×
×

یک سال شد، تار هم دیگر لطفی ندارد…

  • کد نوشته: 75467
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۲ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۵ دیدگاه
  • اولین مراسم سالگرد درگذشت «محمدرضا لطفی» یکی از سرشناسترین نوازندگان تار، ردیف‌دان و موسیقی‌دان مشهور ایرانی در شبستان حضرت رسول‌الله گرگان برگزار شد.
    +در ادامه می توانید عکسهای «موسیقی ایرانیان» (عکاس: سید سهیل سیدین) از این مراسم را مشاهده نمایید

    یک سال شد، تار هم دیگر لطفی ندارد…
  •  اولین مراسم سالگرد درگذشت «محمدرضا لطفی»

    اولین مراسم سالگرد درگذشت «محمدرضا لطفی»

    موسیقی ایرانیان – شروین اشرفی: اولین مراسم سالگرد درگذشت «محمدرضا لطفی» یکی از سرشناسترین نوازندگان تار، ردیف‌دان و موسیقی‌دان مشهور ایرانی در شبستان حضرت رسول‌الله گرگان برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، مراسم اولین سالگرد درگذشت استاد محمدرضا لطفی، جمعه ۱۱ اردیبهشت ماه در شبستان حضرت رسول‌الله امام‌زاده عبدالله شهر گرگان (ساعت ۱۷ الی ۱۸:۳۰) برگزار شد، ضمن اینکه پس از برگزاری این مراسم نیز، خانواده و دوستداران استاد لطفی بر سر مزار ایشان حاضر شدند، از جمله هنرمندانی که در این مراسم حاضر بودند می توان به هنرمندانی چون هوشنگ جاوید و علی اکبر شکارچی اشاره کرد.

    محمدرضا لطفی یکی از سرشناسترین نوازندگان تار، ردیف‌دان و موسیقی‌دان مشهور ایرانی بود که دوازدهم اردیبهشت ماه سال گذشته، بر اثر بیماری سرطان چشم از این جهان فروبست.

    لطفی در سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان به دنیا آمد. وی به مدت پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی فرا گرفت. پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته‌هایش پرداخت. در این زمان از استادانی مانند نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی نیز بهره جست. محمدرضا لطفی در سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقی‌دانان جوان را نیز کسب کرد. در جشنواره موسیقی جشن هنر ۱۳۵۴در شیراز به همراه محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگ‌فر به اجرای راست پنجگاه پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. در اجرای ردیف آوازی توسط عبدالله دوامی با ساز تار وی را همراهی کرد. در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. به مدت یک سال و نیم به عنوان مدیر گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد. در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راه‌اندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت. کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و علی اکبر شکارچی راه‌اندازی کرد و در طی یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جای ماند که به گفتهٔ بسیاری از اساتید از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار می‌روند. پس از انحلال چاووش بعد از سفرهای زیادی که برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان کرد، در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت. علاوه بر کنسرت‌های متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن بنیان گذاشت.

    از خوانندگانی که دراین سال‌ها با او همکاری کرده‌اند می‌توان به محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، هنگامه اخوان، محمد معتمدی، امیر اثنی عشری و علیرضا شاه محمدی اشاره کرد.

    در ادامه می توانید عکسهای «موسیقی ایرانیان» (عکاس: سید سهیل سیدین) از این مراسم را مشاهده نمایید (برای بزرگنمایی تصاویر، روی هر یک از عکسها کلیک کنید.)

     

    https://musiceiranian.ir/?p=75467
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *