×
×

محمدرضا شجریان: حق خواندن برای مردم خودم را ندارم

  • کد نوشته: 75737
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۵ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۵۶ دیدگاه
  • «محمدرضا شجریان» در همایش بین‌المللی حافظ گفت من در کشوری زندگی می‌کنم که چند سال است حق خواندن برای مردم خودم را ندارم.
    +«شعر حافظ گاهی مرا در آواز به جایی می‌برد که همیشه نمی‌توان به آنجا رسید

    محمدرضا شجریان: حق خواندن برای مردم خودم را ندارم
  • استاد محمدرضا شجریان

    استاد محمدرضا شجریان

    «محمدرضا شجریان» در همایش بین‌المللی حافظ گفت من در کشوری زندگی می‌کنم که چند سال است حق خواندن برای مردم خودم را ندارم.

    استاد شجریان در ابتدای سخنانش در همایش بین‌المللی حافظ گفت: «بیتی از حافظ خوانده شد که به نظرم درست خوانده نشده و درست آن به نظرم اینگونه است: جلوه‌ای کرد رخش دید ملک عشق نداشت / عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد.»

    وی در ادامه افزود: «بیت دیگری نیز هست که به نظر من الحق زیباست: نظری خواست که بیند به جهان صورت خویش/ خیمه در آب و گل آدم زد و نمی‌دانم چرا این بیت در خیلی از نسخ نیست.»

    این استاد آواز ایران ادامه داد: ‌«وقتی آواز می‌خوانم بدون شعر نمی‌توانم آواز بخوانم. مثل اتومبیلی که بنزین ندارد. وقتی غنای شعر حافظ هست مرا به خواندن وامی‌دارد و چنان مرا شیفته می‌کند و می‌برد به جایی که از خود بی‌خود می‌شوم و یکباره به خود می‌آیم و متوجه می‌شوم در جمعی در حال آواز خواندن هستم.»

    شجریان افزود: «شعر حافظ گاهی مرا در آواز به جایی می‌برد که همیشه نمی‌توان به آنجا رسید. حافظ همیشه برای من مطرح بوده و معلم و مربی و پدر بوده و همه چیز بوده است. عشق برای ملک نیست برای انسان است فرشته عشق نداند که چیست: فرشته عشق ندانست چیست قصه مخوان / بخواه جام و شرابی به خاک آدم ریز/ پیاله بر کفنم بند تا سحرگه حشر/ به می ز دل ببرم هول روز رستاخیز.»

    شجریان در پایان گفت: «زیاده‌گویی نمی‌خواهم بکنم. من چندین سالی است که می‌خوانم و آنچه باید را تا به حال خوانده‌ام و از این به بعد هرچه بخوانم زیاده‌گویی است اما من چند سال است که اجازه ندارم برای مردم خودم و در مملکت خودم بخوانم.»

    در انتهای بخش اول این همایش در اولین روز خود کنسرت مجتبی عسگری برگزار شد و عسگری با خواندن تصنیف مرغ سحر آن را به استاد شجریان تقدیم کرد.

    همایش بین‌المللی حافظ از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ اردیبشهت در تهران و شیراز توسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=75737
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *