×
×

سه آلبوم از «ساز آواز» با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی ایران و عوامل این آثار رونمایی شد

  • کد نوشته: 75514
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۳ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۶ دیدگاه
  • آیین رونمایی سه اثر «دور نهان»، «راح روح» و «ترنمی برای صبح» از انتشارات «ساز آواز» با عنوان «گذار۱» در «شهر کتاب فرشته» برگزار شد. این در حالی ست که میهمانانی چون «علیرضا قربانی»، «حمیدرضا نوربخش»، «حسین علیشاپور»، «پوریا اخواص» و «سحر محمدی» در کنار عوامل آثار تازهء این مؤسسهء انتشاراتی و اهالی برخی رسانه ها، در این مراسم حضور داشتند.
    +علیرضا قربانی: متولیان فرهنگی نگاهی محترمانه تر به موسیقی جدی داشته باشند

    سه آلبوم از «ساز آواز» با حضور جمعی از هنرمندان موسیقی ایران و عوامل این آثار رونمایی شد
  • مراسم رونمایی از مجموعه «گذار۱»

    مراسم رونمایی از مجموعه «گذار۱» – عکس از امیر خامنه (موسیقی ما)

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: آیین رونمایی سه اثر «دور نهان»، «راح روح» و «ترنمی برای صبح» از انتشارات «ساز آواز» با عنوان «گذار۱» در «شهر کتاب فرشته» برگزار شد. این در حالی ست که میهمانانی چون «علیرضا قربانی»، «حمیدرضا نوربخش»، «حسین علیشاپور»، «پوریا اخواص» و «سحر محمدی» در کنار عوامل آثار تازهء این مؤسسهء انتشاراتی و اهالی برخی رسانه ها، در این مراسم حضور داشتند.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان» در مراسم رونمایی آلبوم های «دور نهان» -علی اصغر عربشاهی- «راحِ روح» -علی بهرامی و هادی پیرآذر- و «ترنمی برای صبح» -سیامک جهانگیری و آواز امیر مردانه- که در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماهِ سال جاری در مجموعهء «شهر کتاب فرشته» برگزار شد، امیر مردانه، مدیر عامل شرکت «ساز و آواز» در ابتدای مراسم به ارائهء صحبت هایی در خصوص جزئیاتی از آلبوم های تولید شده و اهداف این مؤسسهء انتشاراتی پرداخت.

    مردانه در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم گفت: «مجموعهء انتشارات «ساز و آواز» بر اساس نیازی که در حوزهء انتشارات و پخش محصولات هنری از جمله آلبوم های موسیقی احساس شده، به وجود آمده است.»

    وی افزود: «بنده این مؤسسه را به اتفاق «سیامک جهانگیری» تشکیل داده و ایدهء انتشار این آلبوم ها با چنین شکل و شمایلی توسط «مجید کاشانی» مشاور هنری و گرافیست مجموعهء «ساز و آواز» پیشنهاد شد تا سه آلبوم را در یک مجموعه منتشر کنیم.»

    مردانه در ادامه و در خصوص هدف و انگیزهء رونمایی سه اثر در یک روز عنوان کرد: «ابتدا قرار بود مجموعهء «گُذار» شامل ۴ آلبوم باشد که متاسفانه یکی از آلبوم ها موفق نشد که خود را به زمان انتشار برساند. مهم ترین دلیل انتشار این آلبوم ها در یک پکیج به این خاطر بود که اعتقاد داشتیم، هرکس خودش به تنهایی یک مجموعهء کامل نیست و در ارتباط با دیگران است که این مجموعه کامل می شود.»

    وی تصریح کرد: «موسیقی ایران امروز نیازمند توجه و عنایت بیشتری در زمینهء موسیقیِ سازی، دو نوازی و تک نوازی است و متاسفانه کمبود ناشرها باعث شده است تا ما نیز در این مسئله وارد شویم. البته که متاسفانه بازار اینگونه از آلبوم ها بین مردم کم است و دلیلش حمایت نکردن دولت و عدم فرهنگسازی دولت است.»

    مراسم رونمایی از مجموعه «گذار۱»

    مراسم رونمایی از مجموعه «گذار۱» – عکس از امیر خامنه (موسیقی ما)

    در ادامه عوامل تولید آلبوم «ترنمی برای صبح» از جمله «سیامک جهانگیری»، «علی اصغر عربشاهی» و «المیرا مردانه» به روی صحنه آمدند.

    سیامک جهانگیری در ابتدا گفت: «این جا یک ضیافت موسیقایی است زیرا ما نوازنده ها خیلی وقت نمی کنیم دوستان موزیسینمان را ببینیم و در انتها تشکر می کنم از دوستانی که با من همکاری کردند.»

    علی اصغر عربشاهی نیز عنوان کرد: «باعث افتخار من است که در کنار میثم جهانگیری ساز زدم و نقش کوچکی در تولید آلبوم ایفا کردم.»

    و المیرا مردانه که در آلبوم «ترنمی برای صبح» به نوازندگی کمانچه پرداخته است نیز افزود: « میثم جهانگیری به شدت حق استادی به گردن من دارند و امیدوارم که برقرار باشند و سایه شان بالای سر ما باشد.»

    در ادامهء مراسم قطعه «شعرو جویبار» از آلبوم «ترنمی برای صبح» براساس شعری از «شفیعی کدکنی» و اجرا در دستگاه همایون برای حاضران در شهر کتاب فرشته پخش شد و پس از پخش این قطعه از حمیدرضا نوربخش، دعوت شد تا چند کلامی سخن بگوید.

    وی در ابتدا گفت: «این ها هنرمندانی هستند که کارشان را بدون هیاهو انجام می دهند و به دنبال موسیقی هستند که این خیلی ارزش دارد. جا دارد تبریک بگویم به همه پدیدآورندگان این آثار که اتفاق قابل ستایشی را برای موسیقی ایران رقم زده اند.»

    نوربخش افزود: « آثاری از این دست امروزه مغتنم و ارجمند هستند زیرا جان مایه و بن مایهء موسیقی ما در واقع همین ساز و آواز است و بقیه نقش تزئینی دارند. متاسفانه امروزه آثاری از این دست کم هستند. البته که در این راستا ما خودمان وظیفه داریم برای انتشار این سبک از آلبوم ها تلاش کنیم.»

    مدیر عاملی خانهء موسیقی ادامه داد: «مهم ترین تلاش در این راستا این است که هنرمندان خود در تقویت بنیه هنری خود گام بردارند. متاسفانه هنرمندانمان امروز کمی آن بن و جان مایهء موسیقی را فراموس کرده اند. در بخش آموزش موسیقی نیز در حال حاضر بسیار ضعیف عمل می کنیم. یک اثر در حال حاضر عبارت است از چندین قطعهء ساخته شده و فقط همین.»

    وی تصریح کرد: «در بخش کپی رایت نیز در یک سال و نیم گذشته تلاش هایی را داشتیم که خود می تواند کمک کننده باشد و تحولی را در اقتصاد موسیقی به وجود آورد.»

    پس از آن از هادی آذرپیرا و علی بهرامی فر -عوامل تولید آلبوم «راح روح»- دعوت شد تا دربارهء آلبومشان توضیحاتی را ارائه دهند.

    علی بهرامی فر گفت: «امیدوارم تیراژ فروش موسیقی جدی و بی کلام در ایران به اندازه موسیقی با کلام باشد. همیشه می گویند فرهنگ یک کشور را تیراژ کتاب های خوانده شده اش مشخص می کند اینجا باید اعلام کنم که فرهنگ یک کشور در کنار کتاب هایش، تعداد آلبوم های بی کلامی است که منتشر می شود.»

    پخش قطعهء پایانی آلبوم «راحِ روح» با عنوان «رنگ نوا» پایان بخش صحبت های بهرامی فرد بود و پس از آن حسین زمانی و علی اصغر عربشاهی عوامل تولید آلبوم «دور نهان» دعوت به گفتگو شدند.

    عربشاهی گفت: «آلبوم «دور نهان» مجموعه ای سازی است با محوریت تک نوازی ساز تار در دو بخش آواز بیات اصفهان قدیم و چهارگاه و سعی شده فرم های گذشته مثل رِنگ و پیش درآمد به شیوهء دیگری اجرا شود. البته که بعضی از قطعات در فرم های متفاوتی نیز نواخته شده است.»

    در ادامه قطعهء «بی قرار» از آلبوم «دور نهان» پخش شد و پس از آن علیرضا قربانی برای ارائهء صحبت هایی به روی صحنه دعوت شد.

    مراسم رونمایی از مجموعه «گذار۱»

    مراسم رونمایی از مجموعه «گذار۱»  – عکس از امیر خامنه (موسیقی ما)

    قربانی عنوان کرد: «همهء آن چه را که بایستی گفته می شد به ترتیب دوستان بیان کردند. اما چند نکته است که جا دارد بگویم. در ابتدا بسیار خوشحالم که چنین اتفاق هایی هر از چندگاهی رخ می دهد تا دوستان را ببینیم و خوشحالم این گردهمایی ها در جاهایی چون شهر کتاب برگزار می شود، چون اعتقاد دارم شهر کتاب ها جز میخانه های مجوزدار است.

    وی افزود: «سپاس ویژه دارم از همه دوستانی که کمک کرده اند تا کارهای بی کلام بتواند دیده و شنیده شود. شاید اینطور حرکت ها و حمایت ها بتواند به موسیقی بی کلام کمک کند. تک تک این دوستان را از دیرباز می شناسم و خوشحالم که این هنرمندان دور هم جمع شده اند و همکاری می کنند. این ها موزیسین هایی جدی و پایبند به اصول و قوائد خودشان هستند.»

    علیرضا قربانی در پایان خاطر نشان کرد: «بایستی به تولیدکنندگان کمک کنیم تا بتوانیم جریان پویاتری را شاهد باشیم. وظیفهء متولیان فرهنگی این است که نگاهی محترمانه تر به موسیقی جدی داشته باشند به جهت اینکه مرجع مهم و نگاه مهم موسیقی به همین دوستانی که کار جدی می کنند، بازمی گردد.»

    در پایان از ۳ آلبوم «گُذار۱» با حضور عوامل تولید، حمیدرضا نوربخش و علیرضا قربانی رونمایی شد.

    شایان ذکر است که دیگر فعالیت ها و آثار منتشر شده از این هنرمندان بدین شرح می باشد: سیامک جهانگیری ( آلبوم های «سور و سوگ برای ۵ نی و ۲ تنبک»، «از خیال کپا چین های البرز»، «خانه ام ابری ست»، «تنها»، «نگارینه» و «در بند نی»)…علی بهرامی فرد ( آلبوم های «راهه»، «تنها نخواهم ماند» – به همراه استاد کیهان کلهر- «گشایش»، «زبعدما» -برای گروه سنتور نوازان- و تألیف کتابهای «سایه»، «فراق» و «چشم انداز» – شامل قطعاتی برای تکنوازی و گروه نوازی سنتور-)…هادی آذر پیرا (آلبوم «هین کژو راست می روی»)…و علی اصغر عربشاهی ( آلبوم « گذر از تَرکیب»)…

     

    https://musiceiranian.ir/?p=75514
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *