×
×

نوربخش: در دولت جدید اتفاق خاصی در حوزه موسیقی نیافتاده

  • کد نوشته: 67607
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۳۰ام دی ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • مدیرعامل خانه‌ی موسیقی با گله از لغو کنسرت‌ها، مشکلات پیش‌آمده برای زنان نوازنده و ادامه‌ی تعطیلی کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها، از مسوولان فرهنگی کشور انتقاد کرد. حمیدرضا نوربخش در نشست ماهیانه‌ی اعضای خانه‌ی موسیقی که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، به برخی مسائل و مشکلات پیش‌آمده در حوزه‌ی موسیقی در ماه‌های اخیر […]

    نوربخش: در دولت جدید اتفاق خاصی در حوزه موسیقی نیافتاده
  • حمیدرضا نوربخش

    حمیدرضا نوربخش

    مدیرعامل خانه‌ی موسیقی با گله از لغو کنسرت‌ها، مشکلات پیش‌آمده برای زنان نوازنده و ادامه‌ی تعطیلی کلاس‌های موسیقی فرهنگسراها، از مسوولان فرهنگی کشور انتقاد کرد.

    حمیدرضا نوربخش در نشست ماهیانه‌ی اعضای خانه‌ی موسیقی که با حضور جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد، به برخی مسائل و مشکلات پیش‌آمده در حوزه‌ی موسیقی در ماه‌های اخیر اشاره کرد.

    در دولت جدید اتفاق خاصی در موسیقی نیفتاده است

    او اظهار کرد: با وجود ارادتی که به دولت، ریاست جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد داریم، متأسفانه باید بگویم که به وعده‌های آن‌ها در حوزه‌ی موسیقی عمل نشده و در این یک سال و اندی، در عرصه‌ی موسیقی اتفاق خاصی نیفتاده است.

    وی گفت: بخش‌هایی از آن مربوط به تنگناهایی است که در کشور وجود دارد. ما در تحریم هستیم و این تحریم‌ها هنوز ادامه دارد. بحران مالی دولت تشدید شده و ما این‌ها را درک می‌کنیم؛ ولی بخشی از مشکلات ربطی به مسائل مالی ندارد و این مشخصا به ضعف مسوولان فرهنگی و هنری بازمی‌گردد که باید به خود بیایند.

    نوربخش تصریح کرد: به این اندازه‌ای که در این مدت اخیر شاهد لغو برنامه‌های موسیقی بوده‌ایم، در گذشته این‌طور نبود. حتی در دولت دهم هم شاهد این تعداد لغو برنامه‌های موسیقی نبودیم.

    لغو کنسرت‌ها از زمان دولت قبلی هم بیشتر شده است

    مدیرعامل خانه‌ی موسیقی گفت: لغو کنسرت در شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد و امروز دامنه‌ی آن به پایتخت هم کشیده شده و هر روز باید خبر ناگواری بشنویم از این‌که کنسرتی دچار مشکل شده و برنامه‌ای لغو شده است. مردمی که بلیت خریده‌اند تا دقیقه‌ی ۹۰ تکلیف‌شان مشخص نیست و نهادهایی که مسأله‌ی موسیقی از نظر قانونی هیچ ربطی به آن‌ها ندارد، در امور دخالت می‌کنند. ما می‌خواهیم بدانیم وظیفه‌ی مسوولان فرهنگی چیست؟

    نوربخش افزود: این وضعیت دارد بحرانی می‌شود و جامعه‌ی موسیقی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. آنچه قانون برای ما معین کرده، این است که وزارتخانه‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی وجود دارد و یک مجوز داده می‌شود. این مجوز به این معنی است که برنامه مشکلی نداشته و باید اجرا شود.

    چرا باید در دقایق آخر ورق برگردد؟

    مدیرعامل خانه‌ی موسیقی گفت: بی‌اعتباری مجوز دولت بسیار بد است. مسوولان باید از مجوزی که می‌دهند با تمام وجود حمایت کنند. باید برگه‌ی مجوز پشتوانه داشته باشد. الان امنیت شغلی برای موسیقیدانان وجود ندارد.

    زنان نوازنده حذف‌نشدنی هستند

    نوربخش در ادامه‌ی سخنانش به مسائلی که به‌تازگی برای زنان نوازنده پیش آمده، اشاره و اظهار کرد: تا امروز چالش با صدای زنان بود که می‌گفتند، آن‌ها حق ندارند بخوانند. الان کم‌کم می‌گویند، زنان حق ندارند ساز بزنند. الان در چند استان که قبلا یکی بود و امروز به حدود ۱۲ استان رسیده، به این صورت است که اگر در گروهی یک نوازنده‌ی زن باشد یا مجوز نمی‌دهند یا می‌گویند آن زن نوازنده باید حذف شود.

    او تأکید کرد: نیمی از جمعیت جامعه‌ی هنرمندان، زنان با صلاحیتی هستند که در برخی رشته‌ها جایگزین آن‌ها را نداریم. چطور می‌توانیم این بخش مهم و عظیم موسیقی را حذف کنیم؟ مگر قابل حذف است؟ با چه دیدگاهی این ضوابط اعمال می‌شود و این نظرات داده می‌شود؟ ما مستقیما دستگاه فرهنگی کشور را مسوول می‌دانیم. نهادهای غیرمرتبط چه حقی دارند که دخالت کنند؟ پس وزارت ارشاد و دولت چه کاره هستند؟

    وی افزود: متأسفانه به‌تازگی شنیدیم که هنرمند زن را از روی صحنه پایین آوردند و این نکته برای اهالی موسیقی دلهره‌آور است. باید فکری بکنند که دیگر چنین اتفاقاتی نیفتد. ما انسان‌های قانونمندی هستیم و تمام ضوابط را قبول داریم و به قانون مملکت احترام می‌گذاریم؛ ولی فراتر از قانون را قبول نداریم.

    تنها یک هفته برای بازگشایی کلاسهای موسیقی فرهنگسراها فرصت می‌دهم

    نوربخش در بخش دیگری از سخنانش به تعطیلی کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها توسط سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: از یک سال پیش که بحث تعطیلی این کلاس‌ها مطرح شد، با ارتباطی که وجود داشت، با دوستان صحبت کردیم که برخی مسائل و مشکلات را داشتند. مانند بحث تنزل کیفیت آموزش در فرهنگسراها، که ما هم آن را قبول داشتیم و گفتیم این خواسته منطقی است و پذیرفتیم که آموزش ضعیف به هنرجو لطمه می‌زند. گفتیم خانه موسیقی در کنار شما است تا بر کیفیت نظارت و آن را تضمین کنیم و این کلاس‌ها با کیفیت برگزار شود.

    وی ادامه داد: من حدود یک‌ماه پیش در اینجا براساس قول شفاهی که دوستان داده بودند، نشست خبری گذاشتم و اعلام شد که قرار است، بعد از ماه صفر کلاس‌ها برقرار شود. متأسفانه این قول تا الان عملی نشده است. ما در یک سال اخیر به رفیق‌بازی متهم شدیم که چون ارتباطاتی داریم، آنطور که باید عمل نمی‌کنیم. ما احساس می‌کردیم واقعا مشکلاتی وجود دارد. سعی می‌کردیم با تعامل، این‌ها را حل کنیم اما تا امروز این قول عملی نشده است.

    وی گفت: ما یک هفته‌ی دیگر هم تحمل می‌کنیم تا نظر و مشورتی را که برای اساتید و مدرسان موسیقی فرهنگسراها دادیم، این کلاس‌ها بازگشایی شود، چون حق شهروندان و وظیفه‌ی شهرداری هم هست که از این امکانات استفاده کنند. اگر نشود ما وظایف صنفی خود را انجام خواهیم داد. در این مدت بارها می‌خواستند، کمپینی درست کنند، تحصن کنند و طومار امضا کنند که ما گفتیم صبر کنید تا کیفیت و نظارت لازم اعمال شود و قول دادیم که با همکاری دوستان در سازمان فرهنگی و هنری کلاس‌ها بازگشایی می‌شود. امیدورام تا یک هفته دیگر این کلاس‌ها بازگشایی شود.

    نوربخش افزود: امیدوارم دیگر شاهد رخدادهای ناگوار برای موسیقی کشور نباشیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=67607
       
    برچسب ها حمیدرضا نوربخش

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *