×
×

آقای شجریان، خواهش می کنم وسواس بیشتری به خرج دهید

  • کد نوشته: 60010
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۵ دیدگاه
  •   تماشاگران امروز نوشت: «بابک ریاحی‌پور» جزو موزیسین‌هایی است که سبک راک را به خوبی می‌شناسد. وقتی نظرش را درباره آلبوم «آرایش غلیظ» پرسیدیم، برایش عجیب بود و از ما پرسید: «اسم آلبوم آرایش غلیظ است؟؟ از همایون شجریان؟! آرایش غلیظ؟! شوخی می کنید؟!» حتی موزیسین با تجربه‌ای همچون او هم تعجب کرده است که […]

  • 2e1ax_elegantwhite_entry_4aj8evox0qjhmhvpupxp

      تماشاگران امروز نوشت:

    «بابک ریاحی‌پور» جزو موزیسین‌هایی است که سبک راک را به خوبی می‌شناسد. وقتی نظرش را درباره آلبوم «آرایش غلیظ» پرسیدیم، برایش عجیب بود و از ما پرسید: «اسم آلبوم آرایش غلیظ است؟؟ از همایون شجریان؟! آرایش غلیظ؟! شوخی می کنید؟!»

    حتی موزیسین با تجربه‌ای همچون او هم تعجب کرده است که چرا «همایون شجریان» به سمت این نوع موسیقی رفته است! او قرار برای یادداشت شفاهی درباره آلبوم همایون را به روز دیگری موکول کرده و پس از شنیدن کار به گفت:

    «همایون شجریان» مثل همیشه عالی است اما موسیقی راکی که ساخته شده در حد خیلی ابتدایی همانند کودکستان، راهنمایی و دبیرستان است! صدادهی سازها بخصوص گیتارها خیلی ضعیف است. همانطور که می‌دانید موسیقی راک در صدادهی سازها تعریف می‌شود. شخصا اگر می‌خواستم موسیقی سنتی کار کنم حتما تحقیق می‌کردم. تخصص من موسیقی راک است و واقعا صدادهی گیتارها، سی‌سال پیش هم این چنین نبوده است!

    در بخش خوانندگی، همایون کار خودش را انجام داده است و فرقی با گذشته ندارد و این کار مثل سمپل کردن صدای شجریان است؛ طوری که گویا زیر صدای همایون، صدای سازها و موسیقی عجیب و غریب گذاشته‌باشند! نمی‌توانم بگویم همایون شجریان راه درستی را در پیش گرفته است یا نه ولی فکر می‌کنم چون این آلبوم مربوط به فیلم می‌شود و اکثر خوانندگان دوست دارند «آزمون و خطایی» داشته باشند، این کار را خوانده است. نوع خواندن همایون شجریان فوق‌العاده است؛ شکی در آن وجود ندارد، اما اگر بخواهیم این اثر را آزمون و خطا در نظر بگیریم، بیشتر راه خطا رفته شده است تا آزمون.

    تعریف موسیقی راک در صدادهی‌اش معنا پیدا می‌کند. صدادهی سازها خیلی ضعیف است و اصلا موسیقی راک اینگونه میکس نمی‌شود! صدای همایون نسبت به موسیقی خیلی بلندتر است. دلیل کارش را نمی‌دانم فقط اگر ساز گیتار را حذف می‌کرد و از همان سازهای سنتی استفاده می‌کرد، موسیقی خوبی ارائه می‌شد. ایشان باید با چند موزیسین که در سبک راک تخصص دارند مشورت و کار می‌کرد نه با هر کسی که گیتار الکتریک بر روی دوشش انداخته است! همایون در آلبوم قبلیش که از سبک پاپ کار شده بود با افرادی کار کرد که در این زمینه تخصص داشتند.

    درباره شباهت کار همایون با نامجو هم باید بگویم که نامجو ساختارشکن‌تر از همایون شجریان است. خوانش همایون بی نظیر است و فقط سازهایی که زیرصدا گرفته شده است خیلی پایین‌تر از صداست.

    من از افرادی که می‌خواهند موسیقی سنتی و موسیقی راک را تلفیق کنند خواهش می‌کنم که در کارشان وسواس بیشتری داشته باشند تا آثارشان موجب نشود مهر تاییدی بر حرف‌های کسانی باشد که با تلفیق موسیقی‌ها مخالف هستند.

    https://musiceiranian.ir/?p=60010
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *