×
×

به نقل از میلاد کیایی

  • کد نوشته: 58734
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۴ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۰
  • میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور با بیان خاطره‌ای از چگونه ساخته شدن قطعه موسیقی ماندگار «برگ خزان» گفت. کیایی با بیان اینکه این خاطره حدود ۲۵ سال پیش برایش تعریف شده است‌، اظهار کرد: زنده یادان پرویز یاحقی و بیژن ترقی که از هنرمندان بسیار مهم این کشور بودند با هم دوستی دیرینی داشتند. یک […]

  • میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور با بیان خاطره‌ای از چگونه ساخته شدن قطعه موسیقی ماندگار «برگ خزان» گفت.

    کیایی با بیان اینکه این خاطره حدود ۲۵ سال پیش برایش تعریف شده است‌، اظهار کرد: زنده یادان پرویز یاحقی و بیژن ترقی که از هنرمندان بسیار مهم این کشور بودند با هم دوستی دیرینی داشتند. یک روز وقتی در جمعی نشسته بودیم آنها تعریف کردند چه شد که «برگ خزان» را ساختند.

    این نوازنده پیشکسوت ادامه داد: یک روز غروب پاییز ترقی و یاحقی به یکی از روستاهای خارج از تهران می‌رفتند. یاحقی در حال رانندگی بود و ترقی کنار او نشسته بود. در آن لحظه بادی می‌وزد و برگ خشکی از درخت می‌افتد و به برف پاک‌کن ماشین گیر می‌کند.

    او افزود: صدای خش خش برگ زیر باران پاییزی شعری را به ذهن بیژن ترقی می‌آورد و ترقی در همان حال زمزمه می‌کند «به رهی دیدم برگ خزان … افتاده ز بیداد زمان… » و در همین حال یاحقی این شعر را با ملودی معروفش زمزمه می‌کند.

    کیایی اظهار کرد: آن زمان که این داستان را برایمان تعریف کردند همه حاضران جمع تحت تاثیر قرار گرفتند و حتی نسل امروز هم با این اثر ارتباط خوبی گرفته است.

    این آهنگساز خاطر نشان کرد: آهنگی که مناسبتی و بدون اصول عاشقانه ساخته شود گذراست.

    او همچنین گفت: در این ۵۰ سالی که موسیقی تدریس می‌کنم تا به حال هیچ هنرجویی از من نخواسته است که موسیقی‌های امروزی را برایش به نت تبدیل کنم بلکه همه موسیقی‌های زمان ما را می‌خواهند .

    وی معتقد است: موسیقی امروز مریض و بیمار است. اما نباید همه درها را ببندیم و بگوییم این جا تاریک است. بلکه باید امید هم داشته باشیم.

    این هنرمند که قرار است با همراهی ارکستر چکاوک به روی صحنه برود و قطعاتی را برای حاضران اجرا کند درباره این کنسرت گفت: دنیا رو به تحول است و همه چیز دچار تغییر شده است. بنابراین این تحولات باید با موسیقی احساس شود. اما نباید نادیده گرفت که این تحول باید با ارزش‌ها و سنت‌هایمان همراه شوند. در غیراین صورت آینده موسیقی بی‌ریشه می‌شود.

    او با بیان اینکه در کنسرت ارکستر چکاوک قطعات قدیمی بازخوانی می‌شوند‌، توضیح داد: اعضای ارکستر چکاوک هنرمندان جوانی هستند که با دشواری‌های موجود کار می‌کنند. آنها شوق بسیاری به این کار دارند و وقتی دیدند که گذشته موسیقی رو به فراموشی است و نسل فعلی ما نیاز به یادآوری دارد قصد به انجام اجرای آثار قدیمی کردند.

    به گزارش ایسنا‌، در نشست خبری که صبح سوم شهریور ماه در تالار وحدت برگزار شده بود‌، سرپرست ارکستر چکاوک در سخنانی گفت: گروه چکاوک سال ۷۷ تاسیس شد و در ابتدا گروهی ۱۰ نفره محسوب می‌شد ما اجراهای متعددی در شبکه‌های رادیویی به صورت زنده یا ضبط شده داشتیم.

    او ادامه داد: سال ۸۶ گروه چکاوک از وزارت ارشاد درجه الف را دریافت کرد و از آن سال توانستیم اجراهایمان را در تالار وحدت به روی صحنه برویم.

    رضا شایسته همچنین گفت: ارکستر امروز ما ۳۵ نفره است که همه آنها برحسب عشق به موسیقی فعالیت‌ می‌کنند و به اضافه این نوازندگان تعدادی از هنرمندان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران ما را همراهی خواهند کرد.

    وی افزود: یکی از افتخارات ما در این کنسرت همکاری با استاد میلاد کیایی است و ایشان با تمام مشغله‌هایی که دارند همکاری با ما را پذیرفتند و با توجه به اینکه اجرای ما مربوط به قطعات قدیمی است تجربیات ایشان می‌تواند برای ما بسیار راهگشا باشد.

    این نوازنده ویلن در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: رسالت کاری گروه چکاوک اجرای آثار قدیمی است و همچنین اقبال عمومی به این آثار بی‌نظیر است.

    او دقایقی درباره ویژگی آثار قدیمی سخن گفت و توضیح داد: ملودی محور بودن این آثا، داشتن اشعار راحت و قابل فهم برای همه اقشار جامعه‌، استفاده از ریتم‌های ساده‌، استفاده از تنظیم‌کنندگان مناسب‌، تلفیق درست شعر و موسیقی‌، ساخته شدن کار برای یک خواننده خاص و تنوع در رنگ و جنس صدای خوانندگان از ویژگی آثار هنرمندان قدیمی است که ما را بر آن داشت این آثار را بازخوانی کنیم.

    رضا شایسته درباره رپرتوآر اجرای پیش روی گروه چکاوک گفت: در این کنسرت آثاری از فضل‌الله توکل ‌، اسدالله ملک‌، علی تجویدی‌ عماد رام اجرا خواهد شد و در یکی از بخش‌ها استاد میلاد کیایی به ارکستر می‌پیوندند و قطعات «بهار جاودان» و «رقص ژاله» را اجرا خواهند کرد.

    او همچنین گفت: استاد کیایی در این کنسرت ۱۰ دقیقه نیز تک نوازی خواهد کرد.

    او در پایان سخنانش از اجرای برنامه‌ای در اول مهرماه به مناسبت تولد هفتاد سالگی میلاد کیایی خبر داد. اما درباره جزئیات آن سخن نگفت.

    به گزارش ایسنا ارکستر چکاوک ۱۲ و۱۳ شهریور ماه در تالار وحدت به روی صحنه خواهند رفت.

    خوانندگان این کنسرت مصطفی نیکو‌، محمود شیخ‌ و محمد رضاییان افروز هستند.

    https://musiceiranian.ir/?p=58734
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *