگان و پدیدآورندگان ایثار و آثار سپاسگزارم و امیدوارم زیبایی‌های این هنر به همراه عرفان آن بیش از پیش معرفی و شناسانده شود.

    به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این مراسم بعد از پخش نماهنگی از هنرمندان درگذشته موسیقی در سال ۸۹ و اجرای گروه موسیقی «دوچار» بیانیه‌ی هیات داوران قرائت شد.

    در متن این بیانیه آمده است: «جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بیست و ششمین دوره خود را با تمرکز بیشتر بر جوانان موسیقی ایران‌زمین، کشف استعدادها و ارائه فرصت به گروه‌های حرفه‌ای اما کمتر شناخته شده، پشت سر گذاشت. دراین میان بخش رقابتی جشنواره جلوه‌گاه اصلی هنرنمایی جوانان شایسته و پرانگیزه موسیقی کشور بود و داوران جشنواره با شوق و اشتیاق، جلوه‌نمایی درختان جوان و سرسبز باغ موسیقی ایران را به نظاره نشستند. لذا با احترام تمام به شرکت کنندگان نکاتی چند را متذکر می‌شویم.»

    در ادامه این متن آمده است: «انتخاب گروه‌های برتر بخش‌های مختلف حاصل هم‌اندیشی ترکیب داوران جشنواره است. با این حال باید اذعان داشت که در حوزه هنر و زیباشناسی هیچ حکمی قطعی و غیر قابل تردید نیست و چه بسا جمعی دیگر از کارشناسان به انتخاب‌های دیگر می‌رسیدند. به این اعتبار حائز رتبه نشدن یک گروه خاص نشان از کم ارزشی کار گروه در چشم داوران ندارد.»

    هیات داوران در بیانیه‌ی خود یکی از مشکلات گروه‌نوازی موسیقی را فقدان حضور رهبر یا سرپرست مسلط، حرفه‌ای و موسیقیدان دانست و در ادامه آورده است:«به این اعتبار به گروه‌های موسیقی توصیه می‌شود تا در انتخاب رهبر گروه وسواس و سخت‌گیری بیشتری داشته باشند. دفتر موسیقی نیز در ارائه فرصت‌های آموزشی حرفه‌ای داخل و خارج از کشور به رهبران جوان وظیفه‌ی جدی بر عهده دارد.»

    در بخش دیگری از این پیام آمده است: «حضور یک موسیقی‌شناس آماده و به روز در کنار گروه‌های موسیقی می‌تواند نقش موثری در ارتقاء حاصل نهایی داشته باشد. عدم برخورداری از یک مدیر هنری مجرب گاه منجر به انتخاب رپرتوار و قطعات نامناسب و انتخاب راه و روشی برای گروه خواهد شد که با شاخصهای حرفه‌ای مورد انتظار فاصله خواهد داشت.»

    به گزارش ایسنا، هیات داوران طی بیانیه خود خطاب به دفتر موسیقی ودیگر نهادهای دارای اختیار عنوان کرده است:«شما با پشتیبانی آموزشگاه‌های آزاد موسیقی و همچنین موسسات آموزش عالی بر کیفیت و تعداد گروه‌هایی که در حوزه‌ی موسیقی مجلسی وآنسامبل فعالیت می‌کنند بیفزایید. همچنین حمایت مستمر دفتر موسیقی از گروه‌های برگزیده، ارائه امکانات برای اجرای صحنه‌ای مستقل در طول سال، برگزاری دوره‌های آموزشی در سطح عالی، اعزام گروه‌های برتر به فستیوال‌های حرفه‌ای خارج از کشور را انتظار می‌رود.»

    بعد از قرائت بیانیه هیات داوران ارکستر سازهای بادی تهران اجرا رفتند و در ادامه برگزیدگان بخشهای مختلف معرفی شدند. هیات داوران در بخش آهنگسازی رتبه دوم آزاد را به مرتضی قربانی‌شیرکوهی و رتبه یک آزاد به عرفان وکیلی اهدا کرد. رتبه دو پایان‌نامه نیز به مهدی حاجی قاسمی و رتبه یک پایان‌نامه به امیرعلوی اهدا شد. همچنین اثر برگزیده این جشنواره به کیوان علایی رسید.

    اما در بخش رقابتی کلاسیک غیر ایرانی گروه‌های آنسامبل جوان به سرپرستی میلاد عالمی از تهران و گروه کوارترت زهی «کادانس» به سرپرستی مهدی نوبری ازتبریز به طورمشترک جایزه سوم را دریافت کردند.

    هیات داوران جایزه دوم را به طور مشترک به گروه‌های «تریو نوماه» به سرپرستی نگار افاضل از تهران و گروه «زروان» به سرپرستی لاله فلاح‌پسند از تهران اهداء کرد و هیچ گروهی را شایسته رتبه اول ندانست.

    همچنین در بخش رقابتی کلاسیک ایرانی گروه «دوسار» به سرپرستی علیرضا گلشن از شیراز، رتبه سوم را از آن خود کرد و گروه «پاسبان حرم دل» به سرپرستی سیاوش اسماعیلی از کرج رتبه دوم و ارکستر سنتی فرهنگسرای بهمن به سرپرستی حسین روزبهانی از تهران رتبه اول را از آن خود کردند.

    در شاخه آواز جمعی نیز هیات داوران به طور مشترک گروه‌های کر مهر وطن به رهبری مسعود نکویی از کرمان و گروه کر آوای باران به رهبری سارا جلایی از اصفهان را شایسته رتبه دوم دانست و گروه کر فرهنگسرای اندیشه به رهبری مهدی جاو‌ر از از تهران را به عنوان رتبه دوم و گروه کر پاسارگاد به رهبری حامد فقیهی از شیراز را به عنوان گروه نخست معرفی کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=8089
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *