×
×

آغاز رسمی فعالیت های ارکستر سمفونیک پس از چند سال تعطیلی

  • کد نوشته: 72160
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۳ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۵ دیدگاه
  • ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری «علی رهبری» این روزها خود را برای اولین اجرای رسمی در روزهای پایانی سال آماده می‌کند.
    +علی رهبری به نوازنگان ارکستر: لطفا احساس را فراموش نکنید

    آغاز رسمی فعالیت های ارکستر سمفونیک پس از چند سال تعطیلی
  • علی رهبری

    علی رهبری

    ارکستر سمفونیک تهران به مدیریت هنری «علی رهبری» این روزها خود را برای اولین اجرای رسمی در روزهای پایانی سال آماده می‌کند.

    علی رهبری از جمله هنرمندان و رهبران ارکستر مطرح موسیقی دنیاست که چند روزی است به صورت رسمی بعد از برگزاری نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران، مدیریت هنری این مجموعه موسیقایی را به عهده گرفته است. او این بار و بعد از ۱۰ سال دوری از صحنه تالار وحدت که وداع تلخی هم داشت، دوباره نوازندگان مطرحی را دور هم جمع کرده تا بعد از پشت سر گذاشتن دوره فشرده‌ای از تمرینات، در روز ۲۵ اسفندماه سال جاری به طور رسمی از ارکستر سفمونیک ۸۰ ساله تهران رونمایی کند.

    البته علی رهبری در نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران گفته بود، ترکیب اجرایی کنسرت روز ۲۵ اسفند ماه ترکیب ثابت و همیشگی این ارکستر برای اجرای برنامه در سال ۹۴ نیست بلکه فقط نوعی عیار سنجی است که او را برای انتخاب نهایی نوازندگان وگروه کر ارکستر سمفونیک تهران کمک خواهد کرد.

    به هرترتیب آنچه که این هنرمند جهانی جهت افتتاح رسمی ارکستر سمفونیک تهران آماده کرده، سمفونی چندان ساده ای هم نیست. علی رهبری هم از آن دسته هنرمندانی نیست که بخواهد به ماجرا ساده نگاه کند، چرا که او در تمرین روز شنبه ۲۳ اسفندماه ارکستر، در حضور خبرنگاران بود که نشان داد برای اثبات حقانیت خود و البته کیفیت ارکستر سمفونیک تهران با هیچ کس شوخی ندارد و البته حضور هنرمندان شایسته ای چون فرشید حفظی فرد، ارسلان کامکار، بردیا کیارس، پدرام فریوسفی، علی جعفری پویان و بسیاری از نوازندگان مطرح این سالهای ارکسترهای موسیقی کشور هم این فرضیه را ثابت می کند که ارکستر سمفونیک تهران زنده شده است.

    به هرترتیب علی رهبری در جلسه تمرینی که در آستانه کنسرت روزهای پایانی اسفندماه برگزار شد، در حین اجرای قطعات مختلف بود که دائما به حفظ تمرکز و حضور احساس در نوازندگی تاکید می کرد و البته این تمرین جزو معدود تمریناتی بود که خبرنگاران هم حس می کردند که کار برای نوازندگان بسیار جدی تر است، به طوری که آنها در طول تمرین شش دانگ به صحبتهای فنی علی رهبری گوش می دادند.

    رهبر ارکستر سمفونیک تهران که اصلا به نظر نمی آمد که در دهه ۷۰ زندگی خود حضور دارد، در طول تمرین به قدری با نشاط و انرژی همراه گروه تمرین می کرد که برخی نوازندگان از خشم ها و ناراحتی های او از اشتباهات آن‌ها که برای بهتر اجرا کردن بروز می‌داد، ناراحت نمی شدند و با دقت کامل توصیه های او را اجرایی می کردند. این علی رهبری بود که در طول تمرینات به نوازندگان گوشزد می‌کرد: «مردم امروز با ۱۰ سال پیش بسیار تفاوت دارند، آنها امروز بدون هیچ خرج و مخارجی بهترین موسیقی های دنیا را به راحتی می شنوند و بعد از دوبار گوش دادن متوجه می شوند که کدام موسیقی خوب است و کدام بد. بنابراین تمام تلاش خود را انجام دهیم که هنگام نوازندگی به قدری تمرکز داشته باشید که بتوانید بهترین باشید.»

    علی رهبری

    علی رهبری

    وی ادامه داد: «شما باید کاری کنید که زیباترین صداها از سازهایتان هنگام اجرای برنامه بیرون بیاید. درست است که اینجا محل تمرین است و در تمرین هم اشتباه فراوان است اما خطرناک ترین مساله ممکن در این اوقات این است که شما آنچه را در تئوری آموختید، اینجا بنوازید و اصلا کاری به حس و احساس و البته حرکات رهبر ارکستر نداشته باشید.»

    این هنرمند که در طول تمرینات با روایت خاطره هایی از دوران جوانی خود در عرصه رهبری ارکستر تلاش می کرد فضای دشوار تمرینات را بانشاط کند، به صورت مکرر از نوازندگان و گروه کر می خواست فقط به اجرای از روی پارتیتور اکتفا نکنند و به موضوع احساس به عنوان اصلی ترین مساله نگاه کنند. او دائما به نوازندگان می‌گفت: «شما نگران خراب شدن کار نباشید. من تجربه زیادی دارم و می توانم ماجرا را هدایت کنم. شما الان فقط و فقط به حس خوب نوازندگی فکر کنید. البته من خوشحالم که ارسلان کامکار که ۱۰ سال پیش هم در کنسرت ایران، کنسرت مایستر من بود یادش مانده که من چه کارهایی می کنم.»

    او در بخش های پایانی قسمت اول تمرین بود که به گروه اجرایی خود تاکید کرد: «بچه های عزیزم شما باید در اجرای به این سنگینی تمپو را رعایت کنید لطفا در هنگام نوازندگی گوش کنید، لطفا عجله نکنید. شما می توانید در نوع خود بهترین باشید و می دانم که هستید بنابراین فقط و فقط به این موضوعاتی که به آن اشاره کردم دقت بیشتری کنید. حالا از شما می خواهیم بروید نیم ساعتی استراحت کنید و بعد از آن همراه با گروه کر تمرینات را شروع می کنیم. البته به شما پیشنهاد می کنم ناهار نخورید تا با آمادگی بیشتری روی صحنه حضور داشته باشید.»

    ارکستر سمفونیک تهران روز ۲۵ اسفند ماه به رهبری ارکستر «علی رهبری» در تالار وحدت به صورت رسمی افتتاح می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=72160
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *