×
×

یادبود موسیقیدان فقید برگزار می‌شود

  • کد نوشته: 60003
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • مراسم بزرگداشت زنده‌یاد کلنل علینقی وزیری موسیقیدان و نوازنده فقید موسیقی ایرانی چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه در شهر کتاب فرشته تهران با حضور تعدادی از بزرگان موسیقی کشورمان برگزار می شود. علی عظیم‌نژاد هماهنگ‌کننده و کارشناس ـ مجری این برنامه گفت: این برنامه موسیقایی همزمان با سالگرد درگذشت کلنل علینقی وزیری البته با چند روز […]

  • IMG10274635مراسم بزرگداشت زنده‌یاد کلنل علینقی وزیری موسیقیدان و نوازنده فقید موسیقی ایرانی چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه در شهر کتاب فرشته تهران با حضور تعدادی از بزرگان موسیقی کشورمان برگزار می شود.

    علی عظیم‌نژاد هماهنگ‌کننده و کارشناس ـ مجری این برنامه گفت: این برنامه موسیقایی همزمان با سالگرد درگذشت کلنل علینقی وزیری البته با چند روز تاخیر با حضور هنرمندان و پژوهشگران موسیقی در شهر کتاب فرشته تهران برگزار می شود. در این مراسم علاوه بر بزرگداشت این استاد فقید موسیقی ایرانی میزگرد نقد و بررسی آثار این هنرمند نیز با حضور مخالفان و منتقدان این هنرمند برپا می شود.

    وی ادامه داد: در این میزگرد نقد و بررسی که با همکاری فرزاد محمودی از شهر کتاب فرشته برپا خواهد شد، استاد مجید کیانی به عنوان منتقد مخالف، پیمان سلطانی منتقد موافق و نادر مشایخی به عنوان کارشناس و منتقد موسیقی پیرامون آثار زنده کلنل علینقی وزیری صحبت خواهند کرد ضمن اینکه اجرای زنده چند قطعه موسیقایی از آثار وزیری توسط یکی از هنرمندان پیشسکوت موسیقی ایرانی، سخنرانی امین رامین با موضوع «موسیقی کودک و وزیری» و سخنرانی مهشید ملاح نماینده بنیاد وزیری درباره فعالیت های این بنیاد از جمله برنامه های دیگر این مراسم بزرگداشت خواهد بود.

    عظیم نژاد با اشاره به تفاوت های این برنامه موسیقایی نسبت به برنامه های دیگر توضیح داد: این برنامه صرفا یک برنامه بزرگداشت نیست و ما می خواهیم در کنار مراسم به نقد و تحلیل آثار هنرمند نیز بپردازیم. از سوی دیگر در همین فضا هم صرفا به حضور یک کارشناس موافق بسنده نکردیم و تصور می کنم حضور یک منتقد مخالف هم می تواند به کیفیت فضای نقد آثار موسیقایی که در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده، کمک شایان توجهی کند.

    این منتقد موسیقی بیان کرد: در برگزاری مراسم بزرگداشت موسیقدانان برجسته کشورمان به برگزاری این برنامه بسنده نخواهد شد و ما تصمیم داریم از این پس برنامه های مستمر و منظمی را پیرامون این هنرمندان برگزار کنیم چرا که مقوله نقد جریانی است که به شدت در موسیقی کشورمان مورد بی مهری قرار گرفته و لازم است بیش از اینها به این ماجرا نگاه کنیم.

    استاد ‌علی‌نقی‌ وزیری که به خاطر کار نظامی بیشتر به کلنل شهرت داشت،‌‌ موسیقیدان‌ و پایه‌گذار موسیقی‌ جدید ایران در سال‌ ‌۱۲۶۶‌ به‌ دنیا آمد و از ‌۱۴‌سالگی‌ با موسیقی‌ آشنا شد.  وی‌ در ‌۳۱‌ سالگی‌ به‌ مدت‌ ‌۵‌ سال‌ در پاریس‌ و برلین‌ به‌ تحصیل‌ و تجربه‌ در علوم‌ متعارف‌ موسیقی‌ غرب‌ پرداخت‌‌.

    وزیری‌ در ‌۱۳۰۲‌ که‌ به‌ ایران‌ بازگشت‌‌ مدرسه‌ عالی‌ موسیقی‌ را تأسیس‌ کرد و به‌ چاپ‌ کتاب‌های‌ متعدد و کنسرت‌ها و ضبط صفحات‌ گرامافون‌ اقدام‌ کرد. در این‌ فرصت‌‌ به‌ تحقیق‌ در زمینه‌ موسیقی‌ پرداخت‌ و هیات‌ علمی‌ دانشگاه‌ تهران‌ پس‌ از مدتی‌ وی‌ را به‌ عنوان‌ استاد کرسی‌ هنر و زیباشناسی‌ به‌ تدریس‌ در دانشگاه‌ مأمور کرد .وزیری‌ پس‌ از شهریور ‌۱۳۲۰‌ به‌ ریاست‌ اداره‌ موسیقی‌ کشور و مجله‌ موسیقی‌ و اداره‌ رادیو مشغول‌ شد‌ اما چون‌ با کارشکنی‌ها مواجه‌ شد به‌ دانشگاه‌ برگشت‌ و تا پایان‌ زندگی‌ به‌ تدریس‌ پرداخت. این هنرمند اولین‌ پایه‌گذار و پدر موسیقی‌ جدید ایران‌ پس‌ از انقلاب‌ مشروطه‌ است‌.

    وزیری‌ در ساختن‌ و پرداختن‌ نخستین‌ سرود ملی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ نیز فعالیت‌ کرد و قطعاتی‌ مانند ای‌ وطن‌‌ خاک‌ ایران‌ و نیز مارش‌ ظفر را ساخت. وی نخستین‌ کتاب‌ در رشته‌ موسیقی‌ ایرانی‌ به‌ شیوه‌ علمی‌ را با نام‌ ‌شیوه‌نامه‌‌ تار نوشته‌ است.

    علی‌نقی‌ وزیری‌ در ۱۸ شهریور سال ۱۳۵۸، در ‌۹۲‌ سالگی‌ درگذشت‌‌.

    https://musiceiranian.ir/?p=60003
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *