×
×

گزارشی از نوسان قیمت کنسرت‌های موسیقی از شمال تا جنوب

  • کد نوشته: 62891
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۰ام آبان ۱۳۹۳
  • ۰
  • خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت: قیمت بلیت های کنسرت های موسیقی نفس علاقمندان به این هنر را بند می آورد برای دیدن کنسرت موسیقی نوسان قیمت بی داد می کند. به نظر می رسد قیمت بلیت کنسرت ها از هیچ منطقی تبعیت نمی کند و در عین حال گفته می شود سالن های چند منظوره از […]

  • خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

    قیمت بلیت های کنسرت های موسیقی نفس علاقمندان به این هنر را بند می آورد برای دیدن کنسرت موسیقی نوسان قیمت بی داد می کند. به نظر می رسد قیمت بلیت کنسرت ها از هیچ منطقی تبعیت نمی کند و در عین حال گفته می شود سالن های چند منظوره از استاندارهای لازم جهانی برخوردار نیستند.بهرحال دیدن یک کنسرت برای یک خانواده چند صد هزارتومان آب می خورد!

    انتقاد از برگزاری کنسرت های مجوزدار موسیقی همچنان ادامه دارد و البته انتقادهای به جا برای بهبود روند برگزاری کنسرت ها و کیفیت، بسیار مناسب و به جاست. اگرچه در برخی از موارد اعمال سلیقه های شخصی مدیران و نادیده گرفتن مجوزها نیز مطرح است اما به نظر می رسد مرجع تصمیم گیری برای اینگونه موارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ادارت ارشاد استان ها نیز به تبعیت از این وزارتخانه موظفند رفتار کنند. بعد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری نیز در بیان ایده ها و نظرات خود به این وزارت خانه می تواند موثر واقع شود.

    تبلیغات

    تبلیغات

    چندی پیش و در اواخر مهرماه کنسرت محمدعلیزاده در بوشهر برگزار شد. برگزاری کنسرت های موسیقی پاپ چند وقتی است که در شهرستان های کشور در حال جریان است. به غیر از “محمدعلیزاده”، “رضا یزدانی”، “شهرام شکوهی”، “همایون شجریان” و” تهمورس پورناظری” و…. در شهرهای مختلف تور کنسرت های خود را برگزار کرده اند. اما مشکل عمده ای وجود دارد و آن هم قیمت بالای بلیت های کنسرت هاست که دارد به عادتی ناپسند تبدیل می شود.

    اینها در حالی است که این مشکل نه تنها در تهران بلکه در شهرستان های کشور نیز جاری است. شواهد حاکی است که تالارها و سالن های برگزاری کنسرت های موسیقی در ایران استاندار نیستند و اکثرا نه فقط برای موسیقی که برای اجرای تئاتر، همایش، سخنرانی و…. توامان استفاده می شوند.

    کنسرت” کیتارو” در تهران و در “سالن وزارت کشور” در حالی برگزار شد که قیمت بلیت این کنسرت از ۸۵ تا ۱۹۵ هزارتومان به فروش رفت! قیمتی نجومی که مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت اما تحت هیچ شرایطی این قیمت نتوانست پایین بیاید و البته دلایل تهیه کنندگان این برنامه نیز قراداد بالای موسیقیدانی بین المللی عنوان شد و قیمت بالای اجرای تالار وزارت کشور و سایر سالن ها و تالارهای برگزاری کنسرت موسیقی.

    “پیروز ارجمند” مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگرچه در نشست رسانه ای که چندی پیش در تالار وحدت و بعد از نخسیتن شب اجرای کیتارو در تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران عنوان کرد که مسوولان به این نکته که بلیت کنسرت ها گران است اذعان دارند اما هیچ کاری برای آن نمی توان انجام داد زیرا قیمت سالن ها در ایران به رغم غیراستاندارد بودن از سالن ها و تالارهای کشورهای دیگر بالاتر است. این نکته نشان می دهد که یا مسوولان در اینکار سهل انگاری می کنند و یا اینکه در ایران مدیریت سالن ها و تالارها از هیچ منطقه تبعیت نمی کند.

    انتقاد در زمان برگزاری کنسرت مجوزدار به صلاح نیست
    به تازگی کنسرت “محمد علیزاده” در بوشهر در شرایطی برگزار شد که تهیه کنندگان این کنسرت علاوه بر اینکه بدون مجوز یک سانس به اجرا اضافه کردند،‌ همچنین قیمت بلیت ها نیز در این شهر جنوبی به قیمت ۱۲۰ هزارتومان به فروش رفت. قیمتی که در شرایط عادی و در سالن همایش های برج میلاد تهران که گران ترین سالن بعد از سالن وزارت کشور است، فروش می کند!

    اگرچه مسوولان ارشاد و حوزه هنری در برگزاری و روند اجرای این کنسرت به دلیل آنکه مجوزها از وزارت فرهنگ صادر شده بود مداخله نکردند اما سیدحسین سیدزاده رییس حوزه هنری بوشهر در اظهارنظری اعلام کرده است:« اگر در زمان برگزاری کنسرت انتقاد می کردیم کار خوبی نبود. اگرچه مردم استقبال خوبی کردند اما بعد از این کنسرت جای چند سوال باقی ماند و اینکه مجری برگزاری کنسرت چه کسی بود و نظارت صورت گرفته برای کنسرت چگونه بود؟ آیا هر کسی با مجوزی که از تهران بیاورد باید کنسرت برگزار کند؟»

    چرا کسی اعتراضی نمی کند؟!
    این انتقاد در حالی صورت گرفته که این مقام تاکید کرده است قیمت بلیت کنسرت آن هم در بوشهر و در سالنی که از امکانات خوبی هم برخوردار نیست ۱۲۰هزارتومان به فروش رفت. رییس حوزه هنری با تاکید بر این نکته که بهرتین کنسرت های موسیقی در سالن برج میلاد تهران و در سالنی مجلل و مجهز ۱۰۰ هزارتومان به فروش می رسد و برای محمدعلیزاده این قیمت در همان سالن ۵۰ تا ۷۰ هزارتومان است، چرا این قیمت در بوشهر به ۱۲۰ هزارتومان رسید و کسی هم اعتراضی نمی کند؟!»
    گفته می شود “محمد علیزاده” قبل از اجرای کنسرت موسیقی خود در بوشهر، در شمال نیز کنسرت برگزار کرد و بلیت های آن کنسرت حداکثر تا ۷۰ هزارتومان به فروش رفت!

    https://musiceiranian.ir/?p=62891
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *