×
×

سعی می کنم تا می توانم درون انسان ها را ببینم

  • کد نوشته: 61888
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۵ام مهر ۱۳۹۳
  • ۰
  • hot-topic-logoماسانوری تاکاهاشی که در دنیای موسیقی با نام کیتارو شناخته شده، در نشست خبری روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه در تالار وحدت با اشاره به اولین اجرای کنسرت خود در شامگاه ۲۳ مهرماه، تأکید کرد: از انرژی مثبت زیادی که گرفتم هیجان زده شدم.
    +قصد من این است که مردم ژاپن را با فرهنگ ایرانی و ایرانیان را با فرهنگ ژاپن آشنا کنم

    +من از موسیقی مدرن ایران چیزی نمی دانم و اطلاعی ندارم، اما با موسیقی فلکلوریک و سنتی ایران آشنایی دارم و این به زمانی برمی گردد که من آهنگسازی مستند «جاده ابریشم» را برعهده داشتم

    سعی می کنم تا می توانم درون انسان ها را ببینم
  • نشست خبری کیتارو

    نشست خبری کیتارو

    ماسانوری تاکاهاشی که در دنیای موسیقی با نام کیتارو شناخته شده، در نشست خبری روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه در تالار وحدت با اشاره به اولین اجرای کنسرت خود در شامگاه ۲۳ مهرماه، تأکید کرد: از انرژی مثبت زیادی که گرفتم هیجان زده شدم.

    کیتارو در نشست رسانه‌ای کنسرت خود در ایران با اشاره به اولین اجرای خود در شامگاه روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه در تالار بزرگ وزارت کشور، تأکید کرد: از انرژی مثبت زیادی که گرفتم هیجان زده شدم و این امر باعث شد، من هم این انرژی را انتقال دهم.

    وی اظهار امیدواری کرد تا در آینده نیز امکان حضور در ایران برای‌اش فراهم شود تا به اجرای کنسرت‌های موسیقی خود برای مخاطبان و علاقه‌مندان ایرانی بپردازد.

    این موزیسین مطرح ژاپن در ادامه سخنان خود امکان حضور مجدد در ایران را فرصتی برای آشنایی با فرهنگ ایرانی دانست و گفت: امیدوارم در آینده بتوانم اجراهای بهتر و بیشتری در ایران داشته باشم.

    کیتارو در پاسخ به اولین سوال درباره پر رمز و راز بودن هنر شرق و مخصوصا موسیقی خودش عنوان کرد: این رازآمیز بودن نه تنها درباره موزیک من بلکه دیگر مقوله های هنری شرق را هم شامل می شود. من عکاسی هم می کنم و هنرهای دیگری را هم انجام می دهم. این رمزآمیزی که می گویید از دل و درون من برمی آید، زیرا سعی می کنم تا می توانم درون انسان ها را ببینم.

    کیتارو در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره موسیقی و آثار خود عنوان کرد: طبیعت در ساخت آثار من نقش زیادی دارد. من ۳۵ سال گذشته را در محیط کوهستانی زندگی کردم و تمام موسیقی‌ای که ساخته ام از دل طبیعت بیرون می آید. با این حال من ۳ روز پیش طبیعت دیگری را برای اولین بار در تهران دیدم. من اولین برف را امسال دیدم که در شمال تهران بر روی کوه ها نشسته بود و نماد دیگری از طبیعت بود.

    آهنگساز مستند «جاده ابریشم» همچنین درباره اجرای قطعه اولین شب کنسرت خود که عنوان شده بود منتشر نشده، توضیح داد: این پارت اول از آلبوم Cocoro است که منتشر نشده و من دیشب به ذهنم رسید که این قطعه را اجرا کنم.

    وی درباره هفته فرهنگی ژاپن در ایران که همزمان با ورود او به ایران برگزار شد و همچنین تعاملات فرهنگی این ۲ کشور عنوان کرد: من در ایالات متحده زندگی می کنم و می خواهم فرهنگ و معنویت ژاپن را جهانی کنم. قصد من این است که مردم ژاپن را با فرهنگ ایرانی و ایرانیان را با فرهنگ ژاپن آشنا کنم. هدف من این است که تبادل فرهنگی نه تنها بین ۲ ملت ایران و ژاپن بیشتر شود بلکه می خواهم این تبادل فرهنگی، جهانی شود.

    در ادامه این نشست کیتارو درباره تجربه اولین شب اجرای کنسرت خود و همکاری اش با نوازندگان ایرانی توضیح داد: فکر می کنم این اولین تجربه ارکستر ایرانی بود و تاکنون چنین سبکی را کار نکرده بودند. در ساعت‌های اولیه تمرین هم برای من و هم برای آنها هماهنگ شدن با یکدیگر کمی سخت بود، اما خوشبختانه وقتی اجرا شروع شد همکاری خوبی با هم داشتیم این تجربه خوبی برای هر ۲ طرف بود و فکر می کنم به تدریج بهتر هم خواهیم شد.

    سپس پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری هفته فرهنگی ژاپن در ایران همزمان با ورود کیتارو بیان کرد: بعد از اینکه اجرای کنسرت توسط کیتارو قطعی شد و ما توانستیم ویزای او را بگیریم، سفارت ژاپن هم اعلام کرد که قصد دارد بخاطر حضور وی هفته فرهنگی ژاپن در ایران را برگزار کند.

    نشست خبری کیتارو

    نشست خبری کیتارو

    ارجمند درباره تمرین نوازندگان ارکستر سمفونیک همراه با کیتارو ادامه داد: نوازندگان ابتدا با رهبری نادر مرتضی پور و با نظارت حمید عسگری پور قطعات را تمرین می کردند و بعد از تمرینات آنها، هر قطعه تنها یکبار با حضور کیتارو تمرین نهایی و اجرا شد.

    ماسانوری تاکاهاشی مشهور به کیتارو در پاسخ به سوالی درباره موسیقی الکترونیک و اینکه از پیشروان این موسیقی است، عنوان کرد: ۳۵ یا ۴۰ سال پیش وقتی می خواستم سبک موسیقی تلفیقی را شروع کنم، معدود موسیقی دانانی مثل ژان میشل ژار و ونجلیز بودند که با این سبک موسیقی آشنایی داشتند، اما به مرور زمان که تکنولوژی در خدمت موسیقی قرار گرفت کار به مراتب آسان تر شد و افراد بیشتری به این سبک روی آوردند و حتی امروزه شما می بینید که جوان ها هم از این موسیقی استفاده می کنند.

    وی درباره رضایت خود از اجرا در ایران بیان کرد: روی هم رفته من مرد خوشحالی هستم که این مساله تا حدی به نام من هم برمی گردد. “کی” به معنای لذت بردن و خوشحال بودن، “تا” به معنای بیشتر و “رو” به معنای مرد است و این نشان می دهد من اصولا مرد خوشحالی هستم. درباره اجرا در ایران در سالن مورد نظر هم باید بگویم مختصصان صدای سالن نهایت سعی خود را انجام دادند و خوشبختانه توانستند نظر من را برای این اجرا جلب کنند.

    در ادامه سخنان کیتارو، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره هماهنگی نور و صدای سالن گفت: هماهنگی صدای سالن شب گذشته توسط متخصصان ایرانی انجام شد و قرار بود ۳ نفر از متخصصان خارجی سالن را برای این اجرا آماده کنند که ما تا دیروز درگیر ویزا گرفتن آنها بودیم و این ۳ نفر شب گذشته نرسیدند. ابتدا کیتارو راضی نبود که این کنسرت برگزار شود، اما وقتی صدای تست سالن را شنید رضایتش جلب شد و کنسرت برگزار شد.

    آهنگساز مستند «جاده ابریشم» در پاسخ به سوالی درباره آشنایی خود با موسیقی ایرانی، تصریح کرد: من از موسیقی مدرن ایران چیزی نمی دانم و اطلاعی ندارم، اما با موسیقی فلکلوریک و سنتی ایران آشنایی دارم و این به زمانی برمی گردد که من آهنگسازی مستند «جاده ابریشم» را برعهده داشتم. آن زمان موسیقی ایران را شنیدم و مستندهایی دیدم که باعث شد اطلاعات زیادی از موسیقی ایران بدست آورم.

    در ادامه این نشست، علی چراغعلی یکی از برگزارکنندگان کنسرت کیتارو در پاسخ به سوالی درباره دستمزد نوازندگان این کنسرت و اینکه هیچ کدام از آنها قراردادی نداشتند و همچنین دیگر حواشی ارکستر سمفونیک گفت: من در جریان نبودم که ارکستر سمفونیک مدتی است کار می کند یا خیر. من دعوت شدم که این برنامه را اجرا کنم و تمام مباحث مالی این اجرا به خود دفتر موسیقی مربوط می شود. کار ما فقط پرداخت هزینه ها بود که طبق روال انجام شد.

    ارجمند نیز در ادامه اظهار کرد: کلیه هزینه های نوازندگان از طرف دفتر موسیقی پرداخت شد. اینکه نوازندگان ابتدا قرارداد نداشتند که به خاطر اعتبارات دفتر موسیقی اینگونه بود و اختلاف درباره مبلغ دستمزدها فقط یک سوءتفاهم بود.

    نشست خبری کیتارو

    نشست خبری کیتارو

    در ادامه چراغعلی درباره حاشیه های برگزاری این اجرا و همچنین بلیت گران این کنسرت یادآور شد: ما برای اجرای این کنسرت مشکلات زیادی داشتیم بطور مثال روز گذشته درگیر آماده کردن ویزای ۳ نفر از همکاران اصلی آقای کیتارو بودیم و همه نگرانی ما این بود که سرویس نور و صدای سالن فراهم شود. درباره قیمت بلیت‌ها هم باید بگویم من هم می دانم این رقم گران است و از این بابت شرمنده هستم. این کنسرت اسپانسر نداشت و ما مجبور بودیم تمام برنامه ها را از طریق گیشه محیا کنیم.

    وی افزود: ما قیمت را نسبت به روال عادی آن ۲ برابر کردیم، یعنی قیمت بلیت ها از ۸۰ هزار تومان تا ۱۹۵ هزار تومان شد. اما باید این را هم توجه داشته باشیم که دستمزد این گروه حداقل ۱۵ تا ۲۰ برابر دستمزد یک خواننده ایرانی است، با این حال برای ما این اهمیت داشت که بتوانیم حضور کیتارو در ایران را اجرایی کنیم.

    کیتارو در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری درباره جهانی بودن خود و علت آن بیان کرد: همانطور که قبلا گفتم طبیعت و صداهای برگرفته از طبیعت نقش مهمی در ساخت آهنگ ها و قطعات من داشته‌اند. باید این را هم اینجا بگویم که در زمان های قدیم ساز سینتی سایزر دستی بود و تکنولوژی در آن وجود نداشت و این کمک می کرد که نوازنده بتواند خلاقیت خود را نشان دهد، اما امروزه با فشار یک دکمه می توانید موزیک بنوازید و این امر خلاقیت را از شما می گیرد. به هر حال اگر شما فکر می کنید من جهانی شده ام، شاید این از جمله دلایل آن باشد.

    این آهنگساز و نوازنده ژاپنی در پاسخ به آخرین سوال درباره سورپرایز برای مخاطبان علاقه مند ایرانی تأکید کرد: من می خواستم قطعاتی را به عنوان سورپرایز برای مخاطبان اجرا کنم، حتی یکی از قطعاتی که شب گذشته اجرا کردم در لحظه به فکرم خطور کرد و شاید دیگر نتوان اسم سورپرایز را روی آن گذاشت. به هر حال، این آخرین اجرای من در ایران نیست. ما فقط این کار را شروع کرده ایم و حتما این اجراها ادامه‌دار خواهد بود.

    در پایان این نشست، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره قیمت گران بلیت این کنسرت به نبود سالن مناسب برای اجرای کنسرت اشاره کرد و متذکر شد: مشکل ما این است که سالن‌های مناسب با جمعیت های متفاوت نداریم اگر سالنی داشتیم که شاید ۲۰ هزار نفر جمعیت داشت شاید کیتارو دستمزد یک شب را از ما می گرفت و قیمت بلیت ها اینقدر بالا نمی رفت. با این حال، ما تنها با این قیمت بلیت می توانستیم این کنسرت را اجرا کنیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=61888
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *