×
×

موسیقدان مقامی بلوچ

  • کد نوشته: 58742
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۴ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۰
  • ابراهیم آسکانی ، قیچک نواز و خواننده خطه بلوچستان در سانحه رانندگی جان باخت. گفته می شود این تصادفات در منطقه سراوان هفتگی است و دوری راه و نداشتن امکانات مهمترین دلایل این سوانح است. به گزارش CHN، نورزهی یکی از فعالان موسیقی نواحی ایران با اعلام خبر درگذشت ابراهیم امیریان ( ابراهیم آسکانی) قیچک نواز […]

  • IMAGE635444177732519952ابراهیم آسکانی ، قیچک نواز و خواننده خطه بلوچستان در سانحه رانندگی جان باخت. گفته می شود این تصادفات در منطقه سراوان هفتگی است و دوری راه و نداشتن امکانات مهمترین دلایل این سوانح است.

    به گزارش CHN، نورزهی یکی از فعالان موسیقی نواحی ایران با اعلام خبر درگذشت ابراهیم امیریان ( ابراهیم آسکانی) قیچک نواز و خواننده بلوچ،  به CHN می گوید:« هنوز فقدان شاعر و نویسنده توانا، مرحوم جهان بخش پاهنگ نگذشته که خبر فوت آسکانی را شنیدم.»

    وی می افزاید:« شب گذشته ابراهیم برای دیدار نوزاد تازه متولد شده خود به زایشگاه سراوان می رود که در هنگام عزیمت به خانه در کلاتک آسپیچ قربانی تصادف با ماشین سوخت می شود، راننده متواری می شود و ابراهیم می میرد.»

    نورزهی ادامه می دهد:« ابراهیم سواد ابتدایی داشت و مانند بسیاری از فرزندان سرزمین بلوچ به دلیل بعد مسافت و دوری از مراکز آموزشی امکان تحصیل را پیدا نکرد اما در عین حال در موسیقی و خوانندگی مهارت داشت.»

    وی می گوید:« آسکانی در برنامه های متعددی که از سوی میراث فرهنگی سراوان تدارک دیده می شدف شرکت می کرد و همه ساله نیز در ایام نوروز نوای قیچک و صدای دلنشین او زینت بخش مراسم بود.»

    به گفته نورزهی؛ براهیم امیریان معروف به براهیم آسکانی قیچک نواز و خواننده بلوچ دا، ۶ فرزند دارد و از نظر امکانات رفاهی زندگی مانند بسیاری از همشهریان خود فاقد امکانات اولیه است. گفته می شود وی حتی خانه ای نیز نداشت و در منازل دیگران و به صورت اجاره همراه با خانواده پرجمعیتش روزگار می گذرانید.

    ابراهیم آسکانی موسیقی را خوب می شناخت. موسیقی وی تلفیقی از موسیقی منطقه مکران و سرحد زمین بود. وی در زمان حیات خود اجراهایی را در ایران و پاکستان داشت. به گفته نورزهی شیوه خاص موسیقی آسکانی مربوط به مناطق شرقی بلوچستان از جمله سراوان و حتی قسمتی از بلوچستان و پاکستان است.

    وی دومین موسیقیدان منطقه بلوچستان است که در اثر سانحه رانندگی آن هم با ماشین های سوخت جان خود را از دست می دهد. پیش تر و در سال ۹۰ موسی بلوچ دونلی نوازی که اجراهایی در کشور آلمان نیز داشت بر اثر تصادف با ماشین سوخت جان خود را از دست داد.

    شواهد حاکی است ماشین های سوخت در این منطقه جان بسیاری از مردم را می گیرد. دلیل این امر به گفته نورزهی، نداشتن امکانات بهداشتی، درمانی و دوری راه است.

    https://musiceiranian.ir/?p=58742
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *