×
×

گزارش از آخرین وضعیت اپرای سعدی،

  • کد نوشته: 73975
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۴ام فروردین ۱۳۹۴
  • ۲ دیدگاه
  • نمایش عروسکی «اپرای سعدی» زمانی طولانی و هزینه‌ای بالا را برای آماده‌سازی و ساخت عروسک و موسیقی پشت سر گذاشته است اما حالا که به سرانجام رسیده و کمتر از ۱۰ روز تا رونمایی آن باقی است، از صدور مجوز اجرای آن جلوگیری شد. بهروز غریب‌پور که در سال‌های گذشته اپراهای عروسکی مختلفی از جمله […]

    گزارش از آخرین وضعیت اپرای سعدی،
  • ۱۴۲۸۸۳۹۴۳۸۳۹۷_۰۱۰نمایش عروسکی «اپرای سعدی» زمانی طولانی و هزینه‌ای بالا را برای آماده‌سازی و ساخت عروسک و موسیقی پشت سر گذاشته است اما حالا که به سرانجام رسیده و کمتر از ۱۰ روز تا رونمایی آن باقی است، از صدور مجوز اجرای آن جلوگیری شد.

    بهروز غریب‌پور که در سال‌های گذشته اپراهای عروسکی مختلفی از جمله «لیلی و مجنون»، «حافظ»، «عاشورا» و «رستم و سهراب» را اجرا کرده است، از مدتها قبل در تدارک اجرای «اپرای سعدی» بود تا آن را به سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر برساند،‌ اما به دلیل مسائل مالی و اینکه معتقد بود دست کم ۱۵۰ میلیون تومان برای کار نیاز است، این اثر هنری به جشنواره نرسید.

    پس از آن غریب‌پور اعلام کرد که تلاش می‌کند با توافق‌هایی که با بنیاد رودکی صورت گرفته و منابع مالی که تامین خواهد شد، این نمایش عروسکی را به جشنواره موسیقی فجر برساند که آن هم درنهایت اتفاق نیفتاد.

    در آخرین روزهای سال گذشته و در شرایطی که این کارگردان تئاتر از آماده شدن کارش خبر می‌داد، گفت که اپرای عروسکی سعدی همزمان با بزرگداشت این شاعر در روز اول اردیبهشت‌ماه در شهر شیراز رونمایی می‌شود، اما حاشیه‌هایی پیش آمد که ابتدا اجرای این نمایش را در هاله‌ای از ابهام فرو برد و بعد هم با تاکید مدیر کل دفتر موسیقی مبنی براینکه به این اپرای سعدی مجوز اجرا نمی‌دهد، به نظر می‌رسد کل کار منتفی شده است.

    ماجرا از این قرار است که بهروز غریب‌پور روز گذشته (۲۲ فروردین‌ماه) به ایسنا گفت: برخی گروه‌ها و سایت‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت حضور گروه نمایشی «اپرای سعدی» با آن‌ها برخورد می‌کنند، آن هم مشابه برخوردی که با علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در شیراز شد.

    سرپرست گروه نمایشی «آران» دلیل این مساله را حضور سحر محمدی و تک‌خوانی او دانست و اظهار کرد: این هنرمند که به عنوان بازیگر- خواننده و در واقع آواگر در نمایش حضور دارد، نقش خواهر منصوربن حلاج را ایفا می‌کند، اما مسئله اینجاست که گویا عده‌ای تصور کرده‌اند، او قرار است به‌صورت زنده در این نمایش عروسکی بخواند که اصلا این طور نیست.

    او تاکید کرد: خانم محمدی همانند دیگر افرادی که به جای هر کدام از عروسک‌های نمایش بازی کرده‌اند، نقشی را بر عهده داشته و ما از هیچ اصولی عدول نکرده‌ایم. در این نوع نمایش عروسکی، دیالوگ نقش‌ها به شکلی فاخر گفته می‌شود و لهو و لعبی در کار نیست.

    با این حال قضیه به همین جا ختم نشد و این طور گفته شد که برای صدور مجوز در شیراز ابتدا باید مجوز کار توسط مسئولان مربوط در تهران صادر شود. در این راستا شب گذشته سه نفر(زهرا صبری، حجت علیخانی و یدالله وفاداری) از اداره نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی اپرای عروسکی سعدی را بازبینی کردند تا مشخص شود آیا امکان صدور مجوز هست یا خیر.

    غریب‌پور دراین‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: این ناظران با احترام و هنرمندی با نمایش برخورد کردند و اجرای آن را بلامانع دانستند، اما در عین حال گفتند که براساس تماس تلفنی که با آن‌ها گرفته شده است، ‌نمی‌توانند با وجود تک‌خوان‌های زن مجوزی صادر کنند.

    در این بین، ‌رضا دادویی رییس شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی هم در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: گروه بازبینی روز گذشته به تماشای این نمایش نشستند و از نظر ما هیچ مشکلی وجود ندارد، یعنی این اپرا از نظر نمایشی هیچ مشکلی ندارد و فقط منتظر صدور مجوزهای لازم از سوی دفتر موسیقی معاونت امور هنری برای بخش موسیقی کار هستیم.

    او هم‌چنین درباره اینکه پیش از این مجوزها از سوی دو مرکز صادر نمی‌شد،‌گفت: این قانون به تازگی وضع شده و اجراهایی مانند اپراهای نمایشی توسط دو نهاد قضاوت می‌شوند و مجوز دریافت می‌کنند، بنابراین بخش نمایش توسط شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی و مجوز بخش موسیقی توسط دفتر موسیقی صادر می‌شود.

    اما سرانجام، مدیرکل دفتر موسیقی هم به دنبال پیگیری خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اپرای سعدی دارای تک‌خوان زن است و طبق قوانین دفتر موسیقی ما، نمی‌توانیم به تک‌خوان زن مجوز دهیم.

    پیروز ارجمند گفت: با شرایط فعلی به اپرای سعدی نمی‌توانیم مجوز دهیم؛ مگر آنکه بخش تک‌خوانی به‌صورت همخوانی انجام یا حذف شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=73975
       
    برچسب ها اپرای سعدی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *