×
×

۱۸ اجرا در پنجمین روز جشنواره به صحنه می‌رود

  • کد نوشته: 70144
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۷ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۰
  • hot-topic-logoدر پنجمین روز، سه اجرا از بخش بین‌الملل، چهار اجرا از بخش استعدادهای درخشان، یک اجرا از بخش نواحی، دو اجرای جنبی، یک اجرا از بخش بانوان، دو اجرا از بخش نسلی دیگر، دو اجرا از بخش رقابتی، دو گروه موسیقی پاپ و یک گروه از موسیقی کودک به صحنه می‌روند.
    +گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت گروه موسیی «رستاک»

    +بردیا کیارس: جشنواره موسیقی فجر راهگشای ارتباط‌های بین المللی است

    +امیر بَکان: آثار آهنگسازی موسیقی ایرانی خلاقیت و نوآوری داشت

    +اردشیر کامکار: طرفداران ساز کمانچه در سال‌های اخیر بیشتر شده‌اند

    +محمد سریر: جوانان آهنگساز نیازمند برقراری ارتباط میان جامعه و آثارشان هستند

    ۱۸ اجرا در پنجمین روز جشنواره به صحنه می‌رود
  • +گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از کنسرت گروه موسیقی «رستاک» / روایت عشق نافرجام «رعنا» در کنسرت «رستاک»!

    ۱۸ اجرا در پنجمین روز جشنواره به صحنه می‌رود
    fsdfدر پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر، ۱۸ گروه در بخش‌های مختلف جشنواره به صحنه می‌روند.

    در این روز سه اجرا از بخش بین‌الملل، چهار اجرا از بخش استعدادهای درخشان، یک اجرا از بخش نواحی، دو اجرای جنبی، یک اجرا از بخش بانوان، دو اجرا از بخش نسلی دیگر، دو اجرا از بخش رقابتی، دو گروه موسیقی پاپ و یک گروه از موسیقی کودک به صحنه می‌روند.

    تالار وحدت در پنجمین روز جشنواره میزبان ارکس‌تر زهی استونی و ارکس‌تر آی‌سو است. ارکس‌تر استونی ساعت ۱۸: ۱۵ در این تالار به صحنه می‌رود و ارکس‌تر آی‌سو ساعت ۲۱ به اجرای برنامه می‌پردازد.

    در بخش استعدادهای درخشان، دو نوازی ویلنسل و پیانو (هاله آخوند سامانی)، دونوازی ویلن و پیانو (گلنوش اخوان)، تکنوازی پیانو (سحر طاهرخانی)، کوراتت فلوت ویلن، ویولا و ویولنسل (هلیا گلمقانی آذر) ساعت ۱۵ در سالن رودکی به صحنه می‌رود. در همین سالن ساعت ۱۸:۳۰ رسیتال فلوت و پیانو ایران و اتریش به سرپرستی علی باستانی‌نژاد به صحنه می‌رود و ساعت ۲۱ نیز اجرای پیانو و آواز محمدرضا صادقی و نگین سریر در این سالن ارائه می‌شود.

    در پنجمین روز جشنواره ایوان شمس ساعت ۱۸:۱۵ میزبان گروه موسیقی آموزشگاه موسیقی ودا به سرپرستی سودابه سالم است که یکی از گروه‌های بخش کودک و موجوان جشنواره محسوب می‌شود و در همین تالار ساعت ۲۱ کوارتت ایتالیا از بخش بین‌الملل جشنواره به صحنه می‌رود.

    فرهنگسرای نیاوران که میزبان اجرای بخش بانوان جشنواره است، فردا گروه ستاره قطبی به سرپرستی بهار ایلچی را میزبانی می‌کند.

    فرهنگسرای ارسباران نیز فردا میزبان دو گروه از بخش نسلی دیگر جشنواره است. تکنوازی قانون (پریچهر خواجه) و نغمه صبا (وحید تاج) ساعت ۲۰ در سالن این فرهنگسرا به روی صحنه می‌روند.

    برج آزادی ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه میزبان گروه همنوازان آبنوس (علیرضا صدیقی نسب) است و همنوازی ایرانی (هنرستان موسیقی دختران به سرپرستی محمدرضا فیاض) است و ساعت ۲۱ گروه گیل و آمارد از بخش نواحی به سرپرستی ناصر وحدتی در این سالن به صحنه می‌رود.

    اجرای پاپ پنجمین روز جشنواره به گروه دنگ شو و بابک جهانبخش اختصاص دارد که اولی ساعت ۱۸: ۱۵ و دومی ساعت ۲۱ در این سالن برنامه اجرا می‌کنند.

    بردیا کیارس:
    جشنواره موسیقی فجر راهگشای ارتباط‌های بین المللی است

    رهبر ارکس‌تر مجلسی تهران معتقد است جشنواره می‌تواند راهگشای ارتباطات بین‌المللی باشد و زمینه‌ای فراهم کند که نوازندگان اروپایی به ایران بیایند و کیفیت کار نوازندگان ما را ببینند.

    بردیا کیارس رهبر ارکستری است که در شیراز به صحنه می‌رود و پروژه «شیپور صلح» را اجرا می‌کند.

    کیارس درباره این اجرا و حضور در جشنواره موسیقی فجر گفت: از طرف مسئولان سی امین جشنواره موسیقی فجر برای حضور در این جشنواره و اجرا در شیراز دعوت شدیم و پروژه «شیپور صلح» را در شهر شیراز به روی صحنه می‌بریم. خواننده این اجرا محمد معتمدی است و آهنگسازی «شیپور صلح» را علی قمصری بر عهده دارد.

    وی ادامه داد: اجرای ما در شیراز تکرار کنسرتی است که چندی پیش در تهران به روی صحنه بردیم. البته در این اجرا چند تن از نوازندگان را به دلیل مشکلات مالی جشنواره به شیراز نمی‌بریم. در واقع ارکستری که ما به شیراز می‌بریم در حدود ۶۷ عضو دارد.

    کیارس درباره اجرا در شیراز تاکید کرد: ما تمایل چندانی به اجرا در تهران نداشتیم، چرا که همین اجرای «شیپور صلح» را چندی پیش در تهران به روی صحنه برده بودیم. از طرف دیگر خودِ من اهل شیراز هستم و نگاه ویژه‌ای به این شهر دارم. از این رو تمایل بسیاری برای حضور در این شهر و اجرا در جشنواره داشتیم.

    رهبر ارکس‌تر مجلسی تهران درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر عنوان بین‌المللی دارد؛ اینکه گروه‌هایی از کشورهای همسایه برای شرکت در جشنواره موسیقی فجر به ایران می‌آیند اتفاق خوبی است، اما بودجه بهتر، می‌تواند ارکسترهای درجه یک جهانی را به ایران بیاورد و برای جشنواره اعتبار بین‌المللی در پی داشته باشد.

    وی درباره سطح کیفی جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: بستگی دارد که این جشنواره را با کدام جشنواره خارجی قیاس کنیم؛ بسیاری از جشنواره‌های موسیقی در جهان از کیفیت بالاتری نسبت به جشنواره فجر برخوردارند و بسیاری از جشنواره‌ها نیز کیفیتی پایین‌تر از موسیقی فجر دارند.

    وی ادامه داد: با بودجه بیشتر و حضور نوازندگان و ارکسترهای بزرگ اروپایی می‌توان برای جشنواره موسیقی فجر اعتبار ویژه‌ای در سطح جهان ایجاد کرد. از طرف دیگر حضور چهره‌های شناخته شده موسیقی جهان در ایران می‌تواند انگیزه بالایی برای نوازندگان جوان کشورمان ایجاد کند.

    این رهبر ارکس‌تر درباره تاثیر جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره می‌تواند نتیجه‌ای خوب برای راهگشایی ارتباط‌های بین المللی باشد. نوازندگانی که از اروپا به ایران می‌آیند کیفیت کار نوازندگان ما را می‌بینند و همین راهگشای ارتباط بیشتر است.

    کیارس در پایان اظهار کرد: امیدوارم جشنواره موسیقی فجر در سال‌های دیگر بتواند با بودجه بیشتر رونق بهتری داشته باشد.

    اجرای «شیپور صلح» در سی امین جشنواره موسیقی فجر ۳۰ بهمن از ساعت ۲۰ در تالار حافظیه شیراز برگزار می‌شود.

    امیر بَکان:
    آثار آهنگسازی موسیقی ایرانی خلاقیت و نوآوری داشت
    امیر بکان عضو هیات داروان آهنگسازی موسیقی ملی ایران تصریح کرد آثار برگزیده جشنواره موسیقی فجر در این بخش از نوآوری و خلاقیت بالایی برخوردارند.

    امیر بَکان داوری بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر را به همراه علی اکبر قربانی، بهداد بابایی، اردشیرکامکار و شهرام توکلی برعهده دارد.

    بَکان درباره بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی گفت: در بخش آهنگسازی موسیقی ملی و ایرانی حدود ۶۰ اثر به دبیرخانه سی‌امین جشنواره موسیقی فجر رسیده بود که این آثار در دو قسمت داوری شدند. در ابتدا قرار بود در این بخش تنها یک اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شود، اما به علت کیفیت بالای آثار رسیده به جشنواره تصمیم گرفتیم که برخی از آن‌ها هم مورد تقدیر قرار گیرند.

    وی ادامه داد: ‌ متاسفانه در جشنواره موسیقی فجر محدودیت‌های مالی وجود دارد و به همین دلیل در بخش‌های مختلف معمولا یک برگزیده انتخاب می‌شود. اما در بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی قرار شد برخی از آثار هم مورد تقدیر قرار گیرند تا جوانان این عرصه با انرژی بهتری به کارشان ادمه دهند.

    بَکان با اشاره به برگزاری جشنواره‌ها و مسابقه‌های آهنگسازی در ایران گفت: درحال حاضر در کشور ما علاوه بر جشنواره موسیقی فجر، دوسالانه موسیقی معاصر تهران، دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان و مسابقه کانون آهنگسازان را داریم. به طور حتم این رخدادهای در عرصه آهنگسازی اندک هستند. ما فارغ التحصیلان بسیاری در عرصه آهنگسازی داریم؛ این جوانان باید فرصت‌هایی برای ارائه آثارشان در اختیار داشته باشند.

    وی تاکید کرد: ‌ رخدادهایی مانند جشنواره‌های موسیقی و دوسالانه‌های آهنگسازی باید تعدادشان زیاد باشد تا آهنگسازان جوان با انگیزه بیشتر و بهتری به کارشان ادامه دهند و کمبود رپرتوارهای موسیقی ایرانی را جبران کنند.

    عضو هیئت داوران بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی با اشاره به کیفیت بالای آثار گفت: آثاری که در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده بودن از نظر علمی کیفیت خوبی داشتند. به نظرم جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی فجر باید تعداد برگزیدگانش در بخش‌های مختلف را زیاد کند، هر چند می‌دانم که در این جشنواره مشکلات مالی بسیاری وجود دارد.

    وی ادامه داد: معیار ما برای انتخاب بهترین قطعه در بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی، تمرکز بر موتیف‌ها و تم‌های موسیقی ایرانی و در عین حال رعایت چندصدایی و نوشتنِ قطعه براساس اصول آهنگسازی موسیقی کلاسیک غرب است.

    بکان تاکید کرد: ‌ یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای داوران این بخش مهم بود؛ توانمندی در ارائه فرم‌های مختلف موسیقی ایرانی است. برای ما مهم بود که آهنگساز بتواند فرم‌هایی مانند «درآمد» و «چهارمضراب» در موسیقی ایرانی و اصالت‌های این موسیقی را ارائه کند.

    این آهنگسازی با اشاره به خلاقیت و نوآوری موجود در آثار برگزیده گفت: در بخش آهنگسازی موسیقی ایرانی آنچه ما نیاز داریم، نوآوری و خلاقیت است. خوشبختانه به جرات می‌گویم که آثار برگزیده جشنواره موسیقی فجر در این بخش از نوآوری و خلاقیت بالایی برخوردارند.

    وی تاکید کرد: به نظرم بخش رقابتی آهنگسازی موسیقی ایرانی و ملی باید داوری‌ها تفکیک شود. برای مثال ممکن است آهنگسازی بخواهد براساس تمی از موسیقی محلی کار آهنگسازی انجام دهد و در مقابل کسی بخواهد براساس تم‌های موسیقی ایرانی آهنگسازی کند. این دو باید در در بخش مختلف داوری شوند.

    در بخش جنبی سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر
    گروه‌های موسیقی محلی در خرم‌آباد هنرنمایی می‌کنند
    جشنواره موسیقی فجر همزمان با تهران در استان‌های دیگری از جمله لرستان برگزار می‌شود و این جشنواره از ۲۴ بهمن در خرم‌آباد آغاز به کار کرده و تا یکم اسفند ادامه دارد.

    خرم‌آباد در ایام جشنواره میزبان گروه‌های محل و دو گروه سنتی ایرانی است.

     امین عباسیان رئیس انجمن موسیقی لرستان در این باره گفت: روز جمعه ۲۴ بهمن ماه گروه نوای سیمره به خوانندگی مهران غضنفری، روز شنبه ۲۵ بهمن ماه گروه آساره به خوانندگی حامد فیضیان و گروه آوای پارسیان به خوانندگی سامان علی‌پور و روز یکشنبه ۲۶ بهمن ماه گروه آوا به خوانندگی وحید تاج به روی صحنه رفتند.

    وی افزود: امروز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه گروه ایرانی به سرپرستی پژمان طاهری به خوانندگی اشکان کمانگیر و فردا سه شنبه ۲۸ بهمن ماه گروه زاگرس به خوانندگی ایرج رحمان‌پوربه صحنه می‌روند.

    بر اساس اظهارات عباسیان، روز چهار شنبه ۲۹ بهمن ماه گروه زاگرس به خوانندگی سیف‌الدین آشتیانی و فیروز رضایی و روز پنج شنبه ۳۰ بهمن ماه گروه فلک الافلاک به خوانندگی بردیا مهرآرا ساعت ۱۹ در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی ارشاد خرم آباد به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

    امین عباسیان در ادامه گفت: به پاس زحمات بی‌شائبه هنرمندان فقید موسیقی لرستان و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آن‌ها، اجرای هر شب به نام سه تن از این عزیزان مزین می‌شود تا قدردان زحمات متحمل شده‌ای آنهایی که بدون هیچ‌چشم داشتی در راه اعتلای فرهنگ و هنر لرستان تلاش کرده‌اند باشیم.

    وی در ادامه افزود در شب‌های جشنواره تصاویر هنرمندان فقید و جاوید نام رضا سقایی، شاهمیرزا مرادی، همتعلی سالم، علیرضا حسینخانی، پیرولی کریمی، حشمت‌الله رشیدی، حسین سالم، امامقلی امامی، نجفعلی میرزایی، غلام جمشیدیان، رضا مریدی، شکرعلی رضایی، امیرقلی ساکی‌فر، مجید احمدی، ماشاالله سبزواری، سبزعلی درویشان، مومن‌علی جوزی‌پور، رامین دربندی، محمدرضا کاکاوند، محمدحسن قهرمانی، مهدی شجایی، مهدی موسوی بر روی صحنه استقرار وگل افشان می‌شوند.

    مدیر انجمن موسیقی لرستان در پایان گفت: علاقمندان می‌توانند برای تهیه بلیط به سایت ایران کنسرت به نشانی www. iranconcert. com یا به دفتر انجمن موسیقی لرستان واقع در میدان کیو مجتمع فرهنگی هنری ارشاد طبقه دوم، به شماره تلفن ۳۳۲۳۸۵۹۸، شهر کتاب واقع در علوی نرسیده به میدان امام جنب بانک پاسارگاد و فروشگاه نوای زاگرس لرستان واقع درضلع شرقی چهارراه فرهنگ مراجعه کنند یا با شماره ۳۳۳۳۵۹۴۰ تماس بگیرند.

    اردشیر کامکار:
    طرفداران ساز کمانچه در سال‌های اخیر بیشتر شده‌اند
    اردشیر کامکارنوازنده کمانچه و ویلن از جمله هنرمندانی است که در مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

    اردشیر کامکار یکی از چهره‌های تاثیرگذار موسیقی کشور در دهه‌های اخیر است.

    کامکار درباره سالهای فعالیتش در عرصه موسیقی گفت: چه در جایگاه نوازنده و چه در بحث آهنگسازی، به استفاده از تمامی ظرفیت‌های موسیقی ایراین یعنی موسیقی مقامی و محلی و موسیقی سنتی توجه داشته‌ام.

    اردشیر کامکار که توانست در این سال‌ها چهره نوینی از ساز کمانچه را به نمایش بگذارد در ادامه گفت: برای پیشرفت ساز کمانچه سعی شده تا از همه توانایی‌های نهفته در این ساز استفاده شود و با اجراهای دقیق‌تر و شفاف و استفاده از امکانات صوتی و قدرت مانور بیشتر، ارتباط بهتری بین نوازنده و شنونده برقرار شود.

    وی افزود: این نگرش جدید در زمینه نوازندگی ساز کمانچه منجر به اجراهای درخشان و دقیق در قالب سی دی، کنسرت و تکنوازی شده است که یکی از دلایل محبوبیت روز افزون این ساز است. کما اینکه در سال‌های اخیر افزایش تعداد هنرجویان و طرفداران ساز کمانچه در میان نسل جوان و همچنین تعداد رپرتوار‌ها و قطعاتی که برای کمانچه نوشته شده است دلیل همین مدعاست.

    کامکار موسیقی را عشق و زندگی خود دانست و گفت: شاید به دلیل عشقی که به موسیقی دارم، هرگز به دنبال موضوعی خاص و یا نوگرایی تحت هر شرایطی نبوده‌ام، در عوض سعی کردم ساز کمانچه و قابلیت‌های آن را بیشتر بشناسم. تلاش کردم شناخت از این ساز را صرفا محدود به موسیقی سنتی نکنم و از ظرفیت‌های این ساز در موسیقی مقامی و محلی هم استفاده کنم. همواره کوشیده‌ام ساز کمانچه را درخشان و شفاف اجرا و آن را بیش از حدی که در گذشته بوده مطرح کنم.

    اردشیر کامکار که از نوازندگان بنام ویلن هم محسوب می‌شود، ضمن اشاره به اهمیت خلق و خوی نیکو در عرصه هنر به خصوص موسیقی گفت: اخلاق رابطه مستقیمی با نوازندگی دارد. خلق و خوی یک نوازنده را می‌توان پس از مدتی از شیوه نوازندگی او متوجه شد، خودخواهی، خشم، مهربانی و بسیاری دیگر از خصوصیات یک نوازنده هنگام نواختن سازش عیان می‌شود.

    وی با اشاره به شخصیت علی‌اصغر بهاری که نواختن کمانچه را نزد وی آموزش دیده است، گفت: استاد بهاری بسیار شخصیت مهربانی داشت و این مهربانی به خوبی در نواختن سازش هویدا بود به همین دلیل من پیش از یادگیری ساز، از ایشان اخلاق و منش یک هنرمند را آموختم و سعی کرده‌ام ایشان را الگوی رفتار حرفه‌ای خود قرار دهم چون هنرمندان الگوهای یک جامعه هستند و تاثیر شگرفی بر نسل‌های بعد از خود خواهند داشت.

    این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی درباره جشنواره موسیقی فجر و برگزاری مراسم تجلیل از هنرمندان گفت: در قدم اول بسیار خرسندم که برنامه‌ای در کشور برگزار می‌شود که هرچند برای چند روز توجه زیادی به موسیقی می‌شود و افراد زیادی به دیدن اجراهای موسیقی می‌روند. برگزاری این جشنواره‌ها نقش بسزایی در تبلیغ و رواج موسیقی بین مردم دارد. از سوی دیگر تشکر می‌کنم که برای برگزاری مراسم بزرگداشت هنرمندان از من یاد کردند.

    اردشیر کامکار، محمدعلی بهمنی، فخرالدین فخرالدینی و مرجان قنبری مهر در مراسم اختتامیه سی‌امین جشنواره موسیقی فجر به پاس یک عمر فعالیتشان در عرصه فرهنگ و هنر کشور مورد تحلیل قرار می‌گیرند.

    در بخش استعدادهای درخشان
    ژابیز زربخش سه قطعه از ماسنه، فوره و شوبرت می‌نوازد
    ژابیز زربخش در بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر با ویلنسلش سه قطعه از ژول ماسنه، گابریل فوره و فرانتس شوبرت را می‌نوازد.

    بخش استعدادهای درخشان در این جشنواره آخرین اجرایش را به حضور دو نوازنده خواهر اختصاص داده است. ژابیز و گلریز زربخش امسال در آخرین روز جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازند.

    ژابیز زربخش نوازنده ویلن و عضو آنسامبل «نیواک» درباره حضورش در جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای من شامل دو بخش است. ابتدا دونوازی ویلنسل و پیانو را دارم که کیمیا محمدی در کنار من پیانو می‌نوازد. در بخش بعدی در کنار خواهرم گلریز زربخش به اجرای دونوازی ویلنسل و ویلن می‌پردازیم.

    زربخش درباره بخش دونوازی ویلنسل و پیانو گفت: ‌ در این بخش سه قطعه اجرا می‌کنیم که عبارتند از «ملودی» اثر ژول ماسنه برای ویلنسل و پیانو، «لالایی» اثر گابریل فوره برای ویلنسل و پیانو، سونات «آرپجیونه» اثر فرانتس شوبرت برای ویلنسل و پیانو.

    این نوازنده ویلنسل درباره اجرای مشترک با خواهرش گفت: در بخش پایانی اجرایمان به همراه خواهرم به روی صحنه می‌رویم و هشت قطعه برای ویلن و ویلنسل اثر راینهولد گلیر را می‌نوازیم.

    ژابیز زربخش موسیقی را از کودکی با فراگیری پیانو آغاز کرد و پس از ورود به هنرستان موسیقی نوازندگی ویلنسل را نزد استاد داوود جعفری فراگرفت و سپس مدارک ممتاز در رشته نوازندگی ویلنسل را از کنسرواتوار دولتی کمیتاس ایروان اخذ کرد.

    وی در این دوره نزد دکتر آرمن مسروپیان تحصیل کرد و به اجرای رسیتال، دوئت، تریو و کوارتت‌های بسیاری پرداخته است. درجشنواره بین المللی موسیقی فجر سال‌های ۱۳۷۷ و۱۳۷۹موفق به اخذ دیپلم افتخاردر نوازندگی ویلنسل و در سال ۱۳۸۷ به عنوان عضو آنسامبل نیواک موفق به دریافت رتبه نخست و تندیس جشنواره شد. همچنین وی تا کنون کنسرت‌های بسیاری با آنسامبل نیواک اجرا نموده است.

    ژابیز زربخش در روز ۵ شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳در ساعت ۱۵ و در سالن رودکی به اجرای برنامه می‌پردازد.

    در بخش استعدادهای درخشان سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ نوازنده حضور دارند.

    محمدرضا فیاض سرپرست گروه موسیقی «درنگ»
    قطعه فراموش شده «عیاران» در جشنواره روی صحنه می‌رود
    گروه موسیقی «درنگ» به سرپرستی محمدرضا فیاض در بخش جنبی سی امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر روی صحنه می‌رود و آلبوم «عیاران» اثر استاد احمد پژمان را اجرا می‌کند.

    گروه موسیقی «درنگ» قطعاتی از آلبوم «عیاران» ساخته استاد احمد پژمان را که در معرض فراموشی قرار داشت، اجرا می‌کند.

    فیاض در این باره گفت: آلبوم «عیاران» از ساخته‌های استاد ارجمند آقای احمد پژمان اثر ارزشمندی است که ایشان نت‌های این آلبوم را نداشتند و به همین دلیل تمامی قطعات را از روی یک کاست قدیمی نت نویسی کرده و پس از تصحیح تصمیم گرفتیم امسال این اثر را در جشنواره روی صحنه ببریم.

    به گفته فیاض تمام قطعات این آلبوم با سازهای ایرانی مانند کمانچه، قیچک، عود، سنتور، تار، نی، سازهای ضربی و سایر سازهای ایرانی نواخته می‌شود و احمد پژمان در ساخت آن از موسیقی ایران باستان الهام گرفته است.

    فیاض درباره نت نویسی قطعات این آلبوم گفت: نت نویسی از روی کاست کار ساده‌ای نیست اما این قطعات بسیار ارزشمند هستند و در ساخت آن‌ها به موسیقی بسیاری از نواحی ایران مانند موسیقی شمال، جنوب، خراسان و سیستان توجه شده‌است. برایم مهم بود که چنین قطعات ارزشمندی از دست نرود.

     این پژوهشگر و مدرس موسیقی درباره اجرا در جشنواره موسیقی فجر گفت: طبعا اجرای در جشنواره برای همه گروه‌ها فرصت خوبی است که از آن استقبال می‌کنند و برایش برنامه ریزی می‌کنند.

    وی درباره حمایت‌های جشنواره از موزیسین‌های جوان اظهار کرد: درباره کارهای اجرایی نمی‌توانم اظهار نظر بکنم، چرا که معلم موسیقی هستم و باید به فکر آموزش درست این هنر باشم اما در اینکه گروه‌های جوان نیازمند حمایت هستند شکی وجود ندارد و امیدوارم طی سال‌های آینده راه حمایت از گروه‌های جوان موسیقی فراهم‌تر شود و مسئولان فرهنگی بتوانند این کار را به شکل بهتری انجام دهند.

    پیش از این اعلام شد که «عیاران» در قالب یک آلبوم به همت انجمن موسیقی منتشر خواهد شد. احمد پژمان از تلاش محمدرضا فیاض برای احیای این آلبوم تقریبا فراموش شده قدردانی کرده و همچنین همت انجمن موسیقی برای انتشار آن ستود.

    اجرای گروه موسیقی «درنگ» روز سه شنبه ۲۸ بهمن ساعت ۱۸: ۱۵ در برج آزادی به علاقمندان ارائه می‌شود.

    محمد سریر:
    جوانان آهنگساز نیازمند برقراری ارتباط میان جامعه و آثارشان هستند
    محمد سریر عضو هیأت داوران بخش پایان نامه و آهنگساز موسیقی کلاسیک غیر ایرانی معتقد است کیفیت آثار آهنگسازان جوان از نظر فنی به حد مطلوبی رسیده اما آن‌ها باید به ذائقه شنیداری مردم هم توجه کنند تا بتوانند پل ارتباطی بین ساخته‌های خود و جامعه برقرار کنند.

    محمد سریر آهنگساز، رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی و یکی از اعضای هیأت داوران بخش پایان نامه و آهنگساز موسیقی کلاسیک غیر ایرانی، کیفیت آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره در این دوره را مثبت ارزیابی کرد، اما نکاتی را هم برای خلق اثر هنری و پژوهشی کاربردی در جامعه متذکر شد.

    سریر گفت: بطور کلی رشد اندیشه ورزی و تکنیک در آثار ارائه شده بسیار خوب بود و شاهد رشد شرکت کنندگان سی‌امین دوره نسبت به دوره قبل بودیم.

    وی افزود: آهنگسازی از نظر فنی کیفیت بهتری داشت اما مشکل اصلی و آنچه می‌توان بعنوان یک نکته درخور تامل به آن اشاره کرد برقراری پل ارتباطی بین ساخته‌های یک آهنگساز و جامعه و اهمیت این ارتباط است.

    رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی ادامه داد: جامعه دنبال کارهای شنیداری خیلی خوبی است که بتواند با آن ارتباط هم برقرار کند و این نکته خیلی مهمی است که آهنگسازان باید همواره به آن توجه داشته باشند. در جامعه باید این کارکرد آهنگسازی هم فعال شود تا آهنگسازان بتوانند نیازهای شنیداری مردم جامعه را شناخته و آن را در روند خلق آثارشان لحاظ کنند.

    سریر همچنین با تاکید بر اینکه آهنگسازان جوان باید به موسیقی ملی و نواحی هم توجه کافی داشته باشند، اظهار کرد: به نظر می‌آید علاوه بر برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و رسانه‌ای برای ارتقای ذائقه جامعه، سازندگان موسیقی هم باید در جان مایه کار خود بیشتر اندیشه کرده و در خلق آثارشان از آثار موسیقی ملی و نواحی که به گوش و ضمیر مردم بیشتر آشناست، الهام بگیرند.

    این عضو هیأت داوران سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ادامه داد: آهنگسازان جوان باید علاوه بر اینکه توانایی‌های فنی خود را در این بخش بکار می‌گیرند، جاذبه‌های بیشتری برای مردم و ارتباط با آن‌ها فراهم کنند تا در حوزه اجرایی هم موفق باشند.

    سریر با تاکید بر اینکه حضور موزیسین‌های جوان در جشنواره‌ها اتفاق خوبی است، بیان کرد: حضور در جشنواره‌‌ها و مسابقه‌ها و همچنین کسب عنوان برگزیده قطعا اتفاقات خوبی است و محملی برای نشان دادن توانای‌های فنی آهنگسازان جوان به شمار می‌رود. این عزیران نیازمند فضایی هستند که کارشان کارکرد اجتماعی هم پیدا کرده و به جامعه ورود پیدا کند.

    وی در پایان گفت: در واقع آهنگسازان جوان باید بتوانند در مسیری حرکت کنند که ملودی‌ها و کیفیت فنی کارشان به نسبت هم حرکت کنند و یکی از دیگری پیشی نگیرد. چرا که در این صورت اثری ارزشمند خلق خواهند کرد که علاوه بر داشتن کیفیت فنی وارد فضای جامعه هم شده و مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

    https://musiceiranian.ir/?p=70144
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *