×
×

بر اثر سکته مغزی

  • کد نوشته: 77702
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۸ام خرداد ۱۳۹۴
  • ۳ دیدگاه
  • hot-topic-logo«غلام مارگیری» موسیقیدان سرشناس استان هرمزگان که به «بابا زار میناب» شهرت داشت، بر اثر سکته مغزی درگذشت.

    +سایت «موسیقی ایرانیان» درگذشت این هنرمند بزرگ موسیقی نواحی را به جامعه موسیقی و مردم ایران تسلیت می‌گوید.

    +دانلود قطعه «مست قلندر، قلندر، مست قلندر مست قلندر» از آلبوم «آوازهای زار» به خوانندگی «غلامعلی مارگیری» و «عباس سمایی»

    بر اثر سکته مغزی
  • غلام مارگیری (عکس از احســان نقابت)

    غلام مارگیری (عکس از احســان نقابت)

    موسیقی ایرانیان – مهرناز قلیپور: «غلام مارگیری» موسیقیدان سرشناس استان هرمزگان که به «بابا زار میناب» شهرت داشت، بر اثر سکته مغزی درگذشت.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، غلام مارگیری که سابقه اجرا در جشنواره های موسیقی فجر، موسیقی نواحی و موسیقی‌های مذهبی در آلمان داشت، ساعت ۱۰ شب گذشته (پنجشنبه – ۸ خرداد ماه) بر اثر سکته مغزی دار فانی را وداع گفت.

    مراسم زار یکی از رایج‌ترین رسم‌های کهن جنوب ایران و حاصل اعتقاد فراوانی است که ساکنان این مناطق به فعالیت فراوان موجودات فرازمینی در زمین و مناطق گرم و خشک دارند. غلام مارگیری تنها یکی از ده‌ها و ده‌ها زارگیری است که با ساز و آواز خود باد از تن آدمیان بیرون می‌ کرد، پیرمرد با لباده و دشداشه‌ای سفید، دستاری به سبک اعراب به سر و ازاره، پوزادهای کنفی و موهای یکدست سیاه و بلندی که بر شانه‌ها و پشت آویزان بود، یگانه مردی بود که در میان این جماعت آدمی را به خود و به گذشته خود رجعت می‌ داد.

    غلام مارگیری و خیلی از هنرمندان مثل او به همت محمدرضا درویشی و جشنواره موسیقی نواحی به مردم شناسانده شدند. آنها که شاهد هنرنماییاش در دورههای مختلف این جشنواره بودند هرگز صدای عجیب و حال و هوای منحصر به فرد برنامه او را از یاد نمیبرند.

    شایان ذکر است که این هنرمند فقید طبق برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود در دومین فستیوال آینه‌دار به اجرای برنامه بپردازد.

    به همین مناسبت، علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد) در پیام تسلیتی که رونوشتی از آن در اختیار «موسیقی ایرانیان» قرار گرفته، نوشته است: «غلام مارگیری یکی از بزرگان موسیقی جنوب ایران محسوب می‌شد که جایگاه ویژه‌ای در بین موزیسین‌ها داشت و قطعا کسی جای او را پر نخواهد کرد.»

    سایت «موسیقی ایرانیان» درگذشت این هنرمند بزرگ موسیقی نواحی را به جامعه موسیقی و مردم  ایران تسلیت می‌گوید.

    در ادامه می توانید قطعه «مست قلندر، قلندر، مست قلندر مست قلندر» از آلبوم «آوازهای زار» به خوانندگی «غلامعلی مارگیری» و «عباس سمایی» را آنلاین بشنوید و در صورت تمایل دانلود نمایید.

    + دانلود «مست قلندر، قلندر، مست قلندر مست قلندر»

    آنلاین بشنوید:

     ۰۳۰۰۰۹۶۲۳۳۰

    https://musiceiranian.ir/?p=77702
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *