×
×

عباس بهادری: خواننده های نسل من هیچ گاه تقلید نکردند

  • کد نوشته: 62162
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۸ام مهر ۱۳۹۳
  • ۰
  • “عباس بهادری” یکی از خواننده های نام آشنا و باسابقه موسیقی پاپ کشور محسوب می شود. وی فعالیت های حرفه ای خود را از سال ۱۳۶۵ به عنوان خواننده آغاز نمود. بهادری در سال ۱۳۶۸ به واحد موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما پیوست و همکاری وی با این سازمان تا به امروز در […]

  • +“عباس بهادری” یکی از خواننده های نام آشنا و باسابقه موسیقی پاپ کشور محسوب می شود. وی فعالیت های حرفه ای خود را از سال ۱۳۶۵ به عنوان خواننده آغاز نمود. بهادری در سال ۱۳۶۸ به واحد موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما پیوست و همکاری وی با این سازمان تا به امروز در مقام خواننده تدام داشته است.

    تا به امروز چهار آلبوم مستقل با صدای بهادری منتشر شده است. همچنین وی در چند آلبوم گروهی نیز حضور داشته است و در ضمن تعداد فراوانی قطعه در صدا و سیما اجرا نموده است. بهادری جزو خواننده های نسل اول پاپ پس از انقلاب محسوب می شود و در دهه ۷۰ خورشیدی جزو فعال ترین پاپ خوان های کشور به شمار می رفت.

    اخیرا مستندی در برنامه تلویزیونی ساعت ۲۵ شبکه تهران پخش گردید که این خواننده باسابقه درد دل ها ، گلایه ها و انتقادهای خود را از وضعیت موسیقی و رسانه ها تشریح کرد.

    عباس بهادری در ابتدای این گفت و گو اعلام کرد: زمانی که ما فعالیت می کردیم این طور نبود که مثلا دری باز شود و همه وارد شوند و شروع به خواندن نمایند. ابتدا گزینش می شدند . طرف باید حداقل خواننده می بود. ردیف های موسیقی را می دانست ، با موسیقی آشنا بود ، خوب می خواند . آن زمان کارها سنگین ، با وقار و بعضا شاد بود. الان وضعیت به شکلی درامده که من انتظار نداشتم. همه شبیه همدیگر می خوانند. صدا ها مانند همدیگر است. هر کس می خواهد شروع به خوانندگی کند تقلید خواننده قبلی را می کند. همه صداها در یک رنج خاص است. بیشتر هم آه و ناله است.

    خواننده قطعه “همپای سحر” ادامه داد : موسیقی ممکلت ما ول شده است. یک متولی خوب نداریم که که برویم به او بگوییم موسیقی که الان در جامعه پخش می شود بیشتر به درد ۱۷-۱۸ ساله ها می خورد. دارای حس نیست. زیبایی ندارد. کلام و تنظیم زیبا نیست . خواننده ها کارهای همدیگر را کپی می کنند.

    وی افزود : به طور مثال خواننده با دستگاه ملوداین می خواند و تنظیم کننده هم فالشی صدای خواننده را می گیرد. سختی کار را تنظیم کننده متحمل می شود که بنده خدا پای دستگاه می نشیند و چندین ساعت وقت می گذارد تا فالشی صدای خواننده را بگیرد. وقتی فالشی گرفته شود دستگاه کار را خوب پخش می کند. همین خوانده فردا می خواهد کنسرت برگزار کند ، فاجعه است. الان دستگاهی آمده که همزمان فالشی صدای خواننده را حین اجرای زنده هم می گیرد. این کارها خواننده را تنبل می کند.

    بهادری در ادامه تصریح کرد: مهرداد کاظمی به جبهه ها رفت ، کار خواند ، وقتی بیمار شد کسی سراغش را نگرفت . انتظار ما از مسوولان فرهنگی این است که یادی از هنرمندان قدیمی و پیشکسوت بکنند. ادب حکم می کند اگر خواننده ای پیشکسوت بیاید به احترامش بلند شوم و نسبت به وی ادای احترام کنم چون به لحاظ سابقه هنری یا سنی از من بزرگ تر است. من وظیفه ام این است که به او احترام بگذارم. اگر این کار را انجام ندهم فردا که مسن شدم کسی به من احترام نمی گذارد.

    خواننده قطعه مشهور “صبح پیروزی” خاطرنشان کرد: الان خواننده ای جوان دو کار در تلویزیون می خواند و تصویرش از این رسانه پخش می شود امر به وی مشتبه می شود که واقعا کسی شده است. دنیا چنان بی ارزش و فانی و گذراست که مثل برق می گذرد، ماها که رفتیم شما هم می آیید و می روید. اما چیزی که از انسان به یادگار می ماند عمل نیک و مردم داری اوست.

    خواننده آلبوم گلباران در ادامه گفت : از تهیه کننده های صدا و سیما گله مند هستم. تهیه کننده های جدید وقتی می آیند نمی دانم ما را نمی شناسند یا ما را فراموش کرده اند؟ مثلا وقتی وارد سازمان می شوند می خواهند تهیه کنندگی کاری را بگیرند و چند تا خواننده را دعوت کنند لیستی در دست می گیرند ، همه هم از این خواننده های جدید هستند. تعدادشان هم که زیاد است.

    عباس بهادری سپس به تفاوت نسل خود و خواننده های نسل جدید اشاره کرد و گفت: ما خواننده های قدیمی تقلید هیچ خواننده ای را نکردیم. صدا ، صدای خودمان بوده است. اگر هر مخاطبی هم که کارهای ما را بشنوند همیشه در ذهش از آثار ما خاطره ای خواهد داشت.

    وی با گلایه از تهیه کننده های صدا و سیما ادامه داد : من هر سال حدود سه چهار قطعه در واحد موسیقی و سرود صدا و سیما اجرا می کنم ولی متاسفانه با وجود آن که کارهای خوبی هم هستند ولی به آرشیو می روند و خاک می خورند. مرکز موسیقی کپی کارها را برای پخش ارسال می کنند ولی تهیه کننده ها توجه نمی کنند. کارشان سلیقه ای است.

    خواننده قطعه “برخیز ای مسلمان” سپس افزود: هراز گاهی یادی از هنرمندان عرصه موسیقی ، تئاتر، تلویزیون و … بکنید. به پیشکسوتها احترام بگذارید. ما به جز احترام هیچ چیز نمی خواهیم. دوست داریم فراموش نشویم. البته فراموش شدن یا نشدن دست خودمان است و به رفتار و اعمال خودمان مربوط می باشد. اما دوست دارم برخی مواقع آثار ما را از طریق رسانه پخش شود . این انتظار بی جایی هم نیست. برای کارهایی که خواندیم سازمان بودجه تخصیص داد . به ما پول پرداخت شده تا این کارها را بخوانیم. هزینه آهنگسازی ، نوازندگی و .. پرداخت شده است.

    عباس بهادری در پایان پرسشی را خطاب به تهیه کننده های برنامه های صدا و سیما مطرح نمود : چرا کارهای ما باید به آرشیو برود و خاک بخورد؟ این همه کار از خواننده های جدید پخش می کنید ، دو تا کار از آثار ما خواننده های قدیمی را هم پخش کنید. آن وقت از مردم نظر خواهی کنید ، فکر نمی کنم کار دشواری باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=62162
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *