×
×

هوشنگ ظریف: من ساز تار و سه تار را روی پای علیزاده و طلایی گذاشتم

  • کد نوشته: 59553
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۷ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • حسین علیزاده: وقتی هشتمین جشنواره موسیقی جوان را نسبت به دور گذشته اش مقایسه می کنم سطح رقابت ها را بسیار بالاتر می دانم و از این نظر کار برای شرکت کنندگان سخت تر است.
    +خیام، هوشنگی و فلسفی داوران بخش نوازندگی گیتار: از نوازندگان شهرستانی راضی تر بودیم

    هوشنگ ظریف: من ساز تار و سه تار را روی پای علیزاده و طلایی گذاشتم
  • هوشنگ ظریف داور بخش تار و سه تار جشنواره موسیقی جوان:

    من ساز تار و سه تار را روی پای علیزاده و طلایی گذاشتم

    هوشنگ ظریف

    هوشنگ ظریف

    من ساز تار را روی پای آقای علیزاده و طلایی گذاشتم و به آنها آموزش دادم و امروز خوشحالم که شاهد رقابت شاگردانی چند نسل بعد از این اساتید امروز و شاگردان دیروز هستم.

    هوشنگ ظریف داور بخش تار و سه تار این جشنواره گفت: نوازندگانی که در بخش تار و سه تار به روی صحنه آمدند بسیار خوب هستند و به گمانم اگر به همین شکل نیز به حرکتشان ادامه بدهند حتما آینده خوبی در پیش خواهند داشت. برای مثال در بخش سه تار دو نوازنده بسیار خوب در جمع شرکت کنندگان حضور داشتند که نظر داوران را به خود جلب کردند.
    این استاد موسیقی ایرانی در ادامه افزود: این نوازندگانی که در جشنواره موسیقی جوان شرکت کردند با انگیزه جالبی به روی صحنه می آمدند و امیدوارم دست اندرکاران این حس مضاعف ایجاد انگیزه را ببینند و در استمرار جشنواره تاکید کنند.
    وی همچنین عنوان کرد: من ساز تار را روی پای آقای علیزاده و طلایی گذاشتمو به آنها آموزش دادم و امروز خوشحالم که شاهد رقابت شاگردانی چند نسل بعد از این اساتید امروز و شاگردان دیروز هستم. آن موقع با امروز تفاوت های بسیار زیادی داشت و هنرجویان را از پنجم ابتدایی در هنرستان موسیقی می پذیرفتند و آنها را پرورش می دادند.
    استاد هوشنگ ظریف گفت: خود من وقتی سال چهارم ابتدایی بودم نزد مرحوم خالقی رفتم و ایشان پرسیدند«چه می خواهی بزنی؟» پاسخ دادم «می خواهم تار بزنم.»دوباره پرسیدند«همین طوری می خواهی تار بزنی؟»گفتم«نه من ساز استاد لطف الله مجد را در رادیو شنیدم و به این ساز علاقمند شدم» ایشان هم گفت«بسیار خوب برو به کلاس های موسی خان معروفی.» آن زمان ۶- ۷ ساعت ساز می زدیم و وقتی هم به منزل می رسیدیم باز هم تمرین می کردیم.
    وی ادامه داد: تمام آن کسانی که در آن دوره در هنرستان پرورش پیدا کردند بعدها موزیسین های سرشناسی شدند. ولی امروزه متاسفانه با اینکه من در هنرستان درس می دهم شاهد هستم که هر سال نسبت به سال های قبل تر افت می کنیم.

    حسین علیزاده:

    سطح رقابت های جشنواره موسیقی جوان بالاتر رفته است

    حسین علیزاده

    حسین علیزاده

    وقتی هشتمین جشنواره موسیقی جوان را نسبت به دور گذشته اش مقایسه می کنم سطح رقابت ها را بسیار بالاتر می دانم و از این نظر کار برای شرکت کنندگان سخت تر است.

    حسین علیزاده عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره گفت: من روز اول این جشنواره در خانه هنرمندان از نزدیک شاهد رقابت ساز قانون بودم و امروز نیز بخش سه تار و تار را نظاره کردم که برایم بسیار جالب بود. تا به اینجای کار، وقتی هشتمین جشنواره موسیقی جوان را نسبت به سال گذشته مقایسه می کنم سطح رقابت ها را از دوره قبل بالاتر می دانم.

    این داور بخش تار و سه تار جشنواره موسیقی جوان در ادامه افزود: برای مثال در ساز قانون و به خصوص در گروه سنی «الف» نوازندگان بسیار خوب بودند و سطح رقابت هم از نظر تعداد شرکت کننده و هم از نظر سطح کیفی بالاتر از سال قبل بود و به همین نسبت نیز کار برای بچه ها سخت تر بود. در بخش سه تار نیز نکته جالب ماجرا این بود که تعداد بیشتری از نوازنده ها از شهرستان ها شرکت می کنند و کیفیت کارشان نیز خوب است.

    وی همچنین عنوان کرد: وقتی ما می گوییم شرکت کنندگان فلان بخش از موسیقی ردیف دستگاهی را از فلان روایت مشخص بزنند می توان آن را با رپرتوار موسیقی کلاسیک مقایسه کرد که می گویند فلان اثر باخ را بزنند و کسی نیز در آن دخل و تصرفی نمی کند. بچه ها الگوی کارشان معلمانشان هستند و برخی از این بچه تقصیر ندارند؛ شاید برخی از کسانی که ردیف تدریس می کنند صلاحیت تدریس ردیف را نداشته باشند.

    حسین علیزاده گفت: من فکر می کنم سطح استعداد و سطح رقابت بالاتر از گذشته است و اگر هم اشکالی در کار بچه ها وجود دارد کمتر متوجه خود بچه هاست و در واقع این اشکالات بیشتر متوجه معلمان آنهاست.

    این موسیقیدان ادامه داد: به نظرم همانطور که خود جشنواره موسیقی جوان به نسبت سال گذشته با برنامه ریزی دقیق تر و با زمانبندی بهتری شروع شد متقاضیان نیز با تکلیف روشن تری شرکت کردند.وقتی جشنواره تداوم داشته باشد و برنامه سالیانه ای برای آن شکل بگیرد نتیجه نیز بهتر می شود.

    وی افزود: ما جلساتمان را برای برگزاری جشنواره موسیقی جوان در طول سال داشته ایم و شورای سیاستگذاری مدام روی این جشنواره کار کرده است. قطعا اگر این رویه ادامه داشته باشد و دوستان بر روی این مسئله وقت بیشتری بگذارند ما به انسجام بیشتری خواهیم رسید.

    علیزاده گفت: این جشنواره به نظرم تنها جایی است که بچه ها می توانند بیایند و به خوبی معرفی شوند. چنین جشنواره ای باعث می شود جوان ها کارشان را جدی تر ادامه بدهند. نکته جالب اینکه اگر کسی امسال با کیفیت سال گذشته در جشنواره هم شرکت کرده باشد قبول نمی شود.

    این عضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: ما مفاد مسابقه را به نسبت سال گذشته نه تنها سخت تر نکرده ایم بلکه کمی هم این مفاد را سبک تر کرده ایم که بچه ها فقط برای درس جواب دادن به اینجا نیایند. حتی با اینکه در گروه سنی«الف» برای بخش آزاد قطعه اجباری وجود ندارد ما بخشی را به عنوان بخش آزاد قرار داده ایم؛ چرا که معتقدیم خلاقیت فقط از سنین بالا شروع نمی شود و در سنین پایین نیز امکان شروع خلاقیت هست.

    حسین علیزاده همچنین عنوان کرد: بخش مهمی به بداهه اختصاص پیدا کرده و ما بچه ها را راهنمایی می کنیم که در چه چهارچوبی می توانند بداهه نوازی کنند و خلاقیت داشته باشند؛ سال گذشته کمتر به این موضوع اهمیت داده شده بود. اما امسال در جلساتی که داشتیم تصمیم گرفتیم قسمت آزاد نیز داشته باشیم. البته در این بخش بیشتر به کسانی فرصت داده خواهد شد که در بخش پایه، کارشان درست است. یعنی وقتی معلوم می شود درست ساز می زنند و تکنیک خوبی دارند و به ردیف مسلط هستند می تواند بداهه نوازی هم داشته باشد.

     

    خیام، هوشنگی و فلسفی داوران بخش نوازندگی گیتار

    از نوازندگان شهرستانی راضی تر بودیم

    جشنواره جوان

    جشنواره جوان

    شهرستانی ها به خوبی در بخش تکنوازی گیتار نوازندگی کردند و ما در مقایسه با شرکت کنندگان تهرانی از آنها راضی تر بودیم.

    امیر هوشنگی داور بخش کلاسیک هشتمین جشنواره موسیقی جوان شاخه نوازندگی ساز گیتار درباره داوری این بخش گفت:امسال میزان استقبال از بخش گیتار بسیار زیاد بود اما متاسفانه ما محدود به انتخاب ۷ نفر برای مرحله نهایی بودیم.

    وی ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه این جشنواره حضور نوازندگان گیتار از شهرستانهای بزرگ و کوچک همچون بانه ، گنبد کاووس ، اصفهان و … بود و این نشان از بالارفتن استعدادها و انگیزه گرایش به نوازندگی گیتار کلاسیک در کشورمان است.

    این نوازنده گیتار افزود: ما در این جشنواره ، سطح داوری را بالا گرفتیم تا شرکت کنندگان در آینده بتوانند مشتاقانه جشنواره موسیقی جوان را جدی تر بگیرند.

    این عضو هیات داوری بخش نوازندگی گیتار اظهار داشت: این دوره روند بسیار خوب و برنامه ریزی شده ای را در پیش گرفته و بسیار منظم در حال برگزاری است.

    جشنواره جوان

    جشنواره جوان

    هوشنگی با اشاره به تفاوت سطح نوازندگی شرکت کنندگان تهرانی و شهرستانی گفت: با توجه به امکانات محدود و منابع شنیداری کم در شهرستانها انتظار ما از شرکت کنندگان تهرانی بیشتر بود اما عملا دیدیم که نوازندگان شهرستانی شرایط نوازندگی شان بهتر بود خصوصا رده سنی الف و ب که این خود جزء نقاط مثبت جشنواره است.

    داور بخش کلاسیک هشتمین جشنواره موسیقی جوان شاخه نوازندگی گیتار درباره نقش جشنواره در آینده هنری جوانان گفت : من خود از برندگان دوره های اول جشنواره موسیقی جوان بودم در آن سالها جشنواره جوان بخشی از جشنواره موسیقی فجر بود  و اجرا در سالن رودکی و برخورد جدی مخاطبان و نیز برنده شدن در آن چنان تاثیری بر من داشت که باعث شد رشته تحصیلی ام را به موسیقی تغییر دهم و این هنر را به صورت جدی دنبال کنم.

    وی افزود: برگزاری این جشنواره قطعا می تواند تاثیری مثبت در ادامه دادن جدی راه شرکت کنندگان در عرصه موسیقی داشته باشد که بتوانند با کیفیت و انگیزه بیشتر این هنر را دنبال کنند.

    پدرام فلسفی دیگر داور این بخش نیز گفت: سطح شرکت کنندگان به نسبت خوب بود مخصوصا گروه سنی الف و ب اما متاسفانه نوازندگان گروه ج به نسبت کاری که برای انتخاب به دبیرخانه ارسال کرده بودند به مراتب افت داشتند.

    وی ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان مسیر خوبی را برای رشته گیتار آغاز کرده و این مسئله برای آینده این ساز بسیار خوب خواهد بود.

    این نوازنده گیتار با اشاره به تفاوت نوازندگی شرکت کنندگان تهران و شهرستانها گفت: شهرستانی ها به خوبی نوازندگی کردند و ما در مقایسه با شرکت کنندگان تهرانی از آنها راضی تر بودیم.

    جشنواره جوان

    جشنواره جوان

    فسلفی افزود: برگزاری جشنواره موسیقی جوان به طور صد در صد می تواند ایجاد انگیزه کند و فرصتی را برای شناخت و دیده شدن نوازندگان با استعداد فراهم کند.

    داور بخش نوازندگی گیتار جشنواره موسیقی هشتم بیان داشت: من پیشنهاد می کنم در آینده در خلال برگزاری جشنواره کارگاههای آموزشی نیز دایر شود تا نوازندگان با هیات داوران ارتباط تنگاتنگ برقرار کنند و از نظر آموزشی بهره مند شوند.

    گلفام خیام دیگر داور بخش نوازندگی گیتار درباره داوری این جشنواره گفت:نکته ای که در این دوره از جشنواره موسیقی جوان برای من شگفت انگیز جلوه می کرد این بود که بسیاری از نوازندگان گیتار از مناطق دور دست مانند گنبد ، بانه و بسیاری نقاط دیگر به این جشنواره آمده بودند و بسیاری از آنها با وجود کمبود امکانات در مناطق محل سکونتشان از توانایی و استعداد جالب توجهی برخوردار بودند.

    وی ادامه داد: این مسئله باعث شد تا در حوزه گیتار کلاسیک استعدادهای بسیاری را در این دوره از جشنواره کشف کنیم.

    این نوازنده گیتار در مورد سطح آموزش شرکت کنندگان بیان داشت : سطح آموزش نوازندگان گروههای سنی الف و ب قابل قبول بود و اجرای بهتری را از آنها شاهد بودیم این در حالی است که در گروه سنی ج با وجود اینکه بسیاری از آنها شاید دانشجوی موسیقی بودند و امکانات بهتری نیز داشتند اما اجرای ضعیف تری را دیدیم که البته دلیل این موضوع را هنوز نمی دانیم.

    خیام افزود: از نظر من یکی از بی نظیرترین جشنواره های موسیقی کشور را شاهد بودیم که از نظم و ترتیب و زمان بندی مناسبی برخوردار بود.به گمان من مهمترین نقش جشنواره موسیقی جوان کشف استعدادهایی است که شاید هرگز امکان بروز و ظهور را پیدا نمی کردند و این جشنواره فرصتی است تا این طیف از استعدادهای کشورمان را شناسایی کنیم.

    هشتمین جشنواره موسیقی جوان تا ۲۱ شهریور ماه در تالار رودکی و خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=59553
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *