×
×

علیزاده: خیلی‌ها مسائل تهییج کننده جنگ را دیدند اما من جنایت ها را می‌دیدم

  • کد نوشته: 65073
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام آذر ۱۳۹۳
  • ۷ دیدگاه
  • حسین علیزاده که قطعه «نینوا»ی وی به مناسبت های مختلف عاشورا و اربعین از تلویزیون پخش می شود درباره روند ساخت این قطعه گفت: «این قطعه را زمان جنگ نوشتم و بارها به من پیشنهاد شد درباره جنگ موسیقی بنویسم اما ننوشتم.» حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده تار افزود: «هسته اصلی اثر موسیقایی “نی نوا” […]

    علیزاده: خیلی‌ها مسائل تهییج کننده جنگ را دیدند اما من جنایت ها را می‌دیدم
  • حسین علیزاده (عکس از مهر)

    حسین علیزاده

    حسین علیزاده که قطعه «نینوا»ی وی به مناسبت های مختلف عاشورا و اربعین از تلویزیون پخش می شود درباره روند ساخت این قطعه گفت: «این قطعه را زمان جنگ نوشتم و بارها به من پیشنهاد شد درباره جنگ موسیقی بنویسم اما ننوشتم.»

    حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده تار افزود: «هسته اصلی اثر موسیقایی “نی نوا” مربوط به سال ۱۳۵۶ می‌شود.من به دستگاه نوا علاقه داشتم واز این دستگاه برای نوشتن این قطعه استفاده کردم و بعد روی آن کار کردم وآن را با ارکستر زهی ادغام کردم.»

    وی افزود: «زمانی که این قطعه را می ساختم ،همراه با نوشتن نت های آن گریه می‌کردم . آن زمان دوره جنگ بود . من همیشه نتایج این جنگ را می دیدم و همه چیز را در هاله ای می‌دیدم که مثلا نتیجه جنگ چیست؟آیا غیر از برادر برادرکشی‌ست؟ چون دو کشوری که می‌توانستند باهم دوست باشند؛ چرا همدیگر را می‌کشند.»

    این آهنگساز و نوازنده تار در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرد: «در آن زمان به من پیشنهاد شد قطعه‌هایی برای جنگ بسازم اما من قبول نکردم. خیلی‌ها مسائل تهییج کننده جنگ را دیدند اما من جنایت ها را می‌دیدم که” نی نوا” مربوط به حس و حال آن زمان می‌شود.»

    آهنگساز فیلم دلشدگان در ادامه افزود: «در آن دوران تغییرات ما با دشواری همراه بود و بیشتر عصرها و شب‌ها در خاموشی بودیم. اولین باری که آقای فخر‌الدینی به من گفتند که این قطعه‌ای که داری می‌سازی چه رنگی‌ست؟ به سرعت گفتم رنگ غروب است؛ یعنی آن احساسات باعث شد “نی نوا” را بسازم و برای من یک حالت مثنوی داشت و ترجیح دادم بدون کلام باشد.»

    ور در پایان گفت: «نینوا به معنی نوای نی است و من اسم این قطعه را خیلی دوست داشتم؛ چرا که یک اسم موسیقایی بود و اسمی فارسی ا‌ست و نوع هارمونی آن با هم قطعات فرق دارد.»

    https://musiceiranian.ir/?p=65073
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *