×
×

زیر بار برگزاری کنسرت غیرمجاز نمی‌روم

  • کد نوشته: 70981
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۶ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۷ دیدگاه
  • نزدیک به دو سال است که از تکیه زدن حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی بر مسند مدیریت مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارگان فرهنگی استان می‌گذرد. دو سالی که انتقادات و حاشیه‌هایی نسبت به رفتار و اقدامات او در پی داشت؛ لغو کنسرت، عدم حضور مسوولان و هنرمندان در نشست با وزیر فرهنگ، نارضایتی اهالی تئاتر و […]

    زیر بار برگزاری کنسرت غیرمجاز نمی‌روم
  • IMG08122258نزدیک به دو سال است که از تکیه زدن حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی بر مسند مدیریت مهم‌ترین و اصلی‌ترین ارگان فرهنگی استان می‌گذرد. دو سالی که انتقادات و حاشیه‌هایی نسبت به رفتار و اقدامات او در پی داشت؛ لغو کنسرت، عدم حضور مسوولان و هنرمندان در نشست با وزیر فرهنگ، نارضایتی اهالی تئاتر و موسیقی از نبود یک سالن مناسب و رضایت ضمنی او با عرف جامعه که معتقد بود با نوازندگی زنان مخالف است و زنان تنها باید لالایی بگویند از جمله مسائلی بود که سکاندار فرهنگ استان را در دولت به چالش کشید.

    آخرین حاشیه، انتشار بیانیه‌ای بود که قطبی برخلاف تصور اهالی هنر در اعتراض به تجمع‌کنندگان کنسرت همایون شجریان نوشت و طرفداران او را در مقابلش قرار داد. وی امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران حاضر شد و در حالیکه هدف اصلی نشست خبری را بررسی پیشنهادات اداره کل در برنامه توسعه ششم، جشنواره ملی فیلم مستند و جشنواره فرهنگی هنری تنزیل اعلام کرد بیشتر به صحبت‌هایی در مورد ماندن یا نماندنش بر کرسی ریاست فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پرداخت، ماندن و نماندنی که این روزها در رسانه‌ها از آن صحبت شده است.

    وی با بیان اینکه احمد واعظی رییس سازمان تبلیغات اسلامی اصرار بر بازگشت او به این سازمان دارد، اظهار کرد: از سه ماه پیش فشار بر من وارد شده تا مدیریت ارشاد اصفهان را ترک کنم و بر اساس وظیفه و حکمی که دارم به عنوان رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق قرآنی کشور به فعالیت بپردازم. حکم بنده برای این سمت توسط رییس سازمان تبلیغات اسلامی زده شده و موظف هستم تا پایان سال هفته‌ای یک روز مرخصی بگیرم و در قم برای وظیفه‌ای که به من سپرده شده حاضر شوم.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صحبت‌هایی که در گذشته با رییس سازمان تبلیغات اسلامی داشته موجب شده تاکنون در سمت خود باقی بمانم، ادامه داد: آینده‌ای که پیش روی من قرار دارد مبهم است و بستگی دارد که صحبت‌های آقایان جنتی و واعظی به کجا برسد.

    دلم می‌خواهد به سازمان تبلیغات اسلامی بروم

    قطبی اضافه کرد: اگر به خواسته دل خودم رجوع کنم مایلم که به همان سازمان تبلیغات اسلامی بروم و در قم به فعالیت بپردازم. در آنجا یک عضو هیئت علمی هستم و در خدمت قرآن به فعالیت می‌پردازم.

    هیچ فشار سیاسی برای تغییر سمت من وجود ندارد

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: هیچ فشار سیاسی در مورد تغییر سمت من وجود ندارد و ارتباطی نیز با بیانیه من در مورد کنسرت همایون شجریان ندارد. تاریخ حکمی که برای من زده شده مشخص است و من بر اساس تاریخی که معین شده باید به فعالیت بپردازم.

    قطبی با اشاره به اتفاقات رخ داده در مورد کنسرت همایون شجریان گفت: در مورد کنسرت‌ها روند اعطای مجوز مشخص است. هر شرکتی که می‌خواهد کنسرت اجرا کند باید زمان، مکان، نمونه آلبوم و متن پرینت شده را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.

    وی افزود: با توجه به اختیاراتی که به اداره کل استان تفویض شده تنها برای کنسرت‌های پاپ بالای ۵۰۰ نفر باید مجوز از تهران بیاید و برای سایر کنسرت‌ها مجوزها را استان می‌دهد، اما قبل از صدور مجوز از وزارتخانه در مورد خواننده استعلام می‌گیرد که این کار نیز با سرعت بیشتری نسبت به گذشته انجام می‌شود زیرا از طریق تلفن این کار صورت می‌گیرد.

    مردم را به موسیقی سنتی علاقه‌مند کردم

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در این سال تنها یک کنسرت آن هم به دلیل به فروش نرفتن بلیط و نبود تبلیغات اجرا نشد که کنسرت آقای سینا سرلک در جشنواره موسیقی استاد شهناز بود. البته من به شرکت برگزار کننده کنسرت گفتم که صبر کند، اما گفتند نمی‌توانند هزینه‌های خود را تأمین کنند و به این نتیجه رسیدند که اجرای کنسرت را لغو کنند.

    قطبی با تأکید بر اینکه در دو سال مسوولیت خود اقدامات گوناگونی برای موسیقی انجام داده است، گفت: من موسیقی سنتی را پیش چشم مردم آوردم. قبل از من بلیط کنسرت سنتی ۱۵ هزار تومان برای ۳۰۰ نفر به فروش می‌رسید اما اکنون با قیمت ۵۰ هزار تومان برای هزار نفر در کنسرت همایون شجریان به فروش می‌رسد.

    همه جزییات کنسرت همایون شجریان

    وی با اشاره به روند اعطای مجوز به کنسرت همایون شجریان اضافه کرد: قبل از برگزاری کنسرت با برگزارکنندگان صحبت کردم و گفتم به شرطی به نوازنده خانم مجوز می‌دهم که حجاب کامل داشته باشد. با استان‌های دیگر کاری ندارم اما در استانی که من مدیرش هستم حتماً باید حجاب کامل وجود داشته باشد.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: کلیپی از اجراهای شب اول دیدم و متوجه شدم که خانم‌ها حجابشان را رعایت کرده‌اند، اما یکی از خانم‌ها در صف اول نشسته بود، بنابراین با کنسرت گذار تماس گرفتم و گفتم خانم‌ها را در ردیف‌های دوم و سوم قرار دهد.

    قطبی با اشاره به معترضان کنسرت همایون شجریان اظهار کرد: در حوالی روز پیامک‌هایی بین برخی افراد رد و بدل شد که حتی این پیامک‌ها را برای من نیز فرستادند! برخی از این افرادی که معترض بودند از دوستان نزدیک من بودند و در برخی مواقع با آنها کار کرده بودم و حتی در بعضی کارگاه‌ها من مربی آنها بودم.

    وی با اشاره به محتوای پیامک‌هایی که برای معترضان فرستاده شده است، افزود: اگر به من هم بگویند ارشاد مجوز تک‌خوانی زنان داده است، صدای من نیز بالا می‌رود. متأسفانه محتوای پیامک اشتباه بود. به آن‌ها گفته بودند خواننده زن با حجاب نامناسب می‌خواند ولی دیدند که نوازنده با حجاب در کنسرت نشسته است.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: نمی‌دانم چه کسی با چه منظوری این حرکت را انجام داد. به دنبال این نیز نیستم که چرا کسی این کار را کرده است. اصل قضیه این است که سر این گروه کلاه رفت و واقعاً خجالت کشیدند. فکر می‌کردند خواننده زن وجود دارد ولی دیدند یک خانم با حجاب دارد ویلن می‌زند.

    قطبی تصریح کرد: تا قبل از این اتفاق، یک تهدید در این مورد وجود داشت اما این بار یک مخالفت صریح رخ داد. من از این فرصت استفاده کردم و روی گام‌های تقویت و تجلی‌بخش موسیقی سنتی کار کردم. ابتدای بیانیه من را که بخوانید می‌بینید، در آن استدلال کردم که موسیقی سنتی برتر از پاپ است و ابزار مقابله با تهاجم فرهنگی است.

    وی اضافه کرد: یک ساعت وقت گذاشتم و آن بیانیه را نوشتم، در بخش اولیه بیانیه استدلال کردم که موسیقی سنتی بد نیست. موسیقی یک طیف است نباید هنگامی‌که به آن فکر می‌کنیم ذهنمان برود به سمت لهو و لعب.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در گذشته نیز خط‌ و مشی خود را در بیانیه‌ای گفته‌ام، اظهار کرد: سکه من پس از کنسرت همایون شجریان به یک‌باره برنگشت، بلکه در صحبت‌هایی که در انجمن موسیقی، اختتامیه جشنواره ملی موسیقی استاد شهناز و در مکان‌های دیگر داشتم بر نظراتم پافشاری و آن‌ها را مطرح کرده بودم.

    دلیل لغو کنسرت بهنام صفوی در اصفهان

    قطبی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان زیر بار کنسرت‌های غیرمجاز نمی‌رود، گفت: کنسرت بهنام صفوی را با وجود فروش چهار هزار بلیط اجازه ندادیم اجرا شود، زیرا درخواست مجوز نداده بود و یک روز قبل از اجرا درخواست مجوز داد. حداقل برای یک مجوز نیاز به یک روز کاری کامل است و بنابراین نمی‌توانستیم مجوز دهیم.

    وی در پاسخ به لغو برنامه‌های سیروان خسروی، گروه سون (seven) و حمید عسگری افزود: کنسرت گذار اجرای سیروان خسروی به دلیل برگزاری کنسرت‌های پاپ در این چند هفته درخواست کرد که برنامه‌اش به زمان دیگری موکول شود که قرار شد بعد از عید نوروز برگزار شود. به دلیل دهه فاطمیه نیز کنسرت نه تنها در اصفهان بلکه در همه ایران برگزار نمی‌شود.

    زیر بار برگزاری کنسرت غیرمجاز نمی‌روم

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: هرگز زیر بار برگزاری کنسرت غیرمجاز نمی‌روم حتی اگر به قیمت رفتن من تمام شود. در مکان‌های گوناگون و در جشن‌ها نیز که می‌خواهند اجرای غیرمجاز برگزار کنند جلویش را می‌گیریم.

    قطبی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اعتراض آیت‌الله مهدوی در خطبه‌های نماز جمعه نسبت به بیانیه مدیرکل ارشاد، گفت: من پنج سال افتخار شاگردی آیت‌الله مهدوی را داشتم و هنوز هم ارتباط تنگاتنگی با ایشان دارم. سخن ایشان این بود که به دنبال کسب رضایت مراجع و شرع باشیم که کاملاً درست است و من نیز قبول دارم. ایشان گفتند حرمت‌ها را حفظ کنیم که من آن را قبول دارم. من کاملاً حوزوی هستم و به این موارد آشنایی دارم و سخنان آیت‌الله مهدوی را می‌پذیرم.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به شایعات ادامه داد: گفته بودند آیت‌الله مهدوی گفته است که در مقابل کنسرت تجمع کنند که ایشان این نکته را تکذیب کرد.

    خودم جلوی تک‌خوانی زنان می‌ایستم

    قطبی با بیان اینکه اطلاع رسانی در مورد نحوه اجرای کنسرت همایون شجریان درست نبوده است، گفت: اگر مجوز تک‌خوانی زنان داده بودم حق داشتند همه فضا را به هم بریزند، اما این گونه نبود. حداقل تعدادی می‌آمدند و می‌دیدند که چه خبر است بعد سوت می‌زدند تا بقیه نیز بیایند. اصلاً من خودم جلوی برگزاری کنسرت تک‌خوانی زنان می‌ایستم زیرا مخالف شرع است.

    وی با اشاره به برنامه توسعه ششم، گفت: هنوز این سند تدوین نشده، اما با پیشنهاد ما موافقت شده و آن اینکه هنر در این برنامه بیشتر دیده شود. با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که فرهنگ را زیربنا قرار دادند توجه به فرهنگ و هنر مهم است و این اقدام مهمی است.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: پیشنهاد دادیم اصفهان اصلی‌ترین کانون آفرینش‌های فرهنگی و هنری در برنامه توسعه ششم شود، زیرا اصفهان مرکز بسیاری از رشته‌های هنری است و از ۳۰۰ رشته صنایع‌دستی در جهان ۱۹۶ رشته در اصفهان وجود دارد. همچنین اصفهان صرفاً مکانی برای مبادله آثار هنری نیست بلکه توانایی آفرینش آثار هنری را دارد. در سفر رییس جمهور نیز سعی کردیم ظرفیت‌های هنری استان را به مقامات کشوری نشان دهیم.

    وی با اشاره به نشست صمیمی اهالی فرهنگ و هنر با علی جنتی، افزود: نزدیک به ۳۰۰ نفر از هنرمندان را در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمع کردیم و البته نشد که به همه خبر بدهیم و برخی کارت دعوت‌ها به افراد نرسیده بود، اما با کمک دوستان توانستیم یک نمایشگاه کوچک فراهم کنیم و رییس جمهور و وزیر فرهنگ را به آنجا ببریم.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: وزیر فرهنگ معتقد بود که اصفهان ظرفیت‌های بسیاری دارد اما در مورد دیپلماسی بین‌المللی و مبادله هنوز به سطح مطلوب نرسیده است. در جلسه اقتصادی نیز رییس جمهور سه ظرفیت یعنی علم و فناوری، گردشگری و هنر را برای پیشرفت آینده اصفهان تعیین کرد.

    قطبی با اشاره به جشنواره ملی فیلم مستند اضافه کرد: فیلم چیزی است که با آرشیو آن به عنوان سند تاریخی می‌توان استفاده کرد. در این جشنواره زبان انگلیسی هم مورد توجه قرار گرفته و می‌توانیم فیلم‌هایی برای معرفی میراث ناملموس اصفهان ساخت.

    وی با اشاره به اکران نشدن فیلم‌های جشنواره فجر در استان اصفهان گفت: از نظر اعتباری وضع مناسبی نداشتیم و تهران نیز برای امسال خواست که برای هر اکران چند میلیون تومان بپردازیم و با این حساب نیاز به ۱۶۰ میلیون اعتبار داشتیم که در نهایت نتوانستیم فیلم‌ها را اکران کنیم.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: گویی تهران نیز تمایل نداشت که فیلم‌ها در شهرستان‌ها نمایش داده شود وگرنه یک هفته قبل به ما نمی‌گفت این مقدار پول می‌خواهد. تنها دو استان توانستند اعتبار مورد نیاز را بدهند. البته روال جشنواره‌ها نیز این است که در یک شهر برگزار شود نه در شهرهای گوناگون.

    قطبی افزود: معاونت قرآن و عترت به وزارتخانه اضافه شد و سعی شد تا در اداره‌های استانی نیز این معاونت کار خود را آغاز کند. جشنواره فرهنگی هنری تنزیل نیز با هدف ترویج و آموزش قرآن کریم راه‌اندازی شده که امیدواریم بتواند نقش خوبی در این راه ایفا کند. برخی مشکلات همچون ممیزی در کتاب‌های قرآنی که تصاویر مورد ایراد قرار می‌گیرند را می‌توان با آثاری که در این جشنواره‌ها پذیرفته می‌شوند برطرف کرد.

    اعزام گروه‌های هنری به خارج کشور

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اعزام گروه‌های هنری اصفهان به خارج کشور گفت: آخرین گروهی که به خارج از ایران فرستاده شده یک گروه موسیقی است که به کرواسی فرستاده شد و گروه‌های تئاتر نیز اعزام خواهند شد.

    قطبی با بیان اینکه مکانی برای اقامت اساتید هنری در اصفهان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اساتید هنری می‌توانند در اصفهان اقامت کنند و بر هنرمندان اصفهان تأثیر بگذارند یا تأثیر بپذیرند. این کار موجب می‌شود که در آثارشان از هنر اصفهان استفاده کنند.

    وی خاطرنشان کرد: نقشه فرش کشیدم و فرش بافته‌ام و هنوز هم وقتی به روستا می‌روم فرش و قالی می‌بافم. در هنر فرش مشکل این گونه نبود، بلکه مشکل از قوانین گمرکی و صادراتی ناشی می‌شد که در نهایت موجب شد تا بسیاری از بافندگان فرش در ایران به هند و پاکستان برای فعالیت بروند و در آنجا کارگاه تأسیس کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=70981
       
    برچسب ها محمد قطبی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *