×
×

با همکاری ارسلان، اردشیر و ارژنگ کامکار

  • کد نوشته: 74922
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۷ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۰
  • آلبوم «چندگاه» تازه ترین اثرِ «کوروش متین» آهنگساز و نوازندهء سنتور و با همکاری اردشیر، ارسلان و ارژنگ کامکار از سوی مؤسسهء فرهنگی-هنری «چهار باغ بانگ» منتشر شد.
    +کوروش متین از شاگردان زنده یاد پرویز مشکاتیان، پشنگ کامکار، جلیل عندلیبی و منصور صارمی در نوازندگی سنتور بوده است

    با همکاری ارسلان، اردشیر و ارژنگ کامکار
  • آلبوم چندگاه

    آلبوم چندگاه (برای بزرگنمایی کلیک کنید)

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: آلبوم «چندگاه» تازه ترین اثرِ «کوروش متین» آهنگساز و نوازندهء سنتور، با همکاری اردشیر، ارسلان و ارژنگ کامکار از سوی مؤسسهء فرهنگی-هنری «چهار باغ بانگ» منتشر شد.

    کوروش متین، کارشناس ارشد موسیقی ایرانی، آهنگساز و نوازندهء سنتور، با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «این آلبوم به آهنگسازی و تنظیم بنده در قالب کوارتتی از سازهای ایرانی برای چهار ساز سنتور، کمانچه، عود و تنبک به یاد زنده یاد ابوالحسن صبا ساخته و پرداخته شده که باهمکاری هنرمندان اردشیر کامکار (کمانچه)، ارسلان کامکار (عود)، ارژنگ کامکار (تمبک) و نوازندگی سنتور بنده، به اجرا در آمده است.»

    وی افزود: «موضوع این آلبوم برگرفته از تجربیات بنده در زمینهء موسیقی پُلی فونیک (چند صدایی) و بافت در موسیقی ایرانی بوده که با توجه به نام آلبوم «چندگاه» یک موسیقی چند مُدی (پُلی مُدال) را با تکنیک های اهنگسازیِ متأثر از درونمایه های موسیقی ایرانی و حفظ آن درونمایه به اجرا درآورده ایم. روشن است که با توجه به پلی مدال بودن این اثر آمیخته ای از چند دستگاه ایرانی فضای موسیقایی آنرا در بر گرفته است.»

    کوروش متین در معرفی قطعات انتخابی این آلبوم و جزئیات دیگری از آنها ادامه داد: «شش قطعه در این آلبوم گنجانده شده است با نام های «طلوع» – حائز رتبهء اول از بخش آهنگسازی جشنوارهء بین المللی موسیقی فجر ۱۳۹۲- «چند گاه» – حائز رتبهء برگزیده از مسابقهء آهنگسازی خانهء موسیقی ۱۳۹۳- «بی گاه»، «خورشید»، «چهار مضراب نوا» -بر اساس یکی از ساخته های زنده یاد صبا – و «پیروزی» -در دستگاه چهار گاه. از این قطعه نیز در جشنوارهء بین المللی فجر ۱۳۹۳ تقدیر شده است-  که برای اولین بار به مرحله اجرا و ضبط رسیده اند.»

    این آهنگساز و نوازنده در خصوص پروسهء زمانی طی شده برای انتشار آلبوم تازهء خود عنوان کرد: « این کار حدود دو سال تا انتشار خود زمان برده است که دلایل این مدت زمان های طولانی بر هنرمندان و تولید کنندگان آثار موسیقایی کشور پوشیده نیست. ضبط موسیقی و تولید آن در ایران به دلیل عدم حمایت های لازم از سوی دولت، همیشه با مشکل مواجه بوده و در این زمینه برخی هنرمندان خود، هزینه های آثارشان را برای به نتیجه رسیدن بر عهده می گیرند. بنده نیز تهیه کنندهء آلبوم هایم بوده ام و به همین دلیل از زمان انتشار یک اثر تا اثر بعدی شاید ۵ الی ۱۰ سال وقفه  ایجاد شده باشد. خاصّه اینکه علاقهء خاصی در پرداختن به موسیقی های عامّه پسند که بخواهد بورس بازار موسیقی- اقتصادی را از آن خود کند، نداشته ام. این است که «چندگاه» سومین آلبوم منتشر شده از بنده می باشد. اولین آلبوم «سکوت» نام داشت به خوانندگی زنده یاد ایرج بسطامی و دومین آلبوم نیز در قالب دو نوازی سنتور و تنبک بود به همکاری ارژنگ کامکار و با عنوان « آخرین پرواز» که به یاد استادم زنده یاد پرویز مشکاتیان به ضبط و انتشار رسید.»

    متین در پایان و با اشاره به برنامه های پیش روی خود در قالب اجراهای زنده خاطر نشان کرد: « طی دو تاریخ ۱۸ و ۱۹ خرداد ماهِ سال جاری، کنسرت هایی در فرهنگسرای نیاوران خواهیم داشت که در این اجراها بنده یک ارکستر ۲۴-۲۳ نفرهء ایرانی با نام «ارکستر سازهای ایرانی هنر آوران» را رهبری کرده و قطعات انتخابی را با رویکردی جدید در زمینهء ارکستراسیون موسیقی ایرانی و مبتنی بر موسیقی سازی، تقدیم مخاطبان می کنیم. تنها یک قطعه از این مجموعه – لالهء بهار، ساختهء زنده یاد پرویز مشکاتیان- آوازی خواهد بود که خوانندگی آن را محمود صالحی بر عهده خواهد داشت. لازم است اشاره کنم که نوازندگان این ارکستر همگی فارغ التحصیلان و دانشجویان دانشگاه موسیقی هستند که با هدف اشتغال و درآمد زائی برای این هنرمندان، از آنها همکاری جسته ایم. هرچند متأسفانه این موضوع نیز مورد حمایت خاصی قرار نگرفته است و بنده امیدوارم پس از یکسال نیم که از تأسیس این گروه می گذرد باز هم بتوانم آن را اداره کرده و حتی الامکان برخی خواسته ها و نیازهای آنان را برآورده سازم، چرا که ارکسترها نیازمند امکانات و تسهیلات کافی برای ادامهء فعالیت و حیات هنری شان می باشند.»

    شایان ذکر است که کوروش متین متولد ۱۳۵۳ و دارندهء مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشکدهء هنر و معماری و کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی از دانشگاه هنر می باشد. وی از شاگردان زنده یاد پرویز مشکاتیان، پشنگ کامکار، جلیل عندلیبی و منصور صارمی در نوازندگی سنتور بوده است.  مدتی برای فراگیری ردیف موسی معروفی از محضر استاد هوشنگ ظریف بهره برده و در زمینهء اهنگسازی نیز دوره هایی را نزد اساتید موسیقی هوشنگ کامکار، شریف لطفی، فرهاد فخرالدینی، حمیدرضا دیبازر و تنگیز شاولو خاشویلی گذرانده است. کوروش متین مؤسس و سرپرست گروه موسیقی «نیستان» در ۱۳۷۵ بوده و آثار مکتوبی نیز در زمینهء موسیقی و معماری در قالب کتاب و مقاله به چاپ رسانده است. از میان این آثار می توان به تألیف رسالهء « اصول ساز بندیِ (ارکستراسیون) سازهای ایرانی» زیر نظر استاد علیزاده و تألیف مقالهء «ویژگی های مفهومی معماری و موسیقی ایرانی» تحت عنوان «نوای خشت» اشاره کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=74922
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *