×
×

به بهانه برگزاری آیین گشایش «ارکستر سمفونیک تهران»

  • کد نوشته: 72507
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۷ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۹ دیدگاه
  • زینب مرتضایی فرد‌موسیقی ایرانیان – زینب مرتضایی فرد: هر چند امسال اتفاقاتی در عرصه موسیقی رخ داد که چندان شیرین نبود اما برگزاری آیین گشایش ارکستر سمفونیک در آستانه روزهای پایانی امسال از جمله اتفاقات شیرینی بود که باید برای آن از آقای رئیس جمهور تشکر کرد…

    به بهانه برگزاری آیین گشایش «ارکستر سمفونیک تهران»
  • زینب مرتضایی فرد‌موسیقی ایرانیان – زینب مرتضایی فرد: اعضای ارکستر یکی یکی آمدند و روی صندلی هایشان نشستند، سپس اعضای گروه کر به آنها پیوستند و صحنه تالار وحدت را پر کردند. با کمی مکث «علی رهبری» هم روی صحنه آمد. حاضران در سالن ایستادند و او را تشویق کردند. همین که روی صندلی هایشان نشستند و آماده شنیدن اجرا شدند، سازها شروع به نواختن کردند. انگار لحظات ابتدایی برای خیلی ها حالت شوک یا تردید داشت که آیا ارکستر سمفونیک در حال نواختن است یا آنچه که می شنوند اجرایی است که قبلا ضبط شده است. این حالت شوک یا تردید چند ثانیه بیشتر طول نکشید و پس از آن همه ایستاده بودند و با افتخار به سرود ملی وطنشان گوش می دادند. سرود ملی که شاید  اجرای دوباره اش توسط ارکستر سمفونیک روی صحنه تبدیل به یک رویا یا اتفاق دور از دسترس شده بود. سرود ملی که امسال در جشنواره موسیقی فجر قرار بود ارکستر کشور عراق آن را بنوازد و با مخالفت و انتقادهای افراد زیادی روبه رو شده بود.

    ارکستر سمفونیک تهران

    ارکستر سمفونیک تهران

    وقتی اجرای سرود ملی به پایان رسید نگاهی به چهره اطرافیانم انداختم، چهره هایی که حالت شادمانی توام با صلابت و یا یک جدیت خاص را داشت. انگار که همه احساس کرده بودیم ایرانی هستیم و به این ایرانی بودن افتخار کرده باشیم. هر چند ارکستر یک سمفونی دشوار از بتهوون را در ادامه اجرایش نواخت، اما شک ندارم دل خیلی هامان ماند پیش سرود ملی کشورمان. سرود ملی که یک ارکستر ایرانی آن را نواخت و خواند تا ایرانی هایی که مقابلشان ایستاده بودند به این موضوع افتخار کنند و به خود ببالند که ارکستر هشتاد و چند ساله کشورشان بعد از مدت ها تعطیلی دوباره روی صحنه رفته است و کار خود را با صلابت و زیبایی نام ایران آغاز کرده است.

    احتمالا با خود فکر می کنید آنچه تا این لحظه مطرح کردم هیچ ارتباطی با تیتر این نوشته ندارد، کاملا حق با شماست اما آنها که در جریان مشکلات ارکستر سمفونیک بوده اند بخوبی می دانند تلاش ها و پیگیری های حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای راه اندازی دوباره ارکستر سمفونیک تهران در شکل گیری دوباره آن تا چه حد موثر بوده است و به قول علی رهبری که اکنون رهبری این ارکستر را بر عهده دارد آقای روحانی دومین رئیس جمهور دنیاست که به موضوع ارکسترها توجه نشان داده است.

    هر چند امسال اتفاقاتی در عرصه موسیقی رخ داد که چندان شیرین نبود اما برگزاری آیین گشایش ارکستر سمفونیک در آستانه روزهای پایانی امسال از جمله اتفاقات شیرینی بود که باید برای آن از آقای رئیس جمهور تشکر کرد و به حل مشکلات دیگر عرصه هنر هم امیدوار بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=72507
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *