×
×

عزیزی: من ضبط را قطع کردم و گفتم پرویز مردم دوست دارند صدای واقعی تو را بشنوند

  • کد نوشته: 58789
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۵ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۰
  • آلبوم صوتی «من، پرویز پرستویی» به تهیه کنندگی علیرضا عزیزی و آهنگسازی کارن همایونفر است. این دومین آلبوم صوتی است که با محوریت پرویز پرستویی منتشر می‌شود. علیرضا عزیزی، تهیه‌کننده این اثر در گفتگو با «صبا» درباره ویژگی‌ها و روند تولید «من، پرویز پرستویی» به «صبا» توضیحات مفصلی ارائه داد. از تهیه‌کننده این اثر پرسیدیم […]

  • آلبوم صوتی «من، پرویز پرستویی» به تهیه کنندگی علیرضا عزیزی و آهنگسازی کارن همایونفر است. این دومین آلبوم صوتی است که با محوریت پرویز پرستویی منتشر می‌شود. علیرضا عزیزی، تهیه‌کننده این اثر در گفتگو با «صبا» درباره ویژگی‌ها و روند تولید «من، پرویز پرستویی» به «صبا» توضیحات مفصلی ارائه داد.

    از تهیه‌کننده این اثر پرسیدیم که ایده انتشار آلبوم صوتی «من، پرویز پرستویی» چه زمانی شکل گرفت که او در پاسخ به «صبا» می‌گوید: «ایده آن قبل از سفر من به برزیل شکل گرفت. خانم کریمان که کتابی از زندگی ایشان نوشتند به اتفاق آقای پرستویی بخشی از متن آن کتاب را انتخاب کردند و قرار شد که به صورت صوتی آلبوم این بخش از کتاب با صدای پرویز پرستویی منتشر شود. پیش از آن ما ۵ محصول از این بازیگر در قالب‌های متفاوت منتشر کردیم دو مستند، دو کتاب و یک آلبوم صوتی به نام «من یک بازیگرم». آلبوم صوتی اول با صدای ناصر طهماسب به قلم امید روحانی منتشر شد. از آنجا که آقای پرستویی مجموعه دکلمه‌های زیادی دارند، برای این آلبوم هم دوست داشتند خودشان راوی متن جدید باشند. باید اضافه کنم متن از کتاب «ستاره بی نقاب» فصل «من، پرویز پرستویی» انتخاب شده است.»

    حدیث‌نفس‌های او
    او می‌گوید تم اصلی این متن که توسط پرستویی روایت شده برمی‌گردد به حدیث‌نفس‌های او و اضافه می‌کند: «یک بخش کلی از زندگی او برای روایت انتخاب شد که گفتگوی درونی ایشان با خودشان است که به گذشته خودشان و سینما و دغدغه‌هایشان رجوع می‌کنند.» از او می‌پرسیم که مهم‌ترین دلیل علاقه‌اش به پرویز پرستویی چیست که با انتشار این محصول تقریباً ۶ اثر پیرامون او تحویل داده که می‌گوید: «من در سال ۱۳۸۰ در مقدمه کتابم نوشتم و دوباره به شما می‌گویم من از ۹۰بازیگر در آن کتاب استفاده کردم و با آن‌ها گفتگو داشتم که یکی از آن‌ها پرویز پرستویی بود و سال‌ها با ایشان حرف زدم و گفتگو کردم. احساسم این است که ایشان کامل‌ترین بسته فرهنگی این اثر هستند و این به من در آن ۱۲ سال ارتباط و گفتگو ثابت شد. دلم می‌خواست در ژانر محصولات سینمایی، کار متفاوتی کرده باشم که فکر می‌کنم با «من، پرویز پرستویی» این اتفاق افتاده است.»

    من ضبط را قطع کردم و گفتم پرویز مردم دوست دارند صدای واقعی تو را بشنوند
    پس از این‌که این پروژه کلید خورده است، حضور پرویز پرستویی با خاطرات جالبی برای عوامل این کار همراه بوده. عزیزی خاطره‌ای جالب به «صبا» می‌گوید: «پرستویی یک جلسه به استودیو آمد و با این‌که صدای ناصر طهماسب را در محصول قبلی دوست داشت اما قرار بر ضبط «من، پرویز پرستویی» با صدای خودش شد. وقتی پشت بلندگو قرار گرفت تا متن را بخواند رفت در فضای دوبله و صدایش را خیلی سنگین و عوض کرد. آنجا بود که من ضبط را قطع کردم و گفتم پرویز مردم دوست دارند صدای واقعی تو را بشنوند؛ مثل زمزمه‌هایت با خودت و صدای کوچه و خیابانت!» عزیزی عنوان می‌کند که حدود نه ماه آهنگسازی این کار توسط کارن همایونفر انجام شده و درباره ویژگی کار جدید این آهنگساز شاخص می‌گوید: «من همان موقع به کارن گفتم که این اثر یک «سینما پارادیزو»ی ایرانی است و می‌خواهم آهنگسازی‌اش شبیه آن فیلم باشد و عین تارهای قالی موسیقی و متن و صدای بازیگر در هم تنیده شود.» او همچنین درباره همایونفر توضیح می‌دهد: «موسیقی نهایی شده فضای تنهایی را به خوبی بروز می‌دهد به دلیل این‌که برداشتی که من از زندگی پرویز پرستویی دارم، فضای تنهایی است و این حال و هوا در این آلبوم خیلی پررنگ شده است.» او به صحبت‌هایش این جمله را اضافه می‌کند که وقتی برای پرویز نسخه نهایی شده این آلبوم را گذاشتم با آن گریه کرد.

    ناشرها مدام شکست می‌خورند
    عزیزی می‌گوید فعلاً معلوم نیست که تولید آلبوم‌های صوتی را ادامه بدهد و دلیل این کار را شرایط بد فضای کتاب می‌داند: «اینقدر فضای کتاب ناامید‌کننده است که ناشرها مدام شکست می‌خورند. این کار، کار پردردسر، پررنج و بی‌برکتی است که علاوه بر سروکله زدن با فیلترها و ممیزی‌ها باید به تنظیم مطالب و سلیقه مخاطب هم فکر کرد. اگر نتوانم آن ۹۰ چهره را به صورت آلبوم صوتی منتشر کنم حداقل تمام تلاشم را کردم که درصورت واگذاری اثر نقشه راه برای تولیدکنندگان بعدی مشخص باشد. ما از طیف‌های مختلف و نسل‌های متفاوت درمیان آن ۹۰ چهره داریم. از شاخصان پیشکسوت سینمای ایران تا چهره‌های جوان‌تری مثل محمدرضا فروتن، نیکی کریمی ‌و مهناز افشار و…» او می‌گوید اگر خودش هم نخواهد تولید آلبوم‌های صوتی بعدی را ادامه بدهد به جایی مثل موزه سینما آن را واگذار می‌کند تا براساس همان راهی که تا الان رفته است ادامه بدهند.

    https://musiceiranian.ir/?p=58789
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *