×
×

گزارش متنی و تصویری مفصل از این مراسم

  • کد نوشته: 65648
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۶ام دی ۱۳۹۳
  • ۷ دیدگاه
  • hot-topic-logoمراسم رونمایی از آلبوم «یقین گمشده» اثری از اردشیر کامکار (کمانچه) و ذکریا یوسفی (سازهای کوبه ای) عصر جمعه با حضور اعضای هیئت مدیره و شورای عالی خانه موسیقی، جمعی از هنرمندان، علاقمندان و پدید آورندگان این آلبوم در شهرکتاب فرشته برگزار شد.
    +هوشنگ کامکار: یقین گمشده روح سرشاری از مناطق اورامان و کردستان را داراست

    گزارش متنی و تصویری مفصل از این مراسم
  • رونمایی آلبوم «یقین گمشده»

    رونمایی آلبوم «یقین گمشده»

    مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم رونمایی از آلبوم یقین گمشده گفت: «اغلب جوانانی که امروز فعالیت می کنند از معنا جدا شده و گرفتار صورت ها هستند و گمشده امروزه ما خودِ موسیقی است.»

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان» و به نقل از سایت خانه موسیقی، مراسم رونمایی از آلبوم «یقین گمشده» اثری از اردشیر کامکار (کمانچه) و ذکریا یوسفی (سازهای کوبه ای) عصر جمعه با حضور اعضای هیئت مدیره و شورای عالی خانه موسیقی، جمعی از هنرمندان، علاقمندان و پدید آورندگان این آلبوم در شهرکتاب فرشته برگزار شد.

    در ابتدای این جلسه، سپهر سعیدی (مدیر نشر رهگذر هفت اقلیم) ضمن خیرمقدم به حضار از انتشار آلبوم “یقین گمشده” ابراز خوشحالی کرد.

    در ادامه هوشنگ کامکار (آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی) گفت: یکی از مشکلاتی که ساز کمانچه داشت، علاوه بر استفاده نکردن از امکانات دیگر ساز، آرشه کشی به نظر من صحیح انجام نمی شد و گاهی به سیم های دیگر هم آرشه برخورد می کرد و صدای خوب و واضحی شنیده نمی شد.

    یقین گمشده روح سرشاری از مناطق اورامان و کردستان را داراست

    هوشنگ کامکار افزود: با اینکه اردشیر برادر من است ولی می خواهم بگویم اولین نوازنده کمانچه در موسیقی ایران است که از تمام انکانات موجود در این ساز استفاده کرد. ایشان در کنسرت ها و آلبوم ها آثارشان را اجرا کردند تا اینکه به آلبوم بی غبار عادت رسید و یکی از شاهکارهای موسیقی ملی ایران در زمینه کمانچه نوازی است.

    وی افزود: آلبوم”یقین گمشده” دومین آلبوم ایشان است که روح سرشاری از مناطق اورامان و کردستان را داراست. این را هم بگویم که همه ما کامکارها هر وقت اثری را خلق می کنیم یک امضایی از ملودی ها و نغمات کردی در این آثار وجود دارد. آلبوم”یقین گمشده” احاطه کاملی بر موسیقی اورامان دارد. اورامان منطقه ای بسیار دوردست است که از نظر موسیقی بسیار غنی است و فرهنگ و موسیقی مردمانش خودکفا بود.

    کامکار گفت: ساز در موسیقی اورامان نقش چندانی ندارد و در آنجا همیشه موسیقی آوازی بوده و مهمترین موسیقی آنها “سیاچمانه” است. از ابتدای این آلبوم تا آخرش موسیقی کردی مربوط به مناطق مختلف بگوش می رسد. از ویژگی های دیگر این آلبوم می توان به ریتم های پیچیده، ریتم های لنگ، ملودی های فولکلوریک، بسط و گسترش تم ها بصورت های گوناگون و مدلاسیون ها اشاره کرد.

    رونمایی آلبوم «یقین گمشده»

    رونمایی آلبوم «یقین گمشده»

    هوشنگ کامکار در ادامه افزود: سازهای کوبه ای به خوبی همراه موسیقی وجود دارد که ریتم های جالب و خوبی در اینجا ارائه شده است. ساز های کوبه ای ریتم مشخصی را با ساز های مختلف اجرا می کند که می توان گفت آهنگسازی برای ساز های کوبه ای انجام شده است.

    این آهنگساز و سرپرست گروه کامکارها در پایان گفت: وقتی این آلبوم را می شنویم فکر نمی کنیم که این موسیقی قبلا نوشته شده و تصور می شود که بصورت بداهه اجرا گردیده و این نکته بسیار جالی در این آلبوم است.

    معرفت در ساز اردشیر کامکار وجود دارد

    پس از این سخنان، داود گنجه ای(نوازنده پیشکسوت کمانچه و عضو هیئت مدیره و شورای عالی خانه موسیقی) پشت تریبون قرار گرفت و با ابراز خرسندی از برپایی مراسم رونمایی آلبوم”یقین گمشده” گفت: در اینجا باید اول به روانشاد استاد حسن کامکار درود بفرستم که با شمع وجود خودش فرزندانی را پرورش داد که به موسیقی ایران خدمت می کنند.

    گنجه ای گفت: حدود۲۵ سال است که من تنگاتنگ با اردشیر کامکار زندگی می کنم و روز اولی که برای خواستگاری دخترم آمد که پدر بزرگوارشان گفت ما به منزل یک هنرمند برای خواستگاری آمدیم که از آن روز یک حالتی در من دست داد که هنوز در آن فضا هستم. باید از چیزی حرف بزنم که فراتر از همه تکنیک ها است و آن معرفت است که در ساز اردشیر کامکار وجود دارد.

    وی افزود: در این آلبوم اردشیر تکنیک را بکار گرفته و فکر اش روی موسیقی ملی ایران است. او می گوید این موسیقی سنتی نیست و در زمانه ای اجرا شده که تحرک بسیار زیاد شده است.

    گنجه ای در پایان سخنانش با اشاره به حضور هنرمندان پیشکسوت و جوانان در این مراسم گفت: چقدر خوب است که در اینجا برای رونمایی از یک اثر گرد هم آمده ایم و امیدوارم اهالی موسیقی در چنین برنامه هایی به دیدار هم بروند.

    اردشیر کامکار سطح نوازندگی کمانجه را ارتقا داده است

    در ادامه مراسم حمیدرضا نوربخش(مدیرعامل خانه موسیقی) در جایگاه قرار گرفت و با تبریک انتشار آلبوم”یقین گمشده” گفت: اردشیر کامکار را بیش از ۳۰ سال است می شناسم و با هم دوست هستیم و همیشه گفته ام که فراتر از هنرش، انسانیت و دوری از خودخواهی اوست. امروزه مانند اردشیر کامکار نداریم و بدون تعارف باید بگویم ایشان کسی است که سطح نوازندگی کمانجه را ارتقا داده است.

    وی افزود: اردشیر کامکار برای نسل جوان آنچنان که باید و شاید شناخته شده نیست. امروز اردشیر کامکار باید در بزرگترین تالار های این کشور سلو بنوازند و جوانان با عشق سراسریز شوند و آن را ببینند و بشنوند. متاسفانه جوانان ما در موسیقی گرفتار زرق و برق های پوچ شده اند و موسیقی ما از حالتی که باید در آن باشد خارج شده است.

    رونمایی آلبوم «یقین گمشده»

    رونمایی آلبوم «یقین گمشده»

    نوربخش گفت: خودِ موسیقی امروزه در آثاری که می شنویم گمشده است. امروز جوانمان ما ساز کمانچه می نوازند ولی می بینیم به دنبال آکروبات بازی هستند. این اتفاق در همه ساز ها افتاده و یک فاجعه است. همه اینها باید در خدمت یک جمله پردازی باشد، نمره یک هنرمند نوازنده، محتوای ذهن و ضمیر اوست که در سازش تبلور پیدا می کند.

    مدیرعامل خانه موسیقی گفت: آلبوم اردشیر را به فال نیک می گیرم و امیدوارم از این کارها بیشتر انجام دهد و همه بزرگان ما بیایند جامعه را به موسیقی واقعی سوق دهیم تا از این مصبتی که گرفتارش هستیم رها شویم. اردشیر کامکار بیش از ۴۰ سال برای این موسیقی زحمت کشیده و تمام ردیف را در وجودش هضم کرده و امروز آنجه را که ارائه می کند بر آن پایه محکم و استوار بنا شده است. بنابراین اردشیر کامکار هر کاری که بکند خطا نیست.

    نوربخش گفت: غالب جوانانی که امروز فعالیت می کنند از معنا جدا شده و گرفتار صورت ها هستند. ما باید جوانان را به معنایی که باید در موسیقی ما باشد برگردانیم. و مجددا سنت های فراموش شده موسیقی مان را احیا کنیم. ما امروز سولیست نداریم و اگر به کسی بگوییم چند دقیقه ساز بزند یا ردیف می نوازند یا چند قطعه موسیقی تحویل می دهد؛ خلاصه اینکه ده دقیقه نمی توانند سازی که جمله پردازی و مقدمه و متن داشته باشد، بزنند. امثال اردشیرکامکار باید برای جوانان الگو باشند که تکنیک را در خدمت معنا گرفته است.

    وی با اشاره به گرد هم آمدن اساتید کمانچه در این مراسم گفت: این را یک موهبت می بینم که اساتید کمانچه که می بینم که بدور از حسادت دور هم جمع شده اند. این دوستان همدیگر را اینطور دوست دارند. ای کاش نوازنده های تار هم اینطور باشند متاسفانه در عرصه های عمومی چیز هایی را می بینیم که برای موسیقی مصیبت است ما نباید همدیگر را در عرصه رسانه آماج تهمت ها قرار دهیم. نباید نامهربانی ها را در رسانه بیاوریم که همه بدانند چقدر با هم بد هستیم! ای کاش با هم مهربانتر باشیم.

    زکریا یوسفی جوانی پرتلاش و پویا است

    حمیدرضا نوربخش همچنین در پایان سخنانش به خصوصیات هنری و اخلاقی زکریا یوسفی اشاره کرد و گفت: چند سالی است که با او همکار بودم و از جوانانی در عرصه نوازندگی است که هم شخصیت دارد و هم هنر دارد. زکریا یوسفی روح پویا و جویایی دارد و از کسانی است که گرفتار بازار و ارائه کار نیست. ایشان پژوهشگر و محقق است و در کارش تلاش فراوان دارد و مطالعه فراوان دارد. این پویایی برای یک هنرمند خیلی خوب است و حتما ایشان را در مراتب بالای هنری خواهیم دید و تا امروز هم نامش به عنوان یک هنرمند ثبت است و آرزوی موفقیت برای ایشان دارم.

    در بخش آخر برنامه اردشیرکامکار و زکریا یوسفی نوازندگان آلبوم”یقین گمشده” پشت تریبون حاضر شدند. در ابتدا اردشیر کامکار ضمن خیرمقدم به حضار گفت: وقتی این جمع را می بینم به آینده امیدوار می شود و دوست دارم به بهانه های مختلف این جمع ها تشکیل شود. در مورد آلبوم”یقین گمشده” باید بگویم که بخشی از آن انتزاعی است و امیدوارم دوستان این آلبوم را بشنوند و نکات خود را به ما بگویند.

    وی افزود:من سعی کردم در این آلبوم تنها تکنیک ارائه نشود و در جهت ملودی هایی که حالت نوستالژی در ذهن من دارد تکنیک بکار گرفته شده است. در این راستا از امکاناتی که در کمانچه نوازی وجود دارد هم سعی کردم بهره ببرم. امیدوارم به این بیان در آلبوم رسیده باشم.

    در پایان هم زکریا یوسفی گفت: سال است که خیلی از پیشرفت هایم را مدیون خانواده کامکارها هستم و تک تک آنها حامی من بودند و از اینکه در آلبوم های مختلف این فرصت و افتخار همکاری را به من داده اند بسیار متشکرم و معتقدم کامکار ها برای چندین نسل می توانند الگو باشند.

    https://musiceiranian.ir/?p=65648
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *