×
×

«فصل عاشقی» به زودی راهی بازار موسیقی کشور می‌شود

  • کد نوشته: 59458
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۷ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • hot-topic-logoآلبوم «فصل عاشقی» با صدای «سالار عقیلی» و آهنگسازی «رضا دربندی» توسط «آوای هنر» به زودی راهی بازار موسیقی کشور خواهد شد، به همین بهانه خبرنگار موسیقی ایرانیان گفتگویی با «رضا دربندی» داشته که در ادامه می توانید این مصاحبه را دنبال کنید.
    +اعتماد و شجاعت «سالار عقیلی» برای همکاری با آهنگسازان جوان ستودنی ست

    «فصل عاشقی» به زودی راهی بازار موسیقی کشور می‌شود
  • سالار عقیلی و رضا دربندی

    سالار عقیلی و رضا دربندی

    موسیقی ایرانیان – صنم قلی زاده: آلبوم «فصل عاشقی» با صدای «سالار عقیلی» و آهنگسازی «رضا دربندی» توسط «آوای هنر» به زودی راهی بازار موسیقی کشور خواهد شد، به همین بهانه خبرنگار موسیقی ایرانیان گفتگویی با «رضا دربندی» داشته که در ادامه می توانید این مصاحبه را دنبال کنید.

    • لطفا درباره چگونگی تولید این اثر و همکاری با سالارعقیلی صحبت کنید

    باید صادقانه عرض کنم که در ابتدا این آلبوم قرار نبود با صدای یک خوانندۀ حرفه ای تولید شود و برنامه خاصی هم برای انتشار چنین آلبومی نداشتم. چون من در زمینه ساخت موسیقی سنتی – ارکسترال تجربۀ قبلی نداشتم و بیشتر فعالیت هنری من در سال های گذشته در حیطۀ نوازندگی ساز دف بوده است. در ابندا این آلبوم با ضبط دو قطعه به نامهای ” دف میزنم ” و ” نگارا ” تولید شد و قصدم این بود که این دوقطعه را خودم و برای دل خودم بخوانم و برنامه ای هم برای انتشارش نداشتم چون صدای خودم را برای خوانندگی حرفه ای مناسب نمیدانم. اما وقتی این کار ضبط شد دوستان هنرمندم پس از شنیدن به من توصیه کردند که بهتر است این دو قطعه با صدای یک خوانندۀ حرفه ای خوانده شود و چه بسا که به صورت یک آلبوم به عموم عرضه گردد. آقای عقیلی از خوانندگان خوش صدا و موفق کشور ماست که مخاطبین بسیاری هم در عرصۀ موسیقی سنتی دارد. من به واسطۀ دوستی قدیمی که با ایشان داشتم پیشنهاد خواندن این دو قطعه را به ایشان دادم و ایشان پس از شندیدن این دوقطعه از این همکاری استقبال کردند و گفتند که بهتر است این کار تبدیل به یک آلبوم شود. من هم طی یک بازۀ زمانی چند ماهه، شش قطعه دیگر ساختم که دو قطعه اش مورد پسند آقای عقیلی واقع نشد و در نهایت با ضبط چهار قطعۀ باقیمانده و یک قطعۀ آوازی تولید این آلبوم به اتمام رسید. ضمنا لازم میدانم از آقای عقیلی تشکر ویژه ای داشته باشم که با اعتماد و حضورشان در اولین تجربۀ آهنگسازی من به نوعی از زحماتم و این اثر حمایت معنوی کردند. از نظر من اعتماد و شجاعت ایشان برای همکاری با آهنگسازان جوان ستودنی ست.

    • با توجه به اینکه ساز تخصصی شما «دف» است، آیا این آلبوم نیز دف محور است؟ لطفا در مورد محتوای البوم بیشتر توضیح دهید

    خیر. این آلبوم بجز قطعۀ “دف میزنم” قطعۀ دف محور دیگری ندارد. این آلبوم شامل شش تصنیف در دستگاه های همایون ، شور و آواز اصفهان و یک قطعه آوازی در دستگاه همایون میباشد که همنوازان آواز عبارتند از بانو حریر شریعتزاده که پیانو نواخته اند و آقای آزاد میرزاپور که تکنوازی تار را بعهده داشته اند . تنظیم آهنگهای این آلبوم به عهدۀ آقایان پویا سرایی و غلامرضا صادقی بوده است و هنرمندان عزیز و گرانقدری همچون آقایان: میثم مروستی ، سینا جهان آبادی ، ارسلان کامکار، پدرام فریوسفی، علی جعفری پویان، کریم قربانی، علیرضا خورشیدفر، پاشا هنجنی، ناصر رحیمی، آزاد میرزاپور، سحاب تربتی و …… در نوازندگی این آلبوم با ما همکاری داشته اند و خودم هم در معیت این بزرگواران دف و سنتور نواخته ام.

    • شما در چند سال اخیر اکثر کنسرتهای خود در تهران را با حضور و همراهی سامان احتشامی برگزار کرده اید، چرا ایشان در این آلبوم حضور ندارند؟

    همکاری بین همه هنرمندان شرایط خواص خود را میطلبد. من ضمن اینکه با آقای احتشامی همکاری دیرینه ای داشته ام دوستی بسیار نزدیکی هم با ایشان دارم. ایشان از نوازندگان و آهنگسازان خوب کشور ما هستند و بیش از پنجاه اثر منتشر شده دارند و ما حدود یک ماه پیش دوباره با هم در تالار وحدت روی صحنه رفتیم. آقای احتشامی طبق تصمیم شخصی خوشان چند سالیست که علاقه ای به تولید اثر و کنسرت با کلام ندارند و بیشتر موسیقی بیکلام کار میکنند. و من هم به نظر شخصی ایشان احترام میگذارم.

     رضا دربندی

    رضا دربندی

    در نهایت من و آقای عقیلی تصمیم گرفتیم که در بخش آواز از هنرنمایی بانو شریعتزاده که همسر محترم آقای عقیلی هستند بهره مند شویم و ایشان بزرگواری کرده و دعوت ما را پذیرفتند. در گذشته تجربه همکاری اقای عقیلی و بانو شریعتزاده در آلبوم “مایه ناز” مورد استقبال چشمگیر مردم قرار گرفت و امیدوارم در این آلبوم هم همانگونه شود.

    • اشعار آلبوم از چه شاعرانی انتخاب شده است؟

    اشعار این آلبوم از حضرت حافظ و آقای اسحق انور و بنده است. ضمن اینکه آقای انور در آهنگسازی یکی از قطعات با من همکاری کرده اند. آقای انور بجز سرودن شعر، موسیقی را بسیار خوب میشناسند و خود نیز از خوانندگان خوب کشور هستند و در اُپرای عروسکی مولانا به کارگردانی بهروز غریب پور در کنار آقایان همایون شجریان و محمد معتمدی خوانندگی کرده اند. ولی اینروزها به دلایل شخصی خودشان کمتر فعالیت هنری میکنند. من نیز در آهنگ “دف میزنم” و “داغ جدایی” در این آلبوم چند بیت سروده ام که در نهایت آقای انور بعضی از آنها را اصلاح کردند.

    • گفته می شود، اثری که از شما به زودی منتشر خواهد شد، آلبوم متفاوتی است، لطفا درباره تفاوت این آلبوم با دیگر آثار این حوزه توضیح دهید؟

    من در مقامی نیستم که این کار را نسبت به آثار دیگر ممیزی کنم. زیرا همانگونه که عرض کردم این کار اولین تجربه آهنگسازی من در غالب موسیقی سنتی – ارکسترال بوده است. در نهایت مردم و اساتید فن باید در این مورد نظر بدهند. ولی نکته ای را که لازم میدانم بگویم این است که ما به اتفاق نظر سعی کردیم که با رعایت اصول اولیه موسیقی سنتی، این کار را برای آندسته از مخاطبینی تولید کنیم که نه از موسیقی سنتی خیلی دور هستند و نه خیلی نزدیک. و بیشتر موجبات جذب مخاطبینی فراهم آید که دوست ندارند موسیقی سنتی را با ابعاد فنی وسیع و پیچیده گی های خاصش گوش بدهند. از نظر من تولید آثار سنگین سنتی، تخصص و تجربۀ بسیار بالایی را میطلبد. کما اینکه چنین آثار تخصصی در گذشته توسط اساتیدی همچون زنده یادان پرویز مشکاتیان و محمد رضا لطفی و آقایان علیزاده و ….تولید شده است که مخاطبین بیشمار و حتی تقلید کنندگانی هم دارد. در نهایت فقط میتوانم عرض کنم که در این آلبوم بیشتر مخاطبین عام مد نظر ما بودند.

    • پیش بینی تان درباره واکنش ها و بازخوردها درباره این البوم چیست؟

    به قول حضرت سعدی : به راهِ بادیه رفتن به از نشستنِ باطل، و گر مراد نیابم به قدر وُسع بکوشم…. ضمن تاکید دوباره بر گفتۀ قبلی ام مبنی بر اینکه این کار اولین تجربۀ آهنگسازی سنتی ارکسترال من بوده است باید بگویم که من و همه عوامل تولید این آلبوم تمام تلاش خود را برای هرچه بهتر شدن این مجموعه انجام داده ایم. امیدوارم که این آلبوم مورد استقبال مخاطبینش قرار بگیرد. اگر اینچنین بشود قطعا این راه را در کنار نوازندگی دف ادامه خواهم داد

    • جناب دربندی، آلبوم دیگری هم در دست تولید دارید؟

    بله . یک آلبوم دف محور در دست تولید دارم که فضای موسیقیایی آن با آلبوم فصل عاشقی تفاوت های بسیار زیادی دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=59458
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *