×
×

«فرزاد قربانی» عنوان کرد:

  • کد نوشته: 74637
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۲ دیدگاه
  • یک آلبوم موسیقی در حالی به بازار نشر موسیقی عرضه شده که در کاور آن، نام شاعر اثر از دو قطعه بنا بر نظر ممیزی، حذف شده است. فرزاد قربانی – خواننده مجموعه «تو مرو» – در این‌باره توضیح داد: آلبوم «تو مرو» اثری است که قطعات خاطره‌انگیز موسیقی ایرانی را دربر می‌گیرد و آثاری […]

    «فرزاد قربانی» عنوان کرد:
  •  بیژن ترقی

    بیژن ترقی

    یک آلبوم موسیقی در حالی به بازار نشر موسیقی عرضه شده که در کاور آن، نام شاعر اثر از دو قطعه بنا بر نظر ممیزی، حذف شده است.

    فرزاد قربانی – خواننده مجموعه «تو مرو» – در این‌باره توضیح داد: آلبوم «تو مرو» اثری است که قطعات خاطره‌انگیز موسیقی ایرانی را دربر می‌گیرد و آثاری از زنده‌یادان پرویز یاحقی،‌ مرتضی محجوبی، علی‌اکبر شیدا‌ و جواد لشکری‌ در آن شنیده می‌شود.

    او ادامه داد: در این اثر از شعرهای رحیم معینی کرمانشاهی، منوچهر معین‌ افشار، شعله کرمانی‌، علی‌اکبر شیدا‌ و بیژن ترقی استفاده شده اما نام بیژن ترقی در دو قطعه‌ی کار، یعنی «تصنیف افشاری» و «به او چه بگویم» از کاور آلبوم حذف شده است.

    قربانی در این‌باره اضافه کرد: وقتی نشر «نوفه» به‌دنبال کسب مجوز برای این آلبوم بود، روزی با من تماس گرفتند و گفتند از آنجا که دو قطعه‌ی این آلبوم متعلق به بیژن ترقی است، باید یا از آلبوم حذف شود یا این‌که نام شاعر در آلبوم درج نشود. البته من خیلی از این اظهار نظر تعجب کردم، زیرا اثر آقای علیرضا قربانی با عنوان «رفتم و بار سفر بستم» هم اشعاری از بیژن ترقی داشت و نام شاعر هم در آلبوم نوشته شده بود.

    وی معتقد است: زنده‌یاد بیژن ترقی از مفاخر ادبی و شخصیت‌های برجسته است و من دوست داشتم شعر و نام ایشان در آلبوم من وجود داشته باشد. این در حالی است که من هزینه‌ی استفاده از این دو شعر را به ورثه‌ی آقای ترقی پرداخت کرده‌ام.

    به گزارش ایسنا، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برای ممیزی نام شاعران در آلبوم‌های موسیقی قاعده‌ی خاصی وجود ندارد و نام یک شاعر گاهی روی کاور آلبوم نوشته و گاهی نیز از آثاری حذف می‌شود. این موضوع باعث شده است که خیلی از ترانه‌سرایان و ناشران برای این‌که اثرشان مورد استفاده قرار گیرد، برای خود نام مستعار انتخاب کنند.

    بیژن ترقی نیز یکی از شاعران پرآوازه است که در سال ۸۸ از دنیا رفت. مراسم تشییع پیکر او از مقابل تالار وحدت انجام شد و محمدحسین ایمانی خوشخو (معاون وقت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در آیین تشییع پیکر او اعلام کرد: بیژن ترقی بر گردن موسیقی و ادبیات ما حق بزرگی دارد. ترقی با آثاری که از خود به یادگار گذاشت، نه‌تنها بین هنرمندان ماندگار است، بلکه مردم نیز با زمزمه‌ی ترانه‌هایش، او را به یاد می‌آورند.

    https://musiceiranian.ir/?p=74637
       
    برچسب ها بیژن ترقی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *