×
×

یادداشتی از «سهیل مهدوی»

  • کد نوشته: 75911
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۰
  • Soheil-Mahdavi-80x80سهیل مهدوی (مهندس صدا و کارشناس سایت تخصصی صدابازار): در افکار عمومی و شنوندگان موسیقی اصولا هر ساز کلاویه داری یا ارگ تلقی می شود یا پیانو و در بسیاری از موارد دیده شده که حتی اهالی موسیقی هم بعضا چنین تصوری نسبت به سازهای کلاویه ای و یا سازهای الکترونیک کلاویه دار دارند…

    یادداشتی از «سهیل مهدوی»
  • Soheil-Mahdavi-80x80سهیل مهدوی (مهندس صدا و کارشناس سایت تخصصی صدابازار): در افکار عمومی و شنوندگان موسیقی اصولا هر ساز کلاویه داری یا ارگ تلقی می شود یا پیانو و در بسیاری از موارد دیده شده که حتی اهالی موسیقی هم بعضا چنین تصوری نسبت به سازهای کلاویه ای و یا سازهای الکترونیک کلاویه دار دارند. حال که تنوع و کاربرد این نوع سازها در جهان موسیقی رو به افزایش است و ساختار آنها به تولید آثار موسیقی بسیار کمک می کند و به فصل تایستان هم نزیک می شویم و هنرجویانی هستند که به دنبال انتخاب ساز برای ادامه فعالیت های هنری اشان هستند، می خواهم به صورت خلاصه به تفکیک این دسته از سازها بپردازم.

    اُرگ که بیشتر در کلیساها مورد استفاده قرار می گیرد اصولا یک ساز بادی است و ماهیتی کاملا مکانیکی دارد و نت های موسیقی با هدایت جریان هوا در لوله های صدا که به لحاظ ضخامت و ارتفاع همگی با یکدیگر تفاوت دارند تولید می شوند و با فشردن هر یک از کلاویه های ساز جریان هوا به سوی یکی از این لوله ها روانه شده و در نهایت صدای نت ها تولید می شود.

    سینتی سایزر سازیست با اِلمان های ساخت موزیک الکترونیک این سازها خود دارای بانک صوتی از پیش تعیین شده نیستند ولی تمام امکانات لازم برای ساخت صداهای الکترونیک را دارند و به همین دلیل بسیار مورد علاقه آهنگسازان هستند چرا که هر آهنگسازی می تواند به سلیقه خود صداهای مورد نیاز برای اثارش را بسازد و بدین وسیله از استفاده صداهای تکراری که می توانند به راحتی در دسترس همگان باشند بپرهیزد.

    اَرنجر سازیست کیبوردی برای اجرا در کنسرت ها و برنامه های زنده این تیپ کیبوردها از یک بانک صدائی غنی که در بر گیرنده طیف وسیعی از صداهای دیگرسازهاست بهره می برند و نوازنده را قادر به انتخاب انوع صداها در لحظه برای اجرای موسیقی می کنند و به راحتی می توان با آنها آکُنپانی مِنت کرد و یا همان همراهی آکوردها با ملودی.

    میدی کیبورد اصولا سازیست که هیچ صدائی از خود ندارد و فقط در زمان اجرا یک سری اطلاعات دیجیتالی شامل یک سری مشخصات کامل از نت های اجرا شده به زبان کامپیوتری را از طریق پورت USB و یا کابل می دی به کارت صدا و سیستم انتقال می دهد. و یکی از اصلی ترین منظورهای ساخت چنین وسیله ای فقط برای جلوگیری از ماشینی شدن و صرفا فقط کامپیوتری شدن آثار موسیقائیست چرا که هرگاه برای ساخت موسیقی در پشت میز کار فقط به نرم افزارها تکیه کنیم دقت آنقدر بالا می رود که حس یک اجرای انسانی را که همیشه درصد بسیار کمی خطا دارد از اثر می گیرید و در چنین مواردی خطای کامپیوتر حتی یک هزارم ثانیه هم نیست پس با اجرای آکوردها و ملودی هایمان توسط میدی کیبوردها حس انسانی تری به آثارمان می بخشیم.

    مَستر کیبورد وسیله ای است که هرگاه تعداد بانک های صدائی و سینت ها در محیط کار زیاد شد دیگر نیازی به تمام این کیبوردها نباشد و فقط با تهیه رک های اطلاعاتی این سازها بتوانیم فقط و فقط با یک مستر کیبورد از بانک صدائی و کلیه امکانات سازهای مزبور استفاده نمائیم و از ازدحام و هزینه بالای تعدد این سازها جلوگیری کنیم.

    وُرک اِستیشن سازیست که تمام امکانات برای ساخت موسیقی اعم از اینترفِیس و ورودی و خروجی ها را در اختیار نوازنده و آهنگساز قرار می دهد و به راحتی و بدون نیاز به کامپیوتر می توان پروژه های موسیقی را انجام داد و ضبط صدای چندین ساز و صدای خواننده و در نهایت سیکوئنس و میکس را با همین ساز به پایان رساند.

    پیانو دیجیتال سازیست کاملا شبیه به پیانو آکوستیک با این تفاوت که پس از فشردن هر کلاویه چکش آن به جای برخورد به سیم مانند پیانوهای آکوستیک به یک سنسور برخورد کرده و صدای نت از یک بانک صدائی که قبلا توسط تولید کننده در آن کار گذاشته شده است تولید می شود و از طریق بلندگوها صدای ساز پخش می شود البته در این نوع سازها بسیار تلاش شده که شرایط اجرا برای نوازندگان کیفیتی مکانیکی همچون پیانوهای آکوستیک باشد. از دیگر موارد مهم در این تیپ سازها طبیعی بودن جنس صدا و مکانیزم شبیه سازی شده آنها می باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=75911
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *