×
×

شیراز بیش از گذشته نیازمند تالاری آبرومند

  • کد نوشته: 60002
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۳ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۰
  • کنسرت “چرا رفتی” همایون شجریان و تهمورس پورناظری شنبه شب در باغ عفیف آباد در حالی آغاز شد که همراهی موسیقی ارکسترال و هنرنمایی موسیقی اصیل ایرانی شب دلنشینی را برای علاقه مندان رقم زد. در شب نخست این رویداد موسیقایی که در باغ موزه عفیف آباد شیراز پذیرای صدها علاقه مند به موسیقی اصیل […]

  • کنسرت “چرا رفتی” همایون شجریان و تهمورس پورناظری شنبه شب در باغ عفیف آباد در حالی آغاز شد که همراهی موسیقی ارکسترال و هنرنمایی موسیقی اصیل ایرانی شب دلنشینی را برای علاقه مندان رقم زد.
    در شب نخست این رویداد موسیقایی که در باغ موزه عفیف آباد شیراز پذیرای صدها علاقه مند به موسیقی اصیل ایرانی شد گرچه کاستی هایی وجود داشت، اما شب مهتابی روزهای پایانی تابستان گرم شیراز را در این باغ رویایی برای مخاطبان شیرازی به رویایی تر کرد.

    شجریان پس از ۵ سال در شیراز به روی صحنه رفت

    درحالیکه از ساعتی پیش از آغاز کنسرت ورودی باغ تاریخی عفیف آباد را علاقه مندان به آوای همایون شجریان پر کرده بود این حسرت نیز برای جمعیتی به جا ماند که پس از گذشت ۵ سال از آخرین کنسرت این ستاره موسیقی اصیل ایرانی نتوانستند بلیت آن را تهیه کنند چراکه هنوز فضای مناسبی برای برگزاری کنسرت هایی با این حجم مخاطب در شهر ادب و فرهنگ فراهم نیست و تهیه کنندگان برای اجرای چنین کنسرتهایی ناچار به انتخاب مکانی اند که از نظر گنجایش گرچه دارای گستره ای بیش از تالارهای کنونی است اما از سویی با شرایط صوتی فضای باز بخشی از صدای کنسرت در هیاهوی اطراف باغ به هدر می رود.

    این درحالیست که بخش عمده ای از دوستداران موسیقی از دیدن چنین برنامه هایی به خاطر نبود فضای مناسب و در دسترس محروم می شوند.

    از سویی نیز نبود امکاناتی چون پارکینگ مناسب از دیگر مواردی است که همواره برگزاری کنسرت های موسیقی را در باغ موزه عفیف آباد با چالش روبه رو کرده که در جریان کنسرت موسیقی شب گذشته نیز این مورد باعث شد تا ترافیک اطراف باغ دوچندان شود. گرچه یکی از دلایل ازدحام شب گذشته کنسرت یادشده تاخیر بیش از یک ساعته ای بود که موجب شد تماشاگران در ورودی باغ منتظر باز شدن درها بمانند.

    همراهی موسیقی ارکسترال و هنرنمایی موسیقی اصیل ایرانی

    در این کنسرت همایون شجریان افزون بر قطعات آلبوم “چرا رفتی” قطعه هایی دیگر نیز با همراهی موسیقی ارکسترال و هنرنمایی نوازندگان چیره دستی چون سهراب پورناظری و آیین مشکاتیان به شیرازی های مشتاق موسیقی ارایه کرد که پس از اجرای برج میلاد تهران یکی از پر مخاطب ترین اجراهای چندسال اخیر همایون شجریان در شهرستانها به شمار می رفت.

    در کنسرت یادشده افزون بر اشعار محمدرضا شفیعی کدکنی، حسین منزوی، سیمین بهبهانی و هومن ذکایی همایون شجریان قطعاتی از مولانا را با موسیقی تهمورس پورناظری همراه ساخت که پیشتر در آلبوم چرا رفتی مورد استقبال قرار گرفته است.

    کنسرت شب گذشته همایون شجریان در شیراز با اجرای قطعه ای نو آغاز شد و در ادامه با اجرای قطعات آلبوم چرا رفتی ادامه یافت که هنگام ارایه قطعات کولی، دل به دل، شتک، چونی بی من، در حصار شب و به ویژه قطعه چرا رفتی جمعیت حاضر در باغ عفیف آباد را همراه این موسیقی کرد تا در پایان این کنسرت یک ساعته که گاهی با عبور هواپیمایی از آسمان این باغ تاریخی شنیدن آوا و نوا را با مشکل روبه رو می ساخت یکبار دیگر قطعه دل به دل که از جمله قطعات زیبا و ریتمیک این آلبوم است را به اجرا بگذارند.

    شیراز بیش از گذشته نیازمند تالاری آبرومند

    گرچه چنین کنسرت هایی همواره از سوی مخاطبان شیرازی در هر حالتی مورد استقبال بسیار قرار می گیرد، اما کنسرت پر مخاطب همایون شجریان یکبار دیگر این نکته را یادآوری می کند که شیراز بیش از گذشته نیازمند تالاری آبرومند با گنجایشی معادل آنچه در فضای سبز باغ عفیف آباد است تا دوستداران موسیقی ناچار نباشند در حالیکه هزینه بالایی برای شنیدن و لذت بردن از موسیقی پرداخت می کنند درحالی به موسیقی گوش فرادهند که آمبیانس محیط بخش زیادی از کار را به هدر می دهد و از لذت دیدار نوازندگان و هنرمندان نیز به خاطر فاصله ای که میان خود و صحنه می بینند محروم شوند.

    کنسرت موسیقی چرا رفتی افزون بر امشب، دوشنبه شب نیز در ساعت ۲۱ در باغ عفیف آباد برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=60002
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *